Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1710
Hei.
Jeg har to slike batteripakker.


Jeg ønsker å koble de sammen slik at jeg kan få lenger rekkevidde (større effekt, ampere, IKKE større volt!)

Jeg er kjent med paralellkobling.

Det jeg lurer på er hvordan det kan gå? Begge er jo batteripakker, kan to batteripakker parallellkobles? To vanlige batterier kan jo det, men dette er batteripakker, hvor batteriene på innsiden er seriekoblet.
Sist endret av Myoxocephalus; 26. november 2018 kl. 13:30. Grunn: bildelenkefix
Bildelenka di funka ikke, men ja, du kan parallelkoble to batteripakker. Tenk på hver batteripakke som ett enkelt batteri som leverer en bestemt spenning. Du trenger ikke å vite hvordan batteripakka ser ut inni for å gjøre det. Det er faktisk ganske vanlig at et batteri egentlig er en batteripakke med serie- og parallelkoblede celler inni.
Tusen takk! Da kjører vi på

Oppdatering: Jeg døde ikke alt er OK takk for hjelpen!
Sist endret av Stingray; 26. november 2018 kl. 18:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En annen ting du bør vurdere (som myoxo glemte å nevne), er at dette bør en ikke gjøre med engansbatterier med ulik alder. Altså når en prøver å lade engangsbatterier, så siver det ut lut. Da kaliumhydroksid blir brukt som elektrolytt (så og si like sterk som natriumhydroksid også kjent som kaustisk soda). Når du parallellkobler batterier av ulik alder i sammen, så vil de nyeste "prøve" å lade opp de eldre og mer utladete. Dette blir feil. Er forskjellen stor nok, så kan elektrolyttløsningen også begynne å koke, så de revner kanskje eksploderer (tror det er bygd inn svakhetspunkter som sikkerhet, så eksplosjoner ikke skjer). Men uansett du vil ikke ha den guffa sprutende rundt ørene.

Har du oppladbare batterier er selvsagt dette et ikke problem!