Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 5791
Lessons learned: Både AMK og oppringer gjordet feil. Shit happens, et menneske måtte bøte med livet!
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Lessons learned: Både AMK og oppringer gjordet feil. Shit happens, et menneske måtte bøte med livet!
Vis hele sitatet...
"Om lag 5000 mennesker får hjertestans årlig utenfor sykehus. Av disse overlever cirka 5 prosent på landsbasis."
http://www.norskluftambulanse.no/Art...=528&amid=3492

Jeg mener et menneske måtte bøte med livet grunnet en utrolig lav overlevelsessjanse uansett om ambulansen hadde stått utenfor når hun ble syk eller måtte vente på politiet.
Det er godt å vite at alle som gir flengende kritikk til AMK, har:

* Hørt og lest den korrekt gjengitte lydloggen
* Har god kjennskap til ambulansehverdagen og prosedyrer i tjenesten
* Har god kjennskap til AMK
* Alltid tyr til agressivitet og trusler om vold (og ikke panikk og redsel) hvis noe uforutsett skulle skje
* Kan garantere 100% for at sikkerheten til ambulansepersonellet i denne situasjonen ikke var truet
* Forlanger kjørekode 1 for synkope

Slike ting er godt og vite.

Og forresten (les dette)

Advokat Nazir uttalte imidlertid til NRK Dagsrevyen i kveld at han har unnlatt å offentliggjøre opptakene slik han hele tiden har sagt han skulle - nettopp fordi samtalen inneholder språkbruk som "vanlige mennesker" kan oppfatte som truende..
Vis hele sitatet...
Kan dere som da kritisere AMK så sterkt være å vennelige å definere:

1. Hva "vanlige personer" kan oppfatte som truende
2. Hva utrykningspersonell og andre skal oppfatte som truende
Gratulerer. Det er slike idiotfakter som det dere driver med som gjør at ambulansene er optatt, og ikke har tid til å komme til folk som virkelig trenger det, og er uforskyltet.
Det og skryte av hvor barnslig dere er i en diskusjon om hvor fort en ambulanse kommer til stedet er bare patetisk.
Vis hele sitatet...
Wow, det var kun for å komme med ett eksempel gutten min. Jeg vet ikke hvordan du hadde reagert hvis du hadde havna opp i en slik situasjon, men regner med du hadde tatt alt som en helt og vært helt rolig. Jeg driter i hvor lang tid ambulansen tok. Det som irriterer meg er hvordan de svarer til vedkommende, de truer med å ikke hjelpe fordi personen er stressa, hvem kan klandre han? Seff blir han stressa og frustrert.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Lessons learned: Både AMK og oppringer gjordet feil. Shit happens, et menneske måtte bøte med livet!
Vis hele sitatet...
Eneste fornuftige posten i denne tråden.
Sitat av Sealine Vis innlegg
Wow, det var kun for å komme med ett eksempel gutten min. Jeg vet ikke hvordan du hadde reagert hvis du hadde havna opp i en slik situasjon, men regner med du hadde tatt alt som en helt og vært helt rolig. Jeg driter i hvor lang tid ambulansen tok. Det som irriterer meg er hvordan de svarer til vedkommende, de truer med å ikke hjelpe fordi personen er stressa, hvem kan klandre han? Seff blir han stressa og frustrert.
Vis hele sitatet...
Det eneste AMK-operatøren prøver å få klarhet i er HVA som har skjedd, og roe ned vedkommende, kan vel umulig se noe galt i det.

Jeg har vært med på flerfoldige akutte oppdrag og i de aller fleste tilfellene er folk både redde, nervøse og svært urasjonelle, eller svært rolige og rasjonelle. De fåtall av gangene vi mottar trusler eller opplever situasjonen som svært ubehagelig har det i 99% av tilfellene vært rus eller psykiatri inni bildet dette er min opplevelse, kan godt være at andre har en annen opplevelse, men tviler på det
At han allerede etter svært få sekunder ber om en
jævela, forpult ambulanse
Vis hele sitatet...
.
Det er svært viktig for ambulansepersonellet at få så mye informasjon som mulig om oppdraget for å kunne forbrede seg på hva de kan møte og diskutere seg imellom, hvem som skal gjøre hva osv, samt at man får tid til å tenke litt selv over hva man kan møte.

Ja, det er lov å være både stressa, redd og frustrert, men å komme med trusler hører INGEN steder hjemme. Særlig overfor personer som vil hjelpe.
Da er lydloggene for denne saken utgitt her:
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...t-3100108.html
Utifra loggene må jeg si telefon 1 og 4 kan ha vært et svakt punkt for AMK.

Greit nok, personen fra AMK som tok den første samtalen fikk en feil tone når det ble 2 personer i telefonen i andre enden, og han følte nok han ikke fikk informasjonen han ønsket.
Ellers forstår jeg utifra resten av samtalene hvorfor politi ble tilkalt.

Det virker også etter samtale 2 som at hele AMK fikk internt beskjed om hendelsen, og derfor skjønner jeg også at de ikke følte for å prøve å snillsnakke seg gjennom de verbale overgrepene.

Min oppsumering av saken: Dårlig kommunikasjon mellom familien og AMK som fort ble om til sinne fra de som ikke var tilstede hos kvinnen.

Hva tror dere? Kunne dette vært ungått dersom den første operatøren hadde latt dem skrike ferdig når det ble 2 av dem på telefonen?

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2791472.ece
Her står det forresten at AMK ringte tilbake til personen som ringte først.
Blir denne samtalen utgitt?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Nå vet jeg ikke hvor mange som ringer AMK og ber om ambulanse på en dag, men jeg vil anta at man har en protokoll å følge når noen ringer inn. Og når innringer i tillegg blir såppas hissig såppas fort, og ikke klarer å svare på spørsmål uten å kjefte opp operatøren så synes jeg det blir feil å legge dette på AMK.
Det jeg ikke skjønner er hvordan han som ringte viste at ho lå for døden, når han var et annet sted, der de ikke hadde telefon.

Skjønner godt hvorfor sentralen trodde det var tull, det er han som ringte som opphisset sentralen også. Synd at en person døde pga dette, men jeg blir forbanna av å se utlendinger oppføre seg på denne måten.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Det jeg ikke skjønner er hvordan han som ringte viste at ho lå for døden, når han var et annet sted, der de ikke hadde telefon.

Skjønner godt hvorfor sentralen trodde det var tull, det er han som ringte som opphisset sentralen også. Synd at en person døde pga dette, men jeg blir forbanna av å se utlendinger oppføre seg på denne måten.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er sånn at en person som snakker dårlig norsk var tilstede hos kvinnen. Den personen hade nok mobilkontakt med de i bilen som gjorde anropene til AMK.
Jeg synes måten innvandrerne oppførte seg i telefonen å tonen de brukte på gjør de selv skyld i mye av misforståelsen.
Det å komme med trusler å bruke en slik aggressiv tone når noen prøver å hjelpe deg blir bare for dumt.

Da jeg var 11 år opplevde jeg selv at min mamma nesten døde å ble hentet av ambulanse.
Da var jeg og søsteren min (14år da) hjemme og jeg måtte ringe å snakke med ambulansepersonell, det at de tok seg god tid å samlet informasjon er noe av det som gjorde at hun overlevde for da viste de hvilken situasjon vi var i å hva som trengtes.
synes det er rart at Ingen som ringer inn sier hva de heter osv. Har selv lært mange ganger på skolen hva man skal si når man ringer til 113. De her bare skriker og sier "hallo".

AMK win dette
"Da sykebilen kom til stedet, oppsto det et basketak mellom ambulansefolkene og kvinnens familie."

Hadde jeg vært ambulansepersonell i denne situasjonen, hadde jeg ikke handlet noe annerledes. Man kan ikke gå inn i et hus, og gjøre arbeidet sitt, hvis man frykter for eget liv og helse. Denne situasjonen kunne selvsagt blitt taklet annerledes, og kvinnens liv kunne blitt reddet. (kanskje ikke) Hva vet vi? Det er mye som ikke kommer ut i media også.

Man kan jo samenligne det med brannmenn. De går ikke inn i et overtent hus for å slukke det.

Dvergen
Sist endret av Dvergen; 13. januar 2010 kl. 01:15.
Sitat av Dvergen Vis innlegg
"Da sykebilen kom til stedet, oppsto det et basketak mellom ambulansefolkene og kvinnens familie."

Hadde jeg vært ambulansepersonell i denne situasjonen, hadde jeg ikke handlet noe annerledes. Man kan ikke gå inn i et hus, og gjøre arbeidet sitt, hvis man frykter for eget liv og helse. Denne situasjonen kunne selvsagt blitt taklet annerledes, og kvinnens liv kunne blitt reddet. (kanskje ikke) Hva vet vi? Det er mye som ikke kommer ut i media også.

Man kan jo samenligne det med brannmenn. De går ikke inn i et overtent hus for å slukke det.

Dvergen
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hvorfra du har den teksten hvor det hevdes ambulansepersonellet kom i basketak med familien. Politiet kom til stedet og var i basketak med familien. Ambulansene (3 stk) ventet rundt hjørnet for å ikke bli involvert i den.
Det nærmeste jeg har lest ang ambulansen og kontakt med pårørende, er vel at det ble meldt tidlig at de banket på rutene på ambulansen.
Det ble senere endret til at de banket på rutene til politibilen når den ankom som førte til at flere ble arrestert.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg kan virkelig ikke skjønne all kritikken mot AMK som pøses ut her av folk som ikke ser ut til å ha satt seg inn i hendelselforløpet eller standard prosedyrer i ambulasesituasjoner.

Det mange ikke ser ut til å ha skjønt er at ambulansepersonell ikke er leger, derfor spør AMK sentralen pårørende så mange spørsmål som mulig for å så vurdere og koordinere hvilket utstyr som skal brukes og hvilke teknikker, alt dette sparer man mye tid på og det er en grunn til at prosedyren er sånn.
AMK sentralen sier klart i loggen at "Ja, men du, vi er på vei til å komme, men nå må jeg vite hva som skjer der?", som så begynner å surne: "Hun er dårlig. Hun er dårlig, sier jeg. Hun er dårlig, veldig dårlig. Besvimt, besvimt. Du hører jo ikke hva jeg sier kamerat. Du hører...

Jo, jeg hører hva du sier, men kan du ikke roe deg litt ned da.

Hør da, slutt å mas. Bare send en jævla forpult ambulanse!"

I det punktet har innringer selv tråkka i salaten hardt, etter min mening, ambulansepersonellet kan ikke gjøre jobben sin på riktig måte uten relevant informasjon som så kan tolkes til hvilket utstyr de skal ha med seg inn etc.

Kulturforskjellen kan være en stor faktor til at når ambulansen kommer, så tør de ikke gå inn, og jeg synes folk er veldig høye i hatten når de retter kritikk mot ambulansepersonellet her, de gjør en vanskelig jobb, en jobb de fleste av oss hverken vil eller hadde taklet på dagsbasis. Mener de at familiemedlemmene var så truende at de ikke turte gå inn, stoler jeg på den vurderingen.

AMK får hysteriske folk på telefonen hele tiden, men dette er første gang vi hører om et tilfelle der innringerne er så uforståelig (brøling, banning) at AMK ikke får gjort jobben sin, jeg mener ansvaret hviler på familien og folk bør forstå at det ikke nytter å brøle og skrike etter de som prøver å hjelpe deg.
Jeg er svært usikker på hvordan jeg hadde oppført meg på telefon hvis noen i min familie var døende og jeg ikke ble møtt med forståelse at dette var en hastesak. Jeg hadde nok tvilsomt langet ut med gloser på linje med aktuell sak, men jeg hadde nok blitt relativt sint/frustrert og muligens sagt noe jeg vanligvis ikke ville gjort. At jeg ikke skulle fått en ambulanse, eller bli tatt seriøs etter og ha ringt gjentatte ganger hadde jeg sett på en mangel av profesjonalitet hos den aktuelle koordinatoren.

Det er trist for familien at de mistet et familiemedlem, men det er en del av livet. Utifra hva jeg har forstått, så er det ikke sikkert det hadde tatt en annen vending om en ambulanse hadde blitt sendt med en gang.

Utover dette kan jeg ikke ytre noe mening før det blir fremlagt noe mer historie på hva som har skjedd.

Gid hadde bare alle profesjonelle vært feilfri; meg inkludert. Det hadde vært topp.
Sist endret av JMR; 13. januar 2010 kl. 15:40.
JMR: nå kom jo ikke ambulansen grunnet samtale 2-9 men fordi AMK ringte tilbake oppringer fra samtale 1.
Det eneste sinnet fra samtale 2-9 gjorde var å sørge for at politiet måtte inn i situasjonen før ambulansen.
Som jeg har gitt link til tidligere her er det også kun 5% av de med hjertestans som overlever med mindre hjertestansen foregår på et sykehus.
Mitt synspunkt er at de siste 5% brukte familien opp på miskommunikasjon og misforståelser av hvordan den norske ambulansetjenesten fungerer.
Nå forsvant innlegget jeg nettopp skrev. Får skrive det en gang til da.

rlundstad: Jeg legger for all del ikke all skylden på AMK, men jeg har lov til å mene det burde blitt håndtert på en annen måte. Det gjelder for all del begge sidene. Jeg kan ikke selv forklare hvordan jeg hadde opptredt i en slik situasjon, da jeg aldri har vært i en slik situasjon.

Jeg bare lurer.. Hvis jeg hadde opptredt ganske uforskammet på telefonen grunnet panikk, skal jeg da taes mindre alvorlig? Hva om jeg er mentalt utviklingshemmet og ikke har den samme muligheten til og forklare meg? Er det da min skyld at det oppstår misforståelser?

Jeg setter det litt på spissen og det er ikke helt relevant utifra denne saken, men forstår du hva jeg mener?
Selvfølgelig er det ditt problem om du ikke klarer å forklare deg. AMK gjør det de kan for å forstå, men å kreve at de skal forstå alt alltid er jo helt urimelig. Som sagt så kan de ikke sende ambulanser og legepersonell til alle og da er de totalt avhengig av mest mulig informasjon.
Har ingen av dere tatt førstehjelpskurs? Hva er de tre helt essensielle opplysningene du må gi fra deg når det du ringer 113?

Du tas nok ikke mindre alvorlig selv om du har panikk, men om du ikke er i stand til å forklare situasjonen godt nok til at AMK kan ta en avgjørelse så er det ditt problem. Det er ikke dermed sagt at de ikke sender en ambulanse, men sjansen for missforståelser er der. Jeg er helt sikker på at AMK jobber kontinuerlig med akkurat slike situasjoner, for å lære seg til å bli flinkere til å forstå og takle det, men det kommer aldri til å bli feilfritt. Det er mennesker det er snakk om, i begge ender av telefonrøret.

Det som er interessant i saken er om AMK forskjellsbehandler Ola og Muhammed, noe jeg har veldig lite tro på.
Jepp. Jeg er enig med deg. Det er mitt PROBLEM hvis jeg ikke klarer og gjøre meg forstått godt nok, men at jeg skal bli lidende av den grunn er en annen sak. Som du sier (og jeg har sagt) er vi ikke feilfri. :-/

Jeg har ingen tro på at AMK gjør noe forskjellsbehandling mellom Ola og Muhammed, men vi har alle fordommer og om det en gang gjør oss noe mer skeptisk er et faktum.

Fremdeles; Jeg har ingen tro på at AMK hadde gjort noe annerledes grunnet opprinnelsen.
Først; Ja, de ringte meg med en gang. Kom med en gang!
Senere; Hele familien er der. Og de har ikke mobil. Slutt å spør. Bare send en forpult ambulanse

Noe mer forklaring angående dette?
Sist endret av Volch0k; 16. januar 2010 kl. 21:51.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Først; Ja, de ringte meg med en gang. Kom med en gang!

Senere; Hele familien er der. Og de har ikke mobil. Slutt å spør. Bare send en forpult ambulanse

Noe mer forklaring angående dette?
Vis hele sitatet...
De ringte vel med den spesielle fasttelefonen som er sprerret for 113?