Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  91 8743
Dette er en tanke som jeg stadig prøver å utarbeide meg en formening om.

Det er så negative instillinger mot Hasj, siden det med en gang relateres til narkotikamisbruk.
En bud er like ille som en sprøyte nermest ifølge de jeg har diskutert dette med.

Det å ruse seg er det vel ingenting galt i? Jeg mener, folk bruker jo daglig både Snus og røyk, og mange drikker også i helgene.
Dette er jeg ikke helt sikker på, men jeg har også hørt at det er sunnere å røyke hasj, en å røyke vanlig tobakk.

Jeg prøver å utarbeide meg en mening om dette, men kommer ikke lengere en til hit.

Kom med deres argumenter for/mot hasj
At det er sunnere har vel med at de som røyker fast får i seg nermest konstant røyk
men de som røyker litt tjall får det bare av og til.... alt etter hvor mye man røyker seff....
Det eneste uetiske jeg kommer på er at man hjelper å drive denne så kalte "kriminelle handlingen" (import, salg etc.).

Dette kunne vært løst ved å legalisere og regulerer
Sist endret av Cyan; 30. november 2009 kl. 19:09.
Det kan reises noen etiske spørsmål rundt hasj, men ikke så altfor mange. Er det i tråd med din religion? Hva står det om å besudle kroppen i ditt skrift? Er hasj besudlende, eller ikke? Er det riktig å støtte kriminelle organisasjoner for å få tilgang på hasj (som nevnt)? Er det riktig å sette seg selv i en sinnstilstand hvor man ikke kan reagere like hurtig som om man var edru? Er det riktig å svartvaske penger for å få tilgang på hasj, og dermed svekke sin egen stats økonomi?

Alle disse relative etiske spørsmålene har enkle løsninger i min bok. De er ganske åpenlyse, og leser du litt rundt i andre tråder så finner du fort argumenter både for og mot.
Sist endret av gulunderstrek; 30. november 2009 kl. 19:22.
Folk glemmer jo ofte at det er en ganske skitten industri i de første leddene, fullstendig uten kontroll på hva bøndene tjener og hvilke arbeidsforhold de har. Blir liksom litt vanskelig med "Max Havelaar-merke" på hasjen. Nå skal det sies at det ikke er kontroll på dette ift. mange andre (lovlige) jordbruksprodukter heller, men likevel verdt å tenke på.

Men bortsett fra det burde man vel få gjøre hva man vil. Om du skyter heroin eller er avholdsmann så får du samme respekten fra meg.
Trådstarter
10 0
takk for kjappe svar (:

Men altså, om man velger å bruke hajs, så er det jo nettop FOR å besudle kroppen.
Man støtter heller ikke at Ozonlaget ødelegges, men kjøper frukt og fisk fra Kina som blir fraktet over halve kloden.

Det er mye urett som skjer i verden, og det er lite man har kontroll over.
Men akkurat dette å RØYKE hasjen, er det galt?
Sist endret av schitz; 30. november 2009 kl. 19:34.
Nei. totusentegn

EDIT: Burde selvsagt begrunne dette, men helt subjektivt synes jeg ikke det! Min kropp, mine valg. Om jeg forurenser ved å røyke hasj, så fortell meg det gjerne, men jeg nekter å tro at dette påvirker noe som helst.
Sist endret av httpwhat; 30. november 2009 kl. 19:40.
Det må du finne ut selv. Alle har sitt eget etiske grunnlag.

Er det for å besudle kroppen? Dette skaper en rekke av følgespørsmål:

Besudler hasj kroppen?
Vet brukeren at hasjen er besudlende?
Om brukeren vet det, er besudling et realt argument (skal dø om 6mnd, har gjort et klart valg over hva som er viktig i livet, etc.)

Som jeg sa, det etiske grunnlaget varierer veldig fra person til person. Dette må du egentlig finne ut av på egenhånd.
Sist endret av gulunderstrek; 30. november 2009 kl. 19:41.
Sitat av schitz Vis innlegg
Dette er en tanke som jeg stadig prøver å utarbeide meg en formening om.

Det er så negative instillinger mot Hasj, siden det med en gang relateres til narkotikamisbruk.
En bud er like ille som en sprøyte nermest ifølge de jeg har diskutert dette med.

Det å ruse seg er det vel ingenting galt i? Jeg mener, folk bruker jo daglig både Snus og røyk, og mange drikker også i helgene.
Dette er jeg ikke helt sikker på, men jeg har også hørt at det er sunnere å røyke hasj, en å røyke vanlig tobakk.

Jeg prøver å utarbeide meg en mening om dette, men kommer ikke lengere en til hit.

Kom med deres argumenter for/mot hasj
Vis hele sitatet...
Det kommer litt ann på om du røyker bonge eller joint, og om du er daglig bruker eller ikke.

Hvis du røyker bonge og er daglig bruker er det farligere en å være daglig røyker men join er ikke så konsentrert menge som bonge osv
Trådstarter
10 0
Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Det kommer litt ann på om du røyker bonge eller joint, og om du er daglig bruker eller ikke.

Hvis du røyker bonge og er daglig bruker er det farligere en å være daglig røyker men join er ikke så konsentrert menge som bonge osv
Vis hele sitatet...
Hvis du bruker hasj istedet for å drikke alkohol? Så kan det være opp til en og enhver hvor mye man føler at man skal innta.
Jeg synes det er ganske uetisk å støtte terror og mafia(om det man kjøper er derfra), men når det er ulovlig er det ikke så mange andre valg. Men jeg kan ikke se hvordan det man gjør med seg selv kan være uetisk.
Sitat av schitz Vis innlegg
Dette er en tanke som jeg stadig prøver å utarbeide meg en formening om.

Det er så negative instillinger mot Hasj, siden det med en gang relateres til narkotikamisbruk.
En bud er like ille som en sprøyte nermest ifølge de jeg har diskutert dette med.

Det å ruse seg er det vel ingenting galt i? Jeg mener, folk bruker jo daglig både Snus og røyk, og mange drikker også i helgene.
Dette er jeg ikke helt sikker på, men jeg har også hørt at det er sunnere å røyke hasj, en å røyke vanlig tobakk.

Jeg prøver å utarbeide meg en mening om dette, men kommer ikke lengere en til hit.

Kom med deres argumenter for/mot hasj
Vis hele sitatet...
Lettere å diskutere viss du fremlegger ditt synspunkt angående det du vil ta opp? Noe må du vell synes, eller?
Sist endret av sneipen; 30. november 2009 kl. 19:59.
Etisk spørsmål rundt at røyking forurenser klimaet vårt.
Der kan man ha god samvittighet, siden spesielt indianere i Amerika har røyket alt fra tobakk til stoffer jeg helt sikkert ikke har hørt om i tusenvis av år.
Mens første tegn på forurensing (med påvirkning i miljø) tilført av menneskene skjedde rundt år 1000 da kineserne smeltet jern med kullkraft.

Det er mange flere som røyker nå enn før. Men vil tippe at oljeutvinning står litt verre til.

OT:
Røyker man diverse rusmidler med kontroll og fordi man føler det er riktig. Så ser jeg ingen problemer, personlig mener jeg at rusmidlene skal være naturlige og ikke kjemiske. Men det er opp til enhver og bedømme.
Dessverre er det et misforhold mellom hva slags handlinger som er moralsk forsvarlig, og straffenivåene i rettssystemet vårt. Det at man i de fleste tilfeller støtter internasjonal hasjmafia når man kjøper en bønne er allerede nevnt, dog anses kjøp og oppbevaring av cannabis som et relativt mildt lovbrudd i Norge. Skulle man derimot kjøpe frø fra etablerte foretak og dyrke hele dritten sjæl, en ordning som ikke gir en krone i kassa til narkobaronene nedover i Europa, og som sikrer brukeren rene varer uten uhumskheter... Da bedriver man produksjon av narkotika, og må således straffes hardere enn om man bidrar med jevnlige indirekte innbetalinger til de kriminelle nettverkene. Forstå det den som kan.

Jeg vet iallfall med meg selv at jeg ikke hadde hatt problemer med å holde hodet hevet i en eventuell straffesak i anledning egenproduksjon. Det hadde vært verre om jeg hadde kjøpt tilsvarende mengde fra aktører i det etablerte hasjmarkedet.

Når det gjelder selve bruken, er den selvsagt ikke å anse som umoralsk med mindre den går utover andre.
Sist endret av xtapolapocetl; 30. november 2009 kl. 20:11.
Sitat av DagPetter Vis innlegg
Etisk spørsmål rundt at røyking forurenser klimaet vårt.
Der kan man ha god samvittighet, siden spesielt indianere i Amerika har røyket alt fra tobakk til stoffer jeg helt sikkert ikke har hørt om i tusenvis av år.
Mens første tegn på forurensing (med påvirkning i miljø) tilført av menneskene skjedde rundt år 1000 da kineserne smeltet jern med kullkraft.

Det er mange flere som røyker nå enn før. Men vil tippe at oljeutvinning står litt verre til.

OT:
Røyker man diverse rusmidler med kontroll og fordi man føler det er riktig. Så ser jeg ingen problemer, personlig mener jeg at rusmidlene skal være naturlige og ikke kjemiske. Men det er opp til enhver og bedømme.
Vis hele sitatet...
Mener du seriøst at å røyke forurenser mye?

Det er jo tilogmed biologisk(som i biodiesel), altså den co2-en man lager med å røyke har blitt tatt opp av planten man lager det man røyker fra.
Jeg synes det er uetisk å støtte kriminaliteten bak handelen med hasj. Kansje man bør gro selv og reklamere med kortreist pot?
Det er jo fryktelig inn med kortreist mat
Sitat av Cyan Vis innlegg
Det eneste uetiske jeg kommer på er at man hjelper å drive denne så kalte "kriminelle handlingen" (import, salg etc.).

Dette kunne vært løst ved å legalisere og regulerer
Vis hele sitatet...
Så sant så sant, det er det kriminelle rundt å skaffe hasj som er uetisk.
men et par lovopphevelser der og et par korstog der burde ordne det
Hasjplantasjer er faktisk levebrødet til en god del bønder rundt omkring i Asia, det at de selger det videre til personer som kan være kriminelle er ikke mitt problem, de må jo også leve av noe.. Så hva er egentlig etisk her :O...
Det er ille at man støtter terrornettverk ved kjøp av hasj, men snur man på flisa så er det like uetisk å støtte tobakksindustrien.
Sist endret av Jaso; 1. desember 2009 kl. 23:25.
Sitat av n00bjævel Vis innlegg
Ser du er fra Skjervøy så skjønner jo hvorfor alle rundt deg går med en 1965 mentalitet!
Flytt og kom deg ut i verden!
Tror de fleste folk der ute driter i om folk røyker hasj.
Hallo? Vi er snart i 2010
Vis hele sitatet...
Skal vi snakke om mentalitet, og eventuelt personlig utvikling og modenhet, så er jeg nødt til å kommentere generaliseringen din av Skjervøy. Hvor fyren bor er da ikke relevant til topic? Det er ikke snakk om hva samfunnet synes om enkeltindividet som røyker cannabis, men det etiske spørsmålet som reises ved det.

Sitat av n00bjævel Vis innlegg
Bruke hasj? HAHAHAHAHAHAHA! Gammel er du, mann?
Har du noensinne røyka en rev selv? Virker ikke sånn!
Vis hele sitatet...
Selv har jeg omtalt inntak av hasj som 'bruk', både før og etter jeg fyrte ftft. Tror nok ikke man automatisk endrer skrive-/snakkestilen sin etter at man tar seg sin første joint.
jeg syns man kan gjøre hva man vil, så lenge man ikke skader andre rundt seg.. du kan jo da tenke deg dette- hvor mange havner i bråk pga alkohol: maaange- hvor mange havner i bråk pga hasjrus: veldig få... hasj er jo medisin for mange! jeg skjønner ikke at hasj har fått dette stempelet.. legalize it sier jeg.. lurer på om det er mye vold i amsterdam.. hmMMmm..
Sitat av n00bjævel Vis innlegg
Ser du er fra Skjervøy så skjønner jo hvorfor alle rundt deg går med en 1965 mentalitet!
Flytt og kom deg ut i verden!
Tror de fleste folk der ute driter i om folk røyker hasj.
Hallo? Vi er snart i 2010



Bruke hasj? HAHAHAHAHAHAHA! Gammel er du, mann?
Har du noensinne røyka en rev selv? Virker ikke sånn!
Vis hele sitatet...
Jeg spurte ikke kritikk..
har du ikke noe å bidra med så spar deg.
I mitt hode er det er mer uetisk å stikke på byen med "gutta" å ha enda en helge/grøfte-fylla, en
å ta toppskudda på en plante, rulle det sammen å nyte det.
Hvis det er uetisk å røyke hasj fordi man må kjøpe fra et svart marked, vil jeg påstå at det er like uetisk å kjøpe gatamagasiner som f.eks =oslo. da gir man i utgangspunktet penger til å finansiere bruken til selgeren, og h*n må jo inn på det svarte markedet for å få stoff..
n00bjævel: Det går fint ann å si "bruke" hasj. Man behøver nødvendigvis ikke røyke det. f eks: spise, dampe, drikke. . .


OT: Jeg lurte også på dette før. Ikke i forhold til den kriminelle industrien og forurensing (?haha) men med tanke på religion og selvrespekt (ikke selvrespekt, men kommer ikke på et mer passende ord)

Etter en del tenking, må jeg si at jeg ikke føler meg noe uetisk på noen som helst måte når eller etter jeg har fyra en rev.
Etter en real fyllekule kan jeg derimot føle meg ganske merklig etisk sett dagen derpå :P

Høres ut som en eller annen fanatiker her lot jeg merke til. Noe jeg ikke er
Er ikke røyking av ett rusmiddel uansett bruk av ett rusmiddel? Jeg vil være enig i at det høres stygt ut om noen spør deg "tar du hasj?!", men "bruker du hasj?" er da ikke så ille.

Eksempel: Jeg bruker hasj fornuftig, ikke noe misbruk her i gården.
Sist endret av Quetzalcoatl; 2. desember 2009 kl. 19:52.
Sitat av galningen Vis innlegg
Hvis det er uetisk å røyke hasj fordi man må kjøpe fra et svart marked, vil jeg påstå at det er like uetisk å kjøpe gatamagasiner som f.eks =oslo. da gir man i utgangspunktet penger til å finansiere bruken til selgeren, og h*n må jo inn på det svarte markedet for å få stoff..
Vis hele sitatet...
Interesant synspunkt.

Vi lever i en korrupt verden, og uansett hva du gjør, vil det til slutt kunne bøyes til å bli en uetisk gjerning.

Men hasjbruk er veldig propagandafylt, og hvis noen får vite at jeg BRUKER hasj, ville jeg få et dårlig stempel.
Om familien min får vite om dette, kommer de til å miste tillitt til meg.
Det ville alt i alt ha mange negative følger om det kom ut.

Så man kan vel si at det er med hasj, som det er med mange styresett; vakker i prinsippet, men i praksis går det til hælvette.

Se for eksempel på Kina.
Om personen i spissen hadde vert en med sunn fornuft, ville landet vert et kjempebra samfunn.


Dette er slike tanker som vekker anarkifølelsen i meg.
"ved å kriminalisere en ikke kriminell ting skaper man kriminalitet"

om dette var uforståelig menes det altså at bruk av hasj er gjort ulovlig av diverse regjeringer og religiøse makter. Hadde det ikke vært for denne faktoren vill man ikke behøvd oppsøke et undergrunds marked for å skaffe det og da ser jeg virkelig ingen grunn til å kalle det uetisk.
Fler og fler av fordommene folk har mot hasjrøykere svinner sakte men sikkert bort. Det viktigste er å være åpen om røyking, syns nå jeg. Normalisere det, for å si det sånn..

Jeg har ihvertfall (med unntak av jobbsammenheng) vært åpen til alle jeg kjenner om at jeg røyker, og at jeg har det helt fint med det. Har alltid sagt det rett ut i diskusjoner i klassen når jeg gikk på skolen, og ikke prøvd å lage det til noe mer enn det det er.. ..en joint her og der for å stresse ned..

Har opplevd flere ganger å blir sett "ned" på grunn av det ,men de fleste er helt ålreite på det. Har dog opplevd en gang å bli nikka til fordi jeg hadde med meg hasj på fest (personen sto å skrek at "sånt gjør man ikke på fest, her skal man drekka og væra mann!").
En far som røyker mye hasj... svikter han ikke familien?
Ja til cannabis , nei til narkotika.
Men ja , blir det sluppet et rykte om at du røyker hasj i haugesund så får du stygge blikk hele tida , som om du skulle hvert en heroinist. Folk driver å bygger opp flere og flere fordommer hver dag og å bare få høre om at NOEN HAR RØYKA HASJ så blir det full baluba.
Sitat av Slapshox Vis innlegg
En far som røyker mye hasj... svikter han ikke familien?
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på settingen han røyker i. Røyker han når han er "fri" for ansvar, f.eks i helgene uten barnas viten, ser jeg ikke hvordan han svikter familien. Er det derimot snakk om daglig forbruk og uansvarlig barneoppdragelse, svikter han helt klart familien.
Sitat av Jehes Vis innlegg
Det kommer helt an på settingen han røyker i. Røyker han når han er "fri" for ansvar, f.eks i helgene uten barnas viten, ser jeg ikke hvordan han svikter familien. Er det derimot snakk om daglig forbruk og uansvarlig barneoppdragelse, svikter han helt klart familien.
Vis hele sitatet...
En joint i ny og ne er jeg med på, men masse pipetrekk hver lørdag funker ikke. Da har du ikke overskuddet til å gi familien din kjærlighet på søndag og det baller fort på seg vett. Blir flisespikkeri å sette noen absolutt grense, men å more seg på den måten hver helg er ikke greit.
Cannabis burde sees på helt lik linje som alkohol, moderate mengder i passende stunder. Hverken mer eller mindre, det har fungert for mennesker i mange århundrer og ser ikke hvorfor det ikke fortsatt skal gå. Ja til bruk nei til misbruk
Sitat av Slapshox Vis innlegg
En joint i ny og ne er jeg med på, men masse pipetrekk hver lørdag funker ikke. Da har du ikke overskuddet til å gi familien din kjærlighet på søndag og det baller fort på seg vett
Vis hele sitatet...
Eg vil tore å påstå at familiefaren som drog ut på byen lørdag kveld har mindre overskot til familien på søndag, enn han som kvilte med pipetrekk.
Sitat av Slapshox Vis innlegg
En far som røyker mye hasj... svikter han ikke familien?
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg hadde et dårlig forhold til faren min før vi begynte å røyke sammen, men jeg føler forholdet vårt vokste på det. Fin avslutning på kvelden når jeg er ute å spiser middag hos han
Så lenge man selv føler det er riktig, så gjør man det.

I min familie har det alltid vært åpenhet rundt narkotika. Mamma brukte, pappa brukte. Begge to veldig oppegående i full jobb, masse energi til familien. Turer i skogen, fiske på brygga osv osv. Typisk helt vanlig oppvekst med unntak av at mamma syns hasj er bedre enn alkohol. Pappa er desverre død, men mamma lever i beste velgående og er fortsatt en flotters mor for oss 3 søsknene.
Så nei, en far eller mor for den saks skyld, trenger ikke svike familien.
Sitat av DHG Vis innlegg
Eg vil tore å påstå at familiefaren som drog ut på byen lørdag kveld har mindre overskot til familien på søndag, enn han som kvilte med pipetrekk.
Vis hele sitatet...
Søndag morgen er ingen av dem særlig tess, men drankeren har vel ikke fordelen der, nei. Når jeg ser på hvordan hasjen påvirker deg over tid velger jeg allikevel ølen over hasjen. Bønna sløver deg og gjør det sosiale til et ork. Er vanedannende på den måten at du gjør om rutinene for ikke å stresse. Det viktigste med en far, er at han er er til stede og gir deg oppmerksomhet. En helgefyllik blir kanskje littegrann mer brautende, men han har i hvert fall nok samvittighet og ork til å være sammen med familien resten av uka.

I min familie har det alltid vært åpenhet rundt narkotika.
Vis hele sitatet...
Hvis ungene har forståelse for det tror jeg på at det kan funke, men hvor jevnlig var egentlig den bruken?
Sitat av Slapshox Vis innlegg
Søndag morgen er ingen av dem særlig tess, men drankeren har vel ikke fordelen der, nei. Når jeg ser på hvordan hasjen påvirker deg over tid velger jeg allikevel ølen over hasjen. Bønna sløver deg og gjør det sosiale til et ork. Er vanedannende på den måten at du gjør om rutinene for ikke å stresse. Det viktigste med en far, er at han er er til stede og gir deg oppmerksomhet. En helgefyllik blir kanskje littegrann mer brautende, men han har i hvert fall nok samvittighet og ork til å være sammen med familien resten av uka.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle ikke en far som røyker hasj ha samvittighet eller ork til å være med familien i uka? Ganske så usaklig egentlig!

Hvis du skal sammenligne alkoholbruk med hasjbruk må bruken være av samme skala,
så la oss sammenligne:

En far som røyker hver dag mot en far som drikker hver dag. Hvem er mest egnet til foreldrejobben? Mitt svar her er bønnerøykeren.
En far som røyker i helgene mot en far som drikker i helgene. Hvem er mest egnet? Mitt svar her er også bønnerøykeren..
Sist endret av fetter; 10. desember 2009 kl. 13:31.
Det finnes to forskjellige hasj røykere. Hværdags røykere og helge røykere. Om man bare tar seg en tjall i helgene istede for å drikke seg full, kan jeg selv finne på. Men å røyke seg fjærn hvær dag, er ikke noe sunt. Mange kan få depresjoner over tid.
Sitat av Slapshox Vis innlegg


Hvis ungene har forståelse for det tror jeg på at det kan funke, men hvor jevnlig var egentlig den bruken?
Vis hele sitatet...

tenker du på hvor ofte de røyka? Det er jeg ikke helt sikker på egentlig. Aldri når vi var hjemme. Vi så det aldri, så ikke stasjet eller røyutstyret heller. Var bare klar over at de gjorde det. Når vi ble eldre ble de litt mer åpenhet om det, og det har hendt at jeg i hvertfall har røyka sammen med de, vet ikke hvordan det er med søsknene.
Ok, lite samvittighet ovenfor sine barn av å røyke i helgene er å dra den vel langt. At orken forsvinner var det jeg mente å si. Skal prøve å være mer nøyaktig.

Er det snakk om å drikke eller røyke hver dag uten å skjule det for familien, er hasj best. Uten tvil. Jeg foretrekker i hvert fall å bli oversett framfor å ha masse konflikter hver dag.

Helgebruk derimot.

At man ikke har samme given som for to år sida når man røyker hasj hver helg ser jeg ikke som usannsynlig. Faren for psykiske senvirkninger er større enn med alkohol som gir bl a dårligere immunforsvar og lavere selvtillit med påfølgende impulsivitet, fordi de effektene går bort fortere enn hasjens nummende, altomfattende daffhet som godt kan sitte flere dager etterpå. Det er lettere å glemme at man fortsatt er litt påvirka fordi det bare oppleves som bakgrunnsstøy. De eneste gangene man virkelig legger merke til det er når man ser at man glemmer mer. Bakrusen til øl går det jo fint an å sove bort mye av. De dumme tingene man sier ser man i et annet lys når det verste av angsten er sovet vekk.

Langvarig hasjbruk former vanene dine snikende så du unngår stress, fordi det er lett å forbinde hasjrusen med det å ta det rolig, slappe av og kose seg. Over tid blir det tyngre å ta seg i akt og være beredt, som ofte er nødvendig for å kunne stille opp for sine barn. Å hjelpe med mattelekser på mandagen er vel ikke så greit når ungen bare får vanskeligere og vanskeligere spørsmål og du selv, litt etter litt, blir fjernere og fjernere. Bare det å være der og få ungene i gang med ting er lettere for han som drikker hver helg.

Alkoholen gir masse utbrudd når du drikker, men de legger ikke familien merke til hvis han drikker når han ikke er sammen med de og den former ikke vanene dine i like stor grad som hasjen. Det er kroppen deres som tar den hardeste støyten og det er mye lettere å forholde seg til det enn at de mentale verktøyene forvitrer. At helsa skranter er kanskje kjipt det og, men det er ikke på langt nær like farlig for god stemning i huset (med forbehold om individuelle variasjoner). Derfor har alkoholen mindre påvirkning på familielivet som helhet. Ungene merker bare at han trenger å sove litt lenger om søndagen og er litt pjusk utover dagen. Mandag burde det verste være over og han kan fungere normalt igjen.

Det er gøy å spekulere, men det er veldig mye som avgjør hva som er best til slutt. Personligheten til faren, mengdeforholdene, hyppigheten, mengden ansvar på jobb og i hjem, relasjonene til kona, ungene og vennene og sikkert mye mer.

Grunnlinja er at med alkoholen er det dritt å være der når han drikker, mens det verste med hasjen er at man ser faren sin bli mer og mer paff og inneslutta.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Slapshox: Problemet er at ditt syn på alkoholisme er pompøst overvurdert.

En alkoholisert far kan være empatisk og hjelpsom, men den andre siden av personligheten blir som natt og dag.
En alkoholiker er perfekt, alt er andres feil og konstruktiv kritikk blir avfeid som personangrep.
Om personen skulle holdt seg unna, finner han/hun ofte måter å kontakte nære og venner under rusen: Hemningene slippes og telefonen er lett å ta opp for å "høre hvordan det går", alt etter humøret vil samtalen ende opp i gråt fra den berusede eller noe nervøs latter fra den edrue personen mens den alkoholiserte babler i vei om ting som ikke henger på greip.
De mentale evnene forvitrer ganske mye her også: Hele setninger og saker blir tatt opp på nytt og på nytt, personen blir "klengete" og må ha nærhet for i det hele tatt å opprettholde selvtilliten sin, bryter ofte ut i gråt pga trivielle ting.

Du nevner jo de fysiske påvirkningene av alkohol, som er ganske alvorlige over tid. De kan bli like alvorlige om man røyker store mengder over tid, men man har i alle fall et alternativ: Spising, drikking eller vaporizere.

Jeg må nesten kjefte litt på meg selv, i og med at jeg er temmelig lei av hele alkohol vs cannabis debatten. Men du tegner et glorifisert bilde av en alkoholmissbruker. Alt missbruk er farlig, uansett stoff.
Det er gode beskrivelser av vanedrankere og fulle folk du kommer med. Spørsmålet jeg har vært mest opptatt av her var om fylla hver lørdag er bedre enn å røyke seg fjern for den nyktre hverdagen. Holdt på det at det tar lengre tid før hverdagen og psyken påvirkes hvis det dreide seg om alkohol... helt til jeg skjønte at jeg hadde fullstendig glemt telefonen Det er en kanal for mye vondt og tusen ganger verre for alkohol enn hasj. Skal scenarioet mitt holde vann kan ikke denne faren ha telefon...

En ydmyk imidlertid... Det er denne helgemisbrukeren jeg glorifiserer siden han ikke drikker eller røyker dager i strekk. Ingen alkis i almenn forstand. Det er bare ren spekulasjon i hva stoffene gjør med fysikken og psyken, og hvordan det igjen vil gå utover dine nærmeste. Altså et rusbruk med forbehold. Bomma fullstendig når jeg overser noe så simpelt som telefonen. Allikevel tror jeg fortsatt at om det ikke er noe kontakt med familien når han er full, at han klarer å holde karakteristikkene dine på oppførselen hans unna ungene og kona en god stund lenger enn hva tilfellet er med hasj. Det er bare ikke lenger realistisk å tro det går.

Jeg har vel sett meg blind på at forbruket forholdt seg bak lukkede dører og behandlet hele problemstillingen som et tankeeksperiment. Må få mer bakkekontakt skjønner jeg. Takk for meg og hadet til denne typen diskusjoner en stund framover.
så lenge det ikke går ut over daglige gjøremål er det vel ikke noe problem for en far å røyke/drikke.
Den normale stoner hvis eneste mål for dagen er å bli skev og ikke gjøre lekser hadde ikke brydd seg noe særlig om hvorvidt det er etisk eller uetisk å røyke.

Personlig mener jeg at det er uetisk å røyke. For det første må man oppsøke tvilsomme miljøer for å skaffe seg stoffet. For det andre, så er det en del av gutta der som ikke nøler med å være slem engang, og som ofte er engasjert i andre ulumskheter på sin fritid. For det tredje så har røyking aldri vært noe kult, og de som bruker dagen på fornuftige gjøremål som å sutte på en tørr colaflaske med folie og skrapmekk tenker aldri noe særlig over om hvorvidt det er etisk eller ikke. Å være giddalaus er uetisk.

Men det er bare min mening.
Sist endret av elpa; 16. desember 2009 kl. 15:35.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Den normale stoner hvis eneste mål for dagen er å bli skev og ikke gjøre lekser hadde ikke brydd seg noe særlig om hvorvidt det er etisk eller uetisk å røyke.

Personlig mener jeg at det er uetisk å røyke. For det første må man oppsøke tvilsomme miljøer for å skaffe seg stoffet. For det andre, så er det en del av gutta der som ikke nøler med å være slem engang, og som ofte er engasjert i andre ulumskheter på sin fritid. For det tredje så har røyking aldri vært noe kult, og de som bruker dagen på fornuftige gjøremål som å sutte på en tørr colaflaske med folie og skrapmekk tenker aldri noe særlig over om hvorvidt det er etisk eller ikke. Å være giddalaus er uetisk.

Men det er bare min mening.
Vis hele sitatet...
Er det uetisk å røyke fordi noen mennesker i miljøet "ikke nøler med å være slem"? Er det uetisk og drikke kaffe og da? Fordi det finnes mennesker som drikker kaffe som ikke nøler med å være slem?

At ikke røyking er kult er jo din kun din mening, og kan ikke bestemme hvorvidt noe er uetisk eller ikke. Dessuten kan jeg garantere deg at det er utrolig lite mennesker som røyker hasj fordi det er "kult å røyke".

"Å være giddalaus er uetisk"
På hvilken måte? Hvorfor det? Det her er jo bare fjas!
Hva med å forholde seg saklig?
Forholder meg saklig til debatten jeg.

Mange av disse problemene kan løses om cannabis ble legalisert.


Mener du da at det er etisk riktig å røyke da?
"ethical motive: motivation based on ideas of right and wrong "
- wordnetweb.princeton.edu/perl/webwn

Jeg finner ihvertfall ingen grunn til at det ikke er etisk riktig. Hvem går det utover?

Er det galt å gjøre noe, fordi det finnes slemme folk som gjør det? Det blir litt rar logikk.. Månen er gul, ost er gult, derfor er månen en ost?
Tullegrunnene du nevnte kan, som du også nevnte, løses ved å legalisere. Er det slik at alt som er ulovlig er uetisk?
Sist endret av fetter; 16. desember 2009 kl. 16:06.