Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  158 12405
Momsfradraget på BÆREPOSER dreier seg om at butikken får trukket fra like mye på momsen den ellers betaler til staten, som kostnaden av ALLE bæreposene IKKE BARE MOMSEN PÅ KOSTNADER AV BÆREPOSER!

40 øre for en bærepose = momsen reduseres med 40 øre!

Forstått?
Sist endret av rocleverenda; 6. oktober 2007 kl. 18:45.
Jeg fikk iallefall høre at poser som ikke ble slått inn i kassen regnes som tap. Ergo så må vi jo betale noe for posene til syvende og sist. Men ja, poser kunne godt vært subsidier fra butikken til kunden. En helt annen side er at det ikke er serlig vanskelig å dra med seg noen poser uten å betale for de. Jeg for min del tar ikke så tungt på å gi bort noen poser iløpet av dagen. Og på første dag på opplæring så ble det sakt at man ikke skulle telle opp posene men ta et anslag. Vist jeg husker på det så skal jeg høre med sjefen om hva som er reelt for vår butikk i forhold til hva vi betaler inn for posene osv.
rocleverenda: Da kan det ikke være momsfradrag, da må det være noe annet (subsidiering) for en bærepose koster altså mer enn momsen. (momsen på bæreposer er altså 25%) og man kan ikke trekke av mer moms enn man betaler selv.

Så det du er ute etter er i alle fall ikke momsfradrag (for det ville være svindel) men det kan godt hende du har rett i at det finnes en slik ordning, selv om jeg tviler.

Hva heter denne ordningen, og når kom den i stand?
du høres egentlig ut som en kverulant, men jeg er enig med at posene godt kunne vært gratis hvis du handlet for summer over en pris....
Å spørre om pose kalles service. Hvis du ikke tåler at folk snakker til deg og spør deg om et helt vanlig spørsmål, så får du flytte opp på fjellet og dyrke din egen mat.
For ca. 5-10 år siden ble det OPPRETTET en ordning hvor staten SPONSET ALLE BÆREPOSER I ALLE BUTIKKER I NORGE SÅ DE SKULLE BLI HELT GRATIS, gjennom EN ELLER ANNEN METODE. Jeg vet ikke hva denne metoden nøyaktig ER, og hvorvidt den faktisk har blitt avsluttet eller om butikkene bare TAR pengene fra kundene fordi det nesten ikke er noen som vet dette lenger, er UVISST.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rocleverenda
For ca. 5-10 år siden ble det OPPRETTET en ordning hvor staten SPONSET ALLE BÆREPOSER I ALLE BUTIKKER I NORGE SÅ DE SKULLE BLI HELT GRATIS, gjennom EN ELLER ANNEN METODE. Jeg vet ikke hva denne metoden nøyaktig ER, og hvorvidt den faktisk har blitt avsluttet eller om butikkene bare TAR pengene fra kundene fordi det nesten ikke er noen som vet dette lenger, er UVISST.
Vis hele sitatet...
Kilde plz. For det der høyrest ut som noko ein eller annan har kokt sammen på en solid syretripp, og det har garantert ikkje rot i virkelegheita.
Nei nå får du gi deg vidarlo, SÅ jævla utrolig kan det ikke være, eller stemmer du AP?
Må støtte vidarlo her. Det der høres helt latterlig ut, og jeg har aldri hørt noe om det. Jeg jobbet noen år i matbutikk og jeg er rimelig sikker på at jeg ville vist om det dersom en slik ordning eksisterte. Jeg kan selvsagt ta feil, men inntil du viser til en kilde, eller i det minste et navn så nekter jeg å tro at det er annet enn bullshit!
Bevisbyrden stå på rocleverenda, så inntil noen viser meg kilden, så må jeg henge meg på de som stiller seg i skeptiskbåsen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rocleverenda
Nei nå får du gi deg vidarlo, SÅ jævla utrolig kan det ikke være, eller stemmer du AP?
Vis hele sitatet...
"God dag mann. Økseskaft."

Svar saklig då, og ikkje kom med idiotprat om meg som person.
offtopic... heier på vidarlo ^^,
Sist endret av drrogern; 6. oktober 2007 kl. 19:27.
Hvordan hadde de råd til å ha gratis poser før?
Var posene billigere å produsere da?
Gikk butikker konkurs fordi de gav ut gratis poser?
Litt ot; men hva med de som i kiosken/bensinstasjonen/etc spør, "skal du ha denne?" når du legger varen din på disken?
får av og til ligger det ting andre kunder ikke har tatt med seg eller bare lagt der. Så skal de kanskje kjøpe bensin åsså ligger det noe der, da er det greit å spørre åm det er den de skal ha.
Sitat av GothQueen
Hvordan hadde de råd til å ha gratis poser før?
Var posene billigere å produsere da?
Gikk butikker konkurs fordi de gav ut gratis poser?
Vis hele sitatet...
Nå er det slik at økt konkurranse i markedet har ført til at det er mindre og mindre marginer i handelsbransjen, kanskje spesielt i matvarebransjen. Du kan være sikker på at mange av de produktene du kjøper i butikken selges med tap. Slik var det i langt mindre grad før, og man har fått en utvikling der man ikke lengre kan spandere den type service på kundene.

Nei, butikkene går neppe konkurs av poser alene, men det er så mange som kjemper på kanten av stupet at de må spare hvor de kan...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Reply To Original Post:
Greit nok, "Hvor mange poser vil du ha?", hadde vært et bedre spørsmål, men hvis du
faktisk greier å irritere deg over dette, bør du oppsøke hjelp.
Sitat av rocleverenda
Nei nå får du gi deg vidarlo, SÅ jævla utrolig kan det ikke være, eller stemmer du AP?
Vis hele sitatet...
Herregud dette er noe av det verste jeg har lest her på freakforum. Hvordan kan politisk tilhørighet ha noensomhelst sammenheng med skepsisen overfor et "faktum" uten kildehenvisning.
Med mindre du kan bevise at vidarlo er skeptisk fordi han stemmer ap så holder du kjeft.
Jeg også syntes inlegget ditt hørtes helt rævkjørt ut og jeg er med i fpu og frp. Da kan du adde et parti til å "plassere" vidarlo i. Videre tror jeg alle forumets lesere fra demokratene til nkp kunne funnet ditt inlegg en smule "utrolig" og da har man plutselig en enorm flora å plassere vidarlo inn i. Det finnes mange idioter som stemmer på forskjellige parti. Og vidarlo er ingen idiot
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Kanoner
Bevisbyrden stå på rocleverenda, så inntil noen viser meg kilden, så må jeg henge meg på de som stiller seg i skeptiskbåsen.
Vis hele sitatet...
"AP-velgerne," med andre ord? ( at roc)
må si jeg syns det er mer plagsomt med kø..............
det verste er ufornøyde, utolmodige kunder!!!
Dette er en av de verste diskusjonene jeg har kommet over på nFF (hvis vi ser bort fra narkoforumet).

Hvis du virkelig blir irritert over at personen bak kassa spør om du skal ha skal ha pose, at du lager en tråd om det her på nFF, da bør du oppsøke en psykolog.
Og folk som har mange varer og ikke slepper forbi deg med den ene lille kjærligheten på pinne du trenger for å ha noe å sutte på når du må kjappe deg til bussen.
Må si at jeg blir ganske irritert når jeg må betale penger for å gå rundt med reklame til den helvetes butikken jeg kjøper varer hos.
DEt minste de kunne ha gjørt er å gi vekk posene, med tanke på den veldig "diskre" reklamen som befinner seg på samtlige handleposer.
Sånne tanker som dette er grunnen til at det er krig i verden..
Hvorfor klage på noe så lite? Det finnes så mye annet man kan klage på, som faktisk har hold i. Plastposer på butikker? wtf? Dette beviser på at vi har _altfor_ mye penger, og lever _for_ godt.
Spelly: Det er et latterlig argument... Skjuler du logoen på brusen din kanskje? Hva med klærene dine? River du av levis merket? Syr en svart lapp over berghansmerket på jakken kanskje?

Det er helt vanlig at det er merkenavn på en vare. Poser er en vare som selges, og som har varenavnet på.

Slutt å syte!
Det var ikke det at de kostet for mye han klagde på.

Selv om det er den "verste diskusjonen" på nFF, er det ironisk nok > 75 svar.

Så stor og så synlig logo det er på en bærepose er meget god reklame for ~ 50øre. Et levis-merke på en bukse til mange hundre kroner er langt fra like synlig som reklamen på bæreposen.
Sist endret av ql1rz; 6. oktober 2007 kl. 22:32.
Sitat av spelley
Må si at jeg blir ganske irritert når jeg må betale penger for å gå rundt med reklame til den helvetes butikken jeg kjøper varer hos.
DEt minste de kunne ha gjørt er å gi vekk posene, med tanke på den veldig "diskre" reklamen som befinner seg på samtlige handleposer.
Vis hele sitatet...
Et godt råd får slike typer som deg deg:
Dra en innom coop ops og kjøp en 20-pack med hvite plastposer.
Makan til oppstyr over 70 øre.. Nesten flaut og lese.
Skjønner ikke at det er så galt å betale 50øre/1kr for en plastpose. Plast brytes utrolig dårlig ned av naturen, så en del av grunnen til at de tar betalt er vel for at folk ikke skal ta pose til hver eneste lille ting de kjøper.

@torek1: Hvis du irriterer deg så mye over småting som det så bør du få sjekket blodtrykket ditt.

For å skrive noe som er litt relevant til emne i tråden så synes jeg ikke at det er irriterende i det hele tatt at de spør om jeg skal ha pose.
poenget mitt er at vi betaler penger får å gå rundt med butikken din reklame, hadde denne posen vært helt diskre hadde jeg forstått det. Butikken får latterlig billig reklame, det er butikken som burde betale oss for å gå rundt med den stygge reklamen.

Det blir bare dumt å blande inn merkeklær her, merkeklær handler om status.
Kjøper du noen plagg fra kamikaze i oslo til 5k har du ikke lyst til å vise hva slags klesmerke du har da(prada, boss, armani) ?
har du ikke litt lyst å skryte med hva du går rundt med ?
uansett en ting er felles med klær, de har ikke en helvetes logo som står PRADA i store bokstaver på forside og bakside av genseren, med mindre det er piratvare.
Sist endret av Spelly; 6. oktober 2007 kl. 22:56.
Spelly:

Det blir slett ikke for dumt, det er akkurat det samme! Hva med coca cola? Handler det om status? Stratos da? Ikke mye status i quick lunch i alle fall, men det er ingen som klager over at det står produktnavn på dem...

Det er ikke noe problem å kjøpe blanke poser og ta dem med i butikken. Men kjøper du posene i butikken er det helt normalt at det er merkenavn på dem, det er det nemlig på ALLE produkter.

Problemet er at du av en eller annen grunn ikke ser på poser som et produkt. Men det er akkurat det de er. Et produkt butikken tilbyr deg å kjøpe. På lik linje med stratos, quicklunch eller Levis bukser.
hadde ikke coca-cola og strator gått rundt med raklame, hadde denne varen vært dyrere.
hadde ikke cola hatt cola reklame, hadde vi heller ikke vist at det hadde vært cola, sånn haddedet vært med alle produker.
De gir forbrukeren varene billigere, pga reklame står med store BOKSTAVER på varen.

Det er akuratt det samme med WEB hotell, hvorfor er det reklame på gratis web hotell ? jo pga de tjener penger på reklamen.
Hvis det ikke hadde vært reklame, har de heller ikke noen intektskilder, derfor må de ta penger fra forbrukeren.


Poenget mitt er at du betaler for å gå rundt med en butikk sin reklame.
Dette er noe etter min mening burde vært gratis, så lenge butikken din logo, står med største skrift, på bak/forsiden av handleposen.
Sist endret av Spelly; 6. oktober 2007 kl. 23:02.
Hehe, du understreker jo poenget mitt her...

Du synes det er helt greit å betale for å gå med reklame for et produkt, men helt feil å betale for å gå med reklame for et annet. Hva er logikken din i det?
Jeg sier jo at vi betaler penger for ett produkt med reklame, men dette produket ville jo vært dyrere hvis det ikke hadde vært reklame på det.

ikke bare det, men forbrukerene hadde heller aldrig hatt peiling på hva denne varen er, eller inneholder, eller hva produsenten er.
Sist endret av Spelly; 6. oktober 2007 kl. 23:04.
Sitat av Cikey
Svinn er mye mer enn varer som går ut på dato. Svinn er rett og slett svinn, altså varer som forsvinner. Brekk, tyveri, etc er også svinn.
----------

Men hva er det egentlig du snakker om?

Hvorfor skulle posene være gratis? Hva slags logikk er det? Og hvordan kan du hevde at penger som kommer inn på posesalget er "gratis penger som den egentlig ikke skulle hatt"? Ingenting her gir noen mening...
Vis hele sitatet...
Poser kunne ha hvert gratis, det er jo rett og slett bare reklame for butikken.
Men jeg lever like godt om jeg betaler de få kr for posene når jeg er ute og handler.
Joda, må si meg en smule enig med at vi betaler penger for å gå rundt med reklame poser. Men hvem bryr seg, tar du opp dette pga. prinsipp sak eller at du ikke orker å betale 50øre for en pose?

Og til ont. synes jeg det er mer irriterende når de ikke spør om pose og du glemmer å spørre selv, så du må tilbake og spørre om en pose, en at du svarer ja eller nei på det kortet spm. om posen..
Sitat av spelley
Jeg sier jo at vi betaler penger for ett produkt med reklame, men dette produket ville jo vært dyrere hvis det ikke hadde vært reklame på det.

ikke bare det, men forbrukerene hadde heller aldrig hatt peiling på hva denne varen er, eller inneholder, eller hva produsenten er.
Vis hele sitatet...
Herregud, det er DITT valg og kjøpe den jævla posen.
Er ikke en Kiwi pose "kul" nok for ditt nærvær så ikke kjøp den posen?

Det er noe butikken selger for å hjelpe deg og få varene letter med hjem.
Du velger helt og alene om du VIL bruke det tilbudet butikken gir deg.

Poser er på lik linje med cola. Noe butikken selger.
Før fikk vi poser i butikken, så tok kundene poser i butikken, og til slutt stablet kassafolkene kassene med posene innenfor kassen, sånn at kundene ikke skulle forsyne seg.
butikken tjener penger på at vi kjøper varer der, det minste de kan gjøre er å gi oss en jævla pose med reklamen til butikken på.
Vi kan jo liksom ikke bære på 10 melkekartonger, 3 bokser med kjøttdeig, 2 pakker med ost, en kasse med øl, 6 gjennomsiktige poser med frukt, 1 pakke med dasspapir med oss i hendene. som sagt det minste de kan hjelpe kundene med er å gi de noe som kan hjelpe dem å transpotere varen hjem DVS pose.

HAr hørt at i england så kjører enkelte kjeder varene hjem for kunder som har betalt ett XXX antall beløp
tror det minste måtte være 300.- Der er det service, der.
"Tjener på bæreposer"

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.907041


Og det viser seg at de brukte å være gratis, men i de siste par årene så har butikkene beveget seg inn i en spiral av stadig økende priser på bæreposer. Coop er verst med 90 øre per stykk, rema 1000 nest verst med 70 øre, bunnpris med 50 øre (tror jeg) og ica og rimi med 30-50 øre (men alle varene deres koster flere kroner mer enn alle andres varer uansett så det er definitivt ikke verdt det. Jeg handler bare enkelt-ting på Ica og Rimi, og kun når det er tilbud, f.eks. 24-boksers brett med cola for hundre spenn osv.)
Skjønner nesten ikke vitsen med å poste noen innlegg i denne tråden. Det første svaret, skrevet av nso, sier alt.
Sitat av Faggot
Skjønner nesten ikke vitsen med å poste noen innlegg i denne tråden. Det første svaret, skrevet av nso, sier alt.
Vis hele sitatet...
Diskusjonen har tatt en liten vendig hvis du ikke har fått dette med deg.
No handlet det hvorvidt om det er riktig for en forbruker å betale for å gå rundt med reklame.
(sånn ca)

Forøvrig er jeg fullstendig enig med nso på posten hannes, tipper de fleste med litt sunn fornuft her har det.
Sist endret av Spelly; 7. oktober 2007 kl. 01:22.
Dette er da ikke mulig.

Du har ingen rett på å få gratis bærepose. Du har ikke rett til å få noe gratis faktisk ( se bort ifra skole og sykehus ). Hvis du ikke tåler at butikken yter service eller at de har en svær logo på framsiden, så er da det da for svarte opp til deg og velge om du ikke vil bruke denne posen !
når du har kjøpt varer for xxxx antall kr, da er 5 poser som du kan frakte varene dine hjem det minste de kan gjøre.
Sist endret av Spelly; 7. oktober 2007 kl. 01:36.
Godt mulig, men du har ingen rett på de hvis ikke butikken vil gi det til deg. Det at de har printet logoen sin på den betyr ikke at det er gratis. Skjønner ikke logikken i at fordi det er reklame så har du krav på å få det gratis.

Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe posene. Det er bare et tilbud, sånn at vi skal slippe å bære "10 melkekartonger, 3 bokser med kjøttdeig, 2 pakker med ost, en kasse med øl, 6 gjennomsiktige poser med frukt, 1 pakke med dasspapir med oss i hendene" hvis vi ønsker det. Er du imot det, ta med dine egne poser, la varene ligge igjen, spis det der eller bær det i hendene eller lommene.

Skjønner ærlig talt ikke hvordan denne diskusjonen fortsetter, jeg.
Sitat av Onomatopoetikon
Godt mulig, men du har ingen rett på de hvis ikke butikken vil gi det til deg. Det at de har printet logoen sin på den betyr ikke at det er gratis. Skjønner ikke logikken i at fordi det er reklame så har du krav på å få det gratis.

Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe posene. Det er bare et tilbud, sånn at vi skal slippe å bære "10 melkekartonger, 3 bokser med kjøttdeig, 2 pakker med ost, en kasse med øl, 6 gjennomsiktige poser med frukt, 1 pakke med dasspapir med oss i hendene" hvis vi ønsker det. Er du imot det, ta med dine egne poser, la varene ligge igjen, spis det der eller bær det i hendene eller lommene.

Skjønner ærlig talt ikke hvordan denne diskusjonen fortsetter, jeg.
Vis hele sitatet...
Er ikke alle som kjønner det se.
Vel jeg sier ikke at vi har rett på poser jeg sier ikke at butikker er lovpålagt å gi oss handlenett. Om jeg har skrevet det, må den personen som påstår det referere meg til det, så skal jeg si beklager.

Jeg prøver bare å påpeke hvor teit JEG syntes det er at vi ikke får gratis handleposer i butikker man handler i. ( noe som vi alle har fått før )
JEg prøver også å forsvare meg etter best mulig emne, for det er tydeligvis maaange som er uenig med meg.







Det blir som å betale for ett web hotell med reklame!
Sist endret av Spelly; 7. oktober 2007 kl. 02:33.
Torek1: Håper du dør av blærekatarr.
min mening når det kommer til dette pose i butikken greiene så, har jeg ja tenkte over hvor dumt det egentlig høres ut, og i tileg at du skal betal for og reklamere for dem, for strengt tatt så er det jo det du gjør når du får de posene, ikke det at jeg bryr meg så jævlig om det.

noen har sikkert allerede sagt dette orker ikke lese meg igjenom 5sider med poster :P
Hurray for de som har forstått at det er feil å måtte betale for å få reklamere for en butikkjede (det er kun noen få OBS butikker som selger reklame-frie poser i butikken)

Hurray, for de som syns at poser burde være reklame-fri!

Cikey:
Ja, noen varer selges nok med tap, i matvarebransjen.
Men de kjedene som er store nå, de hadde ikke gått dukken de neste ti årene om de hadde gitt gratis poser til kundene sine.
De færreste river av lappene på colaflaska si når de drikker den i offentligheten (selv om jeg gjør det)
Men kjenner du til en vare som smaker presist likt som cola, som selges i "alle" dagligvarebutikker over hele verden?..
Men... Atte... Poengent ditt var ikke å snakke om garderobe tidligere, hvorfor fortsetter du med det da?

Til dere som tenker miljø:
"De fleste" poser mer mye mer miljøvennlige nå, enn hva de var før!

Scr0tum:
Når jeg skal ha meg to battery, og personen forran meg i kassa skal ha mat for tre uker fremover, i tillegg betale 1/3 kontant, 1/3 kort og resten på kreditt.... Grrrr!

margido:
Norge er "kjent" for å syte over små problemer.
Ja, vi har det myyye bedre enn noen andre land.
Men det betyr ikke at vi skal slutte helt å bli bedre.
Selv om det finnes større bagateller i Norge enn personer som spør "Skal du ha pose?"


Den som går rundt med skittentøyet sitt i en stratos-papir-pakking når de skal på vaskeriet, heter enten Tomme-Liten eller bør få hodet sitt sjekket.
Samme går for de som bruker cola-flasker som boss-poser i søppelbøtta si, og må gå 400meter i en trafikert gate for å tømme det.
Og ikke minst de som kjøper en levis/diesel-bukse (etc), for så å forstørre merket på den. (som ikke er synlig med mindre du står en meter unna personen og ikke har problemer med synet.)

Hey-Hå! Hey-Hå!

Atte, hva har temaet utviklet seg til igjen?
Å ja, det er kjipt å betale for å reklamere for noen!
Greit nok å betale for å legge inn en anonse, men å måtte betale for å gå rundt med en anonnse, bare fordi du ikke bor i nærheten av en butikk som selger "reklamefrie-poser"?!?
Whaat?
Hva om du har kjøpt en haug med matvarer (8 blytunge poser med masse øl og andre tunge ting), og du bor 4km fra butikken og har ikke bil - det går ikke buss heller. Hvordan i €"//€#% skal du få matvarene med deg hjem? Butikken forventer vel ikke at du skal bære de hele veien hjem??

Dette er jo faktisk verre enn om du hadde 15 matvarer som du må bære hjem i hender og lommer bare fordi de prøvde å tvinge på deg en pose til 70 øre (som du selvfølgelig ikke blir lurt til å kjøpe (det får da være grenser på hva man skal sponse butikken med))