Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1576
Har flyttet inn på en hybel hvor det internettet som følger med i leien ikke holder mål (testa det på speedtest og havna på rundt 0,15mbps.
Noe som er i underkant av hva jeg trenger. Regner med at det er fordi det kun er trådløst nett og hybelen ligger noen meter fra huset(dårlig signal).

Så derfor lurer jeg på. Finnes det noen mobile bredbånd som kan brukes til daglig i hybelen min?

Dvs at helst ikke noe datacap, men må det være så burde den være relativt høy.

Noen som har noen forslag?
Her er ihvertfall Telenor sine. Det kommer med cap på 1-30 GB.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Er vel cap hos alle operatørene i landet, og det kan lønne seg å teste med mobil eller andres mobile bredbånd før du kjøper noe iht. hastighet og slikt. Ping er et issue om du skal spille. Alt av streamingtjenester (youtube/spotify/netflix osv.) spiser den datakvota rimelig kjapt!
Beste tipset er å snakke med utleier og høre om de kan kjøpe mer hastighet til seg og at du kjøper en ny router og dermed får bedre trådløsignaler.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Ville det ikke være enklere å enten sette opp en liten antenne eller trekke ledning fra huset til hybelen?
Trådstarter
14 0
Trekke ledning tror jeg er uaktuelt da han ikke vil at jeg skal forandre på noe
Og han har allerede en extender til nettet, men den funker heller dårlig.

Skal selvfølgelig kontakte han om det, men tviler på at stort skjer
Billigere å bestille vanlig bredbånd.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Billigere å bestille vanlig bredbånd.
Vis hele sitatet...
+ mere stabilt.
+ ingen grense på forbruket.

Kan du bestille vanlig bredbånd så gå for det!
Jeg er i den situasjonen at Telenor nekter å legge linje frem til huset mitt, da de sier at dette blir for dyrt siden de må sette opp en stolpe. Jeg bor kanskje 150 meter unna "hovedveien" i bygda her. Har måttet ty til Ice pga både Netcom og Telenor har helt elendig dekning (vi snakker 1-3 streker Edge), så om jeg var deg, så ville jeg prøvd å få lånt meg en av hver type å testet ut hvilke hastigheter du får der du bor, før du kjøper. Skal nevnes at ice ikke er særlig kjapt her heller da. Har du mulighet til normalt bredbånd, så ville jeg satset på det.
Sitat av lopas1 Vis innlegg
Har flyttet inn på en hybel hvor det internettet som følger med i leien ikke holder mål (testa det på speedtest og havna på rundt 0,15mbps.
Noe som er i underkant av hva jeg trenger. Regner med at det er fordi det kun er trådløst nett og hybelen ligger noen meter fra huset(dårlig signal).

Så derfor lurer jeg på. Finnes det noen mobile bredbånd som kan brukes til daglig i hybelen min?

Dvs at helst ikke noe datacap, men må det være så burde den være relativt høy.

Noen som har noen forslag?
Vis hele sitatet...
https://netcom.no/privat/mobilt-bredband/hjemmebredband

Har denne selv, fungerer kung! Litt lite trafikk, men det funker.
Har mobilt bredbånd fra Telenor. Grense på 30gb (litt vel lite om du sitter mye på youtube / streamer mye). Jeg ligger på rundt 25Mbit hos speedtest.net. Ping ligger vel på rundt 60ms.

Jeg spiller endel onlinespill og til dette funkere mobilt bredbånd fint til sitt bruk, ok ping og som regel stabilt.
Dog vil jeg ikke anbefale dette om du kan skaffe deg "vanlig" bredbånd. Jeg betaler 599.- / mnd for mitt bredbånd, dette er fordi jeg ikke kan få bredbånd hvor jeg bor.

De fleste leverandører har dekningskart, vil anbefale deg å sjekke dette ut før du bestemmer deg.
Hadde gått på dx.com og bestilt meg en wifi usb/kort forsterker. Og sett om signalet ble bedre, og gjør det det. Så er det jo bare engangs sum, og ikke noe du må betale på vær mnd.
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Jeg er i den situasjonen at Telenor nekter å legge linje frem til huset mitt, da de sier at dette blir for dyrt siden de må sette opp en stolpe. Jeg bor kanskje 150 meter unna "hovedveien" i bygda her. Har måttet ty til Ice pga både Netcom og Telenor har helt elendig dekning (vi snakker 1-3 streker Edge), så om jeg var deg, så ville jeg prøvd å få lånt meg en av hver type å testet ut hvilke hastigheter du får der du bor, før du kjøper. Skal nevnes at ice ikke er særlig kjapt her heller da. Har du mulighet til normalt bredbånd, så ville jeg satset på det.
Vis hele sitatet...
Noen skyt meg om jeg tar feil. Men er det ikke slik at alle i Norge har krav på fast tlf? Noe som da gjør at Telenor må legge inn linje til Juliaan?
Da har du linje inn i huset ditt.
Ville sjekket opp i det tøffel sier, men hvem vet, det er jo mulig hybel ikke faller innunder den paraplyen.








aircrack-ng
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Jeg er i den situasjonen at Telenor nekter å legge linje frem til huset mitt, da de sier at dette blir for dyrt siden de må sette opp en stolpe. Jeg bor kanskje 150 meter unna "hovedveien" i bygda her. Har måttet ty til Ice pga både Netcom og Telenor har helt elendig dekning (vi snakker 1-3 streker Edge), så om jeg var deg, så ville jeg prøvd å få lånt meg en av hver type å testet ut hvilke hastigheter du får der du bor, før du kjøper. Skal nevnes at ice ikke er særlig kjapt her heller da. Har du mulighet til normalt bredbånd, så ville jeg satset på det.
Vis hele sitatet...
Bestill fasttelefon. Da er de nødt å legge kabel til deg som er lovfestet. Kan være at de tilbyr GSM-telefon, men si at du SKAL ha analog linje.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Bestill fasttelefon. Da er de nødt å legge kabel til deg som er lovfestet. Kan være at de tilbyr GSM-telefon, men si at du SKAL ha analog linje.
Vis hele sitatet...
Var det jeg mente var riktig. Så kjør på!
Det har blitt noen lovendringer, som gjør at man ikke har krav på fasttelefon lenger, det er hvertfall dette jeg ble forklart, og etter div googling så så dette ut til å stemme.