Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2325
Jeg skal koble på en ny taklampe, men det er ingen farge på ledningene. Så hvordan finner jeg ut hvilken som skal på L og hvilken som skal på N?
Sist endret av Myoxocephalus; 6. april 2019 kl. 18:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ring elektriker.

Den kabelen der er gammal, og det ser ut til at den mangler innerisolasjon på leidningane du har. Det er god sjans for at det vil føre til brann, og det er og livsfarlig. Du risikerer å spenningssette lampa.
Men det har jo hengt ei lampe der helt til for en time siden?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kålhue Vis innlegg
Men det har jo hengt ei lampe der helt til for en time siden?
Vis hele sitatet...
Ja, og gitt tilstanden på isolasjonen er det flaks at det fortsatt er eit tak der.

Men at du tar i og beveger på ting gjer det ikkje betre. Det fører til at isolasjonen flytter på seg.

At du i heile teke stiller spørsmål om farger når du har uisolert kopar med merker etter lysboge understrekar at du må ringe elektrikar.
Hei,
Det har null betydning på hvem av de lederne som kobles til på hvor. Det er ikke noe forskjell.

Enig med over her at kabelen ser litt sliten ut, hehe.
Dette ER brannfarlig. I dette tilfellet må du få gjort det skikkelig.
Du må bytte PR kabel til ny, som de andre sier dette er brannfarlig. er ganske sikker på at kabelen ikke er noe bedre innover. er vel like sprø som potetgull vel
Det der ser egentlig ut som en hvitmalt kulokabel, som med fordel kan byttes.
Elektrisk anlegg med kabler og ledninger montert før 1970, kan man godt si er modne for en omfattende rehabilitering. Særlig gjelder dette anlegg med såkalte kulokabel.

Kulokabelen består av gummiisolerte ledninger med en yterkappe av aluminium. Denne kabeltypen ble benyttet som installasjonskabel fram til 1960-tallet.

...

Det er heller ikke uvanlig at det oppstår oksidering av tilkoblingsklemmer og ledere i koblingspunkter i disse installasjonene. Slike forhold medfører at installasjoner med denne kabeltypen har en økt risiko for varmgang og brann.

...

Uavhengig av hvor kulokabelen er benyttet, vil det imidlertid være stor sannsynlighet for at den ikke lenger er i tilfredsstillende forfatning. Installasjoner av denne typen er derfor moden for utskifting.
Vis hele sitatet...
Og når i tillegg isolasjonen på lederene er borte burde det ringe noen bjeller.

Myoxo: dette er hvorfor standardsvar fra elektriker ofte er "ikke gjør det selv"
Sitat av snuskatten Vis innlegg
Myoxo: dette er hvorfor standardsvar fra elektriker ofte er "ikke gjør det selv"
Vis hele sitatet...
Hm? Dette er opplagt livsfarlig, og jeg hadde aldri i ville helvete kobla opp noen lampe der selv. Det ville være stikk i strid med mitt eget standardsvar: "ikke vær fette idiot."


Det er ingen diskrepans her.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hm? Dette er opplagt livsfarlig, og jeg hadde aldri i ville helvete kobla opp noen lampe der selv. Det ville være stikk i strid med mitt eget standardsvar: "ikke vær fette idiot."


Det er ingen diskrepans her.
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at du ikke er alle personer
Det finnes folk som ikke kan "ikke vær fette idiot."
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av snuskatten Vis innlegg
Poenget er vel at du ikke er alle personer
Det finnes folk som ikke kan "ikke vær fette idiot."
Vis hele sitatet...
Jepp, og difor er svaret når folk spør om korleis dei skal kople ting "ring elektriker".

Det er mange ting fornuftige, oppegåande, personer kan utføre sjølv på ein måte som ikkje fører til umiddelbar livsfare for alle involverte, men i det spørsmål vert stilt har dei for liten kunnskap.
Du må ikke finne på å koble den kabelen der selv. Bytt ihvertfall ut kabelen frem til neste koblingspunkt. L og N spiller ingen rolle.
Sitat av Kålhue Vis innlegg
Jeg skal koble på en ny taklampe, men det er ingen farge på ledningene. Så hvordan finner jeg ut hvilken som skal på L og hvilken som skal på N?
Vis hele sitatet...
Hvis du tror at hovedpoenget med mantelen er fargekodingen, da tenker jeg at amatørelektriker kanskje ikke er hobbyen du skal satse på. Du burde kanskje få noen til å se litt over det elektriske i huset ditt, hvis det er mye diy der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
Du burde kanskje få noen til å se litt over det elektriske i huset ditt, hvis det er mye diy der.
Vis hele sitatet...
Generelt er det eit veldig godt råd, gitt tilstanden på det vi har sett, uavhengig av om installasjonen er utført av fagfolk. For den er åpenbart ikkje utført på denne sida av 1975.

For det første har ting ei levetid, og tilstanden antyder at det anlegget der er ferdig med levetida si. Rett nok går mykje bra om ingen er borti det, men det er neppe lovleg slik det står no.

For det andre har bruksmønster endra seg sidan 1975. Vi har høgare innetemperatur, som medfører større effektbruk. Vi har fleire elektriske apparat, som medfører større effekter. I sum gjer det at eit anlegg som var forsvarleg i 1975 fort ikkje er det i dag.

Så kort sagt. Eigar av elanlegget plikter nok til å utbetre anlegget. Eigar har ansvar for at det er i forsvarleg stand.

(PS: Mantelen på kabelen ser uskadd ut på biletet. Leiarisolasjonen er derimot borte.)
Sitat av vidarlo Vis innlegg
(PS: Mantelen på kabelen ser uskadd ut på biletet. Leiarisolasjonen er derimot borte.)
Vis hele sitatet...
Å, har alltid kalt begge deler for mantel jeg. Er som du skjønner ikke elektriker jeg heller. Men må tilstå at jeg har en og annen taklampe på samvittigheten.
At ting har virket til for en time siden, betyr ikke at det vil fortsette å virke. Jeg er elektriker, og den kabelen hadde jeg ikke rørt den kabelen uten å fjerne sikringen. Det ser jo ut som den er satt opp av en elektrikker, men for ganske mange år siden. Den kabelen er gått solid ut på dato, og må byttes. Er anlegget over 40 år gammelt, burde du bytte ut smitt og smule i huset ditt. Det er dyrt, men mye bedre enn å komme hjem til ei branntomt. Og vet du ikke forskjell på kablene, kan du ikke noe om strøm og burde holde deg langt unna det.

Hør på det de andre over her sier: dem kan dette.