Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2373
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Må dere ha med dere noe form for bevis på at dere er i LAR i tilfelle dere blir stoppet av politi og blir tatt ut i tilfeldig ruskontroll?
Du kan sikkert be om en erklæring fra legen din i LAR eller sikkert også fastlegen. Ikke hørt om noe sånn spesifikt LAR Wunderbaum man må ha eller noe
LAR har ikke noe med førerkortet ditt. De kan anbefale at du ikke får det, men utenom det har de ingen makt. Spesielt visst de ikke kan grunnski skikkelig hvorfor.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
LAR har ikke noe med førerkortet ditt. De kan anbefale at du ikke får det, men utenom det har de ingen makt. Spesielt visst de ikke kan grunnski skikkelig hvorfor.
Vis hele sitatet...
Please ikke svar på noe du ikke har noe som helst kunnskap om. JO, LAR har mye makt når det gjelder førerkort. Ved oppstart i LAR melder de til statsforvalteren ( dersom du har lappen] du kan få førerett tilbake etter et å ha vært et år stabilt i LAR ( og samtidig reine prøver)

Grunnen til at jeg spør er viss du blir stoppet i kontroll av en eller annen grunn og må ta spyttprøve og den da naturligvis slår ut på opiater. Da tenker jeg at det må finnes en måte å unngå masse oppstyr med inndragning av førerkort til man får innhentet dokumentasjon. Det naturlige da vil være å ha med seg en form for erklæring på at man er i LAR. Jeg bare lurte på om det finnes noe rutine på dette eller om det er opp til hver enkelt
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Står inne på helse-Norge, og du kan jo ta å klistre resepten på ett kort i lommeboka, slik at du kan vise den også.

Det burde ikke være noe problem, men jeg skal love deg politiet er flinke å lage saker utav sånn som dette.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Please ikke svar på noe du ikke har noe som helst kunnskap om. JO, LAR har mye makt når det gjelder førerkort. Ved oppstart i LAR melder de til statsforvalteren ( dersom du har lappen] du kan få førerett tilbake etter et å ha vært et år stabilt i LAR ( og samtidig reine prøver)

Grunnen til at jeg spør er viss du blir stoppet i kontroll av en eller annen grunn og må ta spyttprøve og den da naturligvis slår ut på opiater. Da tenker jeg at det må finnes en måte å unngå masse oppstyr med inndragning av førerkort til man får innhentet dokumentasjon. Det naturlige da vil være å ha med seg en form for erklæring på at man er i LAR. Jeg bare lurte på om det finnes noe rutine på dette eller om det er opp til hver enkelt
Vis hele sitatet...
Hvis du slår ut positivt på spyttprøver så er jo legevakta neste for blodprøve. Der vil de kunne finne det de trenger i din journal, resepter osv.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvis du slår ut positivt på spyttprøver så er jo legevakta neste for blodprøve. Der vil de kunne finne det de trenger i din journal, resepter osv.
Vis hele sitatet...
Du tror legevakten har tilgang til mine resepter i sitt journalsystem? Da må du tro om igjen. Legevakten har innsyn i svært lite og som regel kun journalen fra tidligere legevaktbesøk, evt også sykehusinnleggelser.
Jeg hadde legeerklæringen med meg i bilen. Da jeg ble stoppet viste jeg erklæringen, forklarte at jeg var lar pasient og viste evt resepten inne på Helse-Norge.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Jeg hadde legeerklæringen med meg i bilen. Da jeg ble stoppet viste jeg erklæringen, forklarte at jeg var lar pasient og viste evt resepten inne på Helse-Norge.
Vis hele sitatet...
Takk for et ordentlig svar basert på faktisk kunnskap
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Jeg hadde legeerklæringen med meg i bilen. Da jeg ble stoppet viste jeg erklæringen, forklarte at jeg var lar pasient og viste evt resepten inne på Helse-Norge.
Vis hele sitatet...
Men kan jeg spørre om hvor mange ganger du evt har blitt stoppet? Har de alltid tatt prøver da e.l? Har det hendt at du har måtte bli med inn på legevakten?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men kan jeg spørre om hvor mange ganger du evt har blitt stoppet? Har de alltid tatt prøver da e.l? Har det hendt at du har måtte bli med inn på legevakten?
Vis hele sitatet...
Veldig sjeldent jeg ble stoppet. Bare i rutinekontroller. Er fåtall ganger jeg ble testet, en gang ble jeg stoppet i promillekontroll og da var det å blåse vise førerkort og så dra videre. En annen gang måtte jeg ta spyttprøve der på stedet, den slo ut og jeg viste erklæringen og et skriv/bekreftelse fra lar om at jeg er lar pasient. Det var godkjent for politiet.

Har aldri måttet dra inn på legevakten.
Biltilsynet har helseattesten din som ligger inne i autosys så når purken søker deg opp i en kontroll så ser dem at du godkjent som sjåfør.har aldri vært prob for meg

Det er fastlegen som bestemmer.
Sist endret av Kremfres; 8. oktober 2023 kl. 17:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Må alle urinprøvene være helt reine i et helt år. For å få tilbake serfikatet??
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kremfres Vis innlegg
Biltilsynet har helseattesten din som ligger inne i autosys så når purken søker deg opp i en kontroll så ser dem at du godkjent som sjåfør.har aldri vært prob for meg

Det er fastlegen som bestemmer.
Vis hele sitatet...


Det med at Svv og politiet har tilgang til legejournalen i autosys er bare tull. Gi meg en link på den?
▼ ... over en uke senere ... ▼
gains,eufhproie,dop
24 0
har fått sertifikatet tilbake etter jeg startet Lar. får 1 injeksjon buvidal vær. 3 uke. null ptoblem
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Slank Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er i LAR og kjører, aldri hørt om at man bør ha noe bevis på det, regna med at man ikke blir straffa for ruskjøring på noe man har resept på, de sjekker vel opp slikt