Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3345
nFF er en plass hvor vi møtes å diskuterer. Alt fra datamaskiner, teknologi, filosofi, politik, og helt over til pyroteknikk, rusmidler og andre ting som hører "undergrunnen" til. Hvorfor vi gjør dette, må alle finne ut selv, men jeg tror nok anonymiteten gjør det tre hakk enklere. Veldig få ville stått frem med fullt navn når de diskuterer produksjon av sprengstoff, og internett har gitt oss muligheten til å dele informasjon på en spennende og sikker måte. Nesten...

For et par år siden avtjente jeg min førstegangstjeneste i Forsvaret, og var en tur innom Vernepliktsverket. Jeg lærte mye som jeg trodde andre her ville ha brukt for, og responsen på tråden (og PM) gjør at jeg er overbevist om dette fortsatt. Den første tråden jeg opprettet hadde et sterkt preg av "hvordan snike deg unna førstegangstjeneste", og jeg innså at dette var en dårlig måte å gå frem på. Både fordi jeg ikke ønsker at noen skal skulke førstegangstjeneste, men også fordi jeg på den tiden enda var i Forsvaret.

Plutselig en dag fikk vi besøk av MP på kontoret. Jeg ante ikke hva som foregikk, før de tok meg inn til avhør og forklarte at jeg var anmeldt for brudd på taushetsplikten av en offiser høyere oppe i VPV, og at de derfor lurte på om de kunne få se på mailen min. Jeg husket ikke at jeg hadde endret tråden, og mente jeg var uskyldig. Jeg lot dem derfor sjekke alt dem ville, inkludert nFF. Jeg ble tatt med til kontoret til MP, og sendt til lunsj. Det er den verste lunsjen jeg har smakt noensinne, og jeg tror ikke det var kjøkkenets feil akkurat den dagen.

Tilbake på kontoret fikk jeg se utskrift av den opprinnelige tråden, som lå ute en liten stund. MP-fyren som avhørte meg forklarte at jeg hadde driti meg hardt ut, og at dette var ganske alvorlig. Jeg innså at det ikke var den nåværende tråden som var problemet, men det som lå FØR jeg redigerte. Jeg la alle kort på bordet og innrømmet alt. Jeg har diskutert ganske mye merkelig her, og jeg ble bl.a. testet for narkotika. Etter en lang tilståelse hvor jeg la meg langflat, snudde humøret til MP-fyren til "du har driti deg ut, men det løser seg." Jeg snakka med folka mine på VPV og det var klart at jeg var ferdig der. Jeg ble overført til en annen avdeling. Jeg fikk beskjed om å møte hos nytt befal dagen etter, eller evt. dimme.

Jeg var egentlig gira på å fullføre, men dette ga meg en solid knekk. Jeg gjorde det jeg pleier å gjøre når ting går til helvete: Ringer hjem. Mor forsto selvfølgelig alvorligheten og idiotien i det jeg hadde gjort, men oppmuntret meg til å gi den nye tjenesten en kjangs. Det hele endte med en ganske bra tjeneste med turnus, og de 1500kr i refs tjente jeg kjapt inn igjen med å ha fri annehver uke. Siktelsen ble redusert til noe sånn som "upassende oppførsel" eller noe, og jeg slapp veldig billig unna.

Hadde en sivil postet det jeg postet, hadde ingen brydd seg. Det var ingen hemmeligheter, bare ting man burde holde greit kjeft om når man er på innsiden. Å henge på nFF på Forsvarets sikrede maskiner, var nok ikke det lureste jeg har gjort.

Hvordan ble jeg tatt? VPV er ikke veldig stort, og det lå gamle bilder av meg her. I tillegg er ikke veien lang til utdypende informasjon dersom du er Forsvaret/MP med en solid sak i hendene. Ikke glem at nFF er underlagt norsk lov, og Politiet kan få tak i det de trenger, bare de har grunn nok.

Moralen i historien? Ikke prat om ting du burde holde kjeft om, spesielt ikke hvis det lett kan spores til deg. Du er ikke så usynlig som du tror på internett. En diskusjon om hvordan man ruller en god jonas, er hverken ulovlig eller spesielt interessant for Politiet, men hadde du sagt du jobber på Kristiansand Politihus og stjeler dop fra bevislageret, trenger du ikke regne med at internett er så anonymt som folk på 4chan vil ha det til.

Jeg håper noen her kan lære noe av min historie, for det har iallefall jeg gjort.
Bra historie. Håper også den får enkelte til å tenke seg om før de poster vilt og uhemmet om det ene og det andre. Man vet aldri som du sier, hvem som sitter og titter i andre enden.
Fin historie, håper den får folk til å tenke seg om før de lager tråder med sensitiv informasjon her på forumet!
Bare lurer. Skrev du under på en taushetserklæring?
OT:

Folk burde generelt sett være MYE mer selektiv på hva de skriver på forum, men enda mer på hva de har ute om seg selv av personlig info. Facebook er jo en gullgruve for de som vil vite når du er på ferie og gjøre innbrudd hos deg.
Er også nice å kunne få noen skikkelig fæle fyllebilder å bruke mot feks saksbehandleren din på NAV. I politi/forsvaret etc kan personlig info om en innenfor gi mye verre utslag. Husk på utsagnet "nettet fanger" gjelder i høyeste grad. Seff kan du slette bilder av deg på facebook, men bildene som er lastet opp får du ikke vekk fra nettet. Kan de bli hentet opp og brukt mot deg senere? Kanskje, kanskje ikke.

Selv ble jeg påkjørt forrige uke da bilen stod parkert. Lå et regnr noen hadde lagt igjen. Vet ikke hvem, men det var mest sansynlig ikke eieren av den andre bilen. Ved hjelp av navnet til eieren (som jeg fant fra reg nr) kunne jeg sjekke hva hun holdt på med, hvor mye hun tjener, formue, adresse, arbeidsgiver, 2 barn, 3 stk tlf nr og hvem hun er venn med. Selvsagt også bilde av henne så jeg kjenner henne igjen når jeg drar hjem til henne for å ta en prat.
Tok meg totalt 30 min å gjøre en relativt omfattende bakgrunnsjekk på henne. Alt jeg så på var åpne ting på nettet.

Masse oftopic her, men håper noen har det i bakhue. Særlig de her inne som har noe å skjule av en eller annen grunn.
Dette gav meg helt klart en oppvekker, må si meg enig om det med anonymitet på Internet, takk!
Sitat av raze Vis innlegg
Bare lurer. Skrev du under på en taushetserklæring?
Vis hele sitatet...
Det gjorde vi alle under innrykk da jeg var i min førstegangstjeneste.
Sitat av raze Vis innlegg
Bare lurer. Skrev du under på en taushetserklæring?
Vis hele sitatet...
Nesten alle vernepliktige i Forsvaret må sikkerhetsklareres, og for å kunne sikkerhetsklareres må det skrives under på en taushetserklæring. Dette er fordi du kan havne i en situasjon hvor du må behandle gradert informasjon i din daglige tjeneste eller at dette skjer i en mer ekstraordinær situasjon. Kilde.

Jeg håper dette er en oppvekker til alle som tror at de er beskyttet bak IP-adressen sin. Jeg kjenner personlig flere som er ansatt i Forsvaret og som sitter daglig på nFF, og med den liberale 'informasjonsflyten' som oppstår her til tider så skal det ikke mye til før det iverksettes tiltak sånn som i dette tilfellet. Jeg har selv vært på grensen til å melde inn noen litt for avslørende innlegg, men det virker som om administratorene er oppmerksom på dette og fjerner slike innlegg.
Grunnen til at du ble tatt var ikke fordi du brukte Forsvarets maskiner, men fordi du trodde at ingen offiserer/befal i Forsvaret kan bruke søkemaskiner eller henger på nFF.

Det er en grunn til at Forsvaret har de rutinene de har. Nemlig for at mennesker som ikke kan stoles på/ikke bør tildeles våpen/ikke er kvalifisert ikke skal slippe inn uten videre. Og når disse rutinene blottlegges på nettet så er det mye enklere å kunne komme seg inn på feil grunnlag, og i verste tilfelle så kan en person som Bradley Mannings utføre tjenesten sin på en MSO og gi Wikileaks enda mer å tygge på.

Personlig så kjenner jeg at det er godt å vite at slike som deg blir tatt
Bra det gikk fint. Dette viser jo at folk kan få fatt i deg uansett hva og hvor du legger ut informasjon. All informasjon som legges ut er informasjon som kan brukes av andre.
Jeg skrev under på taushetserklæring og var sikkerhetsgodkjent for hemmelig. Vi hadde tilgang til, og leste, personmappene til alle som var på sesjon. Alle som har vært på sesjon, vet at dette er filer som inneholder ganske mye informasjon man ikke vil ha offentliggjort, bl.a. legeerklæringer og det som værre er. Jeg synes egentlig det offentlige har for dårlig kontroll på sensitiv informasjon, og vi har jo gjentatte ganger sett at slik informasjon havner på avveie.

Dersom jeg hadde vært sivilist når jeg la det ut, hadde det nok aldri blitt noe sak av det. Poenget var mye at jeg i min stilling burde holde kjeft, og iallefall ikke legge det ut en så offentlig plass som dette.

Jeg ble ikke tatt fordi jeg brukte forsvarets maskiner, men jeg innrømmet at det var godt mulig at jeg hadde surfet nFF på forsvarets maskiner, og derfor mistet jeg tilgangen til dette.

Jeg var ellers ganske flink. På VPV var det oppgaver kun jeg gjorde, for jeg var den eneste som hadde satt meg inn i det. Til slutt endte jeg opp med en over gjennomsnittlig attest fra min nye avdeling, på tross av at jeg dreit meg ganske grundig ut i dette tilfellet.
Wow, det er virkelig drøyt at vernepliktige får tilgang på sesjonsmappene.
Vi hadde tilgang til de fysiske mappene frem til vi digitaliserte de, hvorpå de ble arkivert på vårt kontor. De fleste på sesjonskontoret er vernepliktige, og det er kun det siste intervjuet og legebesøket som ikke kan utføres av vernepliktige. Hos oss tok en offiser seg av den grunnleggende presentasjonen, men både de teoretiske testene og ting som blodprøver var det vi som tok oss av. Det er godt mulig at hele VPV burde være yrkessoldater, da dette er en av de viktigste markedsføringskanalene til Forsvaret, og siden all grunnleggende informasjon om ALLE på sesjon går gjennom her, men det er ikke opp til meg å bedømme.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Vi hadde tilgang til de fysiske mappene frem til vi digitaliserte de, hvorpå de ble arkivert på vårt kontor. De fleste på sesjonskontoret er vernepliktige, og det er kun det siste intervjuet og legebesøket som ikke kan utføres av vernepliktige. Hos oss tok en offiser seg av den grunnleggende presentasjonen, men både de teoretiske testene og ting som blodprøver var det vi som tok oss av. Det er godt mulig at hele VPV burde være yrkessoldater, da dette er en av de viktigste markedsføringskanalene til Forsvaret, og siden all grunnleggende informasjon om ALLE på sesjon går gjennom her, men det er ikke opp til meg å bedømme.
Vis hele sitatet...
Denne skrev du under på: Jeg forplikter meg til å overholde sikkerhetsforskriftene
ikke å omtale sikkerhetsgraderte saker/opplysninger for andre enn dem som er klarert/autorisert for vedkommende beskyttelsesgrad, og som dessuten har tjenestlig behov for å få kjennskap til saken/opplysningene
å vise aktsomhet også i min omtale av ugraderte tjenestesaker både i og utenfor tjenesten

Jeg er klar over
at brudd på taushetsplikten kan medføre straffansvar og eventuelt fjernelse fra tjenesten
at taushetsplikten gjelder også etter at jeg har sluttet i tjenesten. Kilde
Var aktsomheten rundt ugraderte tjenestesaker jeg faila hardt på, men til og med MP innrømmet at ingen ting av det jeg skrev var hemmelig.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Wow, det er virkelig drøyt at vernepliktige får tilgang på sesjonsmappene.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde min førstegangstjeneste på Vernepliktsverket for ca 8-9 år siden (shit), under mobiliseringsavdelingen. Der behandlet jeg tusenvis av soldaters mapper. Vi hadde fysisk tilgang til alt, inkl medisinske papirer. De lå i en egen lukket legemappe inni hovedpermen som kun legene fikk lov til å åpne. Her var det med andre ord et tilltitsforhold mellom meg og Forsvaret som min arbeidsgiver. Jeg åpnet aldri en legemappe.

edit: Jeg delte også informasjon om hva man kan forvente seg å gå igjennom på sesjon, uten konsekvenser. nFF var mindre på den tiden, og Forsvaret var nok ikke like bevisste på nettdiskusjoner for 8-9 år siden.
Sist endret av Gusto; 19. oktober 2010 kl. 21:58.
hang on, det var ikke hemmelig? Hvordan i granskauen kan det være straffbart da? Det der forstår jeg ikke.
Sitat av Petter H Vis innlegg
hang on, det var ikke hemmelig? Hvordan i granskauen kan det være straffbart da? Det der forstår jeg ikke.
Vis hele sitatet...
om en bedrift har store feil på et produkt - og det ligger åpent så alle kan se denne feilen. Så er ikke dette en hemmelighet. Men om ansatte i denne bedriften går ut og forteller folk om denne feilen så risikerer han å miste jobben.

Samme gjelder forsvaret. Alt av informasjon er ikke direkte hemmelig - men at folk i forsvaret går ut og forteller om det, når det er negativt for forsvaret, er det gjerne en del av i avtalen at du ikke skal gjøre. Her under "aktsomhet av ikke-klassifisert informasjon"
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Wow, det er virkelig drøyt at vernepliktige får tilgang på sesjonsmappene.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om dette var sarkasme eller ikke jeg?

Jeg sitter å tenker på hva jeg ikke hadde tilgang til som vernepliktig/lærling. Tror ikke det var noe faktisk :P

Taushetsplikten fungerer veldig bra da vel og merke.


Nattings
Sitat av Petter H Vis innlegg
hang on, det var ikke hemmelig? Hvordan i granskauen kan det være straffbart da? Det der forstår jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Når jeg sa "hemmelig" mente jeg gradert hemmelig.
Mange innlegg her inne jeg plutselig fikk lyst og slette nå -_- noen som vet hvordan? Tar litt tid og bli kjent med alle menyene til nFF xD
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av oamo91 Vis innlegg
Mange innlegg her inne jeg plutselig fikk lyst og slette nå -_- noen som vet hvordan? Tar litt tid og bli kjent med alle menyene til nFF xD
Vis hele sitatet...
... øh, du gjør ikke det. Hvis innleggene bryter regler eller er idiotiske, bruker du Rapporter innlegg-funksjonen.