Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  95 6649
først begynner jeg med litt kilder (videoer) som jeg annbefaler at dere ser FØR dere kommenterer, slik at vi slipper så mye missforståelse.
http://www.vgtv.no/?id=27840
http://www.vgtv.no/?id=27841

Her kjører hvalfangerne inn i sea shepard sin båt og kapper av baugen.
Mange sier at sea shepard båten kjører framover, om de gjorde det så er det med så lav hastighet at de uansett ville hatt god avstand fra hvalfangerne, og hvis de ikke kjørte så driver de framover pga. bølgene.

Nå er jeg inntrisert i å høre deresmeninger, fyr løs!
Hva forventer man hvis man står stille, midt i veien for en større båt? Idioti...
Nei, "hvalfangerne" som forøvrig ikke engang er det(det er forskere, si hva du vil, treklemmer!) blir presset inn i situasjonen hvor de kjører over de eksentriske og pr-kåte sjøterroristene.

Om man ser på samtlige filmklipp som er lagt ut kommer det ganske grett fram at terroristene gjør hva de kan for å framprovosere denne kollisjonen og det er bare til pass for dem..

Forøvrig krever det at man vet litt om hvordan en båt manuvreres i tung sjø og dårlig vær.

Ingen sympati for terroristene i dette tilfellet heller.

All sjøvett og lover og regler av internasjonal art sier at ett mindre og mere manuvrerbart fartøy skal ALLTID vike for ett større og mindre manuvrerbart fartøy.

bottom line is

Japanske forskere/hvalfangere 1 - Sea-retards 0
Sist endret av NoillStress; 6. januar 2010 kl. 15:10.
en ting er at de sier de dreper hvalene for forskning men det handler også om hvordan de dreper de! de blir skutt gang på gang av harpuner før de henger i lang tid på siden av båten for så å bli skutt med gever noen ganger før de dør... dyremishandlig!!!

enig at det ikke er synn på de for det er tydelig at de er ikke helt uskyldige selv. men klart de bruker det de kan for å prøve å forsterke saken demmes^^?
Nå har de vel da eksplosiver på harpunen slik at de nesten insta dør? Ikke som før i tiden der det var tug-o-war til noen blødde i hjel.


Edit: Etter det jeg så på Discovery Channel (eller var det Animal Planet) så ber jo disse sjø "terroristene" om det. De lager mest mulig lyd for å skremme unna hvalene, mens de bombarderer hvalfangerne med røykbomber og annet som er for hånd.
Sist endret av Sethalas; 6. januar 2010 kl. 15:19.
Hvorfor trenger de så jævla me hval til forskning?
Syntes forøvrig det er trist å se at en slik fin båt er ødelagt pga et defekt mannskap.
Sist endret av Spelly; 6. januar 2010 kl. 15:17.
Sitat av anmarix Vis innlegg
en ting er at de sier de dreper hvalene for forskning men det handler også om hvordan de dreper de! de blir skutt gang på gang av harpuner før de henger i lang tid på siden av båten for så å bli skutt med gever noen ganger før de dør... dyremishandlig!!!
Vis hele sitatet...
BS. i hvalfangst brukes granatharpuner (http://no.wikipedia.org/wiki/Harpun). Metoden du beskriver ble brukt i hvalfangstens storhetsperiode og har ingenting med dagens hvalfangst å gjøre.

Med tanke på at det er Paul Watson og Sea Shepard som står bak har jeg ingen som helst sympati for "miljøvernerne" som fikk båten sin ødelagt. Dette er samme mann som presterte å bli hivd ut av Greenpeace på 80-tallet og som i 1997 ble dømt for å ha forsøkt å senke ei norsk hvalfangstskute (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=542233). Når folk tyr til slike metoder for å fremme sin sak mister jeg all respekt for de. Heia Japan!
så vertfal ikke sånn ut av det jeg har sett av klipp.. de fikk filmet det ganske godt i sesong to av whale wars...

nå er rigtig nokk det fra demmes side av saken å vet ikke om alt er sån det blir vist men sier bare det jeg har sett
Sitat av moridin Vis innlegg
BS. i hvalfangst brukes granatharpuner (http://no.wikipedia.org/wiki/Harpun). Metoden du beskriver ble brukt i hvalfangstens storhetsperiode og har ingenting med dagens hvalfangst å gjøre.

Med tanke på at det er Paul Watson og Sea Shepard som står bak har jeg ingen som helst sympati for "miljøvernerne" som fikk båten sin ødelagt. Dette er samme mann som presterte å bli hivd ut av Greenpeace på 80-tallet og som i 1997 ble dømt for å ha forsøkt å senke ei norsk hvalfangstskute (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=542233). Når folk tyr til slike metoder for å fremme sin sak mister jeg all respekt for de. Heia Japan!
Vis hele sitatet...
Det er da ikke alltid hvalen dør momentant selv om det er en granat i harpunen. Er ofte de må bruke 2-3 harpunspyd og noen kuler fra rifler for å drepe den. Har sett videoer av det, og det ser ut som en passe barbarisk måte å jakte på.

Når det er sagt, så bør motstanderne av hvalfangst ty til andre metoder for å fremme saken sin. Og blir det bevist at kapteinen gjorde dette med vilje, bør han straffes og aldri få lov til å styre en båt igjen. Greit man kan bli irritert av disse hvalfangsmotstanderne, men det å prøve å krasje i en annen båt med vilje er no no.
Sist endret av legalize_it; 6. januar 2010 kl. 15:23.
Det er vel mindre interessant fenomen at disse hvalfangerne eller forskerne faktisk forsvarte seg. Sea Shepherd har jo en historie for mer eller mindre terror-/piratvirksomhet og jeg ville ikke direkte klandre en kaptein som velger å sette skipet deres ut av spill med å kjøre i det fremfor å risikere livet til sine egne mannskaper og store skader på sitt eget skip. Sea Shepherd valgt utvilsomt selv å sette seg i konfliktposisjon.

Mer interessant er det om man vil støtte Sea Shepherd sine voldelige metoder. Her er jeg litt mer på gjerdet. Visstnok menes det at hvaler lider under jakten, men det gjør vel de fleste dyr når de blir offer for menneskets nedslaktning, og det er vel få som maner for totalt forbud mot alt som heter jakt og som kan potensielt gi dyret en smertefull død? Hva med dyrene som lever i langvarig fangenskap? Litt av problemet til en del av de som støtter hvalfangsmotstanderne er at det er en form for kulturell hovmod hvor de samme argumentene ikke brukes i like stor grad mot det vi selv utsetter dyr for. Usikkerheten min går vel på at jeg egentlig synes mennesket er forpliktet til å forholde seg etisk i forhold til dyr også - og at hvalfangst derav kan konkluderes til å være uetisk og at det er rettferdigjørbart å ta drastiske handlinger for å beskytte dyrene.
Sist endret av Kinseek; 6. januar 2010 kl. 15:28.
Sitat av anmarix Vis innlegg
så vertfal ikke sånn ut av det jeg har sett av klipp.. de fikk filmet det ganske godt i sesong to av whale wars...

nå er rigtig nokk det fra demmes side av saken å vet ikke om alt er sån det blir vist men sier bare det jeg har sett
Vis hele sitatet...
Whale Wars filmet også en episode hvor Watson mente han hadde blitt skutt med pistol fra hvalfangernes skip. På langt hold, og viste frem skadene på kevlarvesten sin. Alle med et snev av kunnskap om skytevåpen kan lett se at historien hans er bambus fra A til Å. Jeg vil like å se den personen som treffer et mål med pistol fra 50+ m, i høy sjø ...

Det viser hvor lite troverdig mye av det Watson (som dessverre har fått med seg stadig mer populistiske Discovery) driver med faktisk er. Metodene til Sea Shepard spenner fra noe som ligner barnslige guttestreker (å kaste syre, råtten mat etc) til å ren terrorisme (som å legge ut tau i sjøen og håpe skutene får dette i propellen eller å forsøke å senke skuter som ligger til kai).

At denne mannen ikke har blitt fengslet for alt fjaset han har drevet på med de siste 30 årene er rett og slett en skandale.
Sitat av moridin Vis innlegg
BS. i hvalfangst brukes granatharpuner (http://no.wikipedia.org/wiki/Harpun). Metoden du beskriver ble brukt i hvalfangstens storhetsperiode og har ingenting med dagens hvalfangst å gjøre.
!
Vis hele sitatet...
whale wars. sesong 2 episode 10.. hval fangerne skyter en hval med en granat harput. hvalen blir ikke drept men prøver å dykke men harpunen sitter for godt så de sveiver den in. 25 min og tror det var 8 hagleskudd etter dør den..
Er det så interessant hvis du lar vær å se på hvalfangs isolert sett? Hendelser hvor jakten ikke går optimalt og dyr utsettes for det som i utgangspunktet er uintendert og unødvendige lidelser skjer antageligvis i alle former for jakt, slakt og dyrehold. Hvorfor skulle hvalene være så eksklusive og bli fremhevet disse hendelsene?
Sitat av anmarix Vis innlegg
whale wars. sesong 2 episode 10.. hval fangerne skyter en hval med en granat harput. hvalen blir ikke drept men prøver å dykke men harpunen sitter for godt så de sveiver den in. 25 min og tror det var 8 hagleskudd etter dør den..
Vis hele sitatet...
Du har rett, slik foregår det. Dette finnes det hundrevis av videoklipp av. Dyreplaging på sitt værste.

Grunnen til at Watson ikke blir fengslet er samme grunnen som gjør at hvalfangerne kan holde på slik de gjør, nemlig at de er i internasjonalt farvann. De japanske hvalfangerne utnytter et vagt lovssytem, og de bruker kun utvalgte deler på hvalene slik som mageinnhold osv som ikke har noen salgsverdi, mens resten av hvalen blir partert og pakket før den blir sendt rett til Japan og solgt på markeder.

Ulingen som høres kommer ikke fra Sea Sheperds, men fra Japanerne sin støysender som er samme som brukes av bl.a politi og militære skip for å hindre terrorister på en "human" måte.

Bottom line, jeg støtter Sea Sheperds. Det er bra at noen endelig gjør handling ut av ord. Ingen myndigheter tør å si noe imot Japanerne i frykt for handelsboikott osv. Latterlig. Nei, go Watson.
Sitat av anmarix Vis innlegg
tror det var 8 hagleskudd etter
Vis hele sitatet...
Drepe en hval med hagle? Uansett ammo, lykke til.
Sitat av moridin Vis innlegg
Whale Wars filmet også en episode hvor Watson mente han hadde blitt skutt med pistol fra hvalfangernes skip. På langt hold, og viste frem skadene på kevlarvesten sin. Alle med et snev av kunnskap om skytevåpen kan lett se at historien hans er bambus fra A til Å. Jeg vil like å se den personen som treffer et mål med pistol fra 50+ m, i høy sjø ...

Det viser hvor lite troverdig mye av det Watson (som dessverre har fått med seg stadig mer populistiske Discovery) driver med faktisk er. Metodene til Sea Shepard spenner fra noe som ligner barnslige guttestreker (å kaste syre, råtten mat etc) til å ren terrorisme (som å legge ut tau i sjøen og håpe skutene får dette i propellen eller å forsøke å senke skuter som ligger til kai).

At denne mannen ikke har blitt fengslet for alt fjaset han har drevet på med de siste 30 årene er rett og slett en skandale.
Vis hele sitatet...
Nå syns jeg å huske at de ikke nevnte noe spesifisert våpen i whale wars, og teksten kan være feil oversatt også, men regner med at hvis han ble skutt så var det ikke med pistol.

Når det kommer til båten så er jeg enig i at de framprovoserer selv denne handlingen og ville gjort det samme som kapteinen på hvalfangst båten, men uansett så er det ingen unnskyldning for å kjøre på denne båten. Hvalfangerne sier jo selv at de driver med forskning, noe som er et diskutert tema, men lurer på hvorfor de må ha så sinnsykt mange hvaler? For meg er det ganske åpenbart at dette er kommersiell fangst
Sitat av ztaale Vis innlegg
All sjøvett og lover og regler av internasjonal art sier at ett mindre og mere manuvrerbart fartøy skal ALLTID vike for ett større og mindre manuvrerbart fartøy.

bottom line is

Japanske forskere/hvalfangere 1 - Sea-retards 0
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig, hadde jeg vært i japanerenes støvler hadde jeg allikevel framprovosert en ørliten kollisjon. Maken til bråkmakere som skal ødelegge for folk på fisketur. Disse tullingene (de som sank) burde vært buret for farlig atferd for manøvreringen sin, og for piratvirksomhet.

Slike folk biter åpenbart over mer enn de kan tygge, god gammeldags demonstrasjon med plakater har vel ikke gått av moten?

Til slutt: FY, tenk å ødelegge en så fin båt på slikt tull.
Sist endret av random13798; 6. januar 2010 kl. 16:08.
Sitat av fomox Vis innlegg
Nå syns jeg å huske at de ikke nevnte noe spesifisert våpen i whale wars, og teksten kan være feil oversatt også, men regner med at hvis han ble skutt så var det ikke med pistol.
Vis hele sitatet...
Det må ha vært en pistol, hvis ikke hadde han ikke overlevd. En rifle med den kaliberen han påstår å ha blitt skutt på med hadde gått tvers igjennom både han og vesten hans. Kun traumaplater kan forhindre at du blir penetrert av en så grov kaliber som det. Ikke nok med det, blåmerket han påstår å ha fått er jo latterlig lite. Et vanlig blåmerke etter å ha blitt skutt på med pistol i en slik vest som han hadde på seg ville gått over stort sett hele brystet. Smellene man hører som de påstår er skudd er egentlig sjokkgranater, og det kan enhver amøbe som har tilbrakt mer enn 2 dager i militæret fortelle deg. Det er en veldig spesiell lyd, kan ikke forveksles med et skudd.
Sist endret av Deezire; 6. januar 2010 kl. 16:21.
altså ikke mulig å skyte med et sånn salong gevær? Der er det jo sånne bittesmå kuler som ligner veldig på pistolkuler
Det så jævlig planlagt ut hele episoden..
Sitat av noobpower Vis innlegg
Det så jævlig planlagt ut hele episoden..
Vis hele sitatet...
Mye av det de gjør er planlagt, men tar de på sparket
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Er det så interessant hvis du lar vær å se på hvalfangs isolert sett? Hendelser hvor jakten ikke går optimalt og dyr utsettes for det som i utgangspunktet er uintendert og unødvendige lidelser skjer antageligvis i alle former for jakt, slakt og dyrehold. Hvorfor skulle hvalene være så eksklusive og bli fremhevet disse hendelsene?
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som har uttalt at de er for jaktmetoder hvor dyret bruker lang tid, under sterke smerter, på å dø, så hva er det for et argument? Hvis noen først uttaler at de er for revejakt, men mot hvalfangst, så ok, men så vidt jeg kan se går denne delen av diskusjonen på hvorvidt hvalfangst er inhumant. Etter ditt ressonement må jeg støtte å slå hunder fordi andre slår elefanter.

Jeg er mot hvalfangst fordi fangstmetodene er inhumane, både med og uten granathoder på harpunene. Klart andre dyr som hjort og elg også kan skadeskytes ved uhell, men det hører strengt tatt til sjeldenhetene, relativt sett. Sitat fra wikipedia:
In March 2003, Whalewatch, an umbrella group of 140 conservation and animal welfare groups from 55 countries, led by the World Society for the Protection of Animals (WSPA), published a report, Troubled Waters,[56] whose main conclusion was that whales cannot be guaranteed to be harvested humanely and that all whaling should be stopped. The report quoted official figures that said 20% of Norwegian and 60% of Japanese-captured whales failed to die as soon as they had been harpooned.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet blir da, hvorfor skal vi drive kommersiell jakt på hval når vi ikke har metoder for human avlivning? Må luksushungeren gå oss så over hodet at vi bare ha hvalkjøtt i stedet for en oksebiff? Eller er det hele bare en pervers prinsippsak? Og om så disse japanerene driver i forskningsøyemed så gjør ikke det saken det spøtt bedre, ettersom fangstmetoden er nøyaktig like inhuman åkkesom.
Sitat av fomox Vis innlegg
altså ikke mulig å skyte med et sånn salong gevær? Der er det jo sånne bittesmå kuler som ligner veldig på pistolkuler
Vis hele sitatet...
Salong skyter .22, det han fremviste så ut som en grovere kaliber, type 9mm eller større. For alt vi vet er det bare en slug han har fisket frem i en sandmur fra en skytebane.
Jeg er ikke noen spesielt stor fan av Watson, men hvordan kan dere egentlig sitte der i deres egne hjem uten å gjøre en dritt å kritisere noen som faktisk i det minste prøver å gjøre noe. Latterlig

Til dere som er ute å prøver å gjøre noe godt her i verden, sorry og stå på!
Provo: ifølge wikipedia sitatet ditt får jeg bare masse info fra en gjeng dyreværnere, kilden er en side som er tatt ned. Hvis det stemmer kan man jo trekke konklusjonen at Japanerene bør lære av Nordmenn hvordan de dreper hval effektivt.

Edit:
eventuelt så kan det jo tenkes at effektiviteten er grunnen til "forskning"?
Sist endret av random13798; 6. januar 2010 kl. 16:48.
Saken er uansett hva folk påstår at Watson bedriver ren terror virksomhet og bortimot daglig utsetter både sitt eget mannskap og japanerne for livsfare.

Hvorfor får en slik mann holde på så lenge?
Jo fordi han er en lystløgner som folk faktisk tror på, det er for meg helt utrolig.

Det folk må få inn i skallen sin er at dette er JAKT ikke human avlivning.. tror dere viltkjøttet dere kjøper på kjøttbutikken deres ble avlivet humant? think again.

Tror dere klara ku dere stapper ned i halsen ble avlivt humant? ikke nødvendigvis, det samme går for heldiggrisen babe og den "lille søte" kyllingen..

Vi er på toppen av næringskjeden og vi nyter alle goder.

Humant eller ikke, det Watson driver med er terrorisme mot andre MENNESKER, det er IKKE okay og jeg flirer meg halvt ihjel hver gang han går på en smell, spesielt nå.

så søtt at de faktisk står å ler av situasjonen: http://www.vgtv.no/?id=27840&category=1


Watsonhuggers go away, support Taliban.
Sist endret av NoillStress; 6. januar 2010 kl. 17:01.
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Provo: ifølge wikipedia sitatet ditt får jeg bare masse info fra en gjeng dyreværnere
Vis hele sitatet...
Hva trodde du? Det er kritikk av hvalfangst, mente du det skulle komme fra den japanske hvalfangstbåten? Er det faktum at informasjonen kommer fra dyrevernere et problem? Mener du at dyrevernere ikke er i stand til å komme med nøyaktig og pålitelig informasjon? Informasjonen bør kanskje komme fra kilder som støtter ditt synspunkt?

Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
kilden er en side som er tatt ned.
Vis hele sitatet...
Siden fungerer helt utmerket.

Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Hvis det stemmer kan man jo trekke konklusjonen at Japanerene bør lære av Nordmenn hvordan de dreper hval effektivt.
Vis hele sitatet...
At Japanerene har noe å lære av nordmenn er helt tydelig. 20 prosent er derimot ikke et spesielt akseptabelt tall det heller, selv om japanerenes 60 prosent stiller oss nordmenn i et ufortjent godt lys.

Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
eventuelt så kan det jo tenkes at effektiviteten er grunnen til "forskning"?
Vis hele sitatet...
Så.. de dreper hvaler inhumant med harpun og granater for å finne ut hvordan de skal drepe de mer effektivt..? Hvorfor i alle dager må de drepe hval for å finne på humane avlivningsmetoder? Om dette mot formodning skulle være tilfelle, er det komplett idioti. Uansett rettferdiggjør ikke det at det er i forskningsøyemed noe som helst - hverken ved pining av dyr eller mennesker.

Sitat av ztaale
Det folk må få inn i skallen sin er at dette er JAKT ikke human avlivning.. tror dere viltkjøttet dere kjøper på kjøttbutikken deres ble avlivet humant? think again.
Vis hele sitatet...
Ja, det ble det. Ett skudd i siden og død i løpet av svært kort tid.

Sitat av ztaale
Tror dere klara ku dere stapper ned i halsen ble avlivt humant? ikke nødvendigvis, det samme går for heldiggrisen babe og den "lille søte" kyllingen..
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, som du sier, men kan du forklare meg hvordan det er et argument for inhuman avlivning av hvaler? Det er mye å hente på human avlivning av husdyr i Norge, men det har ingenting med hvalfangst å gjøre.
Sist endret av Provo; 6. januar 2010 kl. 17:06.
Provo, antar du vet dette med lang erfaring fra jakt og fangst?

Det har ingenting med hvalfangst å gjøre nei, men det er så søtt å se at folk syns det er mye værre enn alt annet vi bedriver for å få mat i kroppen...
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva trodde du? Det er kritikk av hvalfangst, mente du det skulle komme fra den japanske hvalfangstbåten? Er det faktum at informasjonen kommer fra dyrevernere et problem? Mener du at dyrevernere ikke er i stand til å komme med nøyaktig og pålitelig informasjon? Informasjonen bør kanskje komme fra kilder som støtter ditt synspunkt?


Siden fungerer helt utmerket.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at man bør innhente informasjonen fra en upartisk kilde, ikke fra dyrevernere. For meg er det problematisk å tro at noen som driver og angriper fiskerinæringen har ett veldig godt og balansert synspunkt. (selv om ikke WSPA er synonymt med disse tullingene).

Angående linken så beklager jeg, kom borti link 57 istedet for 56 på kildelista.
Sist endret av random13798; 6. januar 2010 kl. 17:28.
Sitat av anmarix Vis innlegg
whale wars. sesong 2 episode 10.. hval fangerne skyter en hval med en granat harput. hvalen blir ikke drept men prøver å dykke men harpunen sitter for godt så de sveiver den in. 25 min og tror det var 8 hagleskudd etter dør den..
Vis hele sitatet...
Nei så du tenkte de skulle la den dykke og dø en laaang smertefull død . Mulig den hadde blitt helt fucked og ikke kunne svømme skikkelig. Eller ikke kunne fange mat. Den kunne dødd etter mange dager i stedet. Dager med konstant pain fra et åpent sår.
Istedet for å prøve å ta livet av den fortest mulig??
Da synes jeg skyte den hørtes bedre ut. Min mening; det mest humane i den situasjonen.

Litt mer OT: aktivistene had it coming. De kan vel takke seg selv..
Fet båt da, litt synd med den Ellers, ingen sympati
Sitat av ztaale Vis innlegg
Provo, antar du vet dette med lang erfaring fra jakt og fangst?
Vis hele sitatet...
Dette grenser til det tåpelige. Så kildekravene har nå eskalert til å være omfattende direkte personlig erfaring? Så hendig for deg, da.

Sitat av ztaale Vis innlegg
Det har ingenting med hvalfangst å gjøre nei, men det er så søtt å se at folk syns det er mye værre enn alt annet vi bedriver for å få mat i kroppen...
Vis hele sitatet...
Hva du synes er "søtt å se" er ikke spesielt interessant. Og jeg kan godt presisere igjen at det finnes mye inhumanitet blandt slakting av husdyr, småfulle jegere som skyter fra usikkert og langt hold, dyreforsøk i vitenskapens navn, hunde- og hanekamper, påførte beinbrudd på veddeløpshunder og vold mot sirkusdyr, for å nevne noe, men det har absolutt ingenting med hvalfangst å gjøre, og det er hvalfangst som diskuteres i denne tråden. Hva sier du, skal vi åpne en tråd om inhuman slakting av husdyr, hvor du kan argumentere for at vi må akseptere det ettersom hvalfangst også er inhumant? Ser du ikke at dette blir tåpelig argumentasjon?

Sitat av Monkey_drone
Jeg mener at man bør innhente informasjonen fra en upartisk kilde, ikke fra dyrevernere. For meg er det problematisk å tro at noen som driver og angriper fiskerinæringen har ett veldig godt og balansert synspunkt. (selv om ikke WSPA er synonymt med disse tullingene).
Vis hele sitatet...
Dette blir noe problematisk, ettersom enhver kritisk røst mot hvalfangsten, vil være fra de som bidrar med informasjon som setter nevnte næring i et dårlig lys, og vil av deg klassifiseres som dyrevernere og dermed inhabile.

Sitat av Moret
Nei så du tenkte de skulle la den dykke og dø en laaang smertefull død .
Vis hele sitatet...
Eller hva med å ikke skyte den i utgangspunktet når man har en så stor sannsynlighet for nettopp en "laaang og smertefull død"?
Sist endret av Provo; 6. januar 2010 kl. 17:40.
men hval er jo godt da mmhh... gravet hval, eller carpacchio, eller burgere, eller som en liten sashimi. Eller røkt med litt rødløk og creme fraiche og gressløk.
Deilige hvalen.:P
@provo

Nope. Jeg er kokk. Liker å lage mat, liker å spise mat, liker å prate om mat++ Det er dette jeg kan(ganske bra også), og liker. Så akkurat dette vokser jeg nok ikke fra.
Svarte kun på spørsmålet ditt, hvorfor den skal skytes, enkelt svar; jo, den blir mat. selv om svaret ble dratt litt ut når jeg begynte å tenke på gode ting man kan gjøre med den.
Om du blir "ertet" av det, eller synes det er provoserende/teit at jeg er barnslig; så ok, det ødelegger ikke dagen min allikevel.
Men, for min del er hval en råvare, og jeg liker den. Derfor synes jeg den kan bli slaktet(ikke det at jeg vil utrydde den, men synes at den fint kan jaktes på i en bærekraftig skala)
Sitat av ztaale Vis innlegg
All sjøvett og lover og regler av internasjonal art sier at ett mindre og mere manuvrerbart fartøy skal ALLTID vike for ett større og mindre manuvrerbart fartøy.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør det ikke! Tror du skal begynne å sjekke litt fakta før du skriver. Hvalfangstskipet skal vike for Ady Gil, høyreregel gjelder like godt på havet som på veiene så lenge skipet ikke fører lanterneføring for nedsatt manøvreringsevne eller flagg så er det de som skal vike! Samt det at de lå innenfor 67,5graders vinkelen på barbordlanternen til Ady gil.

Jeg støtter ikke noen av partene noe særlig, men hvalfangerne skulle ha viket for Ady Gil, men som du ser på filmen så setter Ady fart fremover slik at de kommer foran dem noe som gjør at de sitter igjen med skylden.

Det blir mest sannsynlig skylddeling i denne saken. Kan jeg nesten si 100% sikkert.

EDIT:

Kom på at det japanske fartøyet aldri hjalp de på Aby Gil etter at de hadde kjørt over dem noe som skal gjøres uansett! Du skal alltid hjelpe skipsbruddende uansett om det er de eller deres skyld! Dette står i sjøfartsreglene skrevet av IMO.
Sist endret av Essencedesign; 6. januar 2010 kl. 18:04.
Det jeg syns er rart er at aktivistene klager over at det er tyvfiske til kommersielt bruk, mens de selv tjener fett på å selge serien til Discovery. Vil de få slutt på hvalfangsten så må de aksjonerer på skikkelig vis og det krever metoder som ikke egner seg på tv. En dokusåpe fra Hollywood har jeg liten tro på at hjelper.
Sist endret av Mith; 6. januar 2010 kl. 18:23.
Sitat av moret Vis innlegg
Nope. Jeg er kokk. Liker å lage mat, liker å spise mat, liker å prate om mat++ Det er dette jeg kan(ganske bra også), og liker. Så akkurat dette vokser jeg nok ikke fra.
Vis hele sitatet...
Javel, men vi kan jo prøve å begrense de gastronomiske innslagene i tråden, ettersom det strengt tatt ikke er midt i blinken temamessig.

Sitat av moret Vis innlegg
Om du blir "ertet" av det, eller synes det er provoserende/teit at jeg er barnslig; så ok, det ødelegger ikke dagen min allikevel.
Vis hele sitatet...
Jeg ble på ingen måte provosert - til det skal det nok mer til. Derimot syntes jeg det var et dårlig bidrag til diskusjonen, og, som du sier, fant jeg det i overkant barnslig.

Sitat av moret Vis innlegg
Men, for min del er hval en råvare, og jeg liker den. Derfor synes jeg den kan bli slaktet(ikke det at jeg vil utrydde den, men synes at den fint kan jaktes på i en bærekraftig skala)
Vis hele sitatet...
Det er ikke hvorvidt fangsten er bærekraftig som er tema her, men hvorvidt det kan forsvares fra et moralsk perspektiv når lidelsene jakten medfører for hvalene er så enorm. Spesielt når eneste hensikt er å tilfredsstille din feinschmeckergane som strengt tatt burde kunne slå seg til ro med mer humane alternativer.

Sitat av lygra
Hva vokste du fra deg ? spise hestepølse eller erte jentene.. Så lenge det er lovlig i Norge og fange hval, kan en jo også mene det er godt.
Vis hele sitatet...
Jeg vokste av meg å komme med lite gjennomtenkte utsagn ene og alene i den hensikt å provosere. Man kan gjerne mene det er godt, det er det sikkert også, men man kan også gjerne la være å dokumentere sine dagdrømmer i matveien i en diskusjonstråd om pining av dyr.

Sitat av lygra
Mange av oss har hatt hvalkjøtt som en naturlig del av kosten under oppveksten.
Vis hele sitatet...
Det argumentet holder ikke vann. At man har hatt det som en naturlig del av kosten kan ikke forsvare opprettholdelse av dyremishandling. Som nasjon har vi hatt plyndring, voldtekt og drap som en del av historien, men det vil neppe holde som argument for å kunne fortsette med det samme i dag.

Sitat av Mith
Det jeg syns er rart er at aktivistene klager over at det er tyvfiske til kommersielt bruk, mens de selv tjener fett på å selge serien til Discovery.
Vis hele sitatet...
Konsekvensene av tyvfiske til kommersielt bruk, spesielt hvalfangst, er dype og vidtspennende, og eneste drivkraft er personlig økonomisk vinning. Det samme kan ikke sies om organisasjonens inntekt fra at aktivistene blir filmet.
Mith, målet deres er jo også å få vist dette fram til folk, hva de holder på med og få flere folk til å komme på deres side samtidig som de skal stoppe hvalfangsten
Sitat av Mith Vis innlegg
Det jeg syns er rart er at aktivistene klager over at det er tyvfiske til kommersielt bruk, mens de selv tjener fett på å selge serien til Discovery. Vil de få slutt på hvalfangsten så må de aksjonerer på skikkelig vis og det krever metoder som ikke egner seg på tv. En dokusåpe fra Hollywood har jeg liten tro på at hjelper.
Vis hele sitatet...
Er ikke ulovlig å selge en slik serie.

Skjønner heller ikke at folk kan sammenligne dette med vanlig jakt, og andre dyr i fangeskap.

Hvaler er utrydningstruet, ingen dyr som er utrydningstruet skal bli jaktet på. Vis de blir satt i fangeskap så er det for å ta vare på arten. Ingen dyr i Norge som blir slaktet lider under slaktingen. Dette kan min onkel alt om (jobber i mattilsynet), og sitter ved siden av han nå. La dyrene leve, så kanskje vi ikke mister de.

Sea Sheperds FTW!
Sitat av Mith Vis innlegg
Det jeg syns er rart er at aktivistene klager over at det er tyvfiske til kommersielt bruk, mens de selv tjener fett på å selge serien til Discovery. Vil de få slutt på hvalfangsten så må de aksjonerer på skikkelig vis og det krever metoder som ikke egner seg på tv. En dokusåpe fra Hollywood har jeg liten tro på at hjelper.
Vis hele sitatet...
Nå er jo alle på Sea Sheperd -båtene med gratis. Så at de "selger seg selv" for å tjene penger til en non-profit organisasjon + at de får masse, masse pr og støtte, det blir litt annerledes enn å slakte hval kun for å tjene penger, og i tillegg late som de gjør det for forskning.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det jeg syns er rart er at aktivistene klager over at det er tyvfiske til kommersielt bruk, mens de selv tjener fett på å selge serien til Discovery. Vil de få slutt på hvalfangsten så må de aksjonerer på skikkelig vis og det krever metoder som ikke egner seg på tv. En dokusåpe fra Hollywood har jeg liten tro på at hjelper.
Vis hele sitatet...
Tjene fett gjør de nok på serien som blir sendt på discovey, noen steder må også dem skaffe penger fra.
Ellers hadde jeg tenkt å kommentere noe av det ztaale som har sagt, som mildt sagt ..... men jeg ser at provo kom meg i forveien.
Sist endret av Spelly; 6. januar 2010 kl. 18:54.
Haha ser jo at hval-hippiene gasser på rett før kollisjonen, jævla idioter. Har ingen sympati for dem, selv om jeg er imot hvalfangst. Er jo helt klart at det er Sea sherpard sin feil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Hvaler er utrydningstruet, ingen dyr som er utrydningstruet skal bli jaktet på.
Vis hele sitatet...
Vågekval er kategorisert som 'Least concern', som vil sei at den ikkje er vurdert som utrydningstruga. Det vil sei at den har blitt vurdert, men det er ikkje konstantert at det er en trussel mot bestanden. Den kategoriseringa tar høgde for den (relativt ubetydlige) kvalfangsten som er.
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Vis de blir satt i fangeskap så er det for å ta vare på arten.
Vis hele sitatet...
Eg trudde det var rimelig stor semje om at det berre bør nyttast i ekstreme tilfeller der det er veldig stor fare for at arten dør ut, slik at det å avle fram eit fåtal eksemplar kan berge arten?
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Ingen dyr i Norge som blir slaktet lider under slaktingen. Dette kan min onkel alt om (jobber i mattilsynet), og sitter ved siden av han nå. La dyrene leve, så kanskje vi ikke mister de.
Vis hele sitatet...
Det kan diskuterast. Eg skulle ønske eg kunne vere einig med deg, men samtidig ser eg ei rekke innvendinger mot måten dyr blir transportert på. At sjølve avlivinga er kjapp er forsåvidt irrelevant, all den tid prosessen opp mot slakting inkluderer en del stress for dyret.

I tilfellet med kyllinger har en jo òg registrert tilfeller der kyllinger ikkje har blitt avliva på en god nok måte...

Norsk kjøttbransje er nok ikkje av dei verste, men om en ser på vestlig landbruk så er det ein forkasteleg industri, der hensynet til profitt er det einaste som tel. Ein avler fram dyr for mest mogeleg kjøt, og tar få hensyn til andre aspekter ved dyret. Belgisk blå er jo eit prima eksempel på det. Antibiotikabruken i landbruket er ein annan indikasjon.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Onkel Skrue, av alle, sier i en Donald Duck historie hvor han bedriver hvaljakt noe så treffende som: "Om jeg ikke jeg skyter den siste, gjør noen andre det." Dette sier han til hakkespettene da de desperat prøver å bekjempe Skrues hvaljakt. Hakkespettene går tilogmed så langt at de saboterer harpunene til Skrue.

Å dra frem Donald Duck historier i en diskusjon kan jo virke litt merkelig, men dere ser parallellen?
På den ene siden har du kapitalistene (Skrue/Japan) og på den andre siden har du naturvernerne (Sea Shepard/Hakkespettene) som gjør alt de kan for å stoppe hvalfangsten til Skrue.

Jeg er imot metodene miljøvernerne bruker, allikevel heier jeg på dem (litt hyklersk muligens). Ordet desperat skal en tygge litt på, forstå at miljøelskerne ikke er PR kåte retards som vil komme på TV. De er faktisk så bekymret for hvalene at de har viet sitt liv til å bekjempe hval-drap. At de må ta i bruk slike knep som de gjør finner jeg beklagelig, men når intet annet fungerer, så gjør enn det som må til.

At de driver denne terrorvirksomheten til sjøs blir derfor delvis unnskyldt da de kjemper for en god sak, avhengig av hvor du står på hvalfangst spørsmålet. Forskjellen på en "terrorist" og en "frihetskjemper" styres utelukkende om hvor viktig saken det kjempes for er for deg. Jeg vil at hvalen skal leve, den er utrydningstruet og burde bli fredet inntil vi har såpass mye hval til sjøs at vi gjenoppta skyting uten at hvalen forsvinner fra jorden.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Vågekval er kategorisert som 'Least concern', som vil sei at den ikkje er vurdert som utrydningstruga. Det vil sei at den har blitt vurdert, men det er ikkje konstantert at det er en trussel mot bestanden. Den kategoriseringa tar høgde for den (relativt ubetydlige) kvalfangsten som er.
Vis hele sitatet...
Men Vågehvalen er alikevel kategorisert under "Appendix 1" i Washingtonkonvensjonen. "Least consern" er vel ikke akkurat det rette ordvalget for å si det mildt.

CITES på wikien.

Jeg vil gjerne legge til en litt bedre kilde enn selve wikien, da wikipedia ofte har vært oppe til diskusjon angående kvalitet som kilde.
CITES Appendix 1
De norske kvotene på vågehval baseres på vitenskapskomiteens reviderte forvaltingsprosedyre.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av lygra Vis innlegg
De norske kvotene på vågehval baseres på vitenskapskomiteens reviderte forvaltingsprosedyre.
Vis hele sitatet...
Det får så være, spørsmålet var om vågehvalen er utryddningstruet. Og vi finner noen som sier ja, og noen som sier nei. Begge sidene med erfaring og kompetanse i ryggen. Jeg viste til en database hvor medlemslandene forplikter seg til ikke å drive handel med dyr som er listet under Appedix 1. Norge er på denne listen, det er også en del hvalarter. Uansett hvordan vi forvalter kvotene internt i Norge er vi knyttet til Washingtonkonvensjonen.
http://www.dirnat.no/cites Hvordan fungerer CITES?
vil si at det er mange her som ikke vet hva de snakker om, når de kun legger skyld på Sea sherpard, ser fra hval fangernes kamera, så ser det ut som de gasser på, men fra dems eget kamera så ser det ut som om hvalfangerne svinger. hvalfangerne har vikeplikt, men Sea sherpard mannskapet oppfører seg som vill menn og skulle vike et selv om de har retten på sin side, er også en regel som sier at det skal vike selv om du har "forkjørsrett" viss dette kan unngå en ulykke. så på en måte så bryter de en regler når de er sta og utnytter at de er på riktig side av en annen. vet også det at en liten båt som dette burde aldri bevege seg så nærme en så stor båt da dette er risikosport! slike båter er ikke lette og manøvrere. japsene har mange andre groteske måter og slakte dyr på, finner ikke filmen nå men det er ikke pent når de slakter delfiner heller.....

denne var det jeg leitet etter http://pub.tv2.no/nettavisen/nyheter/article2721728.ece
south park episoden, whale wars oppsummerer det meste av mine meninger på området.

det er en genial episode, og selvfølgelig bør den sees slik at vi alle kan le av idioter. fordi en god latter forlenger livet, kanskje ikke hvalenes. men livet er hard, spis eller sult i hjel det. thats life..
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Muffayavel Vis innlegg
hvalfangerne har vikeplikt, men Sea sherpard mannskapet oppfører seg som vill menn og skulle vike et selv om de har retten på sin side
Vis hele sitatet...
utifra det jeg har lest og forstått så var det vel stikk motsatt?
ady gil hadde vikeplikt ettersom det er en mye lettere og manøvrerbar båt?

eller blander du navnene her nå?