Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 3760
Som fin far alltid sa til meg. "sønn, så lenge du lever et godt liv, og gjør det du mener er rett kan ingen dømme deg.

Dette har jeg valgt og leve etter. Fordi en kvelid når min far har fått får mye satt vi å pratet videre.
Og min far som ikke er noe særlig religiøs ytret følgende mening. Mye den samme som ovenfor,men mer nøyaktig dette:

Om jeg stilles opp for gud den dag i dag, så skal jeg si at jeg alltid har vært en god person. Selv om jeg aldri har levd etter
dine levemåter så vil jeg si en ting; at hvis jeg lever som jeg gjør så fortjener jeg en plass hos deg.

Og med det vil jeg si meg enig med min far. Jeg har sett min far gjøre ting både for meg og for venner av meg som ikke helt har passet inn samfunnet.
Og her skal jeg heller ikke utelate min mor. Men jeg har levd mitt liv, og tatt med meg folk som også har gjort akkurat det samme.
Men jeg har alltid hatt en far og en mor som har vært velkommen. Uansett hva faenskap vi gjorde som ung.

Men ikke bare unge, vi vokste opp. Og når vi vokste opp vokste problemene med oss. Men mine foreldre voktse med dem.
Men det er ikke det jeg vil diskutere. Jeg ønsker heller ikke og forkynne en gud, for jeg er ikke sikkr på om han/hun finnes.
Men om det finnes noe større en oss, så øsnker jeg og være den første til og si:

- Jeg hjalp den gamle dama på bussen.
- Jeg var alltid ærlig.
- jeg har alltid hjulet den som ikke kunne gjøtr noe.
- jeg har i det minste prøvd og følge den gylne regel.

Jeg mener at selv om jeg ikke går i kirka, og heller ikke lever etter bibelen så fortjener jeg en plass der oppe.
Og jeg snakker da om at jeg faktisk følger mye av det gud viul vi skal gjøre.


Jeg er en som både drikker og røyker. Jeg tror heller ikke på gud. Men jeg mener uansett at vi gode personer som ikke følger hans ord har en plass i evigheten.
På samme måte som jeg har venner som jeg vet fortjener samme plass. Vi mener hverandre godt. Men vi bindes ikke av en bok. Så selv om vi
ønsker og tro på denne boken eller ikke. Så fortjener vi en plass i evigheten.

Og med evigheten så mener jeg ikke nødvendigvis det religionen sier er evigheten, men heller den evigheten vi skaper for oss selv.
Fin blogg med greie synspunkter, men jeg ser ikke helt hvor du vil at diskusjonen skal starte?
Hele konseptet om religion er helt høl i hue, ihvertfall alle nyere religioner, uansett om man tror på jesus, mohammed, buddah, odin, romvesenet xenu, osv...

"komme til himmelen" ja... Hvor lenge har det eksistert mennesker på jorda før konseptet om himmel og helvete dukket opp? Hva skjedde da med alle disse? Nei det stemmer det, de har ikke eksister,t bare oppspinn akkurat som dinosaurer og evolusjon...
og i kristendommen kan man være så jævlig man bare vil mot alle for og så be om tilgivelse rett før man dør og likevel komme til himmelen.

det er jo som alle andre scammer; det høres for godt ut til å være sant, og da er det som regel det.
Sitat av DeVille Vis innlegg
Hva skjedde da med alle disse? Nei det stemmer det, de har ikke eksister,t bare oppspinn akkurat som dinosaurer og evolusjon...
Vis hele sitatet...
Når kom du fram til at dinosaurer aldri har eksistert? kilder?
Sitat av bj4rn3 Vis innlegg
Når kom du fram til at dinosaurer aldri har eksistert? kilder?
Vis hele sitatet...
Hvis du leser innlegget hans på nytt så kan du kanskje ane et snev av sarkasme..
Nok en religions topic ja.

Det med at man kommer til himmelen er jo noe de fant på før de visste at det faktisk var noe bak himmelen - altså universet. Nok en av 1 milliard grunner til at religion er et påfunn.
Sitat av ErikH Vis innlegg
og i kristendommen kan man være så jævlig man bare vil mot alle for og så be om tilgivelse rett før man dør og likevel komme til himmelen.

det er jo som alle andre scammer; det høres for godt ut til å være sant, og da er det som regel det.
Vis hele sitatet...
Det er da egentlig katolikken man kan be om tilgivelse og alt går greit, ikke i kristendommen.

Uansett. Det jeg forstår aller minst med alle religioner, er at de fleste religionene er jo faen like. De forskjellige bøkene har bare skiftet hovedperson fra tid til tid. Nå tenker jeg på katolikken, kristendommen, jødedommen og islam. Jødene liker best bok nummer 1 som omhandler Gud for det meste. Mens kristendommen og katolikken likte best bok nummer 2 som omhandler Jesus. Mens muslimene likte så godt begge bøkene at de lagde en egen oppfølger hvor de skiftet hovedperson til Mohammed. Men historien i alle bøkene er fortsatt den samme. Jeg skjønner ikke hvorfor religiøse absolutt skal krangle om hvilken bok som er best, det er tross alt mer enn 2000 år siden alt dette "kanskje" skal ha skjedd.
Sitat av Bibelen, Johannes 3.16
For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham ikke skal gå tapt, men ha evig liv
Vis hele sitatet...
Det hele handler om å tro. De eneste som får et "frikort" til himmelen er barna. Så om du vil til himmelen må du tro på Jesus av hele ditt hjerte og omvende deg. Der har du oppskriften, så det nytter ikke å være den snilleste personen i verden om du ikke tror. Men om du ikke tror, så bryr du deg kanskje ikke så mye?

Sitat av Boo-Boo
Uansett. Det jeg forstår aller minst med alle religioner, er at de fleste religionene er jo faen like.
Vis hele sitatet...
Ikke for oss religiøse fanatikere
Sist endret av pannekake2k; 1. april 2010 kl. 15:31.
Sitat av pannekake2k Vis innlegg
Ikke for oss religiøse fanatikere
Vis hele sitatet...
Kan du da forklare meg forskjellen? Det er nøyaktig samme historie bortsett fra at de forskjellige bøkene følger forskjellige personer.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Kan du da forklare meg forskjellen? Det er nøyaktig samme historie bortsett fra at de forskjellige bøkene følger forskjellige personer.
Vis hele sitatet...
Kristendommen, islam og jødedommen bygger alle på samme stamfar, Abraham.

Jødedommen følger det gamle testamentet, så de venter fortsatt på at frelseren skal komme på besøk, de lever også etter moselovene.

Kristendommen venter på at frelseren Jesus skal komme tilbake slik det står skrevet i åpenbaringen. Nå skal det også sies, at vi kristene lever ikke etter det gamle testamentet, men det nye. Stor forskjell, blandt annet Jesus, Guds sønn, faller inn der.

Islam har jeg ikke så mye kunnskap om, bortsett fra at jeg ikke liker ideologien noe særlig. Jihad har aldri vært min greie.


Jeg skjønner godt hvorfor mange mener de fleste religioner er like. De har alle et sett leveregler, sier hvordan alt ble til og melder dommedag. Om du vil vite forskjellen fra A til B i denne sammenhengen, må du gå litt nærmere i sømmene. Jeg har deltatt i så mange religiondebatter at jeg orker ikke annet enn å være kortfattig og heller sende deg til store internett hvor du finner noen som har mer tid/energi/lyst til å gi et større sammendrag.
Sitat av murloc Vis innlegg
[....]
Men om det finnes noe større en oss, så øsnker jeg og være den første til og si:

- Jeg hjalp den gamle dama på bussen.
- Jeg var alltid ærlig.
- jeg har alltid hjulet den som ikke kunne gjøtr noe.
- jeg har i det minste prøvd og følge den gylne regel.

Jeg mener at selv om jeg ikke går i kirka, og heller ikke lever etter bibelen så fortjener jeg en plass der oppe.[...].
Vis hele sitatet...
Beklager, du kommer med hyggelig tanker, men det hjelper ikke.

Du kommer fortsatt til å brenne i helvete for evig tid.


(hvis bibelen er riktig)
Trådstarter:

Poenget med kristendommen (eller andre religioner), slik jeg har forstått det, er at du skal tro på Gud hele tiden, uansett. Om hele familien din brenner inne i huset ditt som brant ned sammen med alle tingene dine, om damen din er utro med din bestekompis og om du får aids, sukkersyken og lungebetennelse på en gang, skal du fortsatt tro på Gud.

Jeg er helt enig med deg i at man kan leve "riktig" selv om man ikke er religiøs (personlig er jeg agnostiker), men om man skal legge til grunne at Gud faktisk eksisterer, så må man vel også legge til grunne at Bibelen er korrekt. Og om man ikke tror på Gud i følge den, ja så får man det varmt.

Konklusjon: all sunn fornuft tilsier at du burde fått innpass i "himmelen" på lik linje med religiøse, men religion er ikke alltid så fornuftig
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hvorfor mener du at denne evigheten som du selv har skapt skal ha inntakskrav basert på arkaisk tro?

For meg virker det som om du har mangel på standhaftighet, du presiserer at du ikke tror på gud, men frykten for å ende opp i et "helvete" fører deg til å sikre deg en plass i evigheten. Dette er jo en selvmotsigelse, du tror jo tydeligvis på en allmektig entitet som styrer skjebnen din nok til å ville sikre plass i denne evigheten.

Hva er det egentlig du vil frem med i denne, unnskyld utrykket, forsøket på en kvasifilosofisk diskusjon?
Sist endret av Dodecha; 1. april 2010 kl. 16:39.
Så om jeg har skjønt deg riktig tror du ikke på Gud - det du tror er at du skal leve i 70-80 år før du dør og forsvinner. MEN du synes også at om du tar feil, skal du fremdeles "få en plass i evigheten" som du sier?

Bestem deg mann!
Sist endret av Tyrkeren; 1. april 2010 kl. 16:51.
Det trådstarter konkluderer med er typisk tankegang for personer som ikke klarer å tilknytte seg en religiøs overbevisning.

Man rettferdiggjør egne handlinger for at man skal kunne klare å leve bedre med seg selv.
Sitat av pannekake2k Vis innlegg
De eneste som får et "frikort" til himmelen er barna. Så om du vil til himmelen må du tro på Jesus av hele ditt hjerte og omvende deg. Der har du oppskriften, så det nytter ikke å være den snilleste personen i verden om du ikke tror.
Vis hele sitatet...
Ifølge bekjennelsesskriftene som DNK bruker så nytter det ikke om man omvender seg når man er gammel. Man skal aller helst være født kristen. Barnedåp kan fungere, men ellers er man fucked.
Dersom du er kristen og medlem av DNK så burde du kanskje lese litt om hva du tror på og bekjenner deg til.
Sitat av ninja5000 Vis innlegg
Ifølge bekjennelsesskriftene som DNK bruker så nytter det ikke om man omvender seg når man er gammel. Man skal aller helst være født kristen. Barnedåp kan fungere, men ellers er man fucked.
Dersom du er kristen og medlem av DNK så burde du kanskje lese litt om hva du tror på og bekjenner deg til.
Vis hele sitatet...
Den norske kirke lærer at mennesket ikke kan bli frelst ved hjelp av egne gjerninger eller egen rettferdighet, men utelukkende gjennom troen på Jesus som sin frelser og ved Guds suverene gjerning alene.
Vis hele sitatet...
?

Skjønner ikke helt hvor du vil hen. Det er jo nettopp poenget, du skal tro.

Legger til at jeg ikke er medlem i DNK, syntes vel heller at hele DNK er en selvmotsigende vits.

Edit; bare for å klarere litt. Kristendommer går ut på at Jesus døde på korset for alle våre synder sant. Dvs, at Jesus har reservert en plass i himmelen for deg og meg. Den eneste haken er at for å få 'billetten' din, som allerede er betalt for, så må du tro på den hellige treenighet (fader, sønn, hellig ånd).
Sitat av ninja5000 Vis innlegg
Ifølge bekjennelsesskriftene som DNK bruker så nytter det ikke om man omvender seg når man er gammel. Man skal aller helst være født kristen. Barnedåp kan fungere, men ellers er man fucked.
Vis hele sitatet...
Hm? Hvor står det? Masse tekst...
pannekake2k: Den haken du nevner er ikke den eneste, er jeg redd. Du MÅ være døpt for å komme til himmelen. Det står i Augustana.
Og siden det tross alt handler om å tro som du korrekt påpeker - kan du som kristen virkelig mene at du tror på følgende tekst - hentet fra Den athanasianske trosbekjennelse:
Når Jesus kommer tilbake, må alle mennesker stå legemlig opp igjen fra de døde og gjøre regnskap for hva de har gjort. De som har gjort godt, skal gå til det evige liv, men de som har gjort ondt, skal gå til den evige ild.

Dette har jeg diskutert med et par damer fra Jehovas Vitner, som også tror på dette. De mente bastant at den dagen Jesus kommer tilbake så ville alle døde mennesker stå fysisk opp av graven sin for å stå til rette for hvordan de hadde vært når de levde. Jeg kan seriøst ikke fatte og begripe at tilsynelatende friske, voksne mennesker kan gå rundt i 2009 (det var da jeg snakket med dem) og si slike ting uten å få hodet sitt scanna på et sykehus.

GothQueen:
Beklager, det husker jeg ikke 100% men jeg mener det var i Augustana et sted.

EDIT:
Side 20 her er det en artig artikkel om Helvete og bekjennelsesskriftene forresten. Interessant
Sist endret av n5k; 2. april 2010 kl. 00:27.
Sitat av murloc Vis innlegg
- jeg har alltid hjulet den som ikke kunne gjøtr noe.
Vis hele sitatet...
Mener du at du har jult opp folk som ikke kunne gjøre motstand?
Da kommer du nok ikke til himmelen
@ trådstarter

Det er ikke fullt så enkelt som du forsøker å fremstille problemstillingen hvis vi gjør posten din om til en problemstilling:
"Hva må til for å fortjene en plass i evigheten og hvem tar denne beslutningen?"
Vis hele sitatet...
Det er sagt at det er Guds utvalgte som får komme til Paradis, og Guds utvalgte er de troende.
"Den som tror på meg vil komme inn til himmelriket".
Vis hele sitatet...
Dette er et uomtvistelig krav for å skille klinten fra hveten: "Troende kristne skal leve etter den siste pakten som ble gjort mellom mennesket og Gud", er vi blitt fortalt. Denne pakten beror seg ene og alene på troen om en allmektig Gud, hans Sønn den enbårne, og den hellige Ånd. Uten denne troen hjelper det deg lite om aldri hvor snill du har vært, for pakten er i utgangspunktet brutt mellom rette vedkommende og Gud.

En pakt er en avtale eller et løfte. Et brutt løfte er lite verdt uansett hvilken unnskyldning det ligger bak det brutte løftet. Verdien av et løfte viser seg først når det blir overholdt, ikke når det nesten blir overholdt eller når det blir brutt! Om ikke du har syndet venter vel heller ikke helvete på deg, men inn i paradis kommer du heller ikke hvis du har brutt det løftet som ble inngått i pakten. Djevelen må også ta sjelen din for at du skal havne i helvete, og Satan har fått alle de sjel som har syndet - enten om de liker det eller ei - og han jakter på de menneskene som kan fristes til å synde - enten om de liker det eller ei!

Guds barmhjertighet kan benåde synderen hvis denne angrer for sine synder med hele sitt hjerte og ikke bare med hodet eller ord, og ikke i handlinger. Når Gud stenger en dør står djevelen klar til å åpne opp andre dører så den syndige faller i hans vold. Når fallet er sikret, åpner Helvetes porter seg for den fordømte og i dødsriket skal synderen gjennomgå sine ugjerninger om og om igjen i all evighet - eller ihvertfall til dommedag - i pine, frykt, fordømmelse og fortvilelse. Ved dommedag skal Kristus komme tilbake og fullbyrde den frelsen som er blitt lovt til de utvalgte - altså de troende.

Mennesket er i utgangspunktet født syndige og frelsen kan oppnås ved dåp fra fødselen av eller når som helst senere i livet. Det er ingen aldersgrense for å døpe seg. Det er heller ingen foreldelsesfrist for å angre. Men om du angrer med ren samvittighet, så angrer du intet! Du angrer først når samvittigheten gnager, og det kan hende du må be om tilgivelse for den samme synden flere ganger - kanskje for resten av ditt liv! Så det tullpreiket om at bare man ber om tilgivelse så kommer man til himmelen bør for lengst avvises som det reineste vås. Så enkelt er det ikke - det er nemlig dine gjerninger som teller og hva som ligger bak disse gjerningene. Hvis tilgivelse er så lite verd for det mennesket som ber om forlatelse, kan denne like gjerne la være å be om tilgivelse - så fremstår de ikke som hyklere ihvertfall.

Alle vet at all bønn om tilgivelse er styrt av et angrende sinn, og en som virkelig har angret på noe denne har gjort, sagt, følt eller opplevd, vet at slik en prosess er ikke enkelt å bearbeide. Et eksempel er den som i uoppmerksomhet kjører rett inn i autovernet med sin 12 år gamle sønn i baksetet. Faren eller moren som kjørte bilen overlevde uten en skramme, mens sønnen var uheldig og fikk en jernflik av autovernet tredd rett gjennom hodeskallen og døde dermed umiddelbart. Sjåføren vil aldri unnslippe den grusomme opplevelsen det er å miste sin sønn på denne måten, si det var en mobilsamtale som gjorde vedkommende uoppmerksom, og vedkommende vil - hvis denne har et snev av samvittighet - i all tid senere angre på sin uoppmerksomhet!

Hvis vedkommende var litt mer oppmerksom ville mest sannsynligvis sønnen ha levd minst en dag til. I fremtiden, når den angrende er blitt gammel og ensom, vil tanker om hvordan livet dennes hadde vært om sønnen hadde levd i dag hjemsøke ham eller henne til den bitre slutt. Og først da vil denne vite om hans eller hennes bønn er blitt hørt, om denne har fått den tilgivelsen de ba om, eller om deres anger nådde Guds barmhjertighet. Poenget er at når du først angrer kan du be om tilgivelse, og når du ber om tilgivelse skal du virkelig angre! Ikke før du har forstått det innlysende poenget der vil en allmektig Gud vise sin barmhjertighet, og ikke før du har innsett at veien til frelse er vanskeligere enn det høres ut som, vil du virkelig angre!

Kanskje du da vil forstå den kjærligheten Jesus viste oss mennesket når han valgte å la seg korsfeste for menneskenes synder så Gud kunne gi frelse til de som fortjener det. Og de som fortjener det vil absolutt bli tatt inn til himmelriket av Gud, for familier skal splittes og familier skal gjenforenes etter døden - enten i himmelriket, eller for de troløse, som jord eller aske! Synderne vender aldri hjem til paradis men er bortvist til den evigheten de så skråsikkert avviste i sitt liv, og som straff skal de virkelig få føle hva anger er i sin fulle forstand - den angeren de nektet å vedkjenne seg når de ikke ba om tilgivelse slik tilgivelse av respekt skal bes om!

Ingen som fortjener straff slipper unna straff og ingen får en fribillett til det gode livet etter døden. Alle skal måtte slite for å bekjempe ondskapen som fins i verden, i oss selv, og i våre medmennesker og livet vårt generelt. Men de skal bekjempe det med rett og ikke med alle mulige midler som kan tas i bruk. Og retten står skrevet i den nye pakten:
"Vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg!"
Vis hele sitatet...
Dåp er bare en innvielse til Guds frelse, resten står menneskets gjerninger eller handlinger for som på godt eller ondt blir veid opp mot hverandre for å avgjøre skjebnen til rette vedkommende når dennes tid er omme. Veier de gode gjerningene mer enn de onde gjerningene, er himmelens porter åpne for dem, og de vil få sitt løfte oppfylt i henhold til pakten.
"Under kappefoldet ristes terninger, men det er Gud som avgjør."
Vis hele sitatet...
Eller som Einstein ville ha sagt det:
"Gud spiller ikke med terninger."
Vis hele sitatet...
Hans avgjørelse er ikke basert på subjektive opplevelser eller personlige meninger, men sannheten slik den fremstår til siste slutt. Denne sannheten kan hverken bortforklares eller motsies, for sannheten er selve livet som vedkommende har levd. Hvis denne ikke har levd det, er det heller ikke sant. Slik kan man ikke straffes for syndige tanker, men de syndige tankene medfører fristelser som vedkommende må stå i mot for ikke å synde i henhold til den nye pakten.

Hvis en blir synder i henhold til den nye pakten, har en brutt sitt løfte til Gud, og de som bryter sitt løfte er ikke Gud nådige mot. Det var en del av pakten. Hvordan Gud dømmer deg er opp til ham å bestemme - hvilken straff du får er betinget hvilken straff du fortjener. Handling fremfor ord er en måte å gjøre seg fortjent på. Eller om du gjør om ord til handling eller gjerninger som er i henhold til den nye pakten, og som følger de retningslinjer som er universalt for alle mennesker - uavhengig av alder, kjønn, rase, tilhørighet eller trosoppfatning.

Disse retningslinjene gjenspeiles i nesten alle de ulike trosretninger som har dukket frem med årene, og som danner basisgrunnlaget for religion generelt - og dermed likhetene mellom de ulike religionene spesielt. Hvem som er snille eller slemme bestemmes ene og alene av Gud den Allmektige i kristen tro, for han ser det ingen andre ser, hører det ingen andre hører, føler det ingen andre føler og prøver den utvalgte for hans eller hennes tro når ingen andre gjør det! Består du prøvelsene er himmelporten åpen for deg. Du kan sammenligne det med å kjøre bil. Det hjelper lite om du holder fartsgrensen, aldri har fått anmerkning eller bot, er en oppmerksom sjåfør og følger alle trafikkreglene hvis du tar feil avkjørsel på denne reisen. Du vil fortsatt være på feil strekning selv om den ligner aldri så mye på den rette veien. Resultatet blir logisk nok at en også kommer til feil ankomststed.

Det er heller ikke slik at du kan ta noen tilfeldig valgte avstikkere eller snarveier for å komme inn på den rette veien igjen - den eneste måten å gjøre det på er å snu og ta av ved riktig avkjørsel. I overført betydning hjelper det lite å be om tilgivelse hvis du ikke får den. For å få tilgivelse må du fortjene det. Gud er tydelig på det punktet:
"Kun de som fortjener en plass i Himmelen, er de som får en plass i Himmelen."
Vis hele sitatet...
De andre vil vandre i evigheten eller brenne i helvete. Hvis du har syndet må du forlate synden og vende tilbake til den rette stien. Dette skjer ikke bare ved hjelp av bønn og ave maria - hvem som helst kan gjøre det! Bønn, og sikkert også ave maria, er en god start - men veien videre er nå opp til deg å følge - det er derfor du har fått din frie vilje, så du kan ta den avgjørelsen selv! Om du har gjort det rette valget vil tiden vise seg.

Når du ber om tilgivelse så skal du ideelt sett angre på hva enn dine synder måtte være, og alle som har opplevd anger vet at ydmykhet er det første skritt til å reise seg opp fra avgrunnen og gradvis forbedre seg. Du er lite ydmyk hvis du mener at du fortjener en plass i paradis bare fordi du oppfatter deg selv som snill, ærlig, hjelpsom og "har ihvertfall prøvd å leve den gyldne vei." Samme historien kan en hvilken som helst bedrager dra uten å trekke på en mine, men bedrageren vil aldri komme unna at denne har bedratt og dermed kan han påstå akkurat hva han vil uten at det gir ham rett til en fribillett inn i himmelen.

Ingen får en fribillett - hverken barn eller voksne! Dette kan virke urettferdig for barnet som dør i en krybbedød, men hva vi ikke vet er om dette er en straff for pårørende eller om barnet får en ny sjanse til å leve før den dør. Med andre ord kan vi ikke dømme oss selv eller Gud for hva som av gjengs oppfatning må anses urettferdig. Det er like urettferdig for den som har levd et godt liv som ærlig, redelig, snill, omtenksom og et hjelpsomt menneske å ikke få komme inn til paradis, som det er for et barn som dør i en krybbedød. Men mens barnet mest sannsynligvis, vil jeg tro, får en ny sjanse til å leve, kan den troløse ha brukt opp sin gyldne sjanse. For alt han trengte å gjøre, når han først var så snill og god som han påstår å ha vært, var å tro på noe eller noen som er enda snillere, enda mer rettferdig og enda bedre enn ham selv. Dette er ydmykhet, dette er gudefrykt eller respekt, og det er i hvertfall i overenskomst med den siste pakten som ble gjort mellom Gud og mennesket.

Er du i stand til å holde det løftet dine forfedre var med på å gi til Gud, er du i stand til å komme hjem igjen - hvor du opprinnelig kommer fra - enten i himmelriket for de troende, eller til støv og aske for de troløse..
Jeg er egentlig litt forvirret; Tror trådstarter på Gud eller ikke? Hvis han ikke tror på Gud er det heller ikke noe himmelrike å ønske seg en plass i. Vil han bare ha en fot innenfor døren sånn i tilfelle? Skulle det vise seg å være en Gud og et himmelrike så må du ha tatt i mot gaven/frelsen, ikke bare vært en snill person for å få slippe inn.
@paranoy
Jeg håper du i ikke tror på det du skriver, men det ville ikke overraske meg.

Sitat av paranoy
Du er lite ydmyk hvis du mener at du fortjener en plass i paradis bare fordi du oppfatter deg selv som snill, ærlig, hjelpsom og "har ihvertfall prøvd å leve den gyldne vei."
Vis hele sitatet...
Du mener at du gjør mer enn å prøve?
Siden du tror, fortjener du virkelig noe andre ikke har fortjent?

Du skriver et langt fint innlegg, men det er bare det at det finnes så utrolig mange, som tror minst like mye som deg, om ikke mer, men noe helt annet.

Hvem i skrotten er du til å påstå at alle disse andre tar feil?
Hvilke beviser har du å komme med?

Du tror/vet hva som er rett?
Gi meg noe annet enn: Du må selv ta i mot Jesus for å forstå.
Kom med en annen kilde enn bibelen eller koranen for den sak skyld, på at Jesus faktisk har levd og ikke bare er en personifisering av Sola, eller en evntyrfigur av et eller annet slag?
Det at det er så mange som tror holder ikke, som tidligere nevnt, det finnes minst like mange elller fler som tror noe annet enn deg.
Sist endret av Veggen; 2. april 2010 kl. 03:31.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Jeg må innrømme jeg ikke aner hva jeg ville frem til med denne tråden. Var noen glass for mye i toppen før jeg skrev det. Tror det var noe i den duren at så lenge man lever skikkelig så kan ikke religiøse si noe på hva vi gjør, og heller ikke heve seg over oss. Og jeg vet noe ser ut som selvmotsigelser, men jeg mener ikke evigheten slik oms man vanligvis tenker. mer som en metafor for og understreke poenget.
Hva har skjedd med å respektere hverandres tro?
De aller fleste sier at dem bare tror, og at det ikke finnes noen bevis. Dem vil ha noe og tro på, ikke sant, noen skrevne regler å følge. Hvorfor skal folk alltid diskutere det emne der med en gang noen sier dem er kristne? Er målet og fjerne troen deres? Mange kristne legger hele identiteten sin i og være kristen, hvorfor ikke bare latt dem være i fred?

Det er så jævlig respektløst at jeg blir forbannet. I en annen tråd her slang en person ut "bevis" fra bibelen at han andre, som var kristen, kom til helvete - i følge bibel sine regler. Hva faen er vitsen?
Hadde jeg sittet et sted å vært kristen, og en uten religion (husker ikke hva det heter i farten) hadde sagt noe sånt til meg, hadde jeg freaka TOTALT ut, kanskje jeg til og med hadde gitt han et solid klapp midt i tryne.

Hva er greia? Seriøst. Hvorfor ikke bare la den utrolig kjedelige diskusjonen ligge?
Sist endret av appel; 2. april 2010 kl. 04:06.
@ methewall

Hva søren prater du om? Jeg besvarer trådstarter på hans opprinnelige post! Får jeg ikke lov til å gjøre det med mine egne subjektive meninger? Hvorfor håper du på at jeg ikke skulle tro på det jeg skriver selv? Har du lest trådstarters opprinnelige post og posten min i sammenheng? Har du i det hele tatt lest sammenhengen i det jeg skriver i posten min? Vennligst utdyp deg bedre før du begynner å hakke på meg for noe jeg ikke har gjort!

Sitat: Originalt skrevet av methewall
Du mener at du gjør mer enn å prøve?
Siden du tror, fortjener du virkelig noe andre ikke har fortjent?
Vis hele sitatet...
Igjen, hva søren er det du snakker om??

Si du er ateist, mener du at du er ydmyk hvis du setter deg selv foran en som er religiøs basert på subjektive oppfatninger om egen snillhet, ærlighet, hjelpsomhet og prøvelse hvis det skulle være sånn at det finnes en Gud? At du skulle rettmessig få lov til å ta del i herligheten fordi du selv synes du fortjener det og prioriteres med de andre som ihvertfall, om ikke de andre budene ble tilstrekkelig overholdt, valgte å overholde det første bud: Du skal ikke ha andre guder enn meg? Det første budet mann, i min trosretning!

I sannhet er det det enkleste budet å overholde, og da er spørsmålet mitt: hvor ydmyk er du, hvis du nå skulle være så snill og god som du subjektivt selv oppfatter deg som, når
Sitat: Originalt skrevet av paranoy
.. alt han trengte å gjøre, når han først var så snill og god som han påstår å ha vært, var å tro på noe eller noen som er enda snillere, enda mer rettferdig og enda bedre enn ham selv ...
Vis hele sitatet...
? I praksis nettopp hva det første bud er rettet mot i kristen trosoppfatning - troen på en entitet som er barmhjertig! Eller tar jeg feil?

Eller hva med f.eks buddhismen, som streber etter nirvana - tror du de oppnår dette bare ved å passivt føre livet sitt uten retningslinjer å følge fra fødselen til døden? Igjen, les posten min en gang til og ta vekk fordomsbrillene dine og se på teksten som en nøytral besvarelse ført av en kristen hånd. Er det for mye forlangt før beskyldninger som ikke faller på plass i noen fornuftig puslespill skal hagle mot den som ytrer sine ord i kristen retning?

Jeg taler vel ikke andre religioners sak hvis jeg selv er kristen, de andre religionene har sine egne representanter som like godt klarer å tale deres sak som jeg gjør for kristendommen - eller bedre. Du ville vel heller ikke kunne snakket for naboen din hvis du ble konfrontert med et tankeeksperiment, kunne du vel? Det mest logiske er at du kun kunne talt for deg selv og din egen overbevisning - ingen andres! Hvor vanskelig er det egentlig å forestille seg fakta i den påstanden der?

Hva kommer det av at de som har valgt å ikke ville tro på noe, er så raske med å fordømme de som har valgt å tro på noe? Og hva er dette tullet du skriver i resten av posten din om at jeg påstår at andre tar feil? Hvor har jeg noensinne påstått dette? Hva slags beviser etterlyser du? Hvor i posten min hevder jeg å ha mer rett enn noen andre? Hva var det du egentlig reagerte så sterkt på i posten min - vennligst utdyp!

Var det fordi jeg gav troløse rett til å ha deres livssyn om at de en gang kom fra jord, og vil en gang ende opp som jord - and that's it? Stemmer ikke dette overens med troløses oppfatning av hva som skjer med oss etter døden? Du får heller korrigere meg om det er feil, men jeg har en viss anelse om at hvis du er av en annen oppfatning, kan du heller ikke kalle deg troløs - så enkelt fremstiller jeg det!

Var det påstanden min om at de andre vil vandre i evigheten og synderne brenne i helvete? Stemmer ikke dette? Stemmer det ikke at f.eks en religion uten en primær entitet som Gud, eller en polyetisk trosretning som hinduisme, tror på vandring i evigheten i form av reinkarnasjon eller til slutt nirvana? Hvorfor i alle dager skulle disse religiøse reservere en fribillett i tilfelle det ikke er noe sånt som karma, nirvana og reinkarnasjon, men det heller skulle vise seg at det var et paradis i stedet? Hva slags kvasi-religiøs (for mange et uforståelig sammensetning av ord, men i hvertfall for oss religiøse er ordet forståelig) forestilling er det? "Nei, jeg har en tro som tilsvarer alle trosretningene som eksisterer i verden i tilfelle de andre trosretningene tar feil." Hva slags trosoppfatning er det? Kan du med hånden på hjertet si at du virkelig tror på noe da, eller er du da bare ute etter å sikre deg en plass i evigheten */just in case/*? Skal virkelig folk med en slik trosoppfatning ha forrett fremfor de som har gjort seg opp et valg her i livet?

Og hvorfor i helvete skulle jeg komme opp med noen kilder på at Jesus har levd, annet enn det eneste skriftlige historiske eksemplaret på denne begivenheten? Er det min oppgave å bevise min trosoppfatning for deg? Og hvorfor i alle dager skulle jeg komme med en personifisering av Jesus som Sola eller eventyrfigur - i min religion oppfatter vi ham som menneskesønnen - et menneske med andre ord. Er det så vanskelig å tro at det var en mann som het Jesus og som levde en gang for 2000 år siden som forkynte Guds ord til en skare av tilhørere, når det tross alt fins en bibel som gjenforteller denne begivenheten?

For alt hva jeg vet kan det være en mann som heter Jesus i disse dager som går rundt og forkynner Guds ord til en skare av tilhørere et eller annet sted i Midt-Østen - jeg har ikke noen som helst problemer med å se for meg at det er en mulighet - uten at noen som hadde påstått det skulle vært nødt til å bevise det for meg. Hva er det du vil jeg skal gjøre? Prakke min religion over på deg? Misjonere? For å være helt ærlig er det for meg knakande likegyldig hva du tror på - jeg skal ikke kreve deg for bevis på din tro, jeg respekterer andres trosoppfatning!

Uansett hvor mye slave vi skulle ende opp med å bli i et skjult totalitært samfunn, er troen den friheten og håpet de aldri vil kunne slavebinde, selv om virkeligheten skulle vise seg å være "Matrix" for den saks skyld. Er du programmert med fri vilje, er resultatet fri vilje! Må jeg bevise for deg at du har en egen fri vilje også, eller er dette enklere å tro på enn en skriftlig historisk kilde som har spredd seg til en hærskare av jordas befolkning? I så fall: Hvordan kan det være enklere å tro at mennesket er utstyrt med en fri vilje, enn å tro på at et menneske ble født i Betlehem og når han var fylt rundt 30, begynte å forkynne Guds ord til menneskemengden?

Utenom det faktum at begge tilfellene lar seg vanskelig bevise, er det ikke rare forskjellen mellom disse to miraklene: Den frie viljen og menneskesønnen! Dette er selvsagt hvis du tenker deg godt om og forsøker å forstå hva jeg mener med sammenligningen, da..

Så neste gang oppfordrer jeg deg til å lese posten som det står skrevet og ta av deg disse fordomsbrillene dine - de kler deg ikke! I hvertfall ikke hvis du skal forsøke å fremstå som en som er åpen og tolerant overfor religiøs tro, uavhengig av hvilken trosretning det måtte være. Du skjønner at denne fremstillingen er lite troverdig hvis en skal bruke andres trosoppfatninger for å betvile en - av mange - trosretning. Det eneste det ender opp med er et gjensidig spørsmål: Hva får deg til å tro at du har mer rett enn de andre, eller i dette tilfellet - meg? Dette leder bare til en sirkelargumentasjon og erfaringsmessig sett er det bortkastet tidsfordriv!
@paranoy

Du svarer kanskje bare på trådstarters innlegg, men det jeg reagerer på er at religøse som bruker en "mental krykke" hele livet, går rund og hever seg over andre (ser på seg selv som mer værdt eller bedre enn andre), som enten velger en annen "krykke" eller velger å stå på egene ben.

Mulig du ikke faller inn i denne kategorien og da beklager jeg hvis jeg feilaktig har angrepet deg, men det du skriver, virker på meg som du mener at det du tror er rett (noe alle som tror stort sett gjør).
Dette ekskluderer jo X-antall milliarder nå levende mennesker, så hva er det da som skiller "klubben din fra andre "klubber"?

Religion skiller mellom mennesker, splitter, fordømmer, piner skaper uro og forvirring.

Sitat av paranoy
? I praksis nettopp hva det første bud er rettet mot i kristen trosoppfatning - troen på en entitet som er barmhjertig! Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Barmhjertig, er det når han redder livet til en pedofil men tar livet av et spedbarn?
For i følge din tro er vel alt Guds vilje?
Og ikke kom med noe som "herrens veier er uransakelige", eller "der er ikke meningen at jeg skal forstå", har hørt det før.

Sitat av paranoy
Eller hva med f.eks buddhismen, som streber etter nirvana - tror du de oppnår dette bare ved å passivt føre livet sitt uten retningslinjer å følge fra fødselen til døden? Igjen, les posten min en gang til og ta vekk fordomsbrillene dine og se på teksten som en nøytral besvarelse ført av en kristen hånd. Er det for mye forlangt før beskyldninger som ikke faller på plass i noen fornuftig puslespill skal hagle mot den som ytrer sine ord i kristen retning?
Vis hele sitatet...
En buddist som har fulgt alle buddismens regler, for å kunne oppnå nirvana, er denne verdig en plass i ditt paradis?
Eller har vedkommende brutt budet du skal ikke ha andre Guder enn meg og er derfor dømt?

Så lenge du ytrer dine ord i rettning av at andre er mindre verdt/verdig, så ser jeg det som problematisk å godta.
For du mener vel at du fortjener en plass i evigheten?
Og hva er det da som skiller, at du tror på den "rette" guden?

Sitat av paranoy
Hva kommer det av at de som har valgt å ikke ville tro på noe, er så raske med å fordømme de som har valgt å tro på noe? Og hva er dette tullet du skriver i resten av posten din om at jeg påstår at andre tar feil? Hvor har jeg noensinne påstått dette? Hva slags beviser etterlyser du? Hvor i posten min hevder jeg å ha mer rett enn noen andre? Hva var det du egentlig reagerte så sterkt på i posten min - vennligst utdyp!
Vis hele sitatet...
Hva folk tror er for meg knekkende likegyldig, men jeg har lite til overs for organisert tro som er satt i et system for å ekskludere "ikke verdige".

Sitat av paranoy
Var det fordi jeg gav troløse rett til å ha deres livssyn om at de en gang kom fra jord, og vil en gang ende opp som jord - and that's it? Stemmer ikke dette overens med troløses oppfatning av hva som skjer med oss etter døden? Du får heller korrigere meg om det er feil, men jeg har en viss anelse om at hvis du er av en annen oppfatning, kan du heller ikke kalle deg troløs - så enkelt fremstiller jeg det!
Vis hele sitatet...
Om jeg blir jord, markmat eller aske, bekymrer meg fint lite, tvert imot så håper jeg, at når jeg dør kan jeg endelig få ro.
Hvem definerer du som troløse, alle som ikke tror det samme som deg?
Jeg tror en masse jeg, for det er masse jeg ikke vet, men jeg tror ikke på noen form for religion.

Sitat av paranoy
Og hvorfor i alle dager skulle jeg komme med en personifisering av Jesus som Sola eller eventyrfigur
Vis hele sitatet...
Jeg hevder at det er alt Jesus er og for alt jeg vet, har denne Jesus som bibelen snakker om aldrig levd.
Askeladden er også nevnt ved flere anledninger i bøker, er det så utenkelig at han har levd?

Sitat av paranoy
Utenom det faktum at begge tilfellene lar seg vanskelig bevise, er det ikke rare forskjellen mellom disse to miraklene: Den frie viljen og menneskesønnen! Dette er selvsagt hvis du tenker deg godt om og forsøker å forstå hva jeg mener med sammenligningen, da..
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at fri vilje kan bevises, så nei jeg forstår ikke hva du vil fram til.

Sitat av paranoy
Så neste gang oppfordrer jeg deg til å lese posten som det står skrevet og ta av deg disse fordomsbrillene dine - de kler deg ikke! I hvertfall ikke hvis du skal forsøke å fremstå som en som er åpen og tolerant overfor religiøs tro, uavhengig av hvilken trosretning det måtte være. Du skjønner at denne fremstillingen er lite troverdig hvis en skal bruke andres trosoppfatninger for å betvile en - av mange - trosretning. Det eneste det ender opp med er et gjensidig spørsmål: Hva får deg til å tro at du har mer rett enn de andre, eller i dette tilfellet - meg? Dette leder bare til en sirkelargumentasjon og erfaringsmessig sett er det bortkastet tidsfordriv!
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen problemer med andres tro, annet enn at den for meg er uforståelig, jeg forstår hvorfor mange velger å tro, men ikke hvordan de overbeviser seg selv.
Alt i alt er jeg bare veldig uenig med deg og nekter ikke deg eller noen andre å tro hva du/dere måtte ønske.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg må innrømme jeg ikke aner hva jeg ville frem til med denne tråden. Var noen glass for mye i toppen før jeg skrev det. Tror det var noe i den duren at så lenge man lever skikkelig så kan ikke religiøse si noe på hva vi gjør, og heller ikke heve seg over oss. Og jeg vet noe ser ut som selvmotsigelser, men jeg mener ikke evigheten slik oms man vanligvis tenker. mer som en metafor for og understreke poenget.
Vis hele sitatet...
Da er jo spørsmålet mitt: Hvorfor i det hele tatt bry seg om hva religiøse tror om deg?
Igjen må jeg få si at du prøver å fremstå som en ateist, men du har tendenser mot.. en sterk agnostisk mening. Du er ikke sikker, men du mener de troende har et valid poeng.

Den siste setningen din tok jeg ikke helt: Du mener evigheten er en metafor for agnostisimen?
Sitat av methewall Vis innlegg
Du svarer kanskje bare på trådstarters innlegg, men det jeg reagerer på er at religøse som bruker en "mental krykke" hele livet, går rund og hever seg over andre (ser på seg selv som mer værdt eller bedre enn andre), som enten velger en annen "krykke" eller velger å stå på egene ben.
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg bare kommentere for den relgionen jeg kjenner best som er kristendommen.

Bibelen taler så aldels ikke om at relgiøse er mer verd enn andre. Ikke en gang ufrelste er mindre verd enn ufrelste.

Bibelen taler om at Gud elsker alle like høyt uansett hva de tenker og tror.

Slik en far elsker sin sønn enten han er skolens lys eller er en bakgårdsgutt.

Sitat av methewall Vis innlegg
Mulig du ikke faller inn i denne kategorien og da beklager jeg hvis jeg feilaktig har angrepet deg, men det du skriver, virker på meg som du mener at det du tror er rett (noe alle som tror stort sett gjør).
Dette ekskluderer jo X-antall milliarder nå levende mennesker, så hva er det da som skiller "klubben din fra andre "klubber"?
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke på å tro på Gud som bare å tro på at det sitter en med hyssinger i oss alle og trekker i oss eller klipper av strenger om vi ikke følger de Ti Bud (det var tross alt Loven Jesus tok vekk slik at det skulle være nok å ta imot Guds sønn.)

Den som er kristen er kristen fordi han har opplevd Gud i sitt hjerte og i sitt liv.

Dette holder selvsagt ikke som dokumentert bevis som man kan slenge i bordet med og det er her jeg mener at kraften er den samme, hva du kaller den eller tror det er spilelr ingen rolle. Hva den er, er alt.

Sitat av methewall Vis innlegg
Religion skiller mellom mennesker, splitter, fordømmer, piner skaper uro og forvirring.
Vis hele sitatet...
Feil.

Mennsker skiller mellom mennesker, splitter, fordømmer, piner skaper uro og forvirring.


Sitat av methewall Vis innlegg
Barmhjertig, er det når han redder livet til en pedofil men tar livet av et spedbarn?
For i følge din tro er vel alt Guds vilje?
Og ikke kom med noe som "herrens veier er uransakelige", eller "der er ikke meningen at jeg skal forstå", har hørt det før.
Vis hele sitatet...
Du har hørt det før så det betyr at det ikke er sant?

Hva om spedbarnet hadde vokst opp og kanskje fått skader som hadde skadet og eller satt dette mennesket i store smerter for resten av livet? Man vet jo ikke slikt.

Synes det blir litt drøyt å avfeie noe slikt, bare fordi man tror at døden er det verste som kan skje med ett menneske.

Sitat av methewall Vis innlegg
Eller har vedkommende brutt budet du skal ikke ha andre Guder enn meg og er derfor dømt?
Vis hele sitatet...
Nå kan ikke jeg snakke for Paranoy, men i de menighetene jeg har vært i så har de alle forkynt at om jeg tar imot Jesus så er dette det eneste jeg trenger å gjøre for å komme til Himmelen. Slik det står i Johannes 3:16

Sitat av methewall Vis innlegg
...hva er det da som skiller, at du tror på den "rette" guden?
Vis hele sitatet...
At man ikke bare tror på noe fra blind øyne, men har fått oppleve Gud fra innsiden av.

Sier ikke at det betyr at det finnes en skapning som styrer alt, men kraften er der..

Sitat av methewall Vis innlegg
Hva folk tror er for meg knekkende likegyldig, men jeg har lite til overs for organisert tro som er satt i et system for å ekskludere "ikke verdige".
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg og så vidt jeg har lest og hørt så ekskluderer Gud ingen, jeg gjentar ingen og setter de som uverdige.

Sitat av methewall Vis innlegg
..for det er masse jeg ikke vet, men jeg tror ikke på noen form for religion.
Vis hele sitatet...
Det er ikke meningen å tro på relgion i seg selv.

Relgion er ikke mer enn ritualer,lovprisning og symboler for en kraft mennesker sliter hardt med å forklare.

Sitat av methewall Vis innlegg
Jeg hevder at det er alt Jesus er og for alt jeg vet, har denne Jesus som bibelen snakker om aldrig levd.
Askeladden er også nevnt ved flere anledninger i bøker, er det så utenkelig at han har levd?
Vis hele sitatet...
Godt poeng, men historien om Jesus er så spredd utover verden og til så mange forskjellige folkeslag og i så mange århundrer og så nøyaktig i samsvar med andres historier om Han at Askeladden er bare en nybegynner i ett slikt "spill".


Sitat av methewall Vis innlegg
Jeg vil påstå at fri vilje kan bevises, så nei jeg forstår ikke hva du vil fram til.
Vis hele sitatet...
Må si meg helt enig.

Og er det bare meg som synes at dersom Gud er allmektig og kunne ha utslettet Djevelen og unnlatt alle å havne i helvete så er det veldig kynisk og kaldblodig og holde på denne makten og faktisk ta sjansen på at noen faktisk kan ende i en evig pine enda han elsker oss så uendelig høyt?

Eller har han allerede gjort det? Kanskje er "The Divine Plan" allerede fullført?

Historier om Helvete eksisterer kanskje bare for å unngå at folk går amok da de vet de kommer til himmelen uansett i å voldta småbarn, lyve, myrde, stjele, utøve vold og det som verre er?

Hvem vet? Herrens veier er uransakelige

Men min logikk sier meg at det alltid finnes et motstykke. Det er noe av det som gjør alt komplett..


Sitat av methewall Vis innlegg
Jeg har ingen problemer med andres tro, annet enn at den for meg er uforståelig, jeg forstår hvorfor mange velger å tro, men ikke hvordan de overbeviser seg selv.
Vis hele sitatet...
Igjen - de har opplevd noe større enn seg selv, en såkalt relgiøs opplevelse.

De fleste blir gode mennesker av dette og ønsker bare godt.

Noen ser sitt snitt til å trekke ut penger fra oss og ser på seg selv som mer verdige og de kan jo bare ta sats og hoppe loddrett inn i Helvete


Jeg ønsker bare å belyse situasjonen fra et annet ståsted og jeg sier ikke at det faktisk finnes en Gud, men jeg prøver å forklare hva det er som gjør at noen velger å tro på noe slikt som et vesen som styrer alt, selv om jeg ikke tror på det selv.
Sist endret av Vandringsmann; 2. april 2010 kl. 16:13. Grunn: skrivefeil
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Da er jo spørsmålet mitt: Hvorfor i det hele tatt bry seg om hva religiøse tror om deg?
Igjen må jeg få si at du prøver å fremstå som en ateist, men du har tendenser mot.. en sterk agnostisk mening. Du er ikke sikker, men du mener de troende har et valid poeng.

Den siste setningen din tok jeg ikke helt: Du mener evigheten er en metafor for agnostisimen?
Vis hele sitatet...
Jeg angrer litt på at jeg laget denne tråden igrunn, det jeg skriver opprinnelig har vel forsåvidt vært skrevet før her. Og jeg innser at det noen sa om at det sikkert hadde passet bedre som et blogginnlegg stemmer bra. Som jeg sa så huska jeg bare vagt og ha opprettet tråden dagen derpå, så formen var langt ifra stabil.

Jeg skal gjerne stå for de meningene jeg ytrer her, men her har jeg nok gjort en rævva jobb med formuleringer og innhold, så jeg er ikke så interessert i og forsvare dem til døde.

Og bruke ordet evigheten var nok bare dårlig formulert, det lå ingen dyp mening bak det. Men for og oppklare så tror jeg ikke på noen gud eller noe sånt. Jeg ville nok heller frem til at religionen har mange gode leveregler, men at man kan være akkurat like gode mennesker selv om man ikke kaller seg religiøs. Men igjen, hva jeg ville frem til sånn helt egentlig vet jeg sannelig ikke. Bare rantet i vei i fylla..

Så jeg får heller ta dette på min kappe som en dårlig tråd rett og slett. Skulle vært alkolås på freak.no!

@Paranoy, jeg håper du tilgir meg for og ikke gå innlegget ditt etter sømmene da jeg som nevnt over sikkert ikke har kommet med så mye klokt i utgangspunktet.

Edit: jeg ber forøvrig om unnskyldning for min voldtekt av norsk grammatikk.

Ha en ellers fin påske freaks
Sist endret av murloc; 2. april 2010 kl. 16:42.
Gud er sola vår. Vår skaper som gir os liv. Den "dør" og gjenoppstår. Zeitgeist anyone?
Sitat av Vandringsmann
Nå skal jeg bare kommentere for den relgionen jeg kjenner best som er kristendommen.

Bibelen taler så aldels ikke om at relgiøse er mer verd enn andre. Ikke en gang ufrelste er mindre verd enn ufrelste.

Bibelen taler om at Gud elsker alle like høyt uansett hva de tenker og tror.

Slik en far elsker sin sønn enten han er skolens lys eller er en bakgårdsgutt.

Jeg ser ikke på å tro på Gud som bare å tro på at det sitter en med hyssinger i oss alle og trekker i oss eller klipper av strenger om vi ikke følger de Ti Bud (det var tross alt Loven Jesus tok vekk slik at det skulle være nok å ta imot Guds sønn.)

Den som er kristen er kristen fordi han har opplevd Gud i sitt hjerte og i sitt liv.

Dette holder selvsagt ikke som dokumentert bevis som man kan slenge i bordet med og det er her jeg mener at kraften er den samme, hva du kaller den eller tror det er spilelr ingen rolle. Hva den er, er alt.
Vis hele sitatet...
Det som for meg er problemet, er at så mange med den kristene tro i ryggen, har tatt feil så mange ganger før.
At kristendommen her til lands har begynt å modernisere seg for å ikke miste for mange tilhengere er jo forsåvidt bra, men når ting som for 100 år siden var en dødssynd som skulle bekjempes på alle tenkelige vis, i dag må godtas.
Forteller dette meg, at man har sett på det på nytt og insett at det blir for radikalt, i forhold til menigheten og ikke endre syn.

Med andre ord, kristendommen har forandret og tilpasset seg over tid som alt annet.
Hvorfor skal da kristendommen ha noe mer rett en en hvilken som helst religion, eller ingen religion?
Vitenskapen, er om ikke annet, åpen for endring dersom noe skulle vise seg å være feil, det skal også mye til før noe blir godtatt som riktig i utgangspungtet.
Med religion, er gjerne tilfelle at man tror at noe er som først antatt, helt til bevismengden blir så overveldende at nye retningslinjer må opprettes.

Mange hevder kanskje at dette blir to sider av samme sak, men saken er den at innenfor religion, ligger det ofte gamle og inngrodde "tradisjoner" bak.
Min påstand blir derfor at det kan ta veldig lang tid før det bli forandring til det bedre.

Det finnes vel ingen mellomting i kristendom (kristen-dom) enten er du med eller mot (veldig forenklet)?
Kristendommen snakker om at man må tro for å få en plass i riket, om jeg ikke ønsker en plass og ikke tror, vil jeg da få muligheten til å bli aske eller jord, uten at det bærer rett til helvete den dagen jeg dør?
Om ikke oppstår det et lite problem der mange uskyldige blir dømt?
Om så, står du igjen med med valgene tro eller bli dømt, i følge kristendommen?

Sitat av Vandringsmann
Feil.

Mennsker skiller mellom mennesker, splitter, fordømmer, piner skaper uro og forvirring.
Vis hele sitatet...
Nesten enig, jeg mener at det er religion, eller tolkninger av den, som får mennsker til å gjør å føle mye uhensiktsmessig, men mennesker gjør mye på egenhånd også.

Sitat av Vandringsmann
Du har hørt det før så det betyr at det ikke er sant?
Vis hele sitatet...
Nei, men trodde ikke på det da, og tror ikke på det nå.

Sitat av vandringsmann
Synes det blir litt drøyt å avfeie noe slikt, bare fordi man tror at døden er det verste som kan skje med ett menneske.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det å miste livet er så ille, men jeg tror det å miste et barn, er noe av det værste et menneske kan oppleve.

Sitat av Vandringsmann
Nå kan ikke jeg snakke for Paranoy, men i de menighetene jeg har vært i så har de alle forkynt at om jeg tar imot Jesus så er dette det eneste jeg trenger å gjøre for å komme til Himmelen. Slik det står i Johannes 3:16
Vis hele sitatet...
Noe som bringer meg til mer eller mindre samme spørsmål som over, hva om man ikke tar imot Jesus?
Sitat av DeVille Vis innlegg
Hele konseptet om religion er helt høl i hue, ihvertfall alle nyere religioner, uansett om man tror på jesus, mohammed, buddah, odin, romvesenet xenu, osv...
Vis hele sitatet...
"Jeg skal ikke til himmelen, I'm going to space!"

Ontopic: Jeg er egentlig helt 'meh' når det kommer til religion, for all del, folk får ha troen sin så lenge de ikke begynner å prakke den på meg. Da Sier jeg min mening uavhengig om det fornærmer dem eller ikke.
Sitat av methewall Vis innlegg
Det som for meg er problemet, er at så mange med den kristene tro i ryggen, har tatt feil så mange ganger før.
At kristendommen her til lands har begynt å modernisere seg for å ikke miste for mange tilhengere er jo forsåvidt bra, men når ting som for 100 år siden var en dødssynd som skulle bekjempes på alle tenkelige vis, i dag må godtas.
Forteller dette meg, at man har sett på det på nytt og insett at det blir for radikalt, i forhold til menigheten og ikke endre syn.

Med andre ord, kristendommen har forandret og tilpasset seg over tid som alt annet.
Vis hele sitatet...
Både ja og nei.

Som relgion så kanskje.

Men ordene fra Gud lød for 2000år siden slik: Ta imot Jesus og du vil komme til Himmelen/ bli frelst.

At det har tatt 2000år for oss "intelligente" mennesker å forstå at det faktisk var dette som ble sagt, er ikke "Guds skyld".

Det var bare at på den tiden så trodde man at ritualer og symboler var viktige. Noe man tror idag og forsåvidt, men man lærer jo så lenge man lever.

Som Georg Carlin sier: Hva er vitsen med å legge den venstre hånden på Bibelen og løfte den høyre? Blir Gud sint om man gjør det motsatt?

Jesus sier jo egentlig: <<Fuck alle ritualer,symboler og annen tro. Ta imot meg som frelser og deres synd skal vaskes vekk>>

Sitat av methewall Vis innlegg
Hvorfor skal da kristendommen ha noe mer rett en en hvilken som helst religion, eller ingen religion?
Vis hele sitatet...
Den trenger ikke ha noe mer rett enn noe annet. Det er simpelthen bare en måte å uttrykke seg på.

Sitat av methewall Vis innlegg
Med religion, er gjerne tilfelle at man tror at noe er som først antatt, helt til bevismengden blir så overveldende at nye retningslinjer må opprettes.
Vis hele sitatet...
Kommer ann på hva du mener..

Som jeg sa istad, Johannes 3:16 taler jo veldig klart om hva man må gjøre for å bli frelst. Dette er da det eneste man trenger å gjøre for å bli frelst.

Hvordan man vil leve livet selv er opp til hver og en, men Bibelen prøver jo å fortelle om hva som kanskje er best. Som f.eks Kjærlighetsbudet: <<Elsk din neste som deg selv>>. Faktisk det eneste budet vi noen gang hadde trengt..

Sitat av methewall Vis innlegg
Mange hevder kanskje at dette blir to sider av samme sak, men saken er den at innenfor religion, ligger det ofte gamle og inngrodde "tradisjoner" bak.
Min påstand blir derfor at det kan ta veldig lang tid før det bli forandring til det bedre.
Vis hele sitatet...
Det er en veldig god grunn til det.

Mange som kaller seg kriste/frelste har aldri opplevd Guds kraft. De kunne like gjerne trodd på tekannen

Disse såkalte kristne hviler all sin tro på tradisjoner og symboler og gammel være-måte og det er ta ting gjerne går i stå..

Sitat av methewall Vis innlegg
Kristendommen snakker om at man må tro for å få en plass i riket, om jeg ikke ønsker en plass og ikke tror, vil jeg da få muligheten til å bli aske eller jord, uten at det bærer rett til helvete den dagen jeg dør?
Vis hele sitatet...
Jeg har desverre ikke noe fasit svar her. Og om jeg hadde hatt det ville det ha blitt vanskelig å få bevist.

Men om det skulle finnes en Gud så vil jeg tro han hadde gitt deg enda en sjanse. Muligens etter døden. Slik at du faktisk fikk møte denne Gud. Og om du noengang skulle oppleve det så vil jeg tro at valget automatisk vil falle på Gud.

Sitat av methewall Vis innlegg
Om ikke oppstår det et lite problem der mange uskyldige blir dømt?
Vis hele sitatet...
Hva legger du i uskyldige? Hvem er uskyldige?

De som ikke tar imot? De som aldri lærer om Jesus? De som er uskyldige her på jorden?

Sitat av methewall Vis innlegg
Om så, står du igjen med med valgene tro eller bli dømt, i følge kristendommen?
Vis hele sitatet...
Ja, men den taler og om at; <<Søk Guds rike først. Så skal dere få alt annet i tilleg>>

Sitat av methewall Vis innlegg
Nesten enig, jeg mener at det er religion, eller tolkninger av den, som får mennsker til å gjør å føle mye uhensiktsmessig, men mennesker gjør mye på egenhånd også.
Vis hele sitatet...
Altså er vi tilbake til at det er vi mennesker som har ødelagt.

I 2000 år har vi vist om Jesus' sine ord; <<Lev i kjærlighet>> Men vi stakkars mennesker klarer jo faen ikke det engang.

Korstogene var jo ikke noe lev-kjærlighet-opplegg. Simpelthen noen som hadde sin tro på gamle tradisjoner og symboler og ikke skjønte helt riktig hva Jesus egentlig sa.


Sitat av methewall Vis innlegg
Nei, men trodde ikke på det da, og tror ikke på det nå.
Vis hele sitatet...
Nei Allah forby at man skal skifte mening..


Sitat av methewall Vis innlegg
Jeg tror ikke det å miste livet er så ille, men jeg tror det å miste et barn, er noe av det værste et menneske kan oppleve.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er verre å se barnet sitt lide og være i store smerter gjennom hele livet.. Tror ikke du?

Sitat av methewall Vis innlegg
Noe som bringer meg til mer eller mindre samme spørsmål som over, hva om man ikke tar imot Jesus?
Vis hele sitatet...
Vel. Bibelen taler klart om at disse vil fyke nedover.

Men Bibelen taler også om at Gud har gjort alt fullbragt.

For hva om Gud tar alle inn i Himmelen, men sendte sin sønn for å gjøre ting lettere? Hva om Helvete er (som jeg har nevnt tidligere) skremmselpropaganda for ikke å få oss til å oppføre oss som idioter her nede mot hverandre?
Sitat av Vandringsmann
Den trenger ikke ha noe mer rett enn noe annet. Det er simpelthen bare en måte å uttrykke seg på.
Vis hele sitatet...
Den dagen all verdens religioner går sammen og blir enige om at essensen i det de tror på er det samme, da skal jeg virkelig se på religion med nye øyne.
Jeg tviler riktig nok på at det skjer i min levetid.

Sitat av Vandringsmann
Kommer ann på hva du mener?
Vis hele sitatet...
Det er veldig mye som før ble sett på som nødvendig innenfor kristendom.
Jeg tenker på for eksempel hva man ikke kunne gjøre, men som i dag blir godtatt, homofilt samboer/partnerskap er vel noe av det siste som har blitt tatt stilling til?
Du har forsåvidt svart på det, med at det er først nå man har forstått budskapet.
Likevel tror jeg at det er flere som heller til "tekanna" enn ditt syn på Gud.
Om flesteparten så på Gud slik du gjør, hadde mange problemer antagelig vært løst.

Sitat av Vandringsmann
Hva legger du i uskyldige?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker på mennesker som har levd sitt liv på lik linje med alle andre, gjort så godt vedkommende kan og det eneste som skiller fra en gjennomsnits kristen, er at vedkommende ikke tror på noen Gud.

Sitat av Vandringsmann
Nei Allah forby at man skal skifte mening..
Vis hele sitatet...
Det har jeg gjort og det kommer jeg også til å gjøre mange ganger i fremtiden.
Når det kommer til hva Gud er, skal det nok mere til for at jeg skal kjøpe den versjonen jeg har hørt om gjennom kristendommen.
Har selv mange tanker om hva Gud kan være, men ingen som tar utgangspunkt i et skaperverk.

Sitat av Vandringsmann
Jeg tror det er verre å se barnet sitt lide og være i store smerter gjennom hele livet.. Tror ikke du?
Vis hele sitatet...
Så absolutt, men jeg tror ikke alt er forutbestemt, eller at dette barnet som noen mister, er en barmhjertighetshandling fra Gud.
Om så, synes jeg han er riktig så slapp med å dele ut barmhjertighet.
Jeg mener ikke at flere barn skulle vært skånet for livet (selv om det i enkelte tragiske tilfeller ville være det beste), men for lidelsene de så ufortjent har fått, om man skal ta utgangpungt i at det finnes en allmektig skaper.
Sitat av ErikH Vis innlegg
og i kristendommen kan man være så jævlig man bare vil mot alle for og så be om tilgivelse rett før man dør og likevel komme til himmelen.

det er jo som alle andre scammer; det høres for godt ut til å være sant, og da er det som regel det.
Vis hele sitatet...
Skjønte ut ifra det du skrev at det egentlig holder å tro på gud for å komme inn i himmelen. For den som tror på gud vil jo naturligvis vende seg til h*n når tiden er inne for å få syndenes forlatelse...

Slik jeg har forstått det er det sånn det er for protestanter. Katolisismen sier derimot at man må tro på gud og leve et godt liv samtidig.

Det er hvis man skal tro religionslæreren min da, naturligvis
Sitat av methewall Vis innlegg
Den dagen all verdens religioner går sammen og blir enige om at essensen i det de tror på er det samme, da skal jeg virkelig se på religion med nye øyne.
Jeg tviler riktig nok på at det skjer i min levetid.
Vis hele sitatet...
Det er ingen tvil om at det vil bli en god dag.

Jeg krysser fingrene for 2012


Sitat av methewall Vis innlegg
Det er veldig mye som før ble sett på som nødvendig innenfor kristendom.
Jeg tenker på for eksempel hva man ikke kunne gjøre, men som i dag blir godtatt, homofilt samboer/partnerskap er vel noe av det siste som har blitt tatt stilling til?
Du har forsåvidt svart på det, med at det er først nå man har forstått budskapet.
Vis hele sitatet...
Jau.

Har vel litt med at vi mennesker liker å holde oss til ett tankemønster istedenfor å gå utenfor boksen og tenke.

Men det har absolutt begynt å skje

Sitat av methewall Vis innlegg
Likevel tror jeg at det er flere som heller til "tekanna" enn ditt syn på Gud.
Om flesteparten så på Gud slik du gjør, hadde mange problemer antagelig vært løst.
Vis hele sitatet...
Kan godt være, men mitt syn på Gud har jeg selv lært fra egen erfaring og mest fra kristendommen kanskje.

Hypotese: Men om jeg skulle ha laget en Relgion til så ville det bare skapt mer splittelse. Selv om min Relgion kanskje hadde vært det mest riktige mot sannheten.

Sitat av methewall Vis innlegg
Jeg tenker på mennesker som har levd sitt liv på lik linje med alle andre, gjort så godt vedkommende kan og det eneste som skiller fra en gjennomsnits kristen, er at vedkommende ikke tror på noen Gud.
Vis hele sitatet...
Aha. Ja det er vel på dette punktet mange hopper av lasset.

For hva er egentlig forskjellen på å være et godt medmenneske som ufrelst
enn ett godt medmenneske som frelst?

For i Guds øyne så ville disse to personene være fylt opp med like mye kjærlighet.

Eneste forklaring på dette budre jo da være at man må være frelst fordi man får brukt for det i Himmelen eller komme til Himmelen.

For her på jorden så ville disse to personene spredt godhet like mye.


Sitat av methewall Vis innlegg
Når det kommer til hva Gud er, skal det nok mere til for at jeg skal kjøpe den versjonen jeg har hørt om gjennom kristendommen.
Vis hele sitatet...
Forstår jeg godt.

Men skal vi tro Bibelen så finnes ikke Gud i kristendommen, men over alt. Gud er alt.

Gud er kanskje selve væren?


Sitat av methewall Vis innlegg
Så absolutt, men jeg tror ikke alt er forutbestemt, eller at dette barnet som noen mister, er en barmhjertighetshandling fra Gud.
Om så, synes jeg han er riktig så slapp med å dele ut barmhjertighet.
Jeg mener ikke at flere barn skulle vært skånet for livet (selv om det i enkelte tragiske tilfeller ville være det beste), men for lidelsene de så ufortjent har fått, om man skal ta utgangpungt i at det finnes en allmektig skaper.
Vis hele sitatet...
Om man i det hele tatt skal ta utgangspunkt i en Allmektig Skaper som bare er god så må man tenkte at Gud vet best.

Og bare for å gjenta meg selv: Det virker jo veldig idiotisk å skape sitt eget folk som ikke skal forstå enn selv, så man må overbevise de om at man faktisk er god.
@ methewall

Sitat: Originalt skrevet av methewall
Du svarer kanskje bare på trådstarters innlegg, men det jeg reagerer på er at religøse som bruker en "mental krykke" hele livet, går rund og hever seg over andre (ser på seg selv som mer værdt eller bedre enn andre), som enten velger en annen "krykke" eller velger å stå på egene ben.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke hva du mener med "mental krykke" hele livet? Jeg er heller ikke kjent med at religiøse hever seg over andre eller ser på seg selv som mer verdt eller bedre enn andre som enten velger en annen "krykke" eller velger å stå på egne ben. Jeg kan selvsagt ikke prate for alle religiøse, men jeg og mine likesinnede faller neppe inn i denne beskrivelsen. I min religion er hovmod nemlig en dødssynd, og det er likt for alle de kristne, eller alle de abrahamittiske, trosretninger, hvis jeg ikke tar helt feil..

Sitat: Originalt skrevet av methewall
Mulig du ikke faller inn i denne kategorien og da beklager jeg hvis jeg feilaktig har angrepet deg, men det du skriver, virker på meg som du mener at det du tror er rett (noe alle som tror stort sett gjør).
Dette ekskluderer jo X-antall milliarder nå levende mennesker, så hva er det da som skiller "klubben din fra andre "klubber"?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med ekskluderer X antall milliarder nålevende mennesker? Første betingelse for å komme til et kristent paradis, er i hvertfall å bekjenne seg til Gud! Det å komme inn i paradis er ikke en menneskelig rett, men noe en gjør seg fortjent til. Dette var en del av pakten gjort med forfedrene. Hvis du ikke har inngått en personlig pakt via bønn med Gud, eller tror på Ham enten som individ eller i en tilhørighet, så har du jo ikke overholdt reglene som er satt for adgang til hans himmelrike. Hvis de kristne eller andre religiøse har regler de må følge for å oppnå troens største kraft, gjelder de samme reglene for troløse og alle andre som faller utenfor kategorien religion, hvis de skal oppleve den samme kraften. Hvorfor skulle det gjelde andre regler for troløse som for religiøse?

Sitat: Originalt skrevet av methewall
Religion skiller mellom mennesker, splitter, fordømmer, piner skaper uro og forvirring.
Vis hele sitatet...
Det samme kan politikk, økonomi, kultur og for den saks skyld en cupfinale mellom to rivaliserende fotballag gjøre også. What's the big deal?

Sitat: Originalt skrevet av methewall
Hva folk tror er for meg knekkende likegyldig, men jeg har lite til overs for organisert tro som er satt i et system for å ekskludere "ikke verdige".
Vis hele sitatet...
Og hvor får du det fra at posten min handlet om organisert tro som er satt i system for å ekskludere "ikke verdige"? I min religion i hvertfall, er alle som vil det velkommen til å "bli verdig", uavhengig om de får lov å gifte seg i kirka eller ikke. Faktisk fins det noen av oss som reiser rundt og misjonerer om sin tro, i mange uavhengige former, alt fra kirke, skole, sommerleir, til mer sektorganiserte former som banker på dørene dine. Alle kan bli verdige hvis de bare vil. Vær glad du ikke levde på vikingetida. Da hadde du ikke annet valg enn å være "verdig". Eller jo - du kunne jo dø, da..

Sitat: Originalt skrevet av methewall
Barmhjertig, er det når han redder livet til en pedofil men tar livet av et spedbarn?
For i følge din tro er vel alt Guds vilje?
Og ikke kom med noe som "herrens veier er uransakelige", eller "der er ikke meningen at jeg skal forstå", har hørt det før.
Vis hele sitatet...
Til syvende og sist er det Guds vilje at mennesket er i stand til å forstå at med den frie viljen vi er utrustet med, følger det ansvar og konsekvenser. Oppenheimer ville skrevet under på det der. Det å ha fri vilje er ikke det samme som å fritt velge vårt ansvar eller konsekvenser. Hvis konsekvensen er sånn at livet til den pedofile ble reddet, mens livet til et spedbarn gikk tapt, kan du spørre deg selv hvorfor det er Gud som avgjør hvem som kommer inn i paradis, og ikke mennesket selv.

Hvis han ikke gjør noe forskjell på en pedofil og et spedbarn kan man neppe si at han er affektert påvirkelig som med menneskelig dømmekraft, og du kan vel heller ikke klandre ham for at han vil prioritere noe så uskyldig som et spedbarn fremfor en - jeg går ut i fra at denne har bidratt til andres ulykke - syndig pedofil som må gjøre bot for seg hvis han skal ha noen sjanse til å komme inn i paradis. Spedbarnet vil sannsynligvis få en ny sjanse å leve livet i paradis, mens den pedofile har ennå ikke mistet sin sjanse til å leve i paradis. Begge får en ny sjanse - er ikke det barmhjertig så vet ikke jeg?

Sitat: Originalt skrevet av methewall
Om jeg blir jord, markmat eller aske, bekymrer meg fint lite, tvert imot så håper jeg, at når jeg dør kan jeg endelig få ro.
Hvem definerer du som troløse, alle som ikke tror det samme som deg?
Jeg tror en masse jeg, for det er masse jeg ikke vet, men jeg tror ikke på noen form for religion.
Vis hele sitatet...
Definisjonen av troløs følger kontekst, og i dette tilfellet så skulle det bety ikke-religiøse, siden det er religion det her er snakk om. Hadde tro her vært definert som fantasi, ville jeg skrevet fantasiløs..

Sitat: Originalt skrevet av methewall
Jeg hevder at det er alt Jesus er og for alt jeg vet, har denne Jesus som bibelen snakker om aldrig levd.
Askeladden er også nevnt ved flere anledninger i bøker, er det så utenkelig at han har levd?
Vis hele sitatet...
So, buddha er også nevnt i mange bøker, er det så utenkelig at han har levd?

Sitat: Originalt skrevet av methewall
Jeg vil påstå at fri vilje kan bevises, så nei jeg forstår ikke hva du vil fram til.
Vis hele sitatet...
Jeg vil dog påstå at fri vilje er vanskeligere å bevise enn du tror. Og hvis du ikke forstod sammenligningen, så kan vi forenkle det fullstendig med å sammenligne en maurkoloni med et menneskesamfunn, for deretter å spørre deg selv om det ikke er et mirakel at vår vilje ikke er den samme som maurkoloniens? Kanskje ikke det beste eksemplet, men skulle vært forståelig nok..

Sitat: Originalt skrevet av methewall
Jeg har ingen problemer med andres tro, annet enn at den for meg er uforståelig, jeg forstår hvorfor mange velger å tro, men ikke hvordan de overbeviser seg selv.
Alt i alt er jeg bare veldig uenig med deg og nekter ikke deg eller noen andre å tro hva du/dere måtte ønske.
Vis hele sitatet...
Uenig må du gjerne være, men ikke legg ord i munnen min eller vri og vende på teksten min for å passe inn i din tolkning av min religion. Det var det jeg mente med at du må få av deg de fordomsbrillene og lese teksten slik den er gjengitt, ikke slik du tolker den. Hvis jeg for eksempel ikke har skrivd noen steder at vi føler oss mer verdige enn alle andre, kan du heller ikke bruke dette som et argument!
Sitat av paranoy Vis innlegg
Jeg forstår ikke hva du mener med "mental krykke" hele livet?
Vis hele sitatet...
Religion.

Sitat av paranoy
Jeg er heller ikke kjent med at religiøse hever seg over andre eller ser på seg selv som mer verdt eller bedre enn andre som enten velger en annen "krykke" eller velger å stå på egne ben.
Vis hele sitatet...
Så du hevder at gjennom historien, så har aldri kristene i Guds navn utført urett mot ikke kristene?

Sitat av paranoy
Jeg kan selvsagt ikke prate for alle religiøse, men jeg og mine likesinnede faller neppe inn i denne beskrivelsen.
Vis hele sitatet...
Hva er så deg og dine like sinnede, kristene?
I så fall sier ikke det meg så mye, for i dagens samfunn har nesten alle sin egen tolkning av hva kristendom er.
Mitt inntrykk er at religion splitter, mer enn det samler, nettopp ved å gjøre noen ikke verdige?
Du sier at alle er velkommen, men for at jeg skal være velkommen, må jeg vel tro det samme som deg, hvor velkommen er jeg egentlig da?

Sitat av paranoy
Hva mener du med ekskluderer X antall milliarder nålevende mennesker?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke på noe liv etter døden, jeg tror ikke på noe paradis, jeg tror livet dreier seg om å leve og ikke å dø.
Derfor blir det når noen sier at for å bli med i "klubben" vår må du tro sånn og slik, til at du etter min mening ekskluderer alle de andre.
Noe som med dagens befolkning tilsvarer noe sånt som 3-5 milliarder mennesker eller mer.

Sitat av paranoy
Hvis de kristne eller andre religiøse har regler de må følge for å oppnå troens største kraft, gjelder de samme reglene for troløse og alle andre som faller utenfor kategorien religion, hvis de skal oppleve den samme kraften. Hvorfor skulle det gjelde andre regler for troløse som for religiøse?
Vis hele sitatet...
Forstår hva du mener, men jeg tror som sagt ikke noe på det, så jeg er allerede ute, og da er det vel, i følge deg, bare en ting i vente?

Sitat av paranoy
What's the big deal?
Vis hele sitatet...
At mennesker er villig til å drepe hverandre i guds navn.
Noe som forsåvidt også kan sies å være tilfelle for en hardcore fotball supporter, bare han har laget som sin gud.
Jeg for min del ser på begge tilfeller som like meningsløse.

Sitat av paranoy
Og hvor får du det fra at posten min handlet om organisert tro som er satt i system for å ekskludere "ikke verdige"?
Vis hele sitatet...
I det du nevner kristendom (kristen-dom).
Religion har i størst grad blitt brukt for å dømme andre.

Sitat av paranoy
Vær glad du ikke levde på vikingetida. Da hadde du ikke annet valg enn å være "verdig". Eller jo - du kunne jo dø, da..
Vis hele sitatet...
Og kristningen av Norge gikk jo mye fredligere for seg, eller det var kanskje det du mente?
Og påenget ditt var?

Sitat av paranoy
Definisjonen av troløs følger kontekst, og i dette tilfellet så skulle det bety ikke-religiøse, siden det er religion det her er snakk om. Hadde tro her vært definert som fantasi, ville jeg skrevet fantasiløs..
Vis hele sitatet...
Uavhengig av religion, får man plass i det paradiset du beskriver, eller finnes det flere å velge mellom?
Hva skjer så da med de tro løse, det bærer bare en vei?
Poenget mitt er, at hvis jeg må tro for å ikke ende i helvete, da blir det ganske enkelt for dumt, ser du ikke dette selv?

Sitat av paranoy
So, buddha er også nevnt i mange bøker, er det så utenkelig at han har levd?
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg heller ikke antydet, har heller ikke sagt at dert er utenkelig at Jesus har levd, men for alt jeg (og du) vet så har ikke Jesus eller Buddha levd, man kan tro, men det er ikke å vite.

Sitat av paranoy
Jeg vil dog påstå at fri vilje er vanskeligere å bevise enn du tror. Og hvis du ikke forstod sammenligningen, så kan vi forenkle det fullstendig med å sammenligne en maurkoloni med et menneskesamfunn, for deretter å spørre deg selv om det ikke er et mirakel at vår vilje ikke er den samme som maurkoloniens? Kanskje ikke det beste eksemplet, men skulle vært forståelig nok..
Vis hele sitatet...
Jeg vil si det slik at i mauertua ser man eksempel på hvordan ting kan fungere med fri vilje, så lenge alle har samme mål.
I menneskeheten kommer det tydelig fram at vi besitter fri vilje ut fra hvor mange tragiske valg som blir gjort på daglig basis.
Et enkelt bevis på min frie vilje, er det jeg skriver akkurat nå, jeg kan skrive hva jeg vil det er ingen ting som fysisk stopper meg fra å skrive.
Du vil kanskje hevde at Gud kunne hindret meg, så langt i livet har jeg ikke opplevd å bli hindret av noe annet enn omgivelsene jeg lever i.

Sitat av paranoy
Uenig må du gjerne være, men ikke legg ord i munnen min eller vri og vende på teksten min for å passe inn i din tolkning av min religion.
Vis hele sitatet...
Så lenge du hevder å høre til kristendommen, må du etter min mening, tåle at mange har oppfatninger om deg, om du ikke ønsker å forbindes med det mange legger i kristendom, hvorfor kaller du deg da kristen?
Og hvis du mener at jeg ikke har forstått hva kristendommen egnetlig er, mener jeg at kristendommen er for komplisert til at noen kan hevde å forstå den, for alt handler om å tro og alle tror litt forskjellig og har noen da rett?
Folk glemmer at politikk er en viktig del av religion. Med Islam så er det faktisk mer åpenlyst siden det ikke kun er religion, men definert politikk i filosofien i Koranen. Sånn sett er det lettere å forholde seg til da man ser hva man går til. Med kristendommen er det litt mer vagt for de som ikke leser sin historie. Det er overhodet ikke åpenlyst når man leser Bibelen hvilke deler som er tatt ut og hvilke deler som er tatt med og mange kristne tenker aldri over dette når de leser Bibelen, men det er viktig å tenke over. Hvorfor ble ikke Thomas Evangeliet med i Bibelen for eksempel? Hvorfor ble så mange hedenske skikker innlemmet i kristendommen? Jeg har ingenting i mot folk som tror, tvert i mot merker jeg at mange som følger en religion faktisk prøver så godt de kan å leve opp til den elementære filosfien i sin religion og de fleste religioner er denne humanistisk (gjør mot andre som andre skal gjøre mot deg). Dette mener jeg er utelukket positivt fordi jeg selv tenker at jeg i hvertfall kan gjøre det jeg kan i min livstid; å leve og feire livet, samtidig som jeg ikke skader andre eller ødelegger deres livsopplevelse.

Fordømmelse er egentlig veldig enkelt; det er et virkemiddel. Bli med oss eller så lider du. De fleste som forkynner gjør det fordi de virkelig vil dele med andre den gleden de har, de få (og som dessverre roper høyest og blir hørt) gjør det fordi de vil hevde seg selv og true andre. Til slutt er det opp til hver og en hva en ønsker å tro. Det er der kjernen ligger; i tro. Jeg er oppvokst i Norge, med KRL og kristne tradisjoner, og kan dermed forstå kristendommen til en viss grad. Men jeg tror ikke og er dermed uegnet som kristen selv om mange vil mene at jeg fortsatt kan omvendes. På samme måte har jeg stor kjennskap til buddhismen gjennom personlig interesse og studier. Her tror jeg på det som blir forkynt og dermed er jeg egnet som buddhist selv om mange buddhister sikkert synes jeg ikke oppfyller de krav de setter.

Angående historie har jeg giddet å sette meg inn i de negative aspektene ved buddhisme og presteskap og deretter gjort opp min mening. Jeg skulle ønske alle som bekjente seg til en religion hadde gjort det samme, at kristne for eksempel hadde lest om konstruksjonen av Bibelen og slike temaer. Tro er personlig og jeg kan aldri gå inn i en annen persons tanker/følelser angående dette og det er helt greit. Jeg misliker ikke tro, jeg misliker uvitenhet eller ønsket om å ikke vite mest mulig om noe før man bestemmer seg. Når det er sagt har jeg nære venner og familie som er godt opplyste om kristendommens historie og som har hva de kaller et personlig forhold til Gud i hans kristne form. Så lenge de er glade og sikre med seg selv så har jeg ingen problemer med det, de respekterer meg på samme måte og er glade på mine vegne angående min livsstil og ideer. Kanskje verden bare trenger mer respekt og mindre skråsikkerhet om hva andre tenker/føler.
Sitat av DeVille Vis innlegg
Hele konseptet om religion er helt høl i hue, ihvertfall alle nyere religioner, uansett om man tror på jesus, mohammed, buddah, odin, romvesenet xenu, osv...

"komme til himmelen" ja... Hvor lenge har det eksistert mennesker på jorda før konseptet om himmel og helvete dukket opp? Hva skjedde da med alle disse? Nei det stemmer det, de har ikke eksister,t bare oppspinn akkurat som dinosaurer og evolusjon...
Vis hele sitatet...
Er du ein dum ateist? Heilt serriøst?

No offence
Jeg er veldig facinert av Islam, og kulturen der.
Og forskjellene imellom muslimene.
Jeg har stor respekt for mange av de, for respekten de har seg imellom
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Er du ein dum ateist? Heilt serriøst?

No offence
Vis hele sitatet...
Ja...


Er du en dum troende? Helt seriøst?

No offence
Å tro på religion er en ting, men å ikke tro på Dinosaurer og Evolusjon er jo rimeli skada.
Sitat av DeVille Vis innlegg
Ja...


Er du en dum troende? Helt seriøst?

No offence
Vis hele sitatet...
Eg er humanist men ikkje ein ateist åsså er eg ganske realist...
Så viste du at du må gå opp igjen 6 klassa?

Okey, korfor trur du ikkje på dinosaurer og evolusjon..?