Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1861
Hei
Jeg sitter og lurer på hvordan jeg skal lære meg programmering, men det er vanskelig. Har lest mye rundt her på forumet og prøvd og titte litt på toutube tutorials. Spørsmålet mitt er egentlig: hva gjorde dere for og lære diverse programerings språk?

Mvh Wilsnow
Du må ha en interesse for å virkelig lage noe. Ellers ender du som mange andre... det å ikke gidde mer
Bare å lære for å lære... hjelper deg ikke å programmere! Det er litt som matematikk, du må regne på en del oppgaver for å få grep på ting! Og du finner ikke så mange oppgaver ved å lese syntax... Hvis du ikke har noe spesiell interesse egentlig, eller noe du ønsker løst... så vil du sløse litt tid. Fordi du vil mest sannsynlig legge det til side. Eller, hvis du har et mål så bør du vurdere om du syntes det er behagelig å lese informasjon på dataen, eller gå til innkjøp av en bok. Hvis du trives å lese informasjon på dataen så googler du tutorials, du finner plenty av ting der , blir nesten unødvendig å kjøpe bok. Og til valg av språk håper jeg du vil se på C# (C sharp). Lykke til!
vil bare si at C# er et veldig godt valg. jeg har selv startet å lære meg Python, kom godt over halvveis i "A bite of Python", men fant ut jeg ikke gadd mer siden jeg ganske utålmodig.

en stund senere startet jeg på C#, og jeg likte det mye bedre en Python siden man kan få relativt gode resultater uten så veldig mye kunnskap. så anbefaler deg virkelig C#!
Trådstarter
86 6
Har begynt og lage browsere, en enkel notpad og et par andre ting i visual basic så vi får se hva som skjer vidre.
Andre strategier?
Kunne vært spennende og få flere tips.
Digital nomade
trippy's Avatar
Kast VB i dass og gå til Python eller C#, VB er bare søppel. (I mine øyne.) Noen argumenter for han burde fortsette med VB?
Så lenge det er .NET så er det ikke så mye i veien for å bruke VB.NET. Avhenger av hva man liker av syntaks, men selv er jeg ikke spesielt glad i det. Fordelen er at man kan koble sammen prosjekter som er skrevet i .NET uavhengig av det overliggende språket.
Trådstarter
86 6
Ja blir vel ikke så mye basic nå lenger skal prøve og lære meg c++ i stedet og målet mitt foreløbig er og lage et enkelt 2d spill. Men må vel sikkert lære all basic først
Sist endret av wilsnow; 24. november 2009 kl. 22:07.
Som du sier, lær deg det grunnleggende først.
Man kan fint ha som mål å lage et enkelt 2D-spill, men man må i første omgang bli kjent med språket.
Hvis du har null erfaring med programmering fra før, vil jeg sterkt anbefale deg å skaffe en bok om språket. En god bok er mye mer omfattende, og går som regel mer i dyben enn hva tutorials på youtube gjør.

Hvis du bestemmer deg for å lære C++, vil jeg, som jeg også har gjort en annen tråd, anbefale følgende bok:
C++ Primer Plus (5th Edition).
Sist endret av s1gh; 24. november 2009 kl. 22:48.
vet ikke hvor gammel du er eller om du er interresert i matte, men om du har litt interesse for tallteori/"mattenøtter" og koble det sammen med programmering.

projecteuler.net

der har du et konkret problem, tenk den hvordan du vil løse det, skriv programmet og lær programmering underveis.

problemet mitt er at jeg ikke har nok programmerings-kunnskaper til å vite hvilke muligheter jeg har, ergo jeg må lære meg mer
Sist endret av wubster; 24. november 2009 kl. 23:06.
Det første jeg ville gjort var å finne en god bok istedenfor tutorials. Tutorials er veldig greie om du vil få et lite innblikk i et språk, bare se det grunnleggende, men etter min erfaring blir de ofte litt for sporadiske for å kunne hjelpe deg til å lære programmering.

En ting jeg gjorde, som fungerte bra for meg, var å kombinere flere bøker. Jeg aner ikke om dette er godt råd for andre enn meg selv, men altså -- jeg brukte en bok som var for begynnere, men det ble litt tørt å bare terpe på grunnleggende konsepter uten å programmere noe sammenhengende etter hvert. Jeg skaffet meg rett og slett en bok til, som var beregnet på litt mer erfarne programmerere. Etter det så leste jeg i sistnevnte bok til jeg kom over noe jeg ikke hadde lært ennå, da gikk jeg over til den for nybegynnere og fant frem til det jeg lurte på.

Som sagt så vet jeg ikke hvor godt dette fungerer for andre, men jeg synes det gikk ganske bra, siden jeg både fikk utfordringer i den litt mer avanserte boken, som krevde at jeg forstod det jeg holdt på med, og jeg fikk en god innføring med den andre.

De første kapitlene i nybegynnerboken er neppe noe man kommer unna uansett, men etter det kan man begynne å gjøre ting litt mer interessant.

Noe av det viktigste er uansett å fokusere på å forstå det du holder på med, så det ikke bare blir noe à la copy+paste. "Repetisjon" er et stikkord som kanskje er nyttig å ha i bakhodet.

"My first" var forøvrig C#, som er et ypperlig alternativ IMO. Etter man har lært ett, er det vel bare et spørsmål om syntakshoring for å lære et til.
Det kan være svært smart å sette seg ukentlige mål for læringen din. Innse at ikke alt det du skal lære er like gøy og sett deg mål som tvinger deg gjennom ulike deler av det du skal lære.
Mitt beste tips er les en bok!

Det er så lett å bli distrahert når man sitter foran pc-en og skal lese dokumentasjon og guider. Også er det greit å koble av med boken iblant. Så tar du med deg det du leser i boken og prøver ut på pc-en når du er ferdig med hvert kapittel.
Er det noen som kan forklare i basics hva programmering er, hvordan det funker, og hva man kan oppnå?
Seriøst, "Scratch an itch"-syndromet.

Er du noe du ønsker å lage? Er det noe du er interessert? Hva synes du er kult?

Programmering er en vei til et mål. Uten målet er det særdeles vanskelig å motivere seg skikkelig, og læringen blir fort uoversiktelig og vanskelig. Hva du programmerer i som førstespråk er heller ikke spesielt viktig. Velg noe du liker og er motivert for.

Andre språket du lærer deg bør være noe nyttig noe dog.
Sitat av ZubZeroo Vis innlegg
Mitt beste tips er les en bok!
Vis hele sitatet...
For å lære språket grunnleggende ja.
For å faktisk lære å programmere må du programmere. Lag noen programmer, og ikke gi opp om du støter på problemer, men løs dem.
▼ ... noen uker senere ... ▼
For 2D-programmering foreslår jeg C# fordi man enkelt lærer seg basics, mange tutorials og exercises på nettet, og vis man ikke gidder å lage en engine helt fra grunnen av kan man bruke XNA.
Lage basic enkle ting som du har bruk for selv. Jeg lærte meg Visual Basic på barneskolen fordi jeg bare naturlig var interessert i det og satt og lekte, men kom aldri så langt. Lærte meg C på en mye bedre måte da jeg laget diverse ting som Snake og Same Gnome-kloner når jeg brukte Linux og satt uten internett. Lese andres kode hjelper mye, se på eksempler, tutorials (men eksperimenter: gjør det slik *du* vil det skal være og ikke bare følg slavisk). Senere ble det til å lage ting som også venner hadde bruk for. Utilities i Perl og web-apps med Python.

Ville i dag anbefalt alle å starte med f.eks. Python siden det er så kjapp vei der fra ide til prototype og det finnes mange gode guider og libs som PyQt4 for GUI og pygame for enkle spill. Men ikke begrens deg; dess flere språk du kan dess bedre får du et rundet bilde og kan tenke "utenfor boksen".