Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1597
Hey, jeg lurer på om det går ann å hoste eller opprette et eget domene f.eks taekroa.com uten at det koster noe og at alt kommer fra pcen/servern min. Er dette mulig å få til? Jeg snakker ikke om å hoste en webside men domene til websiden
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ja.

Du kjøper et domene og forwarder til din IP, beste er hvis du bruker f.eks Dyndns som mellomhost dersom du har ADSL e.l uten statisk IP-adresse hjemme.

Dette har jeg gjort i snart 10 år uten problemer.
Sist endret av AtXbYeA; 6. januar 2010 kl. 21:30.
Domenet vil selvsagt koste en liten sum pr år, hvis du ikke velger et gratisdomene som .tk f.eks. Ellers er det jo helt "gratis".
domenenavn koster da ikke mye pr. år, mener jeg har/hadde en link der du fikk for 5-6 kr i året
Ja det går men er det ikke slik at det blir ganske tregt med mindre du har en liten side og god netthastighet?. (det er vel alltid netthastighet som er problemet i slike tilfeller , right?)
Spørs jo hvor mange brukere du har tenkt å ha på siden da
Du vil selvsagt ha problemer med å kunne gi brukerne dine noe særlig hastighet på surfinga. Normalt får du ikke mye over 1mbit opp på adsl i norge, brukerne vil da altså max kunne laste ned innhold i 1mbit/s. Hvis siden blir mye brukt eller du har store filer du vil dele vil det nok både strupe linja di (inn-hastigheten blir dårligere hvis all kapasiteten ut blir brukt) og generelt være til irritasjon for brukerne.

Dette gjelder jo selvsagt bare hvis du har en jevn strøm brukere og store filer som innhold, skal du bare ha en enkel hjemmeside med noen besøkende pr dag er det np å hoste hjemmefra hvis du tåler litt nedetid og muligens treg lasting av siden.
Trådstarter
46 1
vell, linja er på 12mbit/s i upload og 10mbit/s download. Jeg har ikke tenkt til å betale for domene, men hoste det selv
Sitat av taekroa Vis innlegg
vell, linja er på 12mbit/s i upload og 10mbit/s download. Jeg har ikke tenkt til å betale for domene, men hoste det selv
Vis hele sitatet...
Du kan ikke hoste et .com eller lignende domene selv. Du må kjøpe.
Trådstarter
46 1
å ja Det var dumt
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Som danielsk sier, du må "kjøpe" et domene, mao du må eie rettighetene til domenenavnet og du må ha tilgang til å redirecte hos provideren som "eier" domenet for deg.

Men du kan fint ha serveren hjemme, og bare redirecte hjem, som jeg har sagt over.
Sist endret av AtXbYeA; 7. januar 2010 kl. 22:08.
Trådstarter
46 1
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Som danielsk sier, du må "kjøpe" et domene, mao du må eie rettighetene til domenenavnet og du må ha tilgang til å redirecte hos provideren som "eier" domenet for deg.

Men du kan fint ha serveren hjemme, og bare redirecte hjem, som jeg har sagt over.
Vis hele sitatet...
Kunne du forklart litt nærmere?
Sist endret av taekroa; 7. januar 2010 kl. 22:19.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av taekroa Vis innlegg
Kunne du forklart litt nærmere?
Vis hele sitatet...
1. gå på f.eks fasthost.no, skriv inn domenet du vil ha, velg kjøp.
2. Vent til du får bekreftelse fra fasthost.
3. Logg inn på fasthost og endre lookupen til å peke til adressen hjemme hos deg.
4. forward port 80 i routeren til webserveren din
5. be awesome.
Trådstarter
46 1
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
1. gå på f.eks fasthost.no, skriv inn domenet du vil ha, velg kjøp.
2. Vent til du får bekreftelse fra fasthost.
3. Logg inn på fasthost og endre lookupen til å peke til adressen hjemme hos deg.
4. forward port 80 i routeren til webserveren din
5. be awesome.
Vis hele sitatet...
Dette er gratis?

EDIT: Det var det ikke gitt? :S
Sist endret av taekroa; 7. januar 2010 kl. 22:20.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av taekroa Vis innlegg
Dette er gratis?
Vis hele sitatet...
Nei. Å eie et domene er ikke gratis