Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 48815
Tar copy paste fra et annet forum hvor jeg nettopp postet dette.

Jeg ble psykotisk av hasj. Røyka veldig mye da. Kan fortelle noen historier fra det:

Jeg hørte stemmer først nesten et helt år i strekk, var innlagt på lukket avdelig og greier. Så tok det kanskje et halvt år før jeg begynte igjen. Jeg røyka i et halvt år, så psykose i et havt år.

Det første jeg hørte var noe om at jeg hadde oppdaget en ny del av hodet. Senere hørte jeg venner og familie telepatere med meg konstant. Jeg begynte etterhvert å bygge opp en tro om at jeg var verdens midtpunkt, at jeg stod bak alt i hele verden og hadde kontakt med folk i andre tidsperioder. At jeg kunne fremskynne teknologi osv, jeg stod for industrialismen, og fikk leve som meg selv her i 2010 på ferie liksom. For jeg hadde jo ikke noe jobb. Var på rehabelitering.

Jeg husker at en natt klarte jeg å få øynene til å spinne, det tok ukesvis før jeg klarte å få kontrollen på dem igjen. De begynte å spinne av seg selv når jeg beveget blikket.

Det er noe bra og noe interresant ved å være i psykose. Noen ganger skjer det noe som er utrolig spennende eller behagelig, eller noe som gjør helt ufattelig vondt eller skremmer vilt.

Rett etter jeg hadde flyttet til Bergen for å studere fikk jeg en skikkelig bad opplevelse, Jeg hadde begynt å tro at det var to verdner, den vi var i og en annen, hvor man slapp å gå så langt for å finne hverandre, "Telepativerdnen" bestod av diskusjonsrom i forskjellige farger hvor folk satt å snakket med hverandre. En gang kom det tre folk fra klassen inn på mitt rom. De hoppet opp på hodet mitt og stod der i flere timer. Det gjorde noe helt sinnsykt vondt i hodet mitt, jeg var sikker på at jeg skulle dø. Jeg skrev ned alt som skjedde og alt de sa for å politianmelde dem. Jeg skrev bla. ned ett 9 tall. Jeg ante ikke grunnen da. Så gikk jeg til politistasjonen når det var over, men turde ikke gå inn.

Husker jeg trodde folk som ikke hadde så mye å gjøre satt å telepatere hele tiden, så jeg endte ofte opp med å telepatere med gamlinger og fengsler. Jeg hadde ofte varg vikernes i hue. Han kontrollerte kroppen min og danset rundt med meg. De som satt inne likte å kikke ut øynene mine for å se hvordan livet på utsiden var.

Når jeg snakket med folk snakket jeg alltid om kriger som aldri hadde funnet sted og om en verdenssituasjon som ikke var slik den var da i det hele tatt.

Jeg malte mitt første psykosebilde en gang hjemme i leiligheten i Bergen. Jeg trodde jeg var på oppdrag fra noe i staten. Jeg skulle lage noe som gjorde at folk ble syke av å spise korn fra visse bønder. Dette var null problem for min avanserte hjerne.
Kornbildet:

http://img691.imageshack.us/img691/1175/bendiksbilder001.jpg

Jeg har ringt flere kompiser og klaga på at de har plaga meg over "heppatiffen" (det jeg kalte telepatimuligheten). Kanskje det er et ord i likhet med bonklgrafitt.

Varg vikernes og noen andre fra fengselet likte å gjøre så jeg feis i klasserommet og i korridorene osv. De sa "Nå har jeg planta'n" sa han i ræva. Så sa han i hodet "Ok jeg er klar! Fyr løs!". Så feis jeg, og han i hodet gjorde så jeg lo etterpå. Helt jævlig flaut under akttimer og sånt.

Jeg måtte flytte hjem etter et halvt år for jeg ble så gal, hadde ikke medisiner for jeg rakk ikke psykologtimen og tok ikke kontakt med dem.

Hjemme igjen malte jeg masse psyko-bilder mens jeg snakket med meg selv. Gikk rundt i byen mens jeg snakken med meg selv. En gang trodde jeg at Odd Nerdrum bøyde et av kragebena mine og kjørte et spyd i halsen min fordi jeg hadde kasta snøball eller sten på han. Jeg løp rundt å trodde jeg hadde hull i halsen. Det gjorde så vondt at jeg måtte på legevakta.

Et av bildene jeg malte, som var på ca 8x1.5m ga jeg til NSB. Jeg satt rullen i skranken og gikk.

En gang skrev jeg store T'er på masse a4-ark og plasserte dem under vindusviskerene på alle bilene nedover hele Snipetorpsgate i Skien, der jeg bodde. Det kom i avisa: "Mystisk T-Mann!".

Jeg har for meg selv bevist at tid ikke betyr noe inne i hodet, jeg har tenkt baklengs og fått f.eks meldingen "bonklgrafitt" en måned før jeg maler graffiti på byens lovlige graffitivegg, hvor fetteren kom for å se på verket. Etter det viset det seg at meldingen var "Bendik (meg), Onkel, Graffiti". Og jeg trodde det kom fra han som var å så på. Helt sprøtt.

Dette var for det meste ubehageligheter jeg har nevnt her nå da, men det har vært ufattelig mye interresant og overnaturlige greier som jeg har trodd på og sånt. Klarer ikke komme på så mye av det interresange nå da. Kun en gang jeg holdt på i timesvis med noe fargegreier, jeg knyttet mye til fargene osv..

Flere psykosebilder (Les spoiler, mer tekst der):

http://img641.imageshack.us/img641/7126/bendiksbilder3juni08.jpg
http://img25.imageshack.us/img25/49/bendiksbilder5juni08.jpg
http://img521.imageshack.us/img521/4728/bendiksbilder8juni08.jpg
Dette er, tro det eller et, av mormor og bestefar.
http://img40.imageshack.us/img40/8500/bendiksbilder6juni08.jpg
Dette er fra da jeg trodde jeg kunne finne opp fugler, så kom de til liv osv. Dette var en ny fugl. Den hadde en unik egenskap. Oioioi, nå kom det masse minner her får håpe jeg rekker å skrive alt før jeg glemmer det. Jeg malte også et bilde av en okse som kunne produsere bananer, dette gjorde den ved å sende en telepati-duplikasjon av meg til fattige land for å så bananfrø med tissen. Jeg jobbet ofte med krig og fred og sult osv nemlig. jeg kunne også "plante" betydninger som hadde en telepatisk virkning fra dyrene til mennesker. F.eks jeg gjorde så krabbene utenfor Afrika sendte ut fredsvibber til land der det var krig. Når jeg kom i militæret (jeg hadde riktignok allerede vært i sesjon, fikk senere fritak) trodde jeg at jeg kunne sitte her hjemme og være "værkriger", jeg kunne styre været mot fienden eller gjøre så de ble blinde telepatisk osv. Der sa det stopp gitt. Vanskelig å huske.

Edit: Når jeg ser nærmere på bildet ser jeg at det er en tornado som nebb der. Det er en "fanger". En fanger er en mye brukt telepatisk sak brukt av psykopater hehe, hvertfall meg. Den tar imot ting så det ikke skjer andre steder. Jeg laget f.eks en kreft-fanger av noe gul gummi. Men dette mine damer og herrer, denne fuglen, er en tornadofanger. Det er derfor Norge ikke har tornadoer, vi har nemlig denne fuglen i fremtiden og den har effekt i tid og rom. Trodde jeg da.
http://img246.imageshack.us/img246/9136/bendiksbilder7juni08.jpg
http://img191.imageshack.us/img191/4563/bendiksbilder11juni08.jpg
Dette er av (Masse minner igjen) en B som er veltet (Enda mer minner, dette kommer jeg aldri til å rekke) Det var et av de tre tallene som har betydd mye for noe av det første jeg nevnte, det at jeg var verdens midtpunkt osv. 3, 9 og 6. tallene står i den rekkefølgen i personnummeret mitt, og det blir en seierspalle 3=3, 9=1, 6=2. jeg gikk allttid rundt å telte ting jeg så til tre, hver gang jeg kom til den tredje ble jeg ett hakk bedre. Og det var bevis på at deg var jeg som stod bak industrialismen. Jeg klarte alltid å samle fine grupper på 3. Den andre tingen jeg kom på er noe helt annet, jeg var i Oslo å var på et galleri å så noen bilder av en trend jeg ikke er særlig fan av, husmalerier, sånne litt enkle, småeksperimetelle i utrykk. Så fant jeg på, etter å ha tegnet masse rare huslignende ting hjemme i Skien igjen at jeg skulle lage et hus med taket trykket ned i seg. Og det ble en liggende B! Forbokstaven min. Maks egotripp og superbonus til "høyen" min. Jo høyere denne graf-saken i hue mitt ble, jo større ble jeg i telepativerden. Og alle som brukte kokain, vanlige folk, som ikke var verdens midtpunkt fikk en telepatisk effekt fra meg. Dette ble vanskelig å forklare. Det var jeg som hadde laget kokain. Jeg trodde at høyen (denne grafen i hue mitt (Det er ingen som får noe graf i hue av å røyke hasj, ordet høy kommer av noe annet)) var kokain i "verdensform" hvis jeg kan kalle det det. Det som jeg hadde bygget opp av masse 3 tall og sånne ting gjorde at folk følte seg like bra som meg.
http://img528.imageshack.us/img528/7776/bendiksbilder12juni08.jpg
Dette hadde jeg masse politiske tanker rundt. Det var en spådom om norges økonomiske fremtid eller noe sånt.
http://img26.imageshack.us/img26/843/bendiksbilder13.jpg
Kontakter/padder holdt jeg mye på med etter at jeg var å handlet ca 30 stk på Ikea i Bergen for å henge de opp på veggen å fotografere dem. Bildene satt jeg på døra til tilfeldige folk i Skien senere.
http://img532.imageshack.us/img532/909/bendiksbilder14juni08.jpg
Sist endret av mentalmelt; 1. mars 2010 kl. 21:12. Grunn: fikset linker
Veldig interessant lesestoff og spennende malerier. Hvordan er formen nå?
Ups bildene ble for store, det skal bli fikset senere.

Orbiter: Formen er sånn passlig, hører ikke stemmer, men i blandt kommer det noen rare tanker
Synes det var sinnsykt fete bilder da..
Virker som du har hatt en slitsom periode bak deg.
Sitat av Bendulf Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Vell, du skal ihvertfall ha skryt for talentet ditt Utrolig stilige bilder.
Den mest uforglemmelige posten jeg har lest i et forum på en lang stund. Takk! Veldig fine bilder i galleriet ditt. Et par spørsmål: hadde du aldri opplevd en psykotisk episode før du røyket hasj? Og holder du psykosen i sjakk med psykofarmaka nå for tiden, eller gikk den over av seg selv?
Bildene... Fantastisk..
Sist endret av skolms; 25. februar 2010 kl. 13:16.
Grønnkål: har aldri vært psykotisk før jeg røyka nei. Går på Trilafon. En psykose går vel ikke over av seg selv?
Det hender nok av og til at psykoser går over av seg selv, men det skjer ikke så ofte. Det som er så forbannet med psykofarmaka, er at de psykiatriske institusjonene i Norge sjelden har noe program for nedtrapping, slik at mange pasienter ofte blir gående på medisiner resten av livet.
Akutte og forbigående eller rusutløste psykoser pleier da å gå over av seg selv? Schizofreni, schizoaffektive og bipolar har derimot dårligere prognose. Bipolare har perioder med psykose, som kalles psykotiske episoder, som kan være vanskelig å bli kvitt. I disse episodene er det stort sett psykofarmaka som blir brukt i behandlingen, slik jeg har forstått det, hos bipolare. Det som kan diskuteres er om psykofarmaka burde bli nedtrappet i oppholdsperiodene for psykose eller om de skal fortsette med medisinene livet ut for å dempe utfallet av neste psykotiske episode. Litium blir ofte gitt i de maniske periodene, mener jeg.

Bipolare og schizoaffektive er forresten kjent for å være kunstnerisk anlagte. Mange store kunstnere var bipolare. Schizoaffektive og schizofrene kan jo trappe ned på medisinene en eller annen gang i samråd med legen, men policy er ofte slik at opplever vedkommende en psykotisk episode til etter nedtrappingen, er prognosene dårlige og pasienten må leve med medisiner livet ut. Eller den siste påstanden gjelder schizofreni da, jeg er ikke helt sikker på om det samme gjelder schizoaffektive.

Trilafon hadde gode effekter på meg, den fjerna positive symptomer relativt fort. Det er selvsagt litt rester med desorganisering (tankeforstyrrelser) igjen en god stund etterpå, men trilafon er høyst effektiv, særlig mot positive vrangforestillinger som jeg kaller det - vrangforestillinger med hallusinatoriske symptomer (eks. delusion of reference, megalomani, etc.). Eneste kjipe er at det kan gå med en del Akiniton i tillegg til Trilafon. Enkelt forklart er Akiniton medisin mot bivirkninger av opprinnelig medisin (i psykosebehandling).

Ønsker deg god bedring i hvertfall og fortsett med malinga - syns jeg ser glimt av kunstnerisk talent i verkene dine

NB!
Vrangforestillinger uten hallusinatoriske symptomer er f.eks paranoia, bare for å ha forklart forskjellen med uttrykket mitt..
Sist endret av paranoy; 25. februar 2010 kl. 20:23.
kunne ikke unvære å se sprayen på det ene bildet, driver du med graffiti/steetart?
hvilken sprayboks brukte du på "hopp".
liker graffitinspirerte bilder
drittøft!
selger du eller (linkbildene, ikke de andre, det var random adoptering, ikke sant?)
Edit:
Hvis du senere skulle havne utfor flere telepatiske episoder eller høre stemmer, så anbefaler jeg at du og psykologen din forsøker en pasientbok som heter et eller annet med "Stemmemestring" fra Hearing Voices Network av Marius Romme og Sandra Escher, var det vel. Jeg holder på med den nå, og den funker fantastisk bra. Det er to grunner til at jeg nevner dette:

1. Telepati er også en form for stemmehøring! Behandling av telepati bør - i følge meg - behandles som stemmehøring etter modell av Hearing Voices Network.

2. En eller annen gang vil du muligens måtte bytte medisin fra Trilafon. Jeg vet ikke hvor lenge du har gått på det, men en eller annen gang blir det hverken aktuelt for deg eller legen mengde Akiniton (++) du må gå på i tillegg til nevroleptikaen, og det kan forekomme tilfeller der du blankt steiler på videre Trilafon/Akiniton-medisinering.

Men mitt råd til deg er at du holder deg til Trilafonen (hvis den virker bra for deg da selvsagt) så lenge du orker og litt til, og så bytte medisin - eller hvis du har mulighet til det - kutte det ut (nedtrapping i samråd med enten psykiater - hvis du er på institusjon - eller fastlege, hvis du er i distriktpsykiatrisk med psykolog).

Som alternativ "medisin" kan du benytte deg av Hearing Voices Networks "Stemmemestringsbok" med påfølgende psyko- eller psykoseterapi! Boka gjør det litt enklere for deg å kommunisere med psykiater/psykologen din i forhold til stemmehøringstilfeller, dvs. at du kan påpeke overfor lege/psykolog hva slags stemmehøring som plager deg, så hjelper han deg til å forstå dem sammen med deg og du kan skrive ned hva stemmene sier (diskusjonsstemmer), metaforene (metaforiske stemmer), imperativene (kommanderende stemmer), kommentarene (jeg-stemmen som kommenterer eller "karakterstemmene", som eks. bekjente/familie/nabo/fremmede/imaginære osv. "kommentatorer" - imaginære = gud/djevel/engler/demoner [transcendente], osv [skal ikke gå inn på de forskjellige stemmeinndelingene her]) og diskutere det med psykolog.

På den måten kan du få en annen vinkling til stemmene slik at du i stedet for å tro at du har Varg Vikernes oppe i hodet, kanskje går rundt med en indre frykt for å ende opp som Greven (bare et dårlig eksempel, for jeg vet ikke detaljene rundt ditt eksempel med Greven, om du kjente han, hva navnet betyr for deg, om du er Burzum-fan, etc.)

Slike ting diskuterer du med psykologen din ved hjelp av boka "Stemmemestring". Det er utrolig rart - for ikke å snakke om opplysende - hvor mye som kommer frem av logiske tilfeller når du plutselig befinner deg i en situasjon hvor du må fortelle eller forklare for psykologen din hvem Varg Vikenes aka Greven er, hva han er kjent for, enmannsbandet hans Burzum, hva du synes om satanisme eller antikrister, osv.

Plutselig går det opp for deg hva de telepatiske stemmene (også en "karakterstemme", i likhet med transcendente stemmer, eksempelvis) egentlig er på det tilfellet og etterhvert begynner du å forstå et mønster for hvorfor disse stemmene oppstår, du lærer deg å lytte til dem og kontrollere dem, forstå dem eller avvise dem, etc. I begynnelsen er det tungt og det tar tid å tilpasse seg, men i det du og psykologen endelig diskuterer noe som oppnår en forbindelse mellom stemmene og tråden i diskusjonen - noe som kan skje umiddelbart, hvis det er en ekstremt dyktig psykolog, eller kan ta litt lengre tid, hvis det er en litt uerfaren psykolog med stemmemestring.

Men ha tålmodighet - så vil du lære deg å forstå hvor interessant de interessante psykotiske episodene dine - og også de ubehagelige (men mest de interessante) egentlig er!! Og da begynner vi å snakke om stemmemestring (and exploring the uncounsciousness).

Hvem vet - kanskje de neste bildene du maler etter slik jobbing med stemmene dine fører deg opp på nivå med Maurits Cornelis Escher?

Edit:
I begynnelsen er det tungt og det tar tid å tilpasse seg, men i det du og psykologen endelig diskuterer noe som oppnår en forbindelse mellom stemmene og tråden i diskusjonen - noe som kan skje umiddelbart, hvis det er en ekstremt dyktig psykolog, eller kan ta litt lengre tid, hvis det er en litt uerfaren psykolog med stemmemestring - så er du på vei til å mestre det, skal det være.
En av de mest spennende trådene jeg har lest på forumet her ! Utrolig vakre malerier, elsket de du la ut i tråden. Abstrakt kunst er vakkert og du får det fram ! Håper du for orden på dette og at du klarer å holde det i sjakk, så lykke til og god bedring
Vilt interessant at du deler denne personlige opplevelsen, og i tillegg bildene, som var virkelig fete!

Og som et "tips": Jeg vil tro du kan tjene deg noen heftige kroner dersom du 'markedsfører' historien din litt, før du evt. legger bildene ut for salg, med mindre de er av personlig verdi for deg... men om du vil bli kvitt de - all I'm saying.
Sitat av Bendulf Vis innlegg
Ups bildene ble for store, det skal bli fikset senere.

Orbiter: Formen er sånn passlig, hører ikke stemmer, men i blandt kommer det noen rare tanker
Vis hele sitatet...
jeg regner med at du går på medisiner? hva slags medisiner går du på? jeg har erfaring med seroquel / orifarm og på meg ble det et ganske heavy antipsykotika. sorry om det er litt off-topic. er ny her. hehe.
Sitat av crimewave Vis innlegg
jeg regner med at du går på medisiner? hva slags medisiner går du på? jeg har erfaring med seroquel / orifarm og på meg ble det et ganske heavy antipsykotika. sorry om det er litt off-topic. er ny her. hehe.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bendulf Vis innlegg
Går på Trilafon.
Vis hele sitatet...
jaddajadda
Fiks bildene, please? Jeg mistet interessen av å lese med en gang jeg så bildene ødelegget innlegget ditt (sitter på en crappy laptop atm), men bildene likte jeg svært godt!
Hørtes ut som du var litt på bærtur her ja Fy faen for noe bra bilder!
kunne ikke unvære å se sprayen på det ene bildet, driver du med graffiti/steetart?
hvilken sprayboks brukte du på "hopp".
liker graffitinspirerte bilder
drittøft!
selger du eller (linkbildene, ikke de andre, det var random adoptering, ikke sant?)
Vis hele sitatet...
Holdt på med graffiti før. Hopp er et akrylmaleri. Selger helst bildene mine ja. Random adoptering, hva er det?

har spurt moderator om å fikse bildene
Sist endret av Bendulf; 26. februar 2010 kl. 12:27.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
ett spørsmål bare, hvorfor er det så stor kvalitetsforskjell på bildene som du legger ut her i tråden i forhold til de du linker til?
Sitat av somnium Vis innlegg
ett spørsmål bare, hvorfor er det så stor kvalitetsforskjell på bildene som du legger ut her i tråden i forhold til de du linker til?
Vis hele sitatet...
Sikkert fordi han var psykotisk?




Fete bilder, interessant historie. Lykke til videre!
Utrolig interessang lesing. har selv opplevd å havne i psykoser har blant annet trodd at jeg å vennene mine var en slags gruppe med superhelter som skulle redde verden =)
Sitat av somnium Vis innlegg
ett spørsmål bare, hvorfor er det så stor kvalitetsforskjell på bildene som du legger ut her i tråden i forhold til de du linker til?
Vis hele sitatet...
Hvilke bilder er de med høyest kvalitet?
Sist endret av Bothrops; 27. februar 2010 kl. 22:09.
sabla godt inlegg, jeg har selv vært inn og ut av psykoser sinden den dagen jeg blanda amf med bønne, godt å vite at det er noen som snakker åpenlyst om dem, og åpner en egen tråd. KONGE

ps (kansje det kommer et inlegg om mine turer når motet faller på plass... : starring me, og alle rund meg conspirerte mot meg inkludert katten min og jeg befant meg i år 2052 og alle bare lurte meg til å tro at jeg var i 2009 fordi jeg var et forskningsprosjekt osv :-), psykoser kan være gøy og en helvetes tripp men faen å det sliter på hodet. + alle snakket til meg på tv osv..)

Just because im not paranid anymore dosen mean they aren after me & dont mind the man behind curtain,
Sist endret av freakyfo; 28. februar 2010 kl. 02:12.
Interessant det der med psykoser og kunst. Er kunstnerisk av meg selv, og har opplevd psykosetilstand, og har ikke noe problem med å se hvorfor din psykosekunst ble slik. Veldig bra at du linket til det du vanligvis lager, for det gir et ganske godt innblikk i galskapen.

Når vi først er inne på psykosekunst, så fikk jeg denne her av Magne Mental for en stund siden, etter at han hadde sittet på verandaen i en ubestemmelig sinnstilstand:

Well, here is my story, my life how i got stuck in a pernament psykose.

begynner kort og velger å fokusere på mine nyligste psykoser, men velger å tilføre litt bakgrunns info for å få historien riktig.

allt begynte etter at jeg hadde røykt hasj og eksperimentert med en smule amf, det var først da ting begynte å skje.......
dette er en historie om en fortapt person, et menneske som ikke kan stole på noen, seg selv eller i det heletatt hvilket år han lever i.(sorry om e er litt skive leif i dag, det må t. :-) )

hvor skal jeg begynne...? grunnen t at jeg skriver ppå denne posten er for di jeg tror jeg kan gjøre en forskjell, jeg tror jeg kan hjelpe andre som er i psykoser eller fortsatt er i dem, om jeg så bare når 1 eneste person så er det nokk for meg, allt hjelper.....

Jeg tåler ikke rusmiddler, men gorde det, hadde mange gode timer med venner og folk før problemene begynte å oppstå. allt gikk fint, allt var KONGE. så en dag begynte jeg å tro at folk konspirerte rundt meg.
(dette blir kansje kjedelig for de fleste men om bare en leser gjennom allt så er e fornøyd, det er antaglig en som har det likt meg :-) .

har vært innlagt på strenngeste paragraf mange ganger men aldri gjort verden noe vondt, jeg er mot min vilje men for mitt eget beste blitt nektet verden rundt meg fordi jeg var galen :-) .-) , jeg sier det med et smil fordi jeg ser hver gang jeg havner på slike turer så ser jeg i etter tid at jeg var på trynet og trengte hjelp, takk lov for norske helsevesenet.

sist gang jeg havnet i psykose var våren 2009, mine første symptomer var at jeg kunne se tråløse overføringer mellom dataer og mobiletelefoner, strålene fra disse senderene styrte meg mot min hvilje, men for å lede meg mot noe. jeg ble besatt av disse strålingene, begynte å følge dem. etterhvert ble strålene en del av meg og om jeg ikke lystret veien de gikk ga dem meg en utrolig smerte. sp dette tidspunk hadde jeg reonert meg fram til at jeg var et forskinings prosjekt for en verdens UNITE og at jeg hadde blitt lurt gjennom hele mitt liv til å tro at jeg var som alle andre mens de alle bare var skuespillere som hadde ført meg til denne ene testen i mitt liv. testen var av den militære typen, de skulle maipulere mennesker til å styre dem via eletrike signaler og om jeg ikke lystert så fikk jeg en sinnsyk smerte som jeg alldri har kjent noen sinne. jeg ble ledet rundt av disse signalene en hel natt. trodde jeg var noe spesielt og alle viste jeg hadde siste "prøve" i dag. ble tvunget til å fx sirkle lyktestolper i 8 tall 50 ganger osv... :-)
vet dette høres vildt ut men dette er bare starten. jeg ble på morgenen plukket opp av min far som hadde blitt tilkalt av naboene som hadde rings siden jeg hadde støyet. jeg ble glad fordi jeg trodde jeg hadde bestått "prøven" :-) . når min far kom: meg: "Far er du ikke stolt av meg jeg besto prøven"
far: "nei, hva er det du egentlig holder på med?"
jeg: ""jeg tar den siste prøven!! "
osv +++++++++++

jeg falt fort til ro etterdette å forsto i min skuffelse at det var meg som hadde tippet og ikke helev verden som var ute etter å bare forske og utnytte meg.

Uker etter så begynte parranoiaen å komme igjen. Kunne ikke stole på noen, jeg var bevist om at jeg var et forskinings eksperiment, jeg så meg selv på tv og ozzy osbourne ga tilogmed en personlig hilsen til meg på en live konsert.

på det tidspunktet kunne jeg ikke stole på noen lengre, stolte ikke engang på at verden eksiterte, trodde allt bare var et film sett skapt for å lure meg til å tro at jeg var i 2009.

ble fast bestemt på at jeg var i en helt annen tid og virkelighet en den som jeg var i så jeg bestemte meg for å lure systemet og se kulissene bak dette store forsknings prosjektet....

Gjikk derfor til nærmeste togstasjon og kjøpte interail bilett for å flykte fortere en kulissene kunne forandre seg.
kort fortalt jeg fartet hele europa for å se om jeg kunne komme ut av denne verdenen og se den virklige verdenen som alle andre bodde i, trodde ikke engang på at jeg levde i dette årstallet, trodde det var år 2052, og at alle bare spilte et spill rundt meg.

turen tok slutt etter 22 dager og jeg vendte hjem, der tok norske helsemyndiheter trykt i mot meg etter min egen vilje når jeg forsto at ikke hele verden var etskuespill rundt meg.

jag har fortsatt paranoia angst for folk og sammfunn, men er tonet ned så godt det er mulig....

poenget mitt i denne historien er at jeg har alldri hatt stress med hodet før jeg begynte å røyke. vill ikke skylde på fyringa som hovedårsak men at det er en av hoved triggerene for min tur er det ikke tvil om......

farvell
Faen mann livet ditt høres ut som en forbanna sinnsykt abstrakt hollywood film, men igjen, du er vel definisjonen på det vi mennesker kaller Cowshit crazy motherfucker. Sikkert vært mer effektivt om du hadde snakka inn historien din på en båndspiller når du var på vei ned memory lane, for det er alltid lettere å komme inn i historien slik at den bygger seg naturlig når du snakker, er iaffal slik jeg føler det.

Maleriene dine er faktisk kanske inspirerende, er ikke storfan av abstrakt sånn generelt, men likte en del av det jeg så her.

Faen, må bare understreke at det høres sykt ut det du har levd med ass, viste ikke at det faktisk var folk som levde slik for real liksom, men det er det vel tydeligvis.
Utrolig morsomt å lese, og bildene er fantastisk bra!
Hehe, kjente meg igjen i noe av den paranoide verdenen din, placebo992. Det fagmiljøet sier om de paranoide følger strengt linjen om at dette er en permanent tilstand som vil vedvare. Personlig tror jeg dette er en viljeløs forklaring. Jeg tror bare det at vitenskapen ennå ikke har kommet til forståelse om hvorfor slike paranoide tilstander oppstår hos enkeltindivider. Psykiatrien mangler sånne som C.G. Jung, Bleuler og Kraeplin i dag, som systematisk gikk inn for å forstå de alvorlige sinnstilstandene som kan oppstå hos et enkeltindivid uavhengig hverandre - altså upåvirket av hverandre. Likevel mente de alle at det lå en påvirkningsfaktor bak, fra "demenslignende" årsaker (Kraeplin) til "arketyper" (Jung).

Men til tross for at paranoia har eksistert lenge før medienes tid, har jeg på følelsen at mediene er en tilrettelegger for et muligens nytt begrep jeg lager nå - paranoid intelligens, eller som jeg i mine mnemoniske, neologiske gamle dager ville enkelt kalt for PI (pi). Det interessante med dette begrepet her er hvis en oversetter det til engelsk - paranoid intelligence - som jo kunne betydd "paranoid etterretning" (i overført betydning "overvåking", sml. konspiratorisk overvåking). Dette begrepet bruker jeg som en samlebetegnelse for prodromalfasen i din beretning, placebo992, det vil si seg forstadiet til den blomstrende paranoiaen.

Et eksempel er den hallusinatoriske vrangforestillingsatferden man finner i delusion of reference (selvhenførende vrangforestilling), den ikke-hallusinatoriske vrangforestillingen i delusion of persecution (forfølgelsesvanvidd), delusion of control (vrangforestilling om passivitet; form for paranoid vrangforestilling hvor man blir kontrollert utenfra/eksternt), nihilistic delusion (vrangforestillingsfenomen som gjenspeiler at virkeligheten eller en selv har opphørt å eksistere; lignende - men ikke helt lik - din beretning om at verden opptrer som et skuespill; egentlig gjenspeiler det en vrangforestilling fra Cotard syndrom, men der er vrangforestillingen mer morbid; selve vrangforestillingsbegrepet her er ikke korrekt gjengitt for din opplevelse, men sammenlignbart jmf. derealisasjon jmf. hallusinatorisk vrangforestilling) og systemized delusion (systematisk vrangforestilling; en vrangforestilling som organiseres rundt et spesielt tema - eksempelvis hemmelig (millitær?) global forskning; test mellom en gruppe utvalgte individer/forskningsobjekter [konkurransemessig el. individuell], etc. jmf. ikke-hallusinatorisk vrangforestilling).

Siden det blir altfor langt - og kanskje for de fleste veldig uinteressant - hva de forskjellige vrangforestillingsfenomenene betyr, opptrer eller utarter seg som, vil jeg fokusere på et område du kjenner igjen - delusion of reference (hallusinatorisk vrangforestilling der en opplever metaforisk kommunikasjon fra omverdenens kommunikasjonsmidler som media, radio, internett, reklame/annonser, egne brev, etc.). Dette vrangforestillingsfenomenet karakteriseres som en selvhenførende vrangforestilling fordi at felles med selvhenføring er forestillingen om at alle vet noe, eller "alt", om en, som de logisk sett ikke burde vite, eller som de bare kunne vite hvis visse forhold/betingelser ligger til rette. Forskjellen fra selvhenføring - kort og gæli forklart - er at der selvhenføring (idea of reference, som jeg ville kalt "IoR") gjerne refererer til menneskelig "mønstergjenkjenning" (pattern recognition, apofeni), så refererer "DoR" (som jeg ville kalt delusion of reference - jmf. neologisme) til "mønstergjenkjenning" via teknologiske eller andre typer kommunikasjonsmidler og et selektivt innhold, jmf. privat melding fra Ozzy Osbourne, osv).

Psykiatrien i dag har forsket alt for lite på dette - og lignende - fenomener. I praksis forstår ikke psykiatrien medienes mektige innflytelsespotensiale - bevisst eller ubevisst - i slike tilfeller av realitetsbrist. De forstår ikke at når TVN sender en reklame for "71 Grader Nord", som innledningsvis starter med: .. 10 personer du trudde du kjente ... skal ut i et eventyr de aldri vil glemme ...", kan oppfattes av en paranoid individ som en "metaforisk melding" i fra TV, som henviser til at du er en av disse 10, og "konkurransen", "forsøket", eller hva du nå måtte forbinde med en slik metaforisk beskjed, er spesielt rettet mot deg.

På veien kan du kanskje få litt hjelp av en eller flere representanter av dette globale eksperimentet du deltar i - tilsynelatende "uten at de vil du skal vite det selv" - som i en reklame for "Betzone" (er det slik det skrives?) som plutselig forteller deg at: .. du kan ikke vinne ... uten å satse ... (og så fortsetter det med ".. gå inn på betzone.com for å ... osv", men den delen er ikke med i det selektive innholdet, altså ikke part av de metaforiske beskjedene du får fra reklamen). Videre forbindelse som styrker din mistanke om at nå er testen iverksatt, kan være noe så simpelt og irrelevant som en reklameannonse som lyser mot deg "Nå er det skolestart", eller styrke din mistanke om at du har en "god medhjelper" som forsøker å hjelpe deg usett (og metaforisk) kan kanskje dukke opp i en annonse i et jakt-og-fiske blad, der overskriften lyder "Nå er jakten i gang!".

I begynnelsen kan dette eksperimentet virke veldig spennende, morsomt og interessant, men plutselig - uten varsel - begynner den å eskalere seg. Du mottar metaforiske tvetydige beskjeder der du må gjette, eller finne ut av, det opprinnelige innholdet i beskjeden. Hvem sendte beskjeden? Hvorfor? Hva skal jeg gjøre? Den plutselige vendingen inntar en kritisk holdning, med ett føler du situasjonen svært ubehagelig og vil nå realitetsteste intuisjonen din. Du begynner å lage systematiske funksjoner som bare du kan vite om, for å se om du kan "avsløre" konspiratørene, eventuelt begynner du å lytte til hjelperen din - men står i tvil om denne kan være en av konspiratørene, som vil at du skal mislykkes med eksperimentet til fordel en annen, eller om vedkommende bare forsøker å hjelpe deg eller advare deg. Vips! Paranoid psykotisk tilstand.

Jeg stopper med det - her antar jeg at du allerede kjenner deg igjen i noe av det jeg beskriver - hvis ikke er det bare å beklage, men det er lenge siden jeg har vrangforestilt nå, så jeg baserer meg på hukommelsen - hvilke ikke alltid er så pålitelig som jeg vil ha det til. Til nå i posten min vil du allerede ha oppdaget at jeg benytter meg mye av en forklarende modellbeskrivelse og uthevelser på visse ord, uttrykk og annet av relevans. Dette er ikke fordi jeg tror du er dum og trenger all denne utdypingen, men fordi det alltid vil henge igjen litt av de vrangforestillingserfaringene en har hatt tidligere. Den beste metoden for å unngå vrangforestillinger er å være så klar og tydelig som overhodet mulig!

Det vil f.eks ikke bety, om jeg skulle forklart deg hvordan en soloppgang eller solnedgang fungerer i praksis i en tråd omhandlende tid, at jeg tror du da ville vært så lite intelligent at du ikke visste hvordan dette fungerte i teorien. Realiteten er den at hvis jeg ved en senere anledning skulle droppe innom og lese hva jeg selv hadde skrevet i en tråd, så må innholdet i det jeg har skrevet være av en slik oppfatning at det ikke kan misforstås. Det vil mao bety at innholdet i teksten er mer rettet mot meg selv, enn mot den jeg skriver til, når jeg går så grundig til verks med forklaringen.

Dette kan faktisk misforstås, det er jeg fullt klar over, men det er kun egoet til den andre som misforstår slike henvisninger - sånt kontrollerer ikke jeg! Om en meddebattant i en tråd faktisk utdyper sin forklaring som motsvar til meg, slik eksempelvis Provo gjorde i en tråd jeg deltok i som tok for seg kristendom vs humanisme (hva vil det si å være kristen), vil ikke den grundige utredningen i hans post fornærme meg, men antakeligvis speile min egen stil. I stedet for å se på det negativt, velger jeg heller å se på det positivt! Og bruk av uthevelser har egentlig en paranoid forhistorikk hos meg, men ved hjelp av pedagogisk tilnærming har jeg snudd dette til å gi en annen betydning av de paranoide "avsløringsteknikkene" (som dog er individuelt) til noe rasjonelt eller produktivt. Som f.eks hvis jeg uthever ordene solnedgang og soloppgang, er dette rett og slett en referanse til en annen brukers beskrivelse av samme fenomenet, men der denne benytter seg av: opp, ned, opp, ned, opp, ned, opp, ned..

Dette er metoder du selv bruker for å forstå betydningen av din egen tekst i forestillingen, og ikke i vrangforestillingen. Grunnen til at jeg benyttet meg av dette eksemplet er fordi den inneholder alle de problematiske elementene, og vice versa også løsningene (kommer tilbake til det), som nevnt er: ego (self), speiling, negativ vs positiv tolkning og markering (uthevelse). At det kan misoppfattes av utenforstående er en ulempe som følger med i en slik opprinnelig paranoid metodikk ("avsløring av konspiratoriske bakmenn"), men som jeg har gjort om til en pedagogisk metodikk (tydeliggjøring), for å unngå det viktigste - gjenopptagelse av paranoide vrangforestillinger!

Og her kommer jeg til det jeg tror kan være en tilnærmelse til løsning på det "permanente" problemet med paranoid psykose: Spesialpedagogikk. Det er uten tvil en logisk brist hos paranoide individer som må normaliseres, evt. gjenopprettes, og det er - for psykiatrien alene - for vanskelig utfordring å mestre på individ-nivå. For at psykiatrien lettere skal kunne behandle paranoide pasienter, må spesialpedagogiske tilnærminger anvendes når pasienten er i ferd med å restitueres. Uten slik spesialpedagogikk, vil det psykologiske utfallet av behandlingen være forståelsen av at slike vrangforestillinger er permanente. Jeg mener dette er feil, eller som jeg kaller det - en viljeløs forklaring/beslutning (legg merke til at jeg streber etter å benytte meg av de samme uthevelsene på de samme uttrykkene i denne posten - noe jeg for øvrig har gjort med vilje - for å unngå tvetydigheten som kan oppstå hvis jeg f.eks hadde benyttet meg av anførselstegn på ordet viljeløs i stedet for en kursiv utheving, som jeg brukte innledningsvis på ordet og derfor fortsetter å utheve ordet med kursiv).

Problemet er at det eksisterer ingen spesialpedagogisk tilnærming til psykoseproblematikken, og særlig ikke til paranoide psykotiske lidelser. Det nærmeste en kommer er såkalt psykoedukativ tilnærming, der en lærer om sin egen tilstand og det som er relevant for individet. Denne formen for behandling er spesielt effektiv mot paranoide tilstander som paranoid schizofreni, som jeg vet om, og det er mulig - med visse forskjeller - at den er effektiv mot andre psykoselidelser. Hva psykiatrien ikke tar følge av, er at vrangforestillinger har en tendens til å eskalere seg. Det kan starte med selvhenføring og delusion of persecution, progressivt utvikle seg til delusion of reference, så til delusion of control og til slutt systemized delusion (jeg bruker de engelske begrepene for da er det lettere å google det opp). Rekkefølgen behøver heller ikke å være slik som jeg har beskrevet, du kan stokke om de forskjellige vrangforestillingene og ende opp med nogenlunde lik resultat - psykose.

Det burde utarbeides pedagogiske metoder eller tilnærminger for psykoseproblematikken, siden vi her snakker om å gjeninnføre rasjonell tenkning og virkelighetsnær realitetsforståelse til personer som har opplevd en logisk brist i slik persepsjon. Kanskje, hvis noen intellektuelle hjerner i disse fagdisiplinene tør å forske og samarbeide, vil den permanente prognosen forandres i fremtiden. Logisk sett har paranoide mennesker et sammenlignbart problematikk som de som er "ordblinde" (dyslektikere). Mens dyslektikere ser på kontekst som uforståelig i skriftlig forstand, skjer det motsatte hos den paranoide: Det blir "overtydelig" (et annet nytt begrep som jeg kanskje skaper i denne posten). Det blir som med apofeni, det at man ser sammenhenger i kontekster og irrelevante data som egentlig ikke er der, men som PI skaper. Å kreve at psykologi alene skal dementere disse sammenhengene er ansett som umulig, men i pedagogisk forstand så er det faktisk mulig. Jeg vil kalle paranoia for "innbilte lærevansker" i læringspsykologisk forstand, og det trengs å utvikles en didaktisk (undervisningsteoretisk) fremgangsmetode til de som er mottagelig for slik behandling, hvilke jeg innbiller meg vil forutsi en majoritet av de med paranoid problematikk, fra schizofreni, paranoia til paranoid personlighetsforstyrrelse, rusutløste psykiske lidelser og schizotyp lidelse (før kalt personlighetsforstyrrelse), bare for å nevne de viktigste.

Mye off-topic på slutten her, men ville bare si at jeg støtter deg og håper på fremgang i ditt arbeid mot psykose - og husk: Ingenting varer evig! (mao tilstanden din er ikke permanent med mindre du vil at den skal være permanent)..
Sist endret av paranoy; 28. februar 2010 kl. 17:47.
Bra formen er blitt bedre, utrolig spennende lesing.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bendulf's Avatar
Trådstarter
Nå er jeg litt små"psykotisk" igjen. Jeg har den sykeste "konspirasjonsteorien". Hasj er en plante fra Afrika, den har oppstått for å fungere som en fysisk måte å opplyse folk på. Det foregår en tankekrig, menneskenes tanker påvirker og bestemmer! F.eks hasj oppstod ut av afrikas vilje til å rettferdiggjøre verden. Afrika ble undertrykkt og de "oppfant" planten for å kunne nå frem til oss på en hemmelig og ny måte, etter at vi lukket ørene. Det er nemlig ikke noe som heter psykose, det er bare noe Norge skjuler sannheten under. Hasj er afrikas måte å kommunisere med oss på, de ønsker å opplyse folk i Norge og har et budskap om rettferdighet, rikdomsfordeling. Jeg tror ikke på psykose lenger og digger å jobbe som verdensredder sammen med andre afrikanere.
Send meg gjerne en PM da jeg er veldig interesert i å kjøpe et eller flere malerier

Bor du fortsatt i Skien btw ?
Utrolig sterke bilder!!
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Bendulf Vis innlegg
Nå er jeg litt små"psykotisk" igjen. Jeg har den sykeste "konspirasjonsteorien". Hasj er en plante fra Afrika, den har oppstått for å fungere som en fysisk måte å opplyse folk på. Det foregår en tankekrig, menneskenes tanker påvirker og bestemmer! F.eks hasj oppstod ut av afrikas vilje til å rettferdiggjøre verden. Afrika ble undertrykkt og de "oppfant" planten for å kunne nå frem til oss på en hemmelig og ny måte, etter at vi lukket ørene. Det er nemlig ikke noe som heter psykose, det er bare noe Norge skjuler sannheten under. Hasj er afrikas måte å kommunisere med oss på, de ønsker å opplyse folk i Norge og har et budskap om rettferdighet, rikdomsfordeling. Jeg tror ikke på psykose lenger og digger å jobbe som verdensredder sammen med andre afrikanere.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg kan se har du ikke nevnt noe om hvorvidt du har lagt cannabis på hyllen eller ikke.
Mitt råd, om du ikke allerede har gjort det; er å ta en pause fra røykinga og se om formen forandrer seg.

Jeg vil også benytte anledningen til å skryte av bildene dine, du har utvilsomt et kunstnerisk talent.
jeg har aldri hørt om folk som har fått psykose av bare hasj/cannabis. detta var intressangt siden jeg har røyka i 6år og aldri fått noen form for psykose av hasj. men nå vet jeg også at det kan skje! jeg har kun fått en rekke psykoser på amfetamin. da var det mennesker ute på gata som lå døde overalt og prøvde alle mulige metoder for og stoppe meg fra og gå noe sted. var en mann som f.eks prøvde og kaste et traktordekk som dekka fortauet forran meg. så også en hel masse eksotiske dyr som ikke lever i norge. f.eks en svæær svart øgle med y delt tunge og hale som var 3m lang omtent, jeg prøvde og angripe den men den pila inn i en hekk. alle i denne "trippen" skulle ta meg! inne hos meg selv så bodde det et dyr som fantasien min klarte og finne opp i lufteluka i stua(dyret hadde slangekropp med 3 døde fuglehoder fra nymfeparakitt med vinger) hver gang jeg skulle gå inn i stua mi kom den jævla tingen ut og begynnte og fly mot meg for og ta meg! men om jeg stod på andre siden av dørtreskelen så forholdt den seg rolig. så jeg turte ikke og gå inn istua. jeg låste meg inne på badet med håndklær forran døra og satt i et hjørne i noen timer. det var det eneste stedet i leiligheten det ikke skjedde noenting. så gikk jeg opp til en kompis og han hadde en 3steiner som pynt på komoden i stua si, hodet mitt klarte og få de steinene til og bli 3 døde rotter som lå oppå hverandre. detta var også min første psykose, jeg ble helt nervevrak og så jææævlig redd fordi jeg trodde på det jeg så. etter en hel dag med psykose hadde gått, så ringte jeg en vennine og ba hun hente meg fordi jeg måtte på A - hus i akerhus. jeg satt i bilen og der satt en død mann i baksetet ved siden av meg. i hver venstresving vi tok så datt hodet hans oppå skuldern min. jeg kom fram til sykehuset og stod utenfor akkutt inngangen og røyka. så var det en mann som satt på asfalten 10m unna med en dame som lå i fanget hans. han skjærte henne opp med kniv og begynnte og spise invollene i magen hennes. han reiste seg opp og ga meg fingern mens han la hånd flata si på magen og sa: mmm, du er nestemann. så, så jeg meg til høyre, der satt det en satanist med langt svart hår og svarte klær med ryggen til meg mellom noen busker ved sykehusveggen. han skiftet kun posisjon hver gang jeg så bort og så på han igjen. når jeg ble lagt inn på psykiatrisk avd. så var det som 10.000 mauer under hunden min. jeg klarte ikke og ligge stille. jeg hoppa rundt og slo meg selv i håp om at de skulle forsvinne. samtidig var det et dyr jeg ikke er sikker på hva var verken da eller nå. så kun skyggen av den bak hylla på rommet. hver gang jeg ikke fokuserte på den så løp den fram og bet meg et eller annet sted på kroppen slik at jeg fikk fysisk vondt. detta er den værste opplevelsen i hele mitt liv. har aldri vært så redd før. jeg trodde så mye på det at det ble helt "ekte". psykosen herja i 4 dager så er en del som ikke er tatt med. men følte for og fortelle litt=)
Placebo992, jeg leste hele.

Høres utrolig ut, håper du blir bedre!
Sitat av TropicThunder Vis innlegg
jeg har aldri hørt om folk som har fått psykose av bare hasj/cannabis. detta var intressangt siden jeg har røyka i 6år og aldri fått noen form for psykose av hasj. men nå vet jeg også at det kan skje! jeg har kun fått en rekke psykoser på amfetamin. da var det mennesker ute på gata som lå døde overalt og prøvde alle mulige metoder for og stoppe meg fra og gå noe sted. var en mann som f.eks prøvde og kaste et traktordekk som dekka fortauet forran meg. så også en hel masse eksotiske dyr som ikke lever i norge. f.eks en svæær svart øgle med y delt tunge og hale som var 3m lang omtent, jeg prøvde og angripe den men den pila inn i en hekk. alle i denne "trippen" skulle ta meg! inne hos meg selv så bodde det et dyr som fantasien min klarte og finne opp i lufteluka i stua(dyret hadde slangekropp med 3 døde fuglehoder fra nymfeparakitt med vinger) hver gang jeg skulle gå inn i stua mi kom den jævla tingen ut og begynnte og fly mot meg for og ta meg! men om jeg stod på andre siden av dørtreskelen så forholdt den seg rolig. så jeg turte ikke og gå inn istua. jeg låste meg inne på badet med håndklær forran døra og satt i et hjørne i noen timer. det var det eneste stedet i leiligheten det ikke skjedde noenting. så gikk jeg opp til en kompis og han hadde en 3steiner som pynt på komoden i stua si, hodet mitt klarte og få de steinene til og bli 3 døde rotter som lå oppå hverandre. detta var også min første psykose, jeg ble helt nervevrak og så jææævlig redd fordi jeg trodde på det jeg så. etter en hel dag med psykose hadde gått, så ringte jeg en vennine og ba hun hente meg fordi jeg måtte på A - hus i akerhus. jeg satt i bilen og der satt en død mann i baksetet ved siden av meg. i hver venstresving vi tok så datt hodet hans oppå skuldern min. jeg kom fram til sykehuset og stod utenfor akkutt inngangen og røyka. så var det en mann som satt på asfalten 10m unna med en dame som lå i fanget hans. han skjærte henne opp med kniv og begynnte og spise invollene i magen hennes. han reiste seg opp og ga meg fingern mens han la hånd flata si på magen og sa: mmm, du er nestemann. så, så jeg meg til høyre, der satt det en satanist med langt svart hår og svarte klær med ryggen til meg mellom noen busker ved sykehusveggen. han skiftet kun posisjon hver gang jeg så bort og så på han igjen. når jeg ble lagt inn på psykiatrisk avd. så var det som 10.000 mauer under hunden min. jeg klarte ikke og ligge stille. jeg hoppa rundt og slo meg selv i håp om at de skulle forsvinne. samtidig var det et dyr jeg ikke er sikker på hva var verken da eller nå. så kun skyggen av den bak hylla på rommet. hver gang jeg ikke fokuserte på den så løp den fram og bet meg et eller annet sted på kroppen slik at jeg fikk fysisk vondt. detta er den værste opplevelsen i hele mitt liv. har aldri vært så redd før. jeg trodde så mye på det at det ble helt "ekte". psykosen herja i 4 dager så er en del som ikke er tatt med. men følte for og fortelle litt=)
Vis hele sitatet...
hvor lenge var du våken? faen ass jævla stressa her vert oppe 8 dager på super makka (meth) å ting begynner å bevege seg å puste å ser skygger overalt og hører stemmer som minner om gud. kan dette være sånn pyskose-?
Sist endret av 4858fkggjf; 11. mars 2010 kl. 11:07.
Syke saker!

Bendulf: Har du noen gang fått noe svar på en måte når du kommuniserer telepatisk?

har en del spm:
Og åssen ser det ut nå du møter en på syre på gaten? løper de villt rundt om kring.
Åssen ser folka ut når dere er på tripp? (Tiden går jo videre selv om deres kansje stopper opp)
Har dere noen gang flydd når dere tripper? hva skjer da egentli(sitter/står dere egentli i ro??)
Sitat av 4858fkggjf Vis innlegg
hvor lenge var du våken? faen ass jævla stressa her vert oppe 8 dager på super makka (meth) å ting begynner å bevege seg å puste å ser skygger overalt og hører stemmer som minner om gud. kan dette være sånn pyskose-?
Vis hele sitatet...
var våken i 3 uker og 2dager! dette var også meth ja det er de første tegna på psykose ja. tyder på lite søvn og næring i kroppen. du får ha lykke til om du er på vei inn!
Hei, da fikk jeg lest første siden av tråden.
Og må si jeg ser meg kjent med en del av disse tilfellene altså!

Hvor lenge røyka du før du merket første tegn til at du ble psykotisk?
Kjenner meg skremmende godt igjen på noen av episodene dine, og begynner å bli nervøs selv.
Etter hva du har fortalt, får jeg for meg at dette er min framtid, og jeg har lite lyst til å gå igjennom det samme som du har gjort.

Jeg har også samme greia som deg med 3-talla, bare jeg har 2 :S Det blir kraftig irriterende etter noen år.
Samme med stemmer, telepatering, og det å ha den "Hvorfor??" følelsen hele tiden. Jeg hadde også en tendens til å sitte stille, prate med meg selv å tegne helt syke ting jeg ikke forsto når jeg "knipsa" meg ut av det.

Uansett, jeg må forresten tilføye at du er jo helt klikk på den malinga asså!
Du får stå på videre med det, og lykke til med alt
god som gull
Jeg hadde en liten "badtrip" på hasj og har aldrig følt meg som den samme personen etter det. Alt føles mer "surreal" eller uvirkelig. Ser ingenting og har ikke "stemmer" inne i hodet mitt men har en intens følelse av å på en måte ikke være meg selv. Har vel ikke akuratt hatt en stabil psyke fra før av...
Sitat av potetgull0 Vis innlegg
Jeg hadde en liten "badtrip" på hasj og har aldrig følt meg som den samme personen etter det. Alt føles mer "surreal" eller uvirkelig. Ser ingenting og har ikke "stemmer" inne i hodet mitt men har en intens følelse av å på en måte ikke være meg selv. Har vel ikke akuratt hatt en stabil psyke fra før av...
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner meg igjen i det. Jeg røyka et par ganger og fikk badtrip den ene gangen, etter det har jeg hatt en del angst og en slags uvirkelighetsfølelse. Jeg hadde en følese av alt var "uvirkelig" i noen måneder, men jeg sliter fortsatt litt med angst.
går fint nå chillern med plenty av nozinan og diazepam til det værste er over.
Sist endret av 4858fkggjf; 12. mars 2010 kl. 14:36.
Sitat av potetgull0 Vis innlegg
Jeg hadde en liten "badtrip" på hasj og har aldrig følt meg som den samme personen etter det. Alt føles mer "surreal" eller uvirkelig. Ser ingenting og har ikke "stemmer" inne i hodet mitt men har en intens følelse av å på en måte ikke være meg selv. Har vel ikke akuratt hatt en stabil psyke fra før av...
Vis hele sitatet...
Uvirklighetsfølelsen er et av mange symptomer som viser seg under en angstlidelse. Alt vil bli som før hvis du slutter å fokusere på symptomene, og heller gjør noe som opptar og distraherer tankene dine. Snakker av erfaring
Det er sant det som Orbiter sier her! Husk at en "bad trip" er ingen psykose, det er faktisk vesentlige forskjeller til tross for mange likheter. En "bad trip" er på en måte en liten forsmak av den psykotiske verdenen. I psykose er det en fullstendig realitetsbrist, mens i "bad trip" er fortsatt noe av realitetserkjennelsen intakt. Det problematiske med både "bad trips" og psykoser er realitetstesting. Hvis forholdene er slik at det er umulig å realitetsteste virkeligheten, som under visse tilfeller av en selvhenføring - det vil si en tilstand der du tror alle går rundt og prater om deg, vet alt om dine innerste hemmeligheter, eller trakasserer deg i det skjulte (eller åpne for den saks skyld) - er det beste rådet man kan gi det Orbiter over deler med oss! Når det kommer til selvhenføring er det i grunn kun konfrontering som er det eneste - eller i hvertfall det beste - midlet mot tilstanden!

Når det derimot gjelder uvirkelighetsfølelse, som mest sannsynligvis i dette tilfellet er hva man kaller for depersonalisering, så er ikke konfrontering lenger et godt virkemiddel fordi du aldri helt kan vite om det du har konfrontert om er virkelig eller ei. Du får med andre ord ikke realitetstestet deg selv. Det som kan hjelpe, og mest sannsynligvis vil, er eksponering in vitro (eks. gjennom mentale forestillinger), som er til forskjell fra eksponeringsterapi for ulike angstlidelser, der eksponering in vivo (i virkeligheten her og nå) er mest effektivt. Dette betyr at du visualiserer angsten din gjennom systematisk desensitivisering (noe lignende det Orbiter nevner i posten sin).

Kognitiv terapeutisk tilnærming mot depersonalisering og derealisasjon, som eksempelvis består av eksponeringsterapi (atferdsterapi), er i grunn forbundet med dissossiasjon. Dissossiasjon er enklest forklart det motsatte av assosiasjon. Uvirkelighetsfølelsen som oppstår under DP/DR er et fenomen som oppstår når en ikke klarer å assossiere (tilknytte) den objektive virkeligheten med den subjektive virkelighetsoppfatningen, men til forskjell fra psykose, er innsikten i at denne virkelighetsoppfatningen er et subjektivt fenomen fremfor en objektiv virkelighet intakt. Cannabis er i stand til å skape en depersonaliseringsfenomen, hvilke er helt normalt, i seg selv. Den mest effektive midlet mot rusinduserte depersonaliseringsfenomen er kort og enkelt psykoedukativ tilnærming, dvs at en får opplysninger om sin tilstand, symptomer og mestringstrategier.

Målet er såkalt normalisering, dvs i dette tilfellet at vedkommendes får sin subjektive virkelighetsoppfatning til å stemme overens med den objektive virkeligheten. Dette kan skje på ulike forskjellige former, alt fra å bare la det gå over av seg selv til farmakologisk terapi, dvs medisiner, eller behandling på institusjoner. Dette vil avhenge av alvorlighetsgraden i depersonaliseringen. Ubehandlet kan det gå over til dissossiative lidelser, som er utpreget langt alvorligere enn depersonaliseringsfenomenet, som igjen er en del av dissossiasjonsfenomenet. Cannabis, som påvirker korttidshukommelsen din, er en mulig dissossiativ fremkaller, hvis vedkommende person er disponert for slik. Det finnes her to typer dissossiasjoner: Frakopling (detachment), dvs. depersonalisering/derealisasjon, og splittelse (compartmentalization). Sistnevnte er kjent i det meget omstridte personlighetsforstyrrelsen kalt DID (dissosiative identity disorder, tidligere MPD = multiple personality disorder).

Alt i alt, hvis det skulle utvikle seg til et psykotisk utbrudd ut fra denne tilstanden, er det snakk om en forstyrret selvfølelse (i fenomenologisk forståelse av ordet), under domenene "Tenkning og bevissthetsstrøm" og "Selvbevissthet/Identitetsfølelse". Her anbefales det å oppsøke profesjonell hjelp hvis en eller flere av disse itemene eller subtypene dominerer livssituasjonen din. Itemene i det første domenet består av bl.a.:
  • tankeinterferens (at det helt av seg selv dukker opp forstyrrende, nye tanker)
  • tankeipseitet (at tankene i hodet ditt ikke føles som dine egne)
  • tankepress (at mange og usammenhengende tanker kommer og går veldig fort, og at du ikke greier å styre det)
  • tankeblokk (opplevelsen av at tankene blir borte eller blokkeres (tanketomt), og om det forsvinner brått (blocking) eller gradvis (fading))
  • stille tankeekko (følelsen av at tankene på en måte blir gjentatt av seg selv - som et slags ekko eller fordoblet. NB! Ikke lyd på disse tankene)
  • ruminasjon / hyperrefleksjon, tvangstanker (irrelevant for dette tilfellet her så jeg vektlegger ingen utdyping av begrepene)
  • ...
  • ...
  • modaliteter av intensjonalitet (manglende evne til å skille opplevelseskategorier)
  • forstyrrelse av tankeinitiativ eller -intensjonalitet (opplevelsen av at du ikke har "tankeenergi", eller nesten ikke kraft til å tenke)
  • oppmerksomhetsforstyrrelse (et selvstendig item under domenet tenkning og bevissthet)
    • subtype 1: Trollbinding (jeg utdyper ikke begrepet videre fordi det er irrelevant til dette tilfellet)
    • subtype 2: Svekket evne til delt oppmerksomhet (jeg utdyper ikke begrepet videre fordi det er irrelevant til dette tilfellet)
  • forstyrret korttidshukommelse (selv om det er relevant for DP/DR, utdyper jeg ikke begrepet videre fordi det er irrelevant til dette tilfellet)
  • forstyrret tidsopplevelse (tidsoppfatningen er blitt helt annerledes, som om det er noe med tiden som ikke stemmer)
    • subtype 1: endret subjektiv tidsopplevelse (time flow)
    • subtype 2: endret eksistensiell tidsopplevelse (fortid/nåtid/fremtid); (at livet bare er i dette øyeblikket, uten fortid eller fremtid)
  • diskontinuerlig bevissthet for egne handlinger (dissossiasjon, opplevelsen av et tomrom eller avbrudd i bevisstheten for hva du har gjort i et bestemt tidsrom)
  • manglende samsvar mellom intendert uttrykk og det uttrykte (opplevelsen av at noe du vil formidle (tema el. følelse) kommer ut helt annerledes, litt ukontrollert, nesten fordreid (mimikk, kroppspråk, ord))
  • forstyrret ekspressivt språk (opplevelsen av at språket ikke fungerer som det skal, så du ikke finner de riktige ordene, eller ikke kan snakke med vanlig flyt, tempo og nøyaktighet)

Itemene i det andre domenet ("Selvbevissthet og primær tilstedeværelse) er bl.a.:
  • svekket følelse av "basic self" (oppleve seg selv som fremmed eller uvirkelig, som om du mangler en kjerne eller identitet
  • deformert 1.person-perspektiv (følelsen av at det du opplever (ser, hører, osv) ikke helt er dine opplevelser - virker fremmed eller uvirkelig)
    • subtype 1: svekket "mineness" [mindfullness elns] (personen opplever å ha mistet eierskapet (mineness) til tanker, følelser, sanseinntrykk og handlinger, slik at disse prosessene virker upersonlige, anonyme, livløse eller på en måte mekaniske; de har mao mistet noe av tilknytningen til selvet)
    • subtype 2: fenomenologisk distanse (introspektiv selv-monitorering; oppstår mellom opplevelsen og selvet, som øker slik at en føler at man nærmest observerer sine tanker, sanseprosesser, osv. utenfra)
    • subtype 3: spatialisering av selvet (selvet oppleves i disse tilfellene å ha romlig utstrekning og lokalisasjon, og på et vis være helt atskilt fra selve opplevelsen; en objektivisering, maksimal fremmedgjøring av selvet)

    Følgende er en restkategori og dekker typer av depersonalisering som ikke kan skåres andre steder i domene 2:
  • annen depersonalisering [selv-fremmedgjøring] (følt deg fremmed i forhold til deg selv (din psyke, atferd) på noen annen måte (enn de items/subtyper som nevnt tidligere))
    • subtype 1: melankoliform depersonalisering (skulle egentlig ikke utdypet begrepet her for du nevner ingenting om depresjon, men depersonalisert depresjon er kort forklart state og ikke trait; forstyrrelse av "basic self" (se over) eller førstepersonsperspektiv er det som kalles for trait, melankoliform depersonalisering er når depresjon og person på et vis oppleves som dissosiert (atskilt); ego betrakter sin egen depresjon, mens ved vanlig depresjon (non-melankolsk) og sorg er de to ett, og subjektet opplever seg selv som deprimert, i stedet for å stå "utenfor" og oppleve sin depresjon)
    • subtype 2: depersonalisering som vedkommende ikke kan spesifisere nærmere
  • nedsatt følelse av tilstedeværelse (følelse som om du ikke helt hører til eller er fullstendig til stede; at du ikke deltar skikkelig i verden)
    • subtype 1: kan spesifiseres (en sterk følelse av manglende tilstedeværelse i verden, med svekket naturlig gjenklang og engasjement, inkluderer bl.a. sosial an-/hyperhedoni/apati, dvs. en opplevelse av å ikke ha følelser; NB! Skårer ikke ved sosial angst)
    • subtype 2: glassklokke-følelse (kan ikke spesifiseres nærmere; en sterk fornemmelse av en usynlig vegg, og avstand til verden omkring)
    • subtype 3: subtype 1 eller 2 pluss derealisasjon (dvs. perseptuell forandring): denne varianten omfatter altså både barriere-følelse, og i tillegg konkret sanseforandring som f.eks. blekere farger, fjernere objekter, osv.
  • ...
  • ...

Mange av disse itemene vil man kanskje kunne gjenkjenne seg i, spesielt hvis man røyker cannabis, men det finnes ennå ingen grunn til å oppsøke hjelp. Prøv Orbiters forslag først, og hvis problematikken fortsetter med en eller flere av itemene m/tilhørende subtyper anbefales det å oppsøke hjelp i psykoterapeutisk tilnærming fremfor farmakologisk terapeutisk tilnærming, der sistnevnte kan øke sjansen for å utvikle en dissossiativ lidelse, hvis ikke nærmere spesialisert oppfølging og overvåking blir gjort samtidig, dvs. at fastlegen din er ikke den rette typen til å avgjøre dette, så be om henvisning til en psykolog - helst spesialister innen kognitiv terapi (det er i grunn bare spesialister som har lov til å drive med kognitiv terapi og kognitiv atferdsterapi, men det hender enkelte psykologer integrererer (fletter) teknikker fra kognitiv terapi inn i psykoterapien).

Uvirkelighetsfølelser i mildere former av disse items m/tilhørende subtyper, eller andre uvirkelighetsfølelser som ikke faller under de nevnte items og subtyper trenger du neppe å være redd for. Cannabis er kvasi-psykedelisk, og utvider bevisstheten din både i positiv og negativ forstand - betinget din daværende psyke eller psykiske livssituasjon som oppstår før, under eller like etter rus. En "bad trip" vil alltid gi merkbare ettervirkninger, men er ganske så ufarlige hvis du ikke fokuserer på "bad trip-ens" symptomer i ettertid. Fokuserer du på symptomene kan du bli hysterisk, eller dissosiativ. Den beste måten å unngå hysteri på er avslapningsteknikker, som f.eks meditasjon. Jeg anbefaler Paul McKenna for de som trenger en selvhjelpsinnføring i avslapningsmetoder..
Først og fremst må jeg bare si; helt sjuke bilder, du har talent!

Nå det jeg skulle si: Virker ganske sjukt at man kan få noe sånt av noe så "harmløst" som hasj, har selv vært borti noe av det samme bare på piller blandet med alkohol, men det varte kun en times tid, dretter var jeg tilbake til den rusen jeg hadde før jeg gikk inn i psykosa. Syntes egentlig det var litt rart den ikke varte "turen" ut.

Men i alle fall, håper du har det bedre, og blir bedre etter hvert!
Må si jeg synes Psykose og Pigepple høres ganske så likt ut. haha, mye sykt lesestoff her. Håper det går bedre ihvertfall.

KP
Bendulf's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg vist det her til psykologen min. Han ville sende det til et blad for å trykke det. Kult tenkte jeg så jeg godkjente det Det kommer snart i et blad som heter "Dialog"
Legg ut en print av bladet når den kommer da =).

Vil være artig å lese profesjonelles vurdering av tilstanden din. Jeg har lest den over og over igjen, men klarer ikke helt å koble sammen perspektivet i beretningen. Det er akkurat som det mangler noe som binder historien til en helhet - som en indre hemmelighet du ennå ikke har røpet for oss. Som en historie fortalt i omstokket rekkefølge.

Det virker som om psykosen din er en mixed delusion, en blanding av flere forskjellige vrangforestillinger og med absolutt maniske trekk. Dette er veldig interessant siden beretningen din også lar seg utforskes visuelt, og ikke bare skriftlig. Men til tross for at du har enorm talent - i følge meg - innenfor maling, er bildene for ustrukturerte til at jeg kan finne noe paranoid mønster eller bisarr fremtoning - kun abstrakte inntrykk.

På det abstrakte planet virker det derimot som om du har fullstendig eidetisk visualisering av hva du maler, og på den måten fremhever detaljer, toner og fargesammensetning etter et sett med ulike mønster. Jeg vil tippe på at mønstrene handler om affekt. Kornbildet ditt f.eks. får jeg ikke til å henge sammen med beretningen bak bildet, og dermed antar jeg at bildet ble malt i affekt, sannsynligvis med det du måtte ha tilgjengelig for hand, fremfor at du bevisst valgte maling og fargene selv.

Ser du derimot på de neste psykosebildene du har malt, kan man like over det gyldne snitt, i rosa farger og brune streker over den blodrød "forgrunnshjertet" som jeg kaller det, og like under det gule penselstrøket midt på kimte konturene av mennesker, eller minimum et menneske, men med litt abstrakt fantasi kan en forestille seg en folkemasse. Den store sitronformede gule tingen med en sort "T" i litt til venstre for det gyldne snitt kunne minnet meg om en alien "hersker" som en såvidt kimter konturene av et ansikt som ser ned på denne folkemengden i rosa farger, og det kan virke som om den befaler noe som opphisser folkemengden. Det gir meg følelsen av trollbundet og opprør i samme tid.

Det neste bildet fikk jeg ikke noen umiddelbare inntrykk annet enn at du nå var begynt å bli detaljert, og at antageligvis har perspektivet som gjengitt i fotografiet ikke klart å gjenspeile virkeligheten. Ser jeg nøye på de områdene du har malt i rød og rosa farger på nedre høyre side og oppover samme siden kimter jeg ansikter og figurer i snittene, og midt på bildet, det hvite under det røret, får meg til å tenke på en kvinnefigur som speiler seg i et blått vann. Med litt fantasi, når jeg ser bildet i helhet, minner det meg om at det glimtvis popper frem noen alien figurer som iakttar denne hvite kvinneskikkelsen som speiler seg i det blå vannet. Men distraherende streker gir ikke en fullgod helhet som får meg til å forbinde maleriet med beretningene dine, men kunstnerisk er det ihvertfall - lite tvil om det!

Deretter følger en del malerier som jeg tror må ha blitt malt i affekt og med hva du hadde tilgjengelig for hand, til vi kommer til B-en som er veltet. Jeg ser ingen B som er veltet, men minns å kimte en undervannsverden bak forgrunnsmaleriene i bildet. Der de røde prikkene forestiller fisker i forgrunnen som delvis avdekker en skjult, marmorgrønn og blå tempel og landskap under vannet, dekt i forgrunnen av grønn tang og kanskje noen vrakrester og evt. forgrunnslandskap (stein, gjørme, etc). Svært detaljrik forgrunn av noe som ligner på brukket treverk, som en bro eller brygge som har kollapset og lagt seg på havbunnen.

På "bilder slik du vanligvis lager dem" ble jeg helt målløs! For noen detaljer, linjer - for ikke å snakke om fargesammensetninger - visjonært og fremdeles abstrakt, men med mer sans for detaljer og logiske mønstre som skiller definitivt mellom forgrunn, mellomlag og bakgrunn! Virkelig lekkert! Plutselig er det mer forbindelse mellom beretningens gang og de episke visjonene som maleriene formidler til seeren, det er mat for fantasi, kreative forestillinger og abstrakt tenkning.

Mens de forgående bildene virket som affektivitet, virker disse bildene som gjennomført bearbeidet. Den maniske utfoldelsen, den paranoide perfeksjonismen og den bisarre virkeligheten kommer sterkere frem og fanger tilskuerens oppmerksomhet på en granskende måte, men samtidig harmonisk behagelig fryd for øyet! Ingen forvirrende eller avledende forgrunnsstreker som dekker bakgrunnsmotivene, ingen innbilninger eller affektive streker med det som måtte være tilgjengelig å male med, og en såkalt eidetisk bildeinntrykk som gjenspeiles på flere av maleriene.

Håper du får like god omtale av "Dialog" som du har fått i denne tråden her, det må da være en sterk motivasjon for deg å ta steget enda et skritt videre med den abstrakte stilen din, og kanskje er vi vitne til at en kunstner er blitt født? Jeg håper så, for det pirret fantasien litt av å se bildene dine, samtidig som jeg prøvde å koble dem opp mot psykosene dine. Det var svært vanskelig, og personlig har jeg ikke fantasi godt nok til å tilfredsstille det målet, men jeg fikk mat for egen abstrakte tenkning, og det føltes godt ihvertfall.

Keep up the good work, og legg ved artikkelen i "Dialog" her på forumet når den tid kommer. Og legg gjerne ut noen flere bilder av de du normalt pleier å male. Fantastisk abstrakt!