Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1101
En kompis har sendt meg en pakke fra nederland med kosttilskudd i. Det er l-theanine og zink.

Fikk i dag SMS om at det har ankommet postens tollager og at jeg må laste opp faktura / dokumentasjon på sendingens innhold.

Det var jeg jo ikke, da det er en gave fra kompissen min.

Dette er en rekommandert sending....


Hva kan jeg laste opp av dokumentasjon? Eller hvordan skal jeg gå frem for å få pakken?
Sist endret av 3mma; 7. mai 2020 kl. 11:40.
Sitat av 3mma Vis innlegg
En kompis har sendt meg en pakke fra nederland med kosttilskudd i. Det er l-theanine og zink.

Fikk i dag SMS om at det har ankommet postens tollager og at jeg må laste opp faktura / dokumentasjon på sendingens innhold.

Det var jeg jo ikke, da det er en gave fra kompissen min.

Dette er en rekommandert sending....


Hva kan jeg laste opp av dokumentasjon? Eller hvordan skal jeg gå frem for å få pakken?
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å sende som svar på henvendelsen at dette er en gave og derfor ikke skal fortolles(sett at verdien er under 1000,-)?
Uvaksinert 👍
Er nok ikke lov å motta en slik gave.
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Har du prøvd å sende som svar på henvendelsen at dette er en gave og derfor ikke skal fortolles(sett at verdien er under 1000,-)?
Vis hele sitatet...
Nei, men ringte posten og hun sa at jeg burde prøve å sende inn det som forklaring. Så gjør det, samt pakkseddel med pakkens innhold.
Både l-theanine og zink er lovlig i norge, så forstår ikke helt problemet. I utgangspunktet vet du ikke nødvendigvis hva som er i pakken engang, så det er litt merkelig å kreve dokumentasjon fra deg. Du er sikker på det ikke er noe ulovlig i den?
Kan hende de ikke kan åpne den fordi den er rekommandert (tviler litt på at det hindrer dem egentlig), og at det er derfor de spør deg hva som er i den.
Gaver under 1000kr fra privatpersoner skal ikke fortolles heller, så de tror sikkert du har bestilt dop eller noe. Ring tollen kanskje?
Trådstarter
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Både l-theanine og zink er lovlig i norge, så forstår ikke helt problemet. I utgangspunktet vet du ikke nødvendigvis hva som er i pakken engang, så det er litt merkelig å kreve dokumentasjon fra deg. Du er sikker på det ikke er noe ulovlig i den?
Kan hende de ikke kan åpne den fordi den er rekommandert (tviler litt på at det hindrer dem egentlig), og at det er derfor de spør deg hva som er i den.
Gaver under 1000kr fra privatpersoner skal ikke fortolles heller, så de tror sikkert du har bestilt dop eller noe. Ring tollen kanskje?
Vis hele sitatet...
Ikke noe ulovlig i den. Endte med å sende dokumentasjon på hva som er i pakken, samt en beskrivelse om at det er gave.

Satser på det går