Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 3042
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det finnes forskjellige grunner til at man synes en coverversjon er bedre enn originalen. To eksempler jeg kommer på er at man hørte coverversjonen før originalen (og dermed ble vant til at låta ble spilt på den måten), og at man liker sjangeren til coverversjonen bedre enn originalversjonens sjanger/undersjanger.

Jeg tror førsteinntrykksfaktoren er sterkest. Hører man coveret etterpå tror jeg man kan synes den høres tøffere ut fordi sjangeren er i industriell metal i stedet for tradisjonell rock, men at det høres ut som en slags dårlig etterligning.

Hva tenker dere om dette?

De tre jeg kommer på:

Land of Confusion
Original: Genesis
Cover: Disturbed

Mer sjel og trøkk i sangen, samt sjanger/stil. Det er mulig jeg også så musikkvideoen til Disturbed sin versjon av denne første gang jeg hørte den, og syntes den var tøffere enn originalmusikkvideoen. Den retter seg skarpere mot tema, hvertfall som jeg oppfatter det.

Hurt
Original: Nine Inch Nails
Cover: Johnny Cash

Mer følelse i sangen. Jeg hørte forsåvidt ikke original før et par måneder siden, så når jeg har tenkt på sangen er det Mr. Cash som har spilt den i hodet mitt.

You Spin Me Round (Like A Record)
Original: Dead or Alive
Cover: Dope

Annen sjanger med mer trøkk, modifikasjoner på tekst.


For alle overnevnte gjelder at jeg hørte cover først, som er det jeg baserer min teori om at førsteinntrykket om hvordan sangen "skal" være er viktig.

For mange sanger er en coverversjon mye mer populær enn originalen. På Spotify har Dopes cover av You Spin Me Round høyere popularitet enn Dead or Alive sin originalversjon.

På YouTube finner du Genesis sin musikkvideo av Land of Confusion med Disturbed sin cover som musikk. Husker jeg brukte litt tid på å finne original audio.

Kom gjerne med eksempler (helst formatert som jeg gjorde). Begrunnelse er sterkt ønsket, samt bidrag til tema.

Husk regel #6 og la dette ikke bli en listetråd.

Jonta
PS: Liker du originalversjonen til en sang der de fleste liker et cover? Det vil jeg høre mer om.
Jeg liker omtrent alle låtene Metallica har covret bedre enn originalene, det har noe med måten de arrangerer sangene på, tror jeg.
Musikksmak er jo 100% individuelt, så det skal godt gjøres å fortelle at verken original- eller coverversjon er bedre enn den andre. Den eneste regelen man kan si for sikkert er at coverversjonene er laget etter originalene.

Forøvrig er visstnok knocking on heavens door og let it be to av verdens mest covrede sanger.
Bliix

En fyr som lager metal-cover/remix av listepop sanger. Bedre enn originalene.
Har et glimrende eksempel hvor cover versjonen er 1000 ganger bedre enn orginalen.

Cookie Jar.

Original: Gymclass Heroes.
Cover: Feet of Clay.
Anbefales.

Forøvrig er det i mine øyne en storsynd å liste Nine Inch Nails - Hurt noe annet sted enn på førsteplass.
Cash sin cover er helt fantastisk, utrolig hvor mye følelse han la i den låta. Men NIN sin original er mye bedre.

Er derimot helt enig med deg når det gjelder Land of Confusion. Alle låtene Disturbed lager / covrer er fantastiske, og denne er intet unntak. De legger et helt spesielt preg på alt de lager, som jeg ikke har funnet noen andre steder.
Det faktum at de består av 4 personer, med 4 forskjellige religioner setter også en sjelden spiss på det.
Jeg glemte forøvrig å legge til det faktum at Hurra Torpedo har udødeliggjort en del sanger som er relativt kjente fra før. Min mor synes nok sikkert at den originale total eclipse of the heart av Bonnie tyler er mye bedre enn Hurra Torpedos versjon. Men det gjør altså ikke jeg. Så dette er jo ekstremt subjektivt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Forøvrig er det i mine øyne en storsynd å liste Nine Inch Nails - Hurt noe annet sted enn på førsteplass.
Cash sin cover er helt fantastisk, utrolig hvor mye følelse han la i den låta. Men NIN sin original er mye bedre.
Vis hele sitatet...
Da er jeg også sikker på at du har en mer utdypende begrunnelse for dette

Minner igjen om: Kom med argumenter om tema. Unngå listetrådaktige tilstander og bastante påstander.
Alltid gøy å høre cover av Ten Masked Men
No description needed.

Hit me baby one more time
Original : Britney Spears
Cover : August Burns Red
Listen

Sex Bomb
Original: Tom Jones
Cover: Max Raabe & Das Palast Orchester
Listen

Toxic
Original: Britney Spears
Cover: A Static Lullaby
Listen
Rebel yell er også blitt coveret av en del andre band.
Mange av dem er bra, men ikke helt bestemt på hvilken som er best..

-
Men drowning pool sin versjon er kanskje den som sitter best hos meg, sikkert fordi jeg er for lat til å skifte til en annen plate i CD-spilleren i bilen.
Sist endret av merulz; 11. april 2010 kl. 01:38. Grunn: Følte for å følge regel #6
Sitat av Jonta Vis innlegg
Da er jeg også sikker på at du har en mer utdypende begrunnelse for dette

Minner igjen om: Kom med argumenter om tema. Unngå listetrådaktige tilstander og bastante påstander.
Vis hele sitatet...
Og jeg presiserer: "Forøvrig er det i mine øyne..".

Musikksmak er totalt subjektivt. Det å komme med håndfaste bevis / argumenter for at noe er bedre enn det andre blir som å forsøke å diskutere religion med religiøse mennesker. Totalt umulig og helt bak mål, med andre ord.

Selv om jeg mener at NIN sin versjon er bedre enn Cash sin versjon, betyr ikke det at jeg klarer å overbevise deg om det. Uavhengig av hvor bra jeg argumenterer for det.
Sist endret av Lille Nikotin; 11. april 2010 kl. 01:38.
Outcasts Hey Ya har blitt laget på nytt akustisk av Mat Weddle. Spennende versjon, artig at en slik gladrap-sang kan bli en rolig gitarballade.
Noen kjente covere dere kan sjekke ut er:

Holy Diver
Original: Dio
Cover: Killswitch Engage

Hallowed Be Thy Name
Original: Iron Maiden
Cover: Machine Head

Bullet For My Shittytine har jo coveret en del klassikere og ødelagt dem.

Crazy Train
Original: Ozzy Osbourne
Cover: B4MV

Domination
Original: Pantera
Cover: B4MV

No Remorse
Original: Metallica
Cover: Cannibal Corpse

Painkiller
Original: Judas Priest
Cover: Death

Og maaaange andre, man kan jo alltids finne mange cover-sanger på spotify.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Solitude
Original: Black Sabbath
Cover: Ulver

Her er jo begge sangene fine, men jeg personlig foretrekker Ulver sin. Det er noe med stemmen og bruken av diverse instrumenter som gir meg frysninger.
Painkiller
Orginal: Judas Priest
Cover Angra

føler meg litt foreder her nå, men syns faktisk Angra sin er bedre. ikke for mye forsjell fra orginalen. Bare Oppgradert
Også trommesoloen i starten er rimlig spot on.
Suffragette City
Original: David Bowie
Cover: Turboneger

Sweet Dreams (Are Made Of This)
Original: Eurythmics
Cover: Marilyn Manson
Dinosaur Jr. sin tolkning av Just Like Heaven er bedre enn The Cure sin original. Synes jeg da, antakeligvis fordi jeg er blodfan av førstnevnte.
Sitat av cyclops Vis innlegg
Painkiller
Orginal: Judas Priest
Cover Angra

føler meg litt foreder her nå, men syns faktisk Angra sin er bedre. ikke for mye forsjell fra orginalen. Bare Oppgradert
Også trommesoloen i starten er rimlig spot on.
Vis hele sitatet...
Må si både Judas Priest sin, og Death sin versjon er bedre. Jeg foretrekker Death sin, fremfor alle da. Gitaren og trommene er bedre, og måten Chuck skriker sangen på, er fantastisk.
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Devo sin versjon av låta "Satisfaction" er jo mye bedre enn Rolling Stones sin versjon....

http://www.youtube.com/watch?v=e75BUYdZq-g
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Romeo and Juliet.
Original: Dire Straits
Cover: The Killers

Originalen er i veldig kjent Dire Straits-stil, men The Killers-versjonen er renere, spesielt vokalen. Begge er veldig bra, men The Killers-versjonen er litt enklere å få med seg enn Dire Straits-versjonen om du spør meg.
God of Thunder
Original: Kiss
Cover: Death
Hør

Black Magic
Original: Slayer
Cover: Hypocrisy
Hør

Leprosy
Original: Death
Cover: Akercocke
Hør
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Og jeg presiserer: "Forøvrig er det i mine øyne..".
Vis hele sitatet...
Flott. Var bare det at jeg stusset på dette:
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Men NIN sin original er mye bedre.
Vis hele sitatet...
Så av grunner til at man liker coverversjonen til en sang bedre har vi til nå:
  • Førsteinntrykk
  • Preferanse av sjanger
  • Vane av å høre på coverversjon fremfor original (relatert til førsteinntrykk)
  • Små modifikasjoner som gir det lille ekstra

Jeg tror en av grunnene til at coverversjoner i manges øyne blir bedre enn originalen er at coverartistene har jobbet veldig mye med sangen, og måter den kan gjøres på. De liker sannsynligvis sangene de covrer, og prøver å få frem det beste i dem. Det trengte ikke å konsentrere seg om å finne på tekst og melodi, men jobbet med modifikasjoner av disse og fremføringen.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Enkelte band lager sanger som ikke kan bli bra like bra som cover. F.eks. Adam Lambert er en flink sanger og slikt, men gjorde en ekstremt elendig coverversjon av "Muse" sin "Starlight".
Foretrekker Spiderbait - Black Betty over originalen.
http://www.youtube.com/watch?v=nU1VfYYKMDk
Sist endret av Conseal; 11. april 2010 kl. 18:52.
Sang:Personal Jesus:
Original: Depeche Mode
Cover: Johnny Cash
Enda bedre cover: Marilyn Manson

Lyttetlytt:

Er i utgangspunktet ikke fan av Manson, men akkurat her har han klart å overgå både originalen og Cash sin versjon av Personal Jesus. I tillegg har han lagd en cover og ikke minst video som utfyller den sterke teksten.
Imagine
Original: John Lennon
Cover: A Perfect Circle

All Along The Watchtower (her fann jeg ingen bra versjoner på nettet...)
Original: Bob Dylan
Cover: Jimi Hendrix Experience

Hallelujah

Original: Leonard Cohen
Cover: Jeff Buckley
The Baseballs covrer mye hiter, dvs de gjør de om til litt mer gammal-rock-versjon av sangene.

Blant annet Umbrella
Umbrella
Original: Rihanna
Cover: Bare Egil Band

Mye fetere enn originalen
Reel Big Fish har en del egentlig.

Reel Big Fish - Take On Me
http://www.youtube.com/watch?v=QHpU0ZfXZ_g

Reel Big Fish - Monkey Man (Ikke akkurat bedre enn originalen, men en artig versjon)
http://www.youtube.com/watch?v=SSuEMJ_48YE
Noen fete covers er følgende:

Umbrella
Original: Rhianna
Cover: Vanilla Sky
http://www.youtube.com/watch?v=TvC6VS4Np4U

Walk
Original: Pantera
Cover: Avenged Sevenfold
http://www.youtube.com/watch?v=g7PIhpySka4

Det første coveret, av Rhianna sin Umbrella, av Vanilla Sky, syntes eg er utrolig bra! Bedre enn originalversjonen til Rhianna.

A7x sitt cover av Pantera sin "walk" er noe mer labert fra mitt syn. Er fan av begge gruppene, men syntes fremdeles Pantera sin originalversjon er bedre.
orginal: david bowie- the man who sold the world
beste cover: nirvana
begrunnelse: kurt cobains pessemistiske forhold til sin egen prestasjon, gjør at den har et spesielt "preg over seg"

orginal: leonard cohen - hallelujah
cover: jeff buckley
begrunnelse: perfekt laget
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Anathema - Sleepless

Cradle Of Filth - Sleepless(cover)

Vet ikke helt hvilken jeg hørte først, men jeg syntes Anathema sin er bedre og tyngre.
Cradle er.. vel, Cradle.
Sist endret av Bothrops; 14. april 2010 kl. 16:16.
Orginal: Black Sabbath- Zero the Hero
Cover: Cannibal Corpse (Med Chris Barnes på vokalene ettersom det er fra en av de første platene)

meget rå og brutal cover. elsker den.
Total Eclipse Of The Heart
Orginal: Bonnie Tyler
Cover: Hurra Torpedo

Her er Hurra Torpedo sin version

All the things she saud
Orginal: t.A.T.u.
Cover: Hurra Torpedo

Her er Hurra Torpedo sin version

Jeg liker da Hurra Torpedo sine best, kanskje mest pga måten de fremfører dette

Litt OT:
For dere som ikke har hørt om hurra Torpedo, er de Norges mest kjente band som spiller på hvitevarer, bandet består av
Kristoffer Schau (The cumshots, Egil Hegerber (bare Egil band) og Aslag Guttormsgaard.
Alt Vazelina ikke har laga sjøl

De endrer riktignok en del på tekst..
Opeth har en herlig cover av Soldier of Fortune.

Original: Deep Purple - Soldier of Fortune - http://www.youtube.com/watch?v=8BGwEulYs8c
Cover: Opeth - Soldier of Fortune - http://www.youtube.com/watch?v=7vYixpbff9Y

Original : The Beatles - While my guitar gently weeps
http://www.youtube.com/watch?v=F3RYvO2X0Oo

Cover : Jeff healey Band - While my guitar gently weeps
http://www.youtube.com/watch?v=MJh3KaIKDAw
Orginal: Judas Priest- Metal Gods

Cover: Primal Fear- Metal Gods

Synes egentlig cover versjonen er bedre siden vokalisten i Primal Fear legger mye mer energi og trøkk i stemmen sin, slik at det blir en hardere og mer solid sang.
Lay Lady Lay
Original: Bob Dylan
Cover: Magnet

Little Wing(Begge er kanonbra, og må si jeg liker Hendrix' versjon best, men det er en steinbra cover)
Original: Jimi Hendrix
Cover: Steve Ray Vaughan

Cat Scratch Fever
Original: Ted Nugent
Cover: Pantera
(Btw: må si at det er ingen som klarer å covre pantera på en måte som er bra.. min mening)
Vanligvis er jeg skeptisk til cover, for jeg synes det er så mye som har blitt ødelagt. Men det er for all del mange som har gjort sangen om til noe bedre.

Black Diamond
Original: Kiss
Cover: Black Diamond Brigade

Feelings
Original: Morris Albert
Cover: The Offspring

Turn the Page
Original: Bob Seger
Cover: Metallica

Synes alle disse har blitt bedre. Denne derimot:

I Love Rock N Roll
Original: Joan Jett & The Blackhearts
Cover: Britney Spears
Run to the Hills av Iron Maiden blir her covret av Hellsongs. Jeg vil ikke påstå at den er bedre, for det er jævlig mye som skal til for å overgå Maidens slager, men den er annerledes og likefult veldig fantastik. Teksten i låta blir veldig mye mer synlig i den Svenske indie gruppens coverversjon og viser hvor stor deres tolkning av låta er samtidig som Iron Maiden får vist frem en litt annen side av seg selv. Hellsongs - Run To The Hills
Et eksempel der jeg syns originalen er best:

I was made for loving you
Original: Kiss
Cover: Scooter
War pigs

Orginal: Black Sabbath
Cover: Cake

Kan ha noe med at Cake er et helt latterlig bra band med en særegen stil som treffer meg i sjelen at jeg liker deres versjon best.

Edit: kom på en ny sang som Cake har covret, med stort hell.

Låt: I will survive
Orginal: Gloria Gaynor
Cover: Cake
Sist endret av Sjølvaste; 18. april 2010 kl. 17:56.