Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 5968
Jeg har en iMac fra 2008 stående. Kjøpte den ny. Den har ikke vært i bruk på 4-5 år.
Startet den opp for noen uker siden og den fungerte.
Den ville kjøre oppdatering, men i løpet av oppdateringen låste den seg helt. Hvit skjerm. Ingenting skjedde på 2 dager. Så jeg slo den av. Når jeg startet den igjen, så var det fremdeles hvit skjerm. Prøvde alle triksene. Command+R. Command+S. Option. Osv.

Konkluderte med at harddisken var gåen.
Kjøpte en ny Samsung EVO 860 og monterte.
Når jeg starter den opp får jeg hvit skjerm med bilde av en mappe med spørsmålstegn inni som blinker.
Har prøvd Command+R. Da får jeg fram musepilen. Men Diskverktøy starter ikke.
Det samme gjelder hvis jeg trykker Command+S. Eller Option+Command+R.
Noen ganger får jeg bare hvit skjerm. Ingen musepeker og ingen blinkende konvolutt. Jeg kommer meg altså ikke inn på hverken Diskverktøy eller noen andre oppstartsprogrammer.
Jeg har også prøve å koble til en formatert ekstern harddisk. Uten at det er noen forskjell.
Noen forslag til løsning?
Sist endret av Hsd; 26. juni 2020 kl. 01:21. Grunn: Tillegg.
Er det intel prosessor på den så ville jeg installert linux på den (Jeg tror 2007 modellen er den siste powerPC eller hva det heter).

Du trenger i såfall en fungerende pc, Usb stick på ca 8GB og et program som f.eks balena etcher. last ned f.eks Ubuntu, som er veldig brukervennlig.

Maskinen er for gammel til å få macos versjon som har support for fungerende nettlesere blandet annet, så macOS tror jeg bare du kan glemme.
Hsd
Trådstarter
2 0
Den kjører El Capitan uten problem. Og jeg vil ikke ha Linux. Jeg vil ha El Capitan.
Dessuten har jeg ingen PC. Jeg har en iMac 27", en MacBook Pro 15" og en iPhone. Så da skjønner du hvor landet ligger.