Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1285
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har røyka (tobakk) mer eller mindre fast i 5 år nå og begynner å bekymre meg litt for helseskader. Greia er det at jeg ikke veit om det er noe jeg bare innbiller eller om jeg faktisk har grunn til bekymring. Folk er jo forskjellige når det kommer til sårbarhet for røyk osv, men jeg synes jo det er litt nedtur om jeg må gi meg etter 5 år når jeg har inntrykk av at mange andre har holdt på i 25 år og fortsatt er relativt fine haha.


Jeg har ofte vondt i lungene (kanskje spesielt på morran når jeg våkner) og måten jeg vil beskrive smerten er som når man har løpt og er andpusten og prøver å puste helt inn, akkurat som om lungene ikke helt klarer å fylle seg opp helt og det kommer en litt sånn «stikkende» smerte i lungene. Piper litt i halsen fra tid til annen gjør det også og jeg har også en del slimete hoste og det er akkurat som om det stikker litt i hjertet av og til også. Dette kan jo være mye forskjellig, holder jo også på med andre helseskadelige ting (men jeg frykter at det er røyken) og jeg vet ikke helt om jeg kanskje bare innbiller meg det fordi jeg vet at røyking er skadelig. Men så kan det jo også hende at dette bare er noe man må tåle som røyker, at man rett og slett bare må finne seg i det hvis man har valgt å røyke. Vet at dette kanskje ikke er det beste stedet og spørre om helseråd, men det jeg i hovedsak ønsker å finne ut er om dette er noe som er vanlig for de fleste røykere uten at det dermed sagt er noe farlig, at selvom jeg opplever disse smertene så er det kanskje ikke noe å bekymre seg for helt enda. Jeg synes det er interessant å høre fra andre røykere om de opplever noe av det samme. Så, er det noen erfarne røykere der ute som kan fortelle meg om jeg burde bekymre meg eller om dette er helt vanlig uten at det trenger å være så farlig enda for det om?
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"Folk er forskjellige" er vel grunn nok til å være bekymret? Vet aldri om du er den stakkars jævelen som allerede har kreft, eller om det ikke vil slå inn før du dauer. Uansett er det helseskadelig, om det ikke er kreft, svekker det lungene dine, sliter på hjertet, og mye mer. Symptomene dine minner veldig om kols og du burde stumpe røyken og ta deg en tur til legen for å få sett på det. Slike ting skal man ikke "bare finne seg i" med mindre man driter i egen helse, og siden du er bekymret, så gjør du jo ikke det.
Sluttet for 13 år siden hadde da røket i sju år, sliter fremdeles med røykehoste.

Så greit å anta at lungeplagene du føler er relatert til røyken. Men ta en sjekk hos legen du.
Mange som røyker på seg astma, kols, emfysem, hjerte/kar problemer eller kreft. Greit å bare slutte. Røykhoste, slim og stikkende smerte i lungene er nok tydelige signaler fra kroppen om at den ikke har det helt bra med den røykinga. At det piper i kassa kan være fra tette bronkier, noe som kan bety at du har betennelse i bronkier eller at det går mot astma. Kutt ut røyken og start med kondisjonstrening slik at du opp lungekapasiteten og kan bevege deg uten at kroppen jamrer seg og det føles som om lungene skal revne.
Det er absolutt verdt å ikke røyke, jeg gikk over til snus. Man merker STOOOOR forskjell etter et par måneder. Det hender jeg tar en sigg nå og da, å da merker jeg hvor mye det faktisk påvirket lungene mine.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Røyka daglig i femten år og føler det som i første post når jeg blir skikkelig anpusten etter løping. Merker kun noe om jeg har vært på fylla og røykt 20++ sigaretter egentlig, aldri hatt noe røykhoste på morran, ikke i nærheten av det jeg opplever etter ei vindstille natt innenfor ring 1 f.eks.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slutta å røyke etter ca 10 år på grunn av helseangst knyttet til røykinga. Merket jo at jeg hadde dårlig kondis, lett for å få luftveisinfeksjoner, dårligere tenner, stress osv.
Etter en periode med piping i lungene bestemte jeg meg for at det var nok.
Legen trodde først det var bronkitt, men til slutt fant vi ut at det kom fra stress/angst.

Fikk tatt røntgen av lungene som ble sendt til en lungespesialist.
Jeg hadde ihvertfall ikke pådratt meg noen synlige lungeskader.
Hadde aldri problemer med hosting osv, kun milde symptomer.

Uansett er det å slutte med sigg det beste jeg har gjort, både for meg selv og de rundt meg. Føler meg i mye bedre form, bedre smak og lukt, slipper og gå ut eller avbryte ting for å ut å røyke. Og ikke minst slipper jeg å gå rundt å stinke sneip.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja sigg er helseskadelig og det er best å la være å røyke selvfølgelig.

Skulle ønske jeg skjønte det når jeg bare hadde røyka noen år, men nå er det over 20 år og uansett hvor mye jeg hater det så er det blitt en del av meg, vanskelig å slutte.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Til dere som sier dere har røyket i flere år, hvordan føler/følte dere dere når dere holdt på? Var/er dere også plaget av smerter i bryst/lunger osv? Det jeg lurer på er om dette rett og slett kan være veldig vanlig bare at jeg bekymrer meg mer enn nødvendig. Har planer om å ta en sjekk hos legen.
Man blir fucket opp i pust, hals osv av røyking. I tilegg går det kraftig utover potensen med mye annet dritt som følger med. Det siest at det tar 10 år siden siste røyk før lungene blir bra igjenn.

Sist gang jeg røykte for ca 15 år siden byttet jeg sigaretter ut med snus når jeg sluttet. Det blir man mye mer hektet på. Når tennene sleit sluttet jeg nå for ca 1.5 år siden med snusen. Det rare er hvor latterlig enkelt det har vært for min del. Jo, folk er nok forskjellige, men jeg tror nesten det er en stor konpsirasjon bak de som lager tobaks erstatninger. JO, mer de fyrer hjernene til folk om hvor vanskelig det er å slutte, jo mer substitutterr selger dem.

Alle som røyker burde bekymre seg, da det er noe svineri for helsen...Jeg røykte vel i nærmere 20 å fast, 15-20 sigaretter hver dag.
Sist endret av pipestilk; 5. juli 2020 kl. 22:42.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg synes også det virker så voldsomt om jeg skal ha pådratt meg store skader etter bare 5 år med røyking. Jeg er 20 år gammel liksom, og jeg føler man nesten aldri hører om folk under 40 som har store skader på kroppen på grunn av røyking. Jeg har alltid tenkt at jeg er good så lenge jeg slutter innen jeg er 30..
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Man blir fucket opp i pust, hals osv av røyking. I tilegg går det kraftig utover potensen med mye annet dritt som følger med. Det siest at det tar 10 år siden siste røyk før lungene blir bra igjenn.

Sist gang jeg røykte for ca 15 år siden byttet jeg sigaretter ut med snus når jeg sluttet. Det blir man mye mer hektet på. Når tennene sleit sluttet jeg nå for ca 1.5 år siden med snusen. Det rare er hvor latterlig enkelt det har vært for min del. Jo, folk er nok forskjellige, men jeg tror nesten det er en stor konpsirasjon bak de som lager tobaks erstatninger. JO, mer de fyrer hjernene til folk om hvor vanskelig det er å slutte, jo mer substitutterr selger dem.

Alle som røyker burde bekymre seg, da det er noe svineri for helsen...Jeg røykte vel i nærmere 20 å fast, 15-20 sigaretter hver dag.
Vis hele sitatet...
Hvordan følte du deg i de åra du røyka? Kjente du også på plager som vondt i lungene og bryst og sånt noe? Prøver å komme til bunns i om dette er vanlig eller om jeg synger på siste verset hehe
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De symptomene du beskriver har jeg selv hadd.

Har pollen og støv og katt allergi, (har katt) så kroppen lager mye slim, og det blir trangt og puste, det peip fra lungene, og pusterøret føltes trangt. Vil tro du har andre ufarlige plager som gir slim og at røyking gjør de mye værre.

Når jeg sluttet å røyke ble pipingen borte, og jeg plages kun litt svakt under pollensessongen.
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sluttet selv å røyke sigaretter og tobakk etter nesten 20år med det, var også tungpustet og merket godt at lungene slet og vondt i brystet. Begynte med E-sigaretter da dette kom på moten for 6-7år siden, begynte med simple e-sigaretter som var billige men merket kjapt at batterikapasitet og volum på drag var begrenset. Har nå en større "Mod" som holder ut dagen uten å lade og som gir meg det draget jeg ønsker. Damper, som det kalles på Mint smak med 12mg/18mg nikotin. Ingen problemer med pust eller vondt i bryst det gikk fort over når jeg la fra meg sigaretter/tobakk. Og det var absolutt ingen problem å gå over ifra sigaretter til E-Sig.
Anonym bruker
"Oppblåst Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjenner meg forsåvidt igjen i symptomene dine. Men for min del kom det mange år senere.
Samt de kom samtidig som jeg begynnte å slite med angst.

Kan klart hende det er fra røyking men gitt alderen din og måten du skriver på så ville jeg satt mine penger på angst/bekymring og stress.

Men husk uansett hva du tar til deg av denne posten at du spørr et forum fyllt av nerder og addicts (satt på spissen) og ikke en gjeng leger....
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det ikke litt ironisk at når noen poster om røyking så sier alle hvor galt det er mot helsen. Noe sånn hører vi nesten ikke i tråder om ulovlige rusmiddeler....
Jeg røyka i ca. 14 år og hadde de samme problemene som du beskriver, men etter at jeg ble personlig vitne til hvor utrolig kjip det er å dø av lungekreft så sluttet jeg. Har ikke tatt et eneste trekk på 8 år nå og lungene mine er mer eller mindre normalisert. Ta deg en tur innom hjerte og lunge-avdelingen på ditt lokale sykehus og snakk med de som ligger innlagt der og sakte drukner av vesken som danner seg i lungene deres. Kanskje det vil motivere deg.
Sist endret av Opteryx; 6. juli 2020 kl. 13:27.