Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4454
Litt informasjon til ungdommen, det er stor forskjell mellom bruk og misbruk.. Og det fikk jeg personlig erfare etter tre dager i Nederland.
Kan starte med å si at dette ikke var mitt første møte med cannabis. Har noen års erfaring på nakken, men har for det meste grei kontroll over hvor ofte jeg benytter meg av det, og hvor mye jeg får i meg når jeg først er i gang.
Men med forutsetning: "NO E VI PÅ FERIE FOR ****!!!" kan ting fort gå litt ut av kontroll

9 Januar 2015 - Fredag

Startet med en skype samtale med meg, Kåre og Ingolf. vi diskuterte en tur til Amsterdam i starten av Februar. Men så ble vi alle litt ivrig etter å ha diskutert mulighetene som ventet på oss der nede.. Så vi valgte å bestille en tidligere tur, og av en eller annen merkelig grunn valgte vi å bo på et 5 stjerners hotell. Ble igrunn litt dyrt, men skitt au.. Vi lever bare en gang, tenkte vi. Resultatet ble at vi møtte hverandre i Bergen kvelden før vi reiste. Kan snakke på vegne av alle tre når jeg sier at INGEN av oss vurderte å sove den kvelden.. Slikt kan gjøres på flyet, tenkte vi.

16 Januar 2015 - Fredag

Så kom vi oss omsider til flyplassen, og typisk min flaks.. Var en av de heldige som fikk meg en ufrivillig kroppsvisitering på veien gjennom tollen, uten å ta noe videre skade av det. Så vi hoppet på flyet, fikk oss noen minutter med søvn før vi landet i Amsterdam.
Vi bestemte oss for å droppe dette med offentlig transport, så vi bestilte heller en taxi. Skulle ikke gå stort mer enn 10-12 minutter før vi var fremme på hotellet. Første vi blir møtt med var en hyggelig type som tok imot bagasjen vår, som han forsåvidt stod klar med utenfor rommet med en gang vi entret. Han forklarte hvordan vi best mulig kunne utnytte servicen som hotellet hadde å tilby. Fungerte nesten som en personlig butler. Kuleste av alt, han snakket mer eller mindre flytende norsk.. Ikke at det var nødvendig da vi alle er relativt stødig i engelsk, men fortsatt litt fancy
Ingen av oss har bodd på 5 stjerners tidligere, så dette var en utrolig lovende start på vår første tur til Nederland

Etter litt informasjon og lignende tok vi oss en tur ut. Forhørte oss litt blant folk på gaten angående coffee shops og den slags. Etter 10 minutter ute i det blå, fant vi en coffee shop. Vi gikk raskt og sikkert inn døren og hoppet rett til menyen. Ble til at vi spurte den hyggelige hollenderen bak kassen hva han kunne anbefale for nybegynnere, ettersom Ingolf var relativt ny innen dette her. Ble til at han kjøpte seg en ferdigrullet White Widdow som det så pent heter, mens Kåre og jeg gikk løs på candy kush og noe rullepapir. Vi kjøpte med oss en brus vær til å skylde ned med før vi fyrte opp våre jointer.
Etter kun fire trekk reagerte Ingolf, han la merke til at blodet pumpet i en helt annen rytme enn han var vant til. Han la merke til at ting begynte å skje, og ble naturlig nok litt skremt. Kåre og meg prøvde å roe han ned med å si at dette er heeeeelt normalt, og at han heller burde prøve å nyte det.
Han virket fortsatt litt skeptisk, og trodde i en liten stund at hjertet skulle eksplodere. Men etter noen minutter senket han pulsen, og fikk et helt annet syn på omgivelsene rundt seg. Han som normalt er så sjenert og stille av seg våknet for alvor til live!! Han begynte plutselig å snakke om meningen med livet og lignende.. Han snakket høyt og tydelig, virket plutselig mer selvsikker og var overhodet ikke redd for å si hva han hadde på hjertet. Var ikke enkelt for meg å Kåre å forstå hva han egentlig ville frem til, da vi også begynte å bli relativt fjern.

Etter 30 minutters snakking om alt og ingenting, bestemte vi oss for å ture tilbake til hotellet.. Dessverre, desorientert som vi var hadde vi ikke et snev av peiling på hvilken retning vi skulle gå.. Ble til at vi spurte hollenderen bak kassen om han kunne bestille en taxi til oss.
Turen tilbake tok neppe mer enn 3 minutter, men det føltes mye lenger.
Sjåføren skjønte veldig godt hva vi hadde gjort, og han så nok på lang avstand at ingen av oss var mye tilregnelig. Så han tilbydde å følge oss opp til rommet som en garanti på at vi ikke druknet i heisen eller noe i den grad.
Så tilbake på hotellrommet da, vi lente oss godt tilbake i sengene og slo på tven. Vi følte oss rett og slett som konger der vi var, ingenting kunne gå galt og livet var bare helt perfekt. Før jeg konkluderte i at det var på tide å skifte tv kanal da jeg ikke skjønte et kvekk av det som ble sagt på denne snåle nederlandske nyhetskanalen.. Så der satt jeg som en komplett idiot, med fjernkontrollen i hånda.. Uten å være i stand til å skifte kanal. Prøvde desperat å finne ut hvordan i all verden dette kompliserte instrumentet fungerer.. Tror jeg holdt på i 5 minutter før Kåre tok over fjernkontrollen, det viste seg at den manglet batterier.. Han så rart på meg og lurte på hvor langt ute i skauen jeg egentlig var.. Eneste svaret han klarte å få ut av meg var: "Ikke min feil at fjernkontrollen er høy på weed!!"
Og så blandet plutselig Ingolf seg inn, han gjorde et forsøk på å fornærme meg, med dette sitatet: "Myten om at cannabis gjør deg smartere kan avkreftes, og det er du et levende bevis på!"

Av en eller annen grunn, synes jeg at denne fornærmelsen var utrolig bra. Så jeg mistet totalt kontroll over meg selv, brøt løs i en passe syk latterkrampe. Og som vi alle vet, dette er smittsomt.. Når en person begynner å le, følger resten av flokken etter. Så Kåre og Ingolf mistet også kontrollen.
Noen minutter etterpå husket vi ikke hva det var vi lo av, og jeg kan ikke forklare logikken bak dette her.. Men det faktum at vi hadde dårlig korttidshukommelse var tydeligvis en god nok unnskyldning til å bryte ut i enda en latterkrampe.. Resulterte til slutt i at vi fikk en sikkerhetsvakt på besøk som lurte på om alt var bra med oss, han hadde tydeligvis hørt oss fra etasjen over. Vi forsikret han om at alt var bra, og at vi bare hadde det litt gøy. Så skjedde det som alltid skjer når en har thc i blodet, matlysten økte så det holdt.. Vi bestilte burger til rommet, og vi fikk det bokstavelig talt servert på sølvfat.. Med mye ekstra tilbehør som tydeligvis var inkludert i prisen.
Kan si så mye som at dette var definitivt det beste måltidet jeg noen gang har hatt, og jeg tror de to andre var enig med meg der.
Etter at måltidet var over sovnet Ingolf ganske brått. Meg og Kåre rullet enda en joint mens han sov, før vi turet ned på røykerommet. Vi var igrunn litt trøtt der vi stod, men på en behagelig måte. Vi ble nok en gang enig om at livet ikke kunne bli stort bedre enn det var, akkurat der og da.
Vi gikk omsider tilbake på rommet, fant frem våre laptopper og satt på noe passe avslappende musikk før vi joinet Ingolf i drømmeland.

17 Januar 2015 - Lørdag

Vi våknet først da vaskehjelpen banket på døren, vi måtte rett og slett be henne om å komme tilbake om 1 time så vi kunne få tid til å dusje og sånt.
Vi kom oss raskt ut av sengen, hoppet i dusjen og kastet på oss noen klær.. Og plutselig var vi klar for enda en dag i Amsterdam!
Vi bestemte oss for å utforske litt mer av byen, så vi hoppet på trikken og gikk av i Sentrum. Der var det naturlig nok mye aktivitet, som forventet på en Lørdag. Vi passerte noen suvenir butikker uten at det vekket mye interesse, og noen dagligvare butikker som vi bestemte oss for å returnere til senere. Til slutt klarte vi selvsagt å rote oss inn på enda en coffee shop. Her var det bedre utvalg enn tidligere, og de serverte faktisk mat der. Ble til at vi kjøpte oss litt Champagne Haze som det så pent heter,
rullet tre jointer ut av det og så var det på'n igjen
Etter 5 minutter reagerte Ingolf nok en gang, han var ikke helt i stand til å takle endringene så han bestemte seg for å la jointen ligge inntil videre.
Meg og Kåre derimot valgte å kjøre hardt.
Vi kjøpte oss noe mat, uten at det var nok til å tilfredsstille vår lille munchie-byge. Og fullstendig uviten om at dette ikke var et vanlig kakestykke, bestemte vi oss for å finne en skikkelig restaurant.
På veien dertil bestemte Ingolf seg for at han hadde fått nok for en stund, så han ga resten av jointen til meg og Kåre. Uten å egentlig være klar over det burde jeg ikke røykt noe mer der og da. Først da vi satt oss ned for å spise, gikk det plutselig opp for meg at noe ikke stemte.. Virket i overkant intenst.

Tok en titt på menyen uten å skjønne et eneste ord av det som stod der, ble totalt lost der jeg satt.. Skjønte ikke hva jeg skulle gjøre, og jeg tror Kåre var på samme nivå som meg der og da. Ingolf derimot spiste frokost før vi gikk, og var ikke lysten på kake da vi var på coffee shopen. Så han var oppegående nok til å spørre etter en engelsk meny.
Etter å ha lest gjennom den noen ganger var det kun en ting som stod i hodet på meg.. En "Dutch Delight" bedre kjent som bitterballen.
Var noe med navnet som fristet meg.. Mens de to andre var ikke særlig lysten på å eksperimentere med mat i den tilstanden, så de kjørte heller en tradisjonell pizza på deling. I det servitøren kom tilbake til oss hadde Kåre en ganske intens hjertebank. Og det gikk for alvor opp for han at kaken vi spiste ikke akkurat var noe man får servert på det norske kjøkken.. Ble selvsagt litt skrekkslagen da han fortalte meg dette, mistet plutselig alt som finnes av rasjonell sans før jeg snudde meg mot servitøren og sa, helt ordrett på norsk: "Kunne tenke meg en god porsjon med bitterballen"
Han skjønte selvsagt ikke hvilket språk jeg snakket, men han skjønte hva jeg mente med bitterballen.

Ble plutselig lettere paranoid da det gikk opp for meg at jeg snakket et språk som ikke hører til på nederlandsk jord, så jeg trodde at servitøren følte seg litt støtet.. I realiteten gjorde han sikkert ikke det, men hjernen min var ikke helt på plass der og da. Så, i det servitøren plukket opp menyene og var på vei tilbake på kjøkkenet datt det plutselig ut av meg.. Jeg ropte ut, HØYT og tydelig så alle i lokalet hørte det: "PLEASE DON'T SPIT IN MY FOOD!!!!"
Kåre og Ingolf så rart på meg, med svært alvorlige blikk før de ufrivillig begynte å trekke på smilebåndene.. Mens absolutt ALLE som var til stede festet blikket sitt mot MEG. Kan ærlig innrømme at jeg aldri har følt meg så flau i mitt liv, og jeg tror at Kåre og Ingolf følte nøyaktig det samme.
Ble en ganske klein stillhet rundt oss i 15 minutter før maten kom på bordet, den så såpass god ut at hele episoden plutselig havnet i glemmeboken.. Før jeg selvsagt klarte å kaste opp etter kun tre bitre baller.. Nei, de smakte ikke noe særlig digg for å si det mildt :P.. 5 minutter senere presterer jeg selvsagt med å brøle ut enda et hjernedødt stonersitat, så alle hørte det: "WORST BALLS EVER!!"

Kåre og Ingolf måtte beklage på vegne av meg til alle rundt oss, og til betjeningen. Klarte å dumme dem ut ganske bra kan jeg tenke meg lol.
På veien ut støtet vi på noen briter som kommenterte min merkverdige oppførsel, de hevdet faktisk at de beundret meg for mine utbrudd og spurte etter en autograf.. Tror egentlig at de køddet litt med meg, men det gikk ikke helt opp for meg der og da. Dessuten var jeg neppe i stand til å skrive noe med penn og papir der og da.
Spurte Kåre gjentatte ganger om han merket noe som helst, eller om det bare var meg som hadde havnet i en "transe"
Han gjorde det klart for meg at det funket, men at han hadde en mye roligere holdning til det enn meg. Glemte forsåvidt å spørre han om det, men tror neppe at det var hans første møte med canna-food.
På turen hjem snakket Kåre og Ingolf med hverandre, fikk ikke med meg hva som ble sagt.. Men vil tro at de førte en normal dialog, jeg var derimot så langt borte at jeg ikke hadde håp om å kunne følge eller delta i en samtale.
Skjedde så mye rart rundt meg, den høye lyden fra trikken føltes merkelig.. Og alle stemmene rundt meg hørtes unaturlige ut. Klarer ikke helt å sette ord på hva jeg følte i den situasjonen, men hadde plutselig en helt annen virkelighetsoppfatning. Som om jeg var en helt annen person på en annen planet eller noe lignende.

Omsider returnerte vi til hotellet, første jeg gjorde var å rote litt rundt på google etter forskjellen mellom røyk og mat. Alt så helt greit ut før jeg fant ut at det var mer enn normalt at det varer i 7-8 timer. Først da begynte redselen å kicke inn. Men jeg bestemte meg for å gjøre det beste ut av det, ingen poeng å sitte her å være redd tenkte jeg.
Samlet gjengen i sofaen og satt på en episode av Two and a half men.
De første fem minuttene gikk ganske bra, men så skjedde det noe som vitenskapen neppe er i stand til å forklare.. Charlie Sheen ble skummel? Skikkelsen av han skremte livskitten av meg.. wtf liksom?
Prøvde å ta meg sammen, men hadde ingen kontroll over mine følelser.. For mange tanker som svirret rundt i hodet på meg, fant til slutt ut at det beste jeg kunne gjøre var å legge meg. Ingolf fikk med seg at jeg ikke var meg selv, så han vurderte å ringe security. Men Kåre gjorde det klart for både meg og han at dette var langt ifra uvanlig. Han var enig i at jeg burde legge meg nedpå litt. Så slik ble det.

Resten av dagen sov jeg dessverre bort, men de to andre tok seg en tur på byn samme kvelden. Hva som skjedde videre har jeg dessverre ikke peiling på, har enda til gode å spørre dem. Våknet opp etter 16 timer med søvn, følte meg faktisk godt uthvilt.

18 Januar 2015 - Søndag

Denne dagen tok jeg fullstendig med ro. Kåre og Ingolf derimot, hadde kjøpt tre space muffins dagen før. Noe av det samme som kaken vi spiste, så jeg takket pent nei til den. Orket ikke gå gjennom det samme tullet enda en gang. Tok meg heller en ensom sativa-mix utenfor hotellet for å starte dagen. Vandret litt rundt i gatene for meg selv mens jeg funderte litt på det ene og det andre, uten å komme frem til noe konkret.. Annet enn at jeg savnet sengen min som ventet på meg hjemme.
Da jeg returnerte til rommet var mine to partnere god og høy der de satt. Etter 90 minutter begynte Ingolf å reagere på samme måte som jeg gjorde dagen før. Ble lettere paranoid, ting gikk litt rundt for han og han sovnet til slutt på puten. Meg og Kåre ble sittende våken resten av dagen uten å gjøre mye fornuftig. Så noen filmer på netflix og hoppet til køys i normal tid.

Før vi til slutt sjekket ut, hoppet i en taxi til flyplassen og rett hjem igjen.
Vi forlot Amsterdam med et minne for livet, og vi vil nok ta oss en tur tilbake i fremtiden.. Kanskje når vi er litt eldre, og litt klokere

Cheers!
Sist endret av Gnarve; 23. januar 2015 kl. 02:06.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fy faen så godt jeg lo av den restaurantepisoden din, haha! Interessant lesning det her. Har selv opplevd at det kan bli for mye, men ikke helt på samme måte som deg. Fort gjort å overdrive det når man er i Amster
Hostinger.no
72 3
Hahah dønnis, artig!
Heftig. Herregud, den restaurant episoden hørtes helt forferdelig ut. Tror man bør være litt forsiktig med å si (*kremt*... rope )) noe sånt på restauranter eller i public generelt. Har hørt at nederlendere har en tendens til å være litt direkte og dermed ta sånt på alvor. Høres ut som dere røyket litt for hardt. Bør drøye ut sessionene litt så du ser hvilken form du får med tanke på kvaliteten der nede.

Ble turen dyr eller? Skal selv til Amsterdam om en liten stund, men vi valgte heller å velge ett billig sentrumsnært hotell og tar heller 6 dager. Hater små turer, føler ikke at jeg får noe ut av det liksom.
Sist endret av Lacertosus; 25. februar 2015 kl. 01:11.
Herlig rapport!! Hahaha, oh my.
Dette er kanskje det som har fått meg til å flire bedre enn jeg har på mange år! Fytti rakkern for en morsom rapport! Tror nettopp du gjorde livet mitt noen dager lengre
Sist endret av SoppVandreren; 25. februar 2015 kl. 02:32.
Takker for positive tilbakemeldinger folkens! Godt å høre at noen verdsetter galskapen min
Lacertosus, tar jeg flybilletter, hotellregning og lommepenger i betraktning ble prislappen ca 7-8 tusen perr person.
Men igjen, vi brukte kanskje litt mer enn vi hadde behov for
▼ ... noen måneder senere ... ▼
"WORST BALLS EVER!!"! jeg dør
Tusen takk som delte denne historien, restaurant-episoden er noe av det morsomste jeg har lest. Tror også jeg har fått forlenget livet mitt med noen dager