Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 8599
Tægging er hærverk, men derimot graffiti det er ganske fett!
Det er enkelte folk som lever av graffiti (får betalt mm.)
Det er jo kjedelig å se på en grå kjedelig murveg?
All ulovlig *tagging er jo hærverk. Men picer og signaturer kan begge være fint, viss det er bra. Men dessverre er det relativt lite gode utøvere i Norge. For mange taggere er hærverk fett vil jeg tro, trashing av togvogner o.l

*Tagging = maleri/signatur med sprayboks o.l
Opprinnelig postet av Carlo
Nå skal dere høre, ingen bryr seg. De som bedriver grafitti/tagging gjør det for sin egen skyld. For å åpnå status i miljøet. Ingen bryr seg om hva folk som ikke er i miljøet mener om det.

Er det forresten ikke merkelig at det blir gitt millioner til ungdomsidrett, kunstprosjekter, o.l., men det finnes ingen steder å male lovlig lengre?
Lovligvegger bidrar til mindre ulovlig grafitti, og det har ihvertfall Bergens kommunestyre begynt å forstå.
Vis hele sitatet...
Heri kr.sand har vi 2-3 lovelige tagger vegger i byen alltid masse folk der og maler er faktisk masse fine grafitti bilder der
Grafitti oppstod i new york på 70 tallet
Vis hele sitatet...
Graffiti oppstod for over ca. 32000 år siden, da huleboere begynnte å tenge på huleveggene sine. Men du har rett i at tagging er graffiti. Har vi ikke hatt denne diskusjonen et par ganger før?
Alt fra å gjøre det med en tynn liten ekkel malingssprut til en litt større "piece" som yoyoerne kaller det. Grafitti ser jeg mer på som de flotte "piecene" (tilbake til yoyo-språket) som viser folk.
Vis hele sitatet...
Piece, graffiti, tagg, bombe, sign, name drop, throw up osv er ikke yoyo språk; det er enkle termer som har blitt brukt over lang tid og gir en forklaring av hva man prater om. Er surfe, hacke, cracke, progge, chatte, game osv nerde språk?

Tagging er ikke noe fint syntes jeg.
Og heller ikke frafitti, hvis de ikke er FERDIGE.
Halvferdige grafittier ser ikke ut. For det meste.
Vis hele sitatet...
Doh. Tror du Van Gogh og Munch sine bilder var fine, før de ble ferdig?

Lagt merke til at under/siden av/inni/osv de fleste piecer finner man en signatur? Handler om å markere seg, vise seg fram, la andre se hva du har laget osv. Synes det er kult å sitte på bussen og se de forskjellige "taggene" med navn og senere se en piece laget av den samme personen. Digital art; photoshop, 3ds max, maya osv. Flere likheter..

Om det er kunst eller ikke er usakelig. Hva er kunst? Det er opp til hver enkelt. Lager man noe man er flink til, trenet lenge på, perfeksjonert; da er det kunst. Tar man et malings span og kaster det på et lerret; da er det kunst. Fester man kroker i ryggen og heiser seg opp; da er det kunst. Programmerer man noe som man har jobbet lenge med og det fungerer perfekt; da er det kunst. Designer man en side som bare ser herlig ut; da er det kunst. Kunst finner man overalt og det er døfødt og krangle om det er det eller ei.

Lang thread nå, gidder ikke gjenta hva som allerede har blitt sagt...
Orket ikke lese alle innleggen nå, men føler jeg bare må si noe om dette.

Den uskreven regel er jo at det ikke skal tagges på privat eindom og bare på statens endom, noe som blir fulgt av de som har holdt på lenge og driver seriøst, men så finnes det mange kidz som driter i alt og bare bomber alt de kommer over.

Selv syns jeg tagging også kan være en form for kunst, se hva folk kan gjøre ut av en helt vanelig bokstav med "tagge skrift". Men at det ikke er like pent over alt skal jeg være enig i. Det med å kaste "maling bomber" på sporveienes tog er noe jeg selv ikke ville ha gjort, men syns det er litt fett å se på da. Dette koster self penger for sporveien, men hvis de ikke hadde hatt denne utgiften tror dere de hadde gjort det noe beder for oss?.

Er noen år siden jeg selv drev med graffiti og tagging, men ja jeg har gjort det, og vet hvem som står bak filmen, og de som er med i den er venner av meg.

EDIT: Nå har jeg lest alle innleggene, og det er alt for mange som bare slenger ut piss uten egentlig å vite hva de snakker om. Hadde dere hatt noe kjenskap til dette miljøet ville dere sett det fra en annen side, så dette er en håpløs diskusjon smaken er som baken den er todelt

Sikert noen skriveleif inne å går her, men har litt dårlig tid.
Sist endret av Putas; 16. desember 2004 kl. 17:35.
Blabla. Tagging er det samme som graffiti. Det carlo sa, de som gjør det, gjør det for sin egen del uansett. Det er også bare drittunger som tagger på privat eiendom.

etse: Hei, det er ingen lovligvegger i kristiansand.

Jeg blir uansett mer plaget av svære reklameplakater...

Les gategallerier og ikke uttal dere når dere ikke har det minste clue om noenting.
Sist endret av rdxz; 16. desember 2004 kl. 17:45.
Opprinnelig postet av bleh
Som Carlo allerede har sagt, gi faen i å uttale dere om ting dere har NULL NIX NADA peiling på. Ikke si at graffiti er piecer og tagging er stygt og blablabla.

Blir kvalm om å lese så mange innlegg fra folk som åpenbart har INGEN peiling om graffiti.


edit: trykkleif
Vis hele sitatet...
Så det du prøver å si er at vi ikke kan ha en egen oppfatning om hva kunst er? Jeg mener personlig at tagging er stygt. Drep meg.

Edit: Takk til Golder for å gjøre meg klar over skrivefeil.
Sist endret av Deezire; 16. desember 2004 kl. 19:00.
Mye negativt dere hadde til graffiti da.."Bare fordi Kommunen må bruke penger for å fjerne graffiti er jeg en hardbarka anti-graffitist". Jeg for min del synes de seriøse bildene er fine , mens de mindre taggene er bare stygge. Og som regel finnes disse på offentlige plasser. Slik jeg har opplevd er de større og bedre "maleriene" litt gjemt.

Mens jeg ennå gikk på barneskolen var det en mørk og grå tunnel jeg måtte gjennom. Var ofte redd for å gå gjennom der. Og vips var det plutselig et svær graffiti der. Den viste en svær fin øy med en neger på som drakk noe. En fin havfrue hadde han også fått til. Etter det var det alltid en glede gå forbi der.

Men neida...For bare et år siden var det en eller annen sadist som selfølgelig måtte sladre til kommunen og bildet ble fjernet umiddelbart...
Sykt kjipt at dere er så negative til det. Vet nå ikke om tags og graffiti er det det samme , men jeg for min del betrakter det likt.... De stygge små signaturene som bare er tegnet med en sort tusj har jeg ikke akkurat noe respekt for..
Når det er nulltoleranse så må man akseptere det. Lover er firkantet, ja, men uten de blir det bare kaos. Tenk hvis det hadde vært fri tagging. Da hadde jeg vokta eiendommen med hagla!
Sist endret av Deezire; 16. desember 2004 kl. 18:41.
Hadde det vært lov med tagging/graffiti, hadde det ikke vært så fett å gjøre det lenger, man som maler ulovelig fordi de syns det er kult, får et kick av at noen kan se dem, og snuten kan komme etter dem.

Tenk deg dette: Du står i en t-bane yard, du har en 3m høy metallflate forran deg, det er masse lyder, er det folk eller er det bare venlige lyder? Du har grise noia, men enda begyner å sprya, strekene begyner å ta form, og du får bare enda mer noia jo lengre tid det tar, og yes du er netsen ferdig, bare signen som skal på plass, men shit der kommer det vektere, du kaste alt og løper som f***. Pulsen slår i 100 mens du løper igjennom yarden, finner et bar hjemmested, og slipper unna. Du går tilbake signer piecen tar bilde og stikker hjem. Er mange som får samme kick av dette som folk som hopper i fallsjerm.

Men uansett hvis du ikke liker det, hvorfor bry deg om det? Da får taggerne oppmerksomhet og taggen eller piecen dems blir sett og det er jo litt av poeng å bli sett.
Heh, tagging og graffiti er det samme, man tagger og lager picer for å oppnå status innad i miljøet og gir lange faen i hva mannen i gata synes.

For min del døde tagging ut med sporveins nulltoleranse, var liksom ikke noe fett å lage en panel som rulla i 5 min.
Jeg må vel bare lufte min mening: Tagging kan være sinnsykt pent! Det er likevel så jævlig trist å komme til et offentlig sted som er nedsprayet med mer eller mindre fucka forsøk på å skape grafitti. Egne områder for grafitti hadde vært kjekt!
tagg, mal, piss og drit på statens vegger som dere vil.. men ikke fakk med privatpersoners eie
Ikke at "klovner i kamp" er så veldig seriøse writere, men de har en linje i en låt som går noe sånt som dette.
"...Vi holdt oss unna biler, monumenter og private hus..."
De sikter her til maling/ skriving.
Denne regelen følger de fleste seriøse malere.
Hvis man bor i Oslo eller området rundt og vil male (nesten) lovlig så ta en tur på Hausmania.
Det er mye fet graf der.
Opprinnelig postet av Madstyle
tagg, mal, piss og drit på statens vegger som dere vil.. men ikke fakk med privatpersoners eie
Vis hele sitatet...
Jada la alle som sliter, jobber og betale skatt her i landet få betale. Hva kunne ALLE DE MILLIONENE bli brukt til? Tagging er for retards som ikke ser lenger enn til nesetippen sin.
jeg synes at man burde satste på taggerhue-kampanjen igjen
Weey...alt for mange poster til at jeg gidder lese noen av dem, men her er mitt svar på spørsmålet i topic:

Hærverk.
Grunnen til at jeg sier dette er ikke fordi jeg er imot graffiti. Heller det motsatte. (Har drevet med det selv i sin tid).
Jeg liker graffiti. Jeg liker tagging også. Tagging og graffiti er en og samme ting. Spiller ingen rolle om det er en fet, svær piece, en råtten throw-up, eller en kjapp signatur. Tagging/graffiti er "one".
...og ja...grunnen til at det er hærverk, ja...
Hele fundamentet i denne kulturen var et opprør mot systemet osv. Mot det etablerte. Kunst er en etablert uttrykksform, og dermed kan ikke graffiti være kunst, fordi kunst i seg selv strider mot alt graffitien/hiphop-kulturen er bygget på.

Fred ut...

(kommer sikkert til å bli flamet for dette, men det tar jeg lang fart og driter greit i )
Rent hærverk! Graffiti kan være pent, men man sprayer rett og slett ikke maling på noe man ikke eier uten lov.

Hvis man føler en sterk trang til å spraye noe med maling, så kan man drite i å gjøre det på steder\ting man ikke eier. Å tagge på boligblokker, busstopp eller sporvogner er ren vandalisme i mine øyne.

Det MEST irriterende er de drittungene som skal tagge signaturen sin eller whatever PÅ busstabellene som er hengt opp ved busstoppene. Idioter!
Lovlig graffiti er jo ihvertfall bare piss. Da er det jo bedre å drite i å male, da...
Grafitti er jo kult så lenge det er lovlig gjort og ikke bare skrift som er rabla ned på en husvegg.
Tags ("skrift som bare er rabla kvikt ned på en vegg") trenger jo faen ikke være styggere enn en piece kan være. Selv om dere sikkert synes at alt med "sånne fine farger og sånn" er dritbra.

Bombing er jo det som er gøy. Tror mange ville sluttet om tagging var lovlig, de ville mistet adrenalinkicket de får fra det.

Uansett, speaking of graff, Grovt Skadeverk torrent anyone? Er altfor mongoblakk til å ut med spenn for den :/
Sist endret av rdxz; 17. desember 2004 kl. 21:27.
Trådstarter
Opprinnelig postet av ninja5000
Hærverk.
Hele fundamentet i denne kulturen var et opprør mot systemet osv. Mot det etablerte. Kunst er en etablert uttrykksform, og dermed kan ikke graffiti være kunst, fordi kunst i seg selv strider mot alt graffitien/hiphop-kulturen er bygget på.

Lovlig graffiti er jo ihvertfall bare piss. Da er det jo bedre å drite i å male, da...
Vis hele sitatet...
Et lite utdrag. Du får frem her at det er mange (ikke alle) som tagger fordi de gjør 'opprør mot systemet' og at det kanskje er spenningen som kan være drivkraften.

Et spørsmål er da må de gjøre hærverk for å gjøre opprør mot samfunnet, kan de ikke gjøre det på andre måter?
Men da mister man kanskje noe av effekten. Hva er det egentlig de gjør opprør mot? 'Opprør mot samfunnet' er det bare at man ikke liker samfunnet som det er nå, hva er galt og hvordan kan hærverk fremme saken?

Eller har opprør mot samfunnet kanskje ikke noe med dette å gjøre. Tenker man på en annen kunstform hvor det opprinnelige budskapet var å gjøre opprør mot samfunnet bla musikk, Punk. så forsvant budskapet etter et par generasjoner, det er i alle fall en måte og se det på. Har det samme skjedd med tagging? opprøret i form av 'opprør mot samfunnet' er borte og spenningen og trangen til og male er igjen.

Hvem har ikke fylt kladdebøker med tegninger, mønstre, signaturer og tegn, en eller annen gang?

Konklusjon: taggere, drit i å gjøre hærverk finn dere andre måter å få et kick på. (Et unntak: Ok å tagge der grafitti kan være pent for andre og se på)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Måtte bare finne en graffititråd for å poste denne absurde nyheten :

http://www.npr.org/templates/story/s...toryId=3379017

For de som ikke gidder og lese : En engelskmann er truet med anmeldelse fordi han vasker vegg deler av dritten og støvet på vegger, slik at det ser ut som en det er spraya en tagg. Utrolig bra prosjekt synes jeg, fordi det tvinger fram en diskusjon om hva som egentlig ødelegger byene.
Jeg syns nok ikke skitt ødelegger privat eiendom som maling/ulovlig hærverk. Dessuten er det en forskjell der, man velger å ikke vaske "veggen" sin, noen kommer å tagger den ned. Men saken her er vell rimlig latterlig. I og med at ingen skade er skjedd.
Men blir veggen finare å sjå på? Den er jo fortsatt skitten. No får den bare meir oppmerksomhet.
windozer: Hvem snakker om privat eiendom?
Det er flere her som har skilt mellom begrepet "graffiti" og begrepet "tagging", og ment at det ene er pent og det andre er stygt. Det er tydeligvis en misforståelse som er nokså vanlig, så jeg tenkte jeg skulle opplyse litt (selv om det har blitt gjort til en viss grad tidligere i tråden):

Graffiti er et fellesbegrep for veggskriverier, og er dermed et eldgammelt fenomen. "Sandra + Espen = Sant" med fargetusj i garderoben er også graffiti. De formene for graffiti som diskuteres i denne tråden har det til felles at de i hovedsak utføres med spraybokser eller tusjer, tradisjonelt sett på offentlige vegger. Med andre ord tags, throw-ups og pieces. Dette er vår tids graffiti. Det blir derfor helt bisarr å si;
1. at graffiti startet i New York på 70-tallet. (Moderne graffiti derimot, kan jeg gå med på), og
2. at graffiti er pent, og tagging er stygt.
Better than thou.
Live graf på Hausmania fra kl. 19.00 ikveld. Fra kl. 21 er det live-acts. Tommy Tee, Opaque, Gatas, og Lada. 70 spenn, til inntekt for Black Out, vis cans politiet stjal.
har man fått tillatelse til å tagge på et aktuelt sted, og kan det er det vel ikke noe i veien med det. men om tagger på huset mitt skal det gå kneskåler.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Gangztah: Det er vel en uskreven regel om at man ikke skal tagge på privat eiendom, så du kommer nok ikke til å oppleve at noen tegner på huset ditt!

Siden denne tråden handler om filmen "Grovt Skadeverk", synes jeg det passer at jeg deler denne filmen med dere nFF'ere. (Hvis det ikke passer, så er det bare for crew å slette posten!)
Deler både en liten xvid versjon og et dvd image. Dvd imaget er ikke ferdig lastet ned.

FTP
host: magnus.us
port: 21
user: grovt
pass: skadeverk
linje: 10mbit
max 5 brukere
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Flaffy Vis innlegg
Har ikke gidda og lest igjennom hele posten, men svarer på spørsmålet "Tagging kunst eller hærverk?"

Jeg ser på det sånn at tagging og grafitti er forskjellig.
Tagging er bare for herk, og grafitti er kunst.
Men begge deler er hærverk for det, siden det ikke er låv!
Vis hele sitatet...
Folk blir faktisk leid i desse dager for å lage "mesterverk" på butikker OSV.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Folk blir faktisk leid i desse dager for å lage "mesterverk" på butikker OSV.
Vis hele sitatet...
Denne tråden ble ikke laget i "desse dager".
http://duvet.no/arkiv/9287 dette er kunst, var der senest forrige uke å så på.
http://www.mamut.net/meridianfoto/subdet279.htm Dette er hærverk.
Så en tagg i går i en tunell: I'm just doin what I love, am I evil?