Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2249
Hei.



Mulig dette skulle vært plassert på jobb.



Jeg ble sykemeldt 4 Februar i år.

Har siden dette ikke hørt fra bedriften i form av noe som helst.

Er eksludert fra alt som er mailer og drift.



Har selv sagt jeg er frisk nok til friskmelding, men de viser fortsatt ingen interesse.



Før jeg fører inn fler detaljer rundt en del ting jeg bekymrer meg om rundt det formelle som skjer innad, men som de ikke er klar over at jeg har fått innsyn i, er det normalt at man blir eksludert på alle punkter?



Har ikke vært sykemeldt før.

Er selv driftsleder for avdelingen og har alltid inkludert skiftledere som er under meg når de har vært sykemeldt så de kan komme seg up to date når de er tilbake igjen.



Kan legge til at jeg vet at bedriften har en utfordring ifht arbeidsfordeling mellom meg og en kollega, de vet ikke hva de skal gjøre med oss begge og virker for meg som at de er mest intr i og beholde en av oss.



Føler litt at det er en utskvisning på gang.
Trust your gut feeling.
Høres ut som en sleip og feig arbeidsgiver!!
Kontakt fagforening asap!
Hvis du er «frisk nok til friskmelding» så friskmelder du deg og stiller på jobb. Så kan du ved passende anledning be om en samtale med nærmeste leder hvor du gjør rede for hvordan du opplever at du «ble holdt utenfor» når du var sykemeldt...

Du kan også ta opp konflikten med din kollega hvis du mener bedriften ikke tar grep for å løse det.
Nå vet ikke jeg hvorfor du er sykmeldt, men det er jo slik at om man er sykmeldt kan man ikke jobbe og da skal jo heller ikke arbeidsgiver mase på deg og sørge for å holde deg oppdatert underveis mens du er sykemeldt - kan jo være stress / nedbrenthet som gjør at man er borte fra jobb, og da skal man ikke kjenne press på at arbeidsgiver maser på deg med jobbrelaterte ting.
Trådstarter
14 0
Jeg mener jeg er frisk nok til det, det er også avtalt med legen at jeg kunne bare gi han beskjed så friskmelder han meg.
Etter 2 mailer til min arbeidsgiver denne uken om at vil inn til samtale og ta opp jobben igjen, har jeg ikke fått noen tilbakemelding.
I tillegg vet jeg at det er avtalt ett møte om hvordan 4 andre skal håndtere mine arbeidsoppgaver. Dette møtet blir holdt 2 dager før min nåværende sykemelding går ut, noe jeg finner litt finurlig.

Dette med kollegaen min er at han ble ansatt for og frigjøre meg fra mine normale arbeidsoppgaver, men som min leder.
Han taklet ikke stresset og ble sykemeldt 1 år. Jeg har i mellom tiden blitt satt i han sin posisjon med unntak av lønn og div administrende oppgaver. Dette har han fått tilbake nå som han gradvis har kommet inn i full stilling igjen.
For meg virker det som at det ikke er nok oppgaver til han, og at han er bitter på at jeg har "tatt" over han sin jobb.
Dette er i så fall arbeidsgivers ansvar om det var gjort riktig eller ikke?

Enig at man ikke skal mases på når man er sykemeldt, men om mailer kommer som normalt er det mitt ansvar og ikke sjekke mailen.
Er jo en jobb mail trossalt, så de har ingen grunn til og skåne meg fra Mail som jeg ser det.

Fagforeningen frister veldig nå, men skulle ønske det ikke var nødvendig.
Har alltid hatt en god dialog med arbeidsgiver, og har jobbet meg fra bunn til "topp".
Ofret mye av meg selv for denne jobben, men ser at kynismen trer mer og mer frem jo høyere opp man kommer i ett system.

Grunnlaget for sykemeldingen var i utgangspunktet ett problem med føttene.
Da forventet jeg faktisk en tilretteleggelses samtale.
Det har i steden utviklet seg til en form for angst og irritasjon gjennom hele sykemeldingen.

Skiftlederne min oppdaterer meg på slike ting, som det virker som arbeidsgiver ikke vil jeg skal vite.
Derfor er jeg også intr i og være tilbake i jobb før tidligere nevnt møte, så kanskje jeg får klarhet i hva som skjer.

Men det virker litt sleipt dette?
Sist endret av Razzimond; 1. mars 2019 kl. 22:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
er bare å ringe til fastlegen din det, og si du vil starte på jobb i morgen. Så dateres om sykemeldingen din, er ikke slik at om en lege har skrevet sykemelding for 4 uker at du MÅ være sykmeldt i 4 uker.

Istedet for å tenke så forbanna mye å synse om hva det kan være og ikke, så er det vel ikke vanskeligere enn å bare møte opp på jobb når du er friskmeldt og ta det derifra?

Sitter selv i prosjekt, og om noen blir sykmeldt så innhenter vi annen kompetanse og bare fortsetter, vi driver ikke å sender oppdateringseposter etc til den sykemeldte, om ikke det er noe som kan tilrettelegges.

Lykke til, det der ordner seg, men å komme stormende inn til arbeidsgiver med fagforeningen din fordi du TROR de holder på med noe bak ryggen din blir for drøyt fyr
Trådstarter
14 0
Sitat av Poppee Vis innlegg
er bare å ringe til fastlegen din det, og si du vil starte på jobb i morgen. Så dateres om sykemeldingen din, er ikke slik at om en lege har skrevet sykemelding for 4 uker at du MÅ være sykmeldt i 4 uker.

Istedet for å tenke så forbanna mye å synse om hva det kan være og ikke, så er det vel ikke vanskeligere enn å bare møte opp på jobb når du er friskmeldt og ta det derifra?

Sitter selv i prosjekt, og om noen blir sykmeldt så innhenter vi annen kompetanse og bare fortsetter, vi driver ikke å sender oppdateringseposter etc til den sykemeldte, om ikke det er noe som kan tilrettelegges.

Lykke til, det der ordner seg, men å komme stormende inn til arbeidsgiver med fagforeningen din fordi du TROR de holder på med noe bak ryggen din blir for drøyt fyr
Vis hele sitatet...

Helt enig i det du skriver her!
Problemet meg og bare friskmelde meg og dukke opp er at jeg har ingen peiling på hvor jeg skal ta opp jobben, og han oppfordret meg på sykemelding etter 16 dager og forlenge, eller bruke 2 dager på noe annet.
Synsing og tenking er det verste man gjør, men føler meg direkte uvelkommen og vet ikke hvor jeg skal dukke opp faktisk.

Må få ett svar fra han før jeg kan dukke opp.

Takker for innspill. per nå er jeg ikke i noen fagforbund, men tanken var om det kan være lurt og melde seg inn, om det skulle gå den veien det for meg virker som. Føler fagforbund er siste utvei.
Du kan ikke melde deg inn i fagforbundet å få de til å ta denne saken, da det allerede er en "pågående" sak.
Møt opp på kontoret å ta det derifrA
Må man virkelig friskmelde seg for å dra tilbake på jobb?
Du skriver du har sendt epost, men hva med å møte opp personlig å ta en prat?
Blir litt forvirret her. Du er altså leder men er ikke i stand til å ringe til jobben for å avtale oppstart etter sykemelding. Alle som kommer tilbake etter en langvarig sykemelding trenger litt tid på å oppdatere seg på hva som skjer.

Det er også en enkel sak å friskmelde seg. Selv har jeg møtt opp på jobb selv om jeg var sykemeldt så vi kunne finne mer tilrettelagt arbeid umiddelbart for å korte ned behovet for sykemelding.

At du har hatt ekstra oppgaver i forbindelse med at andre har vært sykemeldt betyr ikke nødvendigvis at du har overtatt jobben. Hvordan du har utført disse ekstra oppgavene er nå et forhandlingskort for å flere avanserte oppgaver etterhvert som kollegaen din kommer seg inn i jobben etter sin sykemelding.

Mitt råd er å avtale oppstart mandag morgen og ta ansvar.
Sist endret av BAN; 2. mars 2019 kl. 09:21.
Du må nok bare innse og akseptere at toget er gått hva angår tilrettelegging, oppfølgingsplan og aktivitetsplikt. Høres jo ut som du kanskje skulle hatt en gradert sykemelding men sånn ståa er nå så har jo arbeidsgiver gjort det eneste riktige med å forholde seg til at du er sykemeldt. Bortsett fra det med tilrettelegging riktignok, du skal jo ikke følge med på jobben (om enn bare Mail) når du er sykemeldt 100% det er bare helt absurd. Du virker ikke bare litt workaholic som tar overdrevent ansvar og hadde jeg vært arbeidsgiver med det samme inntrykket jeg leser her hadde jeg nok og vært litt avvisende for å sørge for at du faktisk forholder deg til å være sykemeldt.
Bare si sannheten, du har sikkert sykemeldt deg selv for "utbrenthet" eller noe svada som det. Ikke utelat info så arbeidsgiveren ser ut som rasshøl når du ikke engang gidder å ta opp tlf og ringe. Lukter shady lang vei.

Og mens du er hjemme i én måned blir andre opplært til å erstatte deg.

De har nettopp betalt nesten en hel månedslønn ut fra egen lomme for at du har sykemeldt deg.

Hvem vet, kanskje det tar 8 uker til neste gang du sykemelder deg selv i 4 uker til. Og derfor ser de etter erstatninger.

Jeg hadde en på jobben som drev på sånn der, skulle alltid stå på retta si og sykemeldte seg med egenmeldinger akkurat så mye som hun kunne - og gjorde alt hun kunne for å få sykemelding fra lege.

Kontoret vi jobbet på fant en erstatning, fordi det ble for klønete å måtte ringe vikarer annenhver uke.

"Hei jeg er skikkelig sjuk jeg" - og forsvinner i 3-6 uker av gangen.

Og hver gang noen ringer gamle sjefen hennes for referanse blir de svart med at "Joda hun kunne være flink hun. Men veldig ofte fraværende pga sykdom"
Sitat av MVPCLIPS Vis innlegg
Bare si sannheten, du har sikkert sykemeldt deg selv for "utbrenthet" eller noe svada som det. Ikke utelat info så arbeidsgiveren ser ut som rasshøl når du ikke engang gidder å ta opp tlf og ringe. Lukter shady lang vei.

Og mens du er hjemme i én måned blir andre opplært til å erstatte deg.

De har nettopp betalt nesten en hel månedslønn ut fra egen lomme for at du har sykemeldt deg.

Hvem vet, kanskje det tar 8 uker til neste gang du sykemelder deg selv i 4 uker til. Og derfor ser de etter erstatninger.

Jeg hadde en på jobben som drev på sånn der, skulle alltid stå på retta si og sykemeldte seg med egenmeldinger akkurat så mye som hun kunne - og gjorde alt hun kunne for å få sykemelding fra lege.

Kontoret vi jobbet på fant en erstatning, fordi det ble for klønete å måtte ringe vikarer annenhver uke.

"Hei jeg er skikkelig sjuk jeg" - og forsvinner i 3-6 uker av gangen.

Og hver gang noen ringer gamle sjefen hennes for referanse blir de svart med at "Joda hun kunne være flink hun. Men veldig ofte fraværende pga sykdom"
Vis hele sitatet...
Siden du aldri har hatt jobb med ansvar så skal du ikke uttale deg om utbrenthet. Trådstarter sier også at h?n ikke har vært sykemeldt før.

Dette gjelder ikke unnasluntring men hvordan man kommer seg tilbake igjen.
Trådstarter
14 0
Jeg er ikke kjent med prosessen fra min egen side når det kommer til sykemelding. En lærepenge er det jo, ser jo nå selv at det kan være utfordrende og komme seg tilbake igjen.

Jeg får ta rådet og bare komme på jobb til Mandag, og se hvordan det blir.

Jeg er på nippet til workaholic ja, men det er noe jeg liker. Jeg må ha kontroll, også når jeg sykemeldt.
Eneste grunn til at jeg er vært sykemeldt er jo grunnet fysiske hindringer, men burde kanskje heller tatt en gradert sykemelding siden mye kunne jeg gjort hjemmefra. Enda en lærepenge i mine øyne.

Men, om synsingen min er rett i forhold til at de faktisk ønsker og skvise meg ut, noe de har gjort med tidligere ansatte, så latt jeg bare det ligge frem til jeg har fakta og en god grunn til å gå videre med det?
Spør sikkert dumt her.

Jeg er leder, og i full stand til og ringe jobben, det er heller det at de har avvist en hver form for kontakt jeg har tatt med de siden dag 1 på sykemeldingen.

Takke for ærlige tilbakemeldinger, setter ting i perspektiv og høre så mange forskjellige svar!