Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2663
Noen som kan fortelle meg hvorfor jeg får små hull midt i sveisen?
Altså vist jeg "punkt sveiser" meg rundt ett eksosrør, er det ett lite hull midt i hvert punkt omtrent.
Bruker jeg for lite gass? 10liter/min utendørs, ikke mye vind.



Sist endret av Erchar9699; 4. juli 2020 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøv med ca 18l i minuttet og prøv og ikke avslutt midt i sprekken du skal sveise. Punkt sveis i siden og la det flyte ut mot midten. For så og punkte på motsatt side av sprekken til det flyter ut i det første punktet vist du skjønner.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Prøv med ca 18l i minuttet og prøv og ikke avslutt midt i sprekken du skal sveise. Punkt sveis i siden og la det flyte ut mot midten. For så og punkte på motsatt side av sprekken til det flyter ut i det første punktet vist du skjønner.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Da skal jeg prøve det. Nå skal det sies at jeg ikke har slipt ned til rent metall rundt heller.
Vet ikke hva dette belegget på eksosrørene består av jeg, om det skulle ha noe å si? Har ikke sveisa noe særlig siden videregående så er ganske rusten

Vil jo tro at om dette belegget har noe å si ville det vert mere sår rundt i kantene? Og ikke midt i sveisen
Sist endret av Erchar9699; 4. juli 2020 kl. 23:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du bruker for lite gass. Øk gassen til 13-14l/m. 18l/m er ikke nødvendig.

Disse rørene går fint å helsveise, trenger ikke punkte disse. Har gjort det selv uten problemer.
Vist det er galvaniserte rør så er det bare og slipe først. Vist du ønsker ett bra resultat.
Sitat av Dr4rus Vis innlegg
Du bruker for lite gass. Øk gassen til 13-14l/m. 18l/m er ikke nødvendig.

Disse rørene går fint å helsveise, trenger ikke punkte disse. Har gjort det selv uten problemer.
Vis hele sitatet...
Syntes kanskje 18l/m hørtes litt i overkant ut selv. Ja går sikkert fint å helsveise de, må bare få justert inn apparatet skikkelig. Har justering på volt (0-10) trinnløst noe som er nytt for meg, er vandt med å stille inn ampere når jeg har sveiset tidligere, også fulgte det med en utrolig dårlig bruksanvisning så har ikke funnet ut helt hvordan forholdet mellom trådmating og V skal være
Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
Syntes kanskje 18l/m hørtes litt i overkant ut selv. Ja går sikkert fint å helsveise de, må bare få justert inn apparatet skikkelig. Har justering på volt (0-10) trinnløst noe som er nytt for meg, er vandt med å stille inn ampere når jeg har sveiset tidligere, også fulgte det med en utrolig dårlig bruksanvisning så har ikke funnet ut helt hvordan forholdet mellom trådmating og V skal være
Vis hele sitatet...
Hvilket apparat har du?

Hør på lyden når du skal justere mating, du skal høre en jevn å fin knitring når du har justert inn riktig.
Sitat av Dr4rus Vis innlegg
Hvilket apparat har du?

Hør på lyden når du skal justere mating, du skal høre en jevn å fin knitring når du har justert inn riktig.
Vis hele sitatet...
Magma pro mig 140

Vet du hvor hardt trådmatingen skal være strammet? Er det ikke sånn at man akkurat skal kunne klare å stoppe tråden med en finger fremme i sveisepistolen?
Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
Magma pro mig 140

Vet du hvor hardt trådmatingen skal være strammet? Er det ikke sånn at man akkurat skal kunne klare å stoppe tråden med en finger fremme i sveisepistolen?
Vis hele sitatet...
Har aldri vært borti dette apparatet før, men det ser jo ut som et helt OK apparat.

Har aldri hørt om det før, jeg justerer bare slik at tråden går fint og slik at materen hele tiden greier å mate på og ikke "glipper". Ikke for svakt og ikke for hardt.

Ellers så ligger det veldig mye bra info på youtube. Anbefaler å søke litt rundt der dersom det er noe du lurer på angående innstillinger, teknikker osv.
Sitat av Dr4rus Vis innlegg
Har aldri vært borti dette apparatet før, men det ser jo ut som et helt OK apparat.

Har aldri hørt om det før, jeg justerer bare slik at tråden går fint og slik at materen hele tiden greier å mate på og ikke "glipper". Ikke for svakt og ikke for hardt.

Ellers så ligger det veldig mye bra info på youtube. Anbefaler å søke litt rundt der dersom det er noe du lurer på angående innstillinger, teknikker osv.
Vis hele sitatet...
Får nesten bare prøve meg mere frem. Apparatet virker veldig greit så langt, skal sies at jeg ikke har prøvd det mye enda, men får se hvordan det holder seg. Har ihvertfall jevn og fin trådmating, noe jeg har skjønt at andre rimeligere apparater sliter med
Vanlig å få slike hull. Sveisen er holdbar, men hvordan holder du sveisepistolen? Ser ut som du sveiser rett ned, men pistolen bør være i en 15-25° posisjon, med veien du sveiser.
13l/m er fint. Gjerne hold sveisen litt lenger og lag en litt pytt før du stopper.
For mye tråd/varme? Kan hende det bare er instillinger som skal til. Men jeg sveiser stort sett bare med ox/ascetylen..
Sitat av Blixus Vis innlegg
Vanlig å få slike hull. Sveisen er holdbar, men hvordan holder du sveisepistolen? Ser ut som du sveiser rett ned, men pistolen bør være i en 15-25° posisjon, med veien du sveiser.
13l/m er fint. Gjerne hold sveisen litt lenger og lag en litt pytt før du stopper.
Vis hele sitatet...
Det har du nok helt rett i 😊
Sitat av warmkorv Vis innlegg
For mye tråd/varme? Kan hende det bare er instillinger som skal til. Men jeg sveiser stort sett bare med ox/ascetylen..
Vis hele sitatet...
Tror egentlig ikke trådmating eller varme er problemet. Ser ut som hullet danner seg i det øyeblikket sveisen slutter å gløde, men det kan jo være jeg ikke ser det før pga lyset
Men det er faen meg gøy å sveise. Hvordan er det når man får dreisen på mig/ tig kontre gass? Jeg digger smeltebadet og «roen» med o2+acetylen, så holder meg liksom til det....

Riktig tråd regner jeg med?
Sist endret av warmkorv; 5. juli 2020 kl. 00:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Men det er faen meg gøy å sveise. Hvordan er det når man får dreisen på mig/ tig kontre gass? Jeg digger smeltebadet og «roen» med o2+acetylen, så holder meg liksom til det....

Riktig tråd regner jeg med?
Vis hele sitatet...
Ja sveising er artig! Bruker riktig tråd, og 18/82 blanding med co2 og argon

Tig og gass er vel samme greia omtrent? Mtp teknikk osv
Har fått slikt selv når jeg har sveiset utendørs og det har vært vind, tror vinden blåser gassen vekk og det er derfor det blir hull. Men jeg er ingen sveiser, kun selvlært så ta det med en klype salt. Men de gangene jeg har opplevd det har jeg heller gått inn å sveiset inne i garasjen der det ikke er vind og da blir det ikke hull.
Sist endret av _abc_; 5. juli 2020 kl. 00:38.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Har fått slikt selv når jeg har sveiset utendørs og det har vært vind, tror vinden blåser gassen vekk og det er derfor det blir hull. Men jeg er ingen sveiser, kun selvlært så ta det med en klype salt. Men de gangene jeg har opplevd det har jeg heller gått inn å sveiset inne i garasjen der det ikke er vind og da blir det ikke hull.
Vis hele sitatet...
Da er det nok det som er problemet her også, har ikke noe sted å holde på inne, så da får jeg prøve å bruke mere gass
Bare det å justere opp gassen til 12l/m utgjorde hele forskjellen, nå ser sveisen ut som de skal!

Noen her som har erfaringer med produkter som fungerer til å holde gasshylsa eller hva det heter ren?