Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 9519
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var ute og plukka på et sted som har så mye sopp at jeg har tenkt at jeg er den eneste som går der. Plutselig kommer en meget hissig bonde og ber meg komme meg vekk fordi dyra er farlige og at de har jaget vekk mange andre som har plukket fleinsopp der, at fleinsoppen ikke er til å spøke med og at politiet vet om hva som foregår. Jeg beklager og går, og etterpå blir jeg fulgt av en bil, sikkert samme bonden. Så nå har jeg naturlig nok litt noia for å få onkel politi på døra. Hvor stor er sjansen for det?
liten til ingen... slapp helt av.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kommer an på hvor langt på landet du er, altså hvor lite politiet har å gjøre. Virker som at slikt får lite konsekvenser nære storbyene.
Noen som husker navnet eller kontaktinformasjonen til hun advokaten som sa hun ville ta slike sopp-plukke-saker pro bono?
Sitat av Turelli Vis innlegg
Noen som husker navnet eller kontaktinformasjonen til hun advokaten som sa hun ville ta slike sopp-plukke-saker pro bono?
Vis hele sitatet...
Inger Zadig
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kommer an på hvor langt på landet du er, altså hvor lite politiet har å gjøre. Virker som at slikt får lite konsekvenser nære storbyene.
Vis hele sitatet...
Landlige omgivelser.

Uff, fikk skikkelig noia nå. Får satse på at hvis politiet vil gjøre noe, så satser de heller på å ta noen på fersken enn å oppsøke folk i etterkant.
Jeg skjønner jo bonden litt her også, han vil vel ikke at noen skal bli skadet på området sitt.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nå er det vel begrensa hvilke rettigheter politiet har til arrestasjon og ransaking, det har det jo vært en del snakk om det siste året. Virker som om de gjerne går over streken uten at det får konsekvenser. Hvilke rettigheter har jeg i praksis om de kommer på døra eller stopper meg ute? Ikke bare ift denne situasjonen, men generelt.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg skjønner jo bonden litt her også, han vil vel ikke at noen skal bli skadet på området sitt.
Vis hele sitatet...
Ja, for all del. Men her virket det som om de var mest opptatt av umoralen eller det kriminelle.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, for all del. Men her virket det som om de var mest opptatt av umoralen eller det kriminelle.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Kanskje han bare er drittlei av at folk valser inn på eiendommen hans. En diplomatisk løsning kunne vært å tilby ham penger for monopol på plukking.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Greia er at å gå på andres eiendom er veldig mye mer spesifikt og frekt utenfor Oslo sentrum homie. En av grunnene til at jeg så sjelden plukker selv er fordi etter at jeg ble 30+ så syns jeg det er dypt flaut å skulle stå å lyve og å gjøre meg til fordi jeg blir ferska sankende annen manns frukt

Det er å stjele folkens, bare så dere er klar over det.
I Texas hengte man hestetyver, i muslimske land har de kappet av hånden,

Etter norsk lov kan du drepe ellers fredede dyr eller individer utenfor sesong hvis du gjør det i forsvar av bær og nyttevekster

Bonden er i sin rett, IMO og om man ikke ser det selv så mangler man all dømmekraft og oppdragelse
Sist endret av meaculpaUIO; 9. oktober 2021 kl. 15:42.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå er det vel begrensa hvilke rettigheter politiet har til arrestasjon og ransaking, det har det jo vært en del snakk om det siste året. Virker som om de gjerne går over streken uten at det får konsekvenser. Hvilke rettigheter har jeg i praksis om de kommer på døra eller stopper meg ute? Ikke bare ift denne situasjonen, men generelt.
Vis hele sitatet...
Hvis de kan vise signert ransakelsesordre har de rett på å komme inn og søke gjennom boligen din og evn bil.
Hvis ikke trenger du ikke slippe dem inn.

Her ter de seg ofte sneaky og trumfer inn som det var den største selvfølge og man blir litt overrumplet og en del tør ikke stoppe dem da fordi de ikke vet rettighetene sine, men du kan velge å ikke og bør heller ikke åpne døra så mye at de kan tråkke inn. Gjør de det så si stopp og be om å få se ransakelsesordre, sier de de bare skal ta en titt så si igjen at de ikke får komme inn uten ransakelsesordre. Ikke vær aggressiv og dust for det vekker mer mistanke og lyst til å ta deg, snakk som du snakker med en kollega du må være voksen men konsekvent og prinsipiell mot.

Hvis de for eksempel lukter weed i døra eller ser et bord fullt av sopp, at du er tura eller andre bevis på at her er det noe ulovlig gir det de lovlig grunn til å ransake boligen uten ransakelsesordre.
I en situasjon hvor du for eksempel er tura og politiet ikke kan vite om du er hjemme eller ikke så er det bare å late som du ikke er hjemme og ikke åpne døra. Om de ser deg i vinduet eller hører musikk osv er det litt anderledes men du har ingen plikt til å åpne døra hvis de ikke har ransakelsesordre så for alt de vet er du ikke hjemme.

Hvis de beslaglegger telefon (kommer ikke til å skje i dette tilfellet her men generelt) har du ingen plikt til å oppgi passord. Skru av telefonen så raskt du kan om du enser møte med politiet og evn fjern flyttbare minnekort om du rekker uten at de ser det.

Blir du stoppa på gata plikter du å oppgi navn, fødselsdato, adresse og hva du jobber med. Ikke arbeidsplassen men din profesjon f eks snekker eller arbeidsløs. Kun dette.
Hvis de spør hva du har gjort og hvor du har vært plikter du ikke å svare men det kan lønne seg å svare halvsant så de ikke får det som kalles skjellig grunn til mistanke. Ikke si navn eller privat adresser du har vært, men at du har vært ute å gått en tur eller vært ute å tatt en øl etc

Politiet plikter å oppgi hvorfor de stopper deg og grunnlaget for en evn arrestasjon og hvilken konkret lov de har brukt.

Du har rett til å nekte avhør og droppe small talk når de spiller good cop bad cop, for det gjør de. Det kan være litt lættis hvor hardt de prøver å leke kul og kompis noen ganger.
Vær oppmerksom på at dette bare er for å få deg på gli og spille på menneskelige egenskaper for om noen er jovial mot deg speiler man det og er jovial tilbake i vanlig mellommenneskelig kommunikasjon men snuten er ikke din venn!
Sist endret av celtseus; 9. oktober 2021 kl. 15:57.
Ja jeg skjønner lissom ikke hva som skal være grunn nok til ransakelsesordre her. En bonde sier at han mener du gjorde datt. Er det nok for selv bygdepoliti til å få en ransakelsesordre?
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hvis de kan vise signert ransakelsesordre har de rett på å komme inn og søke gjennom boligen din og evn bil. Hvis ikke trenger du ikke slippe dem inn. Her ter de seg ofte sneaky og trumfer inn som det var den største selvfølge og man blir litt overrumplet og en del tør ikke stoppe dem da fordi de ikke vet rettighetene sine, men du kan velge å ikke og bør heller ikke åpne døra så mye at de kan tråkke inn. Gjør de det så si stopp og be om å få se ransakelsesordre, sier de de bare skal ta en titt så si igjen at de ikke får komme inn uten ransakelsesordre. Ikke vær aggressiv og dust for det vekker mer mistanke og lyst til å ta deg, snakk som du snakker med en kollega du må være voksen men konsekvent og prinsipiell mot.

Hvis de for eksempel lukter weed i døra eller ser et bord fullt av sopp, at du er tura eller andre bevis på at her er det noe ulovlig gir det de lovlig grunn til å ransake boligen uten ransakelsesordre. I en situasjon hvor du for eksempel er tura og politiet ikke kan vite om du er hjemme eller ikke så er det bare å late som du ikke er hjemme og ikke åpne døra. Om de ser deg i vinduet eller hører musikk osv er det litt anderledes men du har ingen plikt til å åpne døra hvis de ikke har ransakelsesordre så for alt de vet er du ikke hjemme.

Hvis de beslaglegger telefon (kommer ikke til å skje i dette tilfellet her men generelt) har du ingen plikt til å oppgi passord. Skru av telefonen så raskt du kan om du enser møte med politiet og evn fjern flyttbare minnekort om du rekker uten at de ser det.

Blir du stoppa på gata plikter du å oppgi navn, fødselsdato, adresse og hva du jobber med. Ikke arbeidsplassen men din profesjon f eks snekker eller arbeidsløs. Kun dette.
Hvis de spør hva du har gjort og hvor du har vært plikter du ikke å svare men det kan lønne seg å svare halvsant så de ikke får det som kalles skjellig grunn til mistanke. Ikke si navn eller privat adresser du har vært, men at du har vært ute å gått en tur eller vært ute å tatt en øl etc

Politiet plikter å oppgi hvorfor de stopper deg og grunnlaget for en evn arrestasjon og hvilken konkret lov de har brukt.

Du har rett til å nekte avhør og droppe small talk når de spiller good cop bad cop, for det gjør de. Det kan være litt lættis hvor hardt de prøver å leke kul og kompis noen ganger. Vær oppmerksom på at dette bare er for å få deg på gli og spille på menneskelige egenskaper for om noen er jovial mot deg speiler man det og er jovial tilbake i vanlig mellommenneskelig kommunikasjon men snuten er ikke din venn!
Vis hele sitatet...
Takk! Det jeg er redd for er selvsagt at det å ikke slippe dem inn, la seg ransake eller svare på spørsmål i seg selv gir grunn til mistanke, selv om den ikke er skjellig/juridisk gyldig. Vil neppe klare å framstå helt uskyldig hvis jeg vet hvorfor jeg blir stoppet.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Ja jeg skjønner lissom ikke hva som skal være grunn nok til ransakelsesordre her. En bonde sier at han mener du gjorde datt. Er det nok for selv bygdepoliti til å få en ransakelsesordre?
Vis hele sitatet...
Forhåpentligvis ikke. Men etter å ha fulgt med på rusfeltet noen år ser jeg at det skal lite til å miste lappen og slikt.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Greia er at å gå på andres eiendom er veldig mye mer spesifikt og frekt utenfor Oslo sentrum homie. En av grunnene til at jeg så sjelden plukker selv er fordi etter at jeg ble 30+ så syns jeg det er dypt flaut å skulle stå å lyve og å gjøre meg til fordi jeg blir ferska sankende annen manns frukt

Det er å stjele folkens, bare så dere er klar over det.
I Texas hengte man hestetyver, i muslimske land har de kappet av hånden,

Etter norsk lov kan du drepe ellers fredede dyr eller individer utenfor sesong hvis du gjør det i forsvar av bær og nyttevekster

Bonden er i sin rett, IMO og om man ikke ser det selv så mangler man all dømmekraft og oppdragelse
Vis hele sitatet...
Jeg mener jo ikke at bonden har gjort noe galt eller at jeg har lov til å gå der og sanke sopp (usikker på hva allemannsretten sier om å ferdes på beiter). Selv om bonden åpenbart ikke hadde tenkt å beholde soppen selv.

Det jeg er redd for er å få trøbbel med loven, eller rettere sagt å få besøk av uniformert politi, med alt det medfører av sladder og snakk.

Siden de fulgte etter meg etterpå regner jeg med at de gir bilnummeret og dermed navn til politiet.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Forhåpentligvis ikke. Men etter å ha fulgt med på rusfeltet noen år ser jeg at det skal lite til å miste lappen og slikt.
Vis hele sitatet...
Og mange eksempler på at folk har fått ransaket bolig fordi de har blitt tatt med en joint eller bare framstått rusa.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Ja jeg skjønner lissom ikke hva som skal være grunn nok til ransakelsesordre her. En bonde sier at han mener du gjorde datt. Er det nok for selv bygdepoliti til å få en ransakelsesordre?
Vis hele sitatet...
Nei kan aldri se for meg det for et så lite lovbrudd som å plukke sopp. Soppen og dermed bevisene kan være inntatt og borte og da er det ikke noe å ta deg på. Hvis bonden derimot hadde sagt han var helt sikker på at han så en bag med kilovis av narko, penger eller så han selge sopp til andre hver dag så kan de få ransakelsesordre eller evn starte skjult etterforskning pga alvorlighetsgrad.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk! Det jeg er redd for er selvsagt at det å ikke slippe dem inn, la seg ransake eller svare på spørsmål i seg selv gir grunn til mistanke, selv om den ikke er skjellig/juridisk gyldig. Vil neppe klare å framstå helt uskyldig hvis jeg vet hvorfor jeg blir stoppet.
Vis hele sitatet...
Politiet ser gjerne etter grunner for skjellig grunn til mistanke. Det er sånn de kommer seg rundt loven på, men nekter man å svare på spørsmål har de ingenting å bruke mot deg. Er man en god løgner og holder hodet kaldt kan det lønne seg å avgi forklaring men kun hvis du vet at de ikke har noen konkrete bevis som kan plukke fra hverandre storyen din. La oss si i tilfellet her da, soppen har du kasta eller spist, to dager senere konfronterer politiet deg. Politiet har dermed ingen konkrete bevis. Selvom bonden har sett deg kan du nekte på at det var deg når det ikke fins andre beviser enn en påstand eller evn et bilde av en person på avstand. Ingenting som beviser at personen er akuratt deg selvom du innerst inne vet det er deg. Bare ikke ha samme ytterjakka hengende i gangen hehe. Evn kan du si at ja du gikk over jordet for å ta en snarvei men sopp hæ det vet du ikke noe om, hmm du kan ha bøyd deg ned for å knyte skoa, kanskje bonden har trodd at du gjorde noe annet hvis han er så på vakt for akuratt dette.

Nekter du å slippe de inn ved et evn besøk uten ransakelsesordre er ikke det alene nok grunn til skjellig grunn til mistanke. Det de isåfall må gjøre da er å ordne en ransakelsesordre, kan ta en time eller kan ta dager, og i mellomtida har du skylt ned bevisene og narkoen i dass eller kvitta deg med de på andre måter.

Hvis du er redd for å bli nervøs og ikke klare å fremstå uskyldig så kan det være lurt å trene på å holde hodet kaldt, spille dum men tenke smart. Det hender at uskyldige blir nervøse rundt politiet også så ikke overtenk og føl at det står skyldig i panna di. Slapp av det kommer ikke til å skje en dritt du vet ikke engang om det var bonden som fulgte etter deg.
Sist endret av celtseus; 9. oktober 2021 kl. 16:41.
haha ta det med ro bonden ville sikkert bare ha fleinen for seg selv!
Tok tre stykker på fersken som plukket på sauebeite mitt, sa tydelig ifra om at jeg skulle ha soppen selv.

Ja jeg er bonde og spiser flein.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Bønder burde være i første rekke med å kreve fleinsopp avstigmatisert, en gjennomgående klagesak er jo hvor økonomisk vanskelig det er å drive småbruk i Norge.

Det hadde potensielt hatt verdien til en 20-100.000 kroners stimulus pakke til alle slike relevante eiendommer (tall fra ræven)

Det er hardt å være bonde
Sist endret av meaculpaUIO; 9. oktober 2021 kl. 17:08.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Bønder burde være i første rekke med å kreve fleinsopp avstigmatisert, en gjennomgående klagesak er jo hvor økonomisk vanskelig det er å drive småbruk i Norge.

Det hadde potensielt hatt verdien til en 20-100.000 kroners stimulus pakke til alle slike relevante eiendommer (tall fra ræven)

Det er hardt å være bonde
Vis hele sitatet...
Jeg hadde hatt bedre timelønn om jeg kunne solgt sopp enn den inntekten jeg har på gården i dag
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har strevd mye med angst og katastrofetanker hele livet, og soppen er det eneste som egentlig har hjulpet meg. Så det er både den umiddelbare frykten for å havne i trøbbel, og redselen for å miste den "medisinen" som har vært til så stor hjelp. Jeg vet jeg sannsynligvis overreagerer.

Om politiet skulle ha lite nok å henge fingrene i til at de kommer, vil jeg nok heller satse på å holde kjeft enn å dikte opp noe. Fint å vite at de ikke kan kreve ransaking osv uten videre.

Og kommer selvsagt til å holde meg unna det beitet i fremtiden.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har strevd mye med angst og katastrofetanker hele livet, og soppen er det eneste som egentlig har hjulpet meg. Så det er både den umiddelbare frykten for å havne i trøbbel, og redselen for å miste den "medisinen" som har vært til så stor hjelp. Jeg vet jeg sannsynligvis overreagerer.

Om politiet skulle ha lite nok å henge fingrene i til at de kommer, vil jeg nok heller satse på å holde kjeft enn å dikte opp noe. Fint å vite at de ikke kan kreve ransaking osv uten videre.

Og kommer selvsagt til å holde meg unna det beitet i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du har blitt anmeldt. Bonden har nok gått lei av plukkere og forsøkte å skremme med politi for å forsikre seg om at du ikke kommer dit igjen. Han kjenner vel ikke navnet ditt? Politiet kommer ikke til å starte et kommunedekkende man hunt utifra hvordan bonden har beskrevet ditt utseende. Politi idag har ikke ressurser til å rykke ut til et pågående innbrudd, hvorfor skulle de bruke tid på å lete etter en fyr som de ikke kjenner navnet til og som bare gikk på en annen manns eiendom og plukket sopp?

Forresten - politiet kan gjøre hva de vil. De kan selvfølgelig ransake boligen din hvis de ønsker. De ringer bare til en lokal politijurist og sier "mistanke om salg", boom, ransakelsesordre. Det at en riksadvokat sa ditten og datten om praksisen betyr ikke at alle politijurister og betjenter har omstilt seg deretter.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjedelig situasjon men regner med at det kommer til å gå helt greit. Du kan jo gjerne ha soppen du har i huset lett tilgjengelig slik at om de ringer på så er det bare å skylle den i dass før du ev åpner døra på gløtt.

Kan jeg spør om hvilken lansdel du bor i forøvrig? Bare for å luke ut at det ikke er snakk om "mitt beite"
Sitat av Hidden_sniper Vis innlegg
Inger Zadig
Vis hele sitatet...
Ikke hørt om dette før men leste om henne nå, kul dame.
Anonym bruker
"Særegen Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Et lite hjertesukk fra et ferskt forummedlem.

Jeg føler med deg trådstarter i denne situasjonen. Selv har jeg hele livet hatt et positivt syn på politiet. Jeg har vært et lovlydig medlem av samfunnet som har betalt min skatt. En streiting (og det er jeg fortsatt). Nå relativt nylig har jeg imidlertid fått opp øynene for de positive effektene av psilocybin etter å ha sett forskjellig dokumentasjon om emnet. Følgelig har også jeg begynt å oppsøke beitemarker.

Når man har vært lovlydig hele livet så føles det helt absurd å pluselig befinne seg i en situasjon hvor man må gå rundt og bekymre seg for straffereaksjoner - bare fordi man prøver å hjelpe seg selv i medisinsk henseende. Fullstendig absurd! Man hører jo om hvordan rusreformen ville hatt en positiv virkning for rusavhengige hvis den faktisk hadde blitt innført. Men et annet aspekt som det ikke var like mye fokus er at man også gjør ressurssterke mennesker med et medisinsk behov til kriminelle i dagens situasjon.

Trådstarter: Plukket du i fullt syne fra bondens gård, eller ble du "overrumplet" på en plass som egentlig ligger i ly for innsyn?
Nå vet ikke jeg, om dette stedet er definert som innmark eller utmark. Men hvis dette er innmark, så har du absolutt ingen rett til å gå der, bortsett fra når innmarken er dekt av snø og/eller is.
Sist endret av aluminiumfluorid; 9. oktober 2021 kl. 19:25.
Ingen liker at folk lusker rundt på tomta dems, men bønder kan være ekstremt territoriale uten å fatte hvor creepy de oppleves.
Å forfølge noen med bil for å "sørge for at ting går bra" eller no sånt piss høres helt innafor ut blant de jeg kjenner til

Hadde du plukka sopp i hagen til fremmede uten å spørre først
Sist endret av Bothrops; 9. oktober 2021 kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Særegen Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Angående de juridiske aspektene her. Som advokaten nevnt tidligere i denne tråden sa, så har Riksadvokaten gjort det klart overfor politiets jurister at mistanke om bruk ikke danner grunnlag for ransakelse.

"(...)

Når det gjelder den konkrete vurderingen av om et inngrep er uforholdsmessig, skal den etter
straffeprosessloven § 170 a skje med utgangspunkt i "sakens art og forholdene ellers", og som
nevnt ovenfor kan det vanskelig gis presise avklaringer om slike vurderinger på generelt nivå.
En lang rekke momenter med ulik tyngde kan gjøre seg gjeldende i den enkelte sak. Sakens
art står imidlertid sentralt, og det gir seg selv at et tvangsmiddel lettere vil være
uforholdsmessig jo mer inngripende det er og jo mindre alvorlig lovbrudd det tas sikte på å
etterforske.

Saker som kun gjelder bruk av ulovlige rusmidler, må vurderes som lite alvorlige. Det samme
gjelder befatning med narkotika som begrenser seg til umiddelbar tilknytning til slik bruk
(erverv og besittelse av brukerdoser). Det er tale om lovbrudd med en strafferamme i det
nedre sjikt, som ikke innebærer noen integritetskrenkelse og som ikke har noen fornærmet
eller andre skadelidte. Det etablerte straffenivået er påtaleunnlatelse eller bøtestraff i samme
størrelsesorden som for mindre alvorlige trafikklovbrudd. I lys av dette er det i slike saker
grunn til særlig oppmerksomhet om den begrensning som ligger i forholdsmessighetskravet.


Befatning med narkotika i tilknytning til salgsvirksomhet, herunder mottak og oppbevaring i
denne sammenheng, bedømmes som kjent vesentlige strengere, og ved store kvanta er
straffene meget strenge. For slik kriminalitet vil forholdsmessighetskravet i snever forstand i
liten grad utgjøre en skranke, men tvangsmiddelbruken må selvsagt også i slike tilfeller være
nødvendig.

(...)"


Se skriv her: https://www.riksadvokaten.no/wp-cont...middelbruk.pdf
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Tror ikke du har blitt anmeldt. Bonden har nok gått lei av plukkere og forsøkte å skremme med politi for å forsikre seg om at du ikke kommer dit igjen. Han kjenner vel ikke navnet ditt? Politiet kommer ikke til å starte et kommunedekkende man hunt utifra hvordan bonden har beskrevet ditt utseende. Politi idag har ikke ressurser til å rykke ut til et pågående innbrudd, hvorfor skulle de bruke tid på å lete etter en fyr som de ikke kjenner navnet til og som bare gikk på en annen manns eiendom og plukket sopp?

Forresten - politiet kan gjøre hva de vil. De kan selvfølgelig ransake boligen din hvis de ønsker. De ringer bare til en lokal politijurist og sier "mistanke om salg", boom, ransakelsesordre. Det at en riksadvokat sa ditten og datten om praksisen betyr ikke at alle politijurister og betjenter har omstilt seg deretter.
Vis hele sitatet...
Når de åpenbart fulgte etter meg (kjørte sakte etter meg langs gjerdet og snudde da jeg gikk i bilen og lå bak meg et stykke) er det ikke vanskelig å finne ut hvem bilen står på i alle fall.

Jeg vet at politiet har viktigere saker å ta seg av, samtidig har de jo vist at de ofte prioriterer småsaker som besittelse likevel.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kjedelig situasjon men regner med at det kommer til å gå helt greit. Du kan jo gjerne ha soppen du har i huset lett tilgjengelig slik at om de ringer på så er det bare å skylle den i dass før du ev åpner døra på gløtt.

Kan jeg spør om hvilken lansdel du bor i forøvrig? Bare for å luke ut at det ikke er snakk om "mitt beite"
Vis hele sitatet...
Rogaland.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvis du virkelig ligger våken om natten så kan du jo ringe bonden og legge deg langflat kanskje han har en nådig gemytt eller litt livserfaring, problemet er jo bare om han tok nummer på bilen din

Kanskje bonden er nådig, verre ting har skjedd.

At han sa dyra var farlige vitnet om en viss omtanke
Kanskje han må jage folk hver høst og er litt lei av det
Sist endret av meaculpaUIO; 10. oktober 2021 kl. 03:48.
Kjenner bonden deg eller vet hvor du bor? Ellers skal det vel mye til for at det får konsekvenser for deg uansett hva politiet eller bonden gjør
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det Værste som skjer er sikkert bare at du får ett dokument om at du er anmeldt og siktet men akslen henlagt, eller så får du bare en bot i posten, for og sjekke om du føler deg skyldig, så får du vurdere om du vil klage på bota
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hvis du virkelig ligger våken om natten så kan du jo ringe bonden og legge deg langflat kanskje han har en nådig gemytt eller litt livserfaring, problemet er jo bare om han tok nummer på bilen din

Kanskje bonden er nådig, verre ting har skjedd.

At han sa dyra var farlige vitnet om en viss omtanke
Kanskje han må jage folk hver høst og er litt lei av det
Vis hele sitatet...
Vedkommende fremsto ikke som mottakelig for å si det sånn.

Så jævlig kjipt når sånne ting trigger angst jeg ikke klarer å riste av meg. Nå var jeg tydeligvis ikke den første som har blitt ferska i å plukke der, så det kan jo være jeg forsvinner litt i mengden. Jeg har lagt merke til at det er flere og flere som plukker sopp i området, og jeg vil tro politiet heller vil ta noen på fersken og få en sak de lett kan oppklare, enn å stresse med å spore opp folk i ettertid. Dette er et område hvor det ikke er lokalt politikontor lenger og man bare har en politikontakt eller hva det heter, så det er litt rart om de skal bruke ressurser på det.
Anonym bruker
"Særegen Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det Værste som skjer er sikkert bare at du får ett dokument om at du er anmeldt og siktet men akslen henlagt, eller så får du bare en bot i posten, for og sjekke om du føler deg skyldig, så får du vurdere om du vil klage på bota
Vis hele sitatet...
De kan vel ikke sende bot uten å i det hele tatt ha snakket med vedkommende?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg beklager og går, og etterpå blir jeg fulgt av en bil, sikkert samme bonden. Så nå har jeg naturlig nok litt noia
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Siden de fulgte etter meg etterpå regner jeg med at de gir bilnummeret og dermed navn til politiet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når de åpenbart fulgte etter meg (kjørte sakte etter meg langs gjerdet og snudde da jeg gikk i bilen og lå bak meg et stykke)
Vis hele sitatet...
Jeg tror du bare er paranoid og ikke bonden som fulgte etter deg først var du usikker så ble du bombesikker så det henger ikke sammen. Henger ikke sammen at bonden etter å ha kjeftet på deg forter seg tilbake og hiver seg i bilen for å kjøre sakte etter deg langs gjerdet men snu igjen når du kommer til bilen din. Snudde eller lå bak deg et stykke? Usammenhengende historie men uansett trenger du ikke være redd fordi politiet har bedre å gjøre enn å følge opp et telefontips om en sopp plukker
Kos deg m soppen du! Kanskje den hjelper mot angsten din
Hadde en ganske morsom episode i det jeg var på jakt etter flein for noen uker siden. Var på bondelandet og gikk en fin tur til butikken for å handle litt. Går forbi en innhegning med strømgjerde, det var liksom det perfekte stedet. Kommer til en dobbelt port, først en i tre som jeg åpner opp, deretter var det en i stål med sånne ringer jeg måtte dra opp for å åpne den. I det jeg gjør det lager jeg en slags lyd og fra rundt en sving kommer det løpende sånn tretti bukker med horn i fullfart mot porten. Om jeg hadde åpnet porten og bare gått inn hadde den bonden fått seg et sant helvete og jeg hadde lagd kaos i hele bygda om de hadde sluppet løs. Kunne vært farlig og gå der inne også.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det Værste som skjer er sikkert bare at du får ett dokument om at du er anmeldt og siktet men akslen henlagt, eller så får du bare en bot i posten, for og sjekke om du føler deg skyldig, så får du vurdere om du vil klage på bota
Vis hele sitatet...
Ikke skrem han, det skjer jo ikke at han får bot. Vi har en bonde som har bedt han stikke av, thats it. Bonden vet ikke navnet hans, har ingen bevis og dermed ingen sak å melde til snuten.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Landlige omgivelser.

Uff, fikk skikkelig noia nå. Får satse på at hvis politiet vil gjøre noe, så satser de heller på å ta noen på fersken enn å oppsøke folk i etterkant.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig å dra på en fysisk sopptur. Om det er kantareller eller Spiss Fleinsopp spiller ingen rolle. Det som er ulovlig er når du separerer fleinsoppen fra mycelet. Men det er jo ingen son vet om du har gjort eller ikke. Er det noen som kommer på døra di så kan du faktisk si at du var der for å finne fleinsopp men ikke for å plukke den bare for å ta bilder og oppleve den på nært hold. Det er en spennende organisme så det er ikke tvil om at det faktisk er en ting som folk kan finne på å gjøre av ren hobby og interesse. Dette gjorde jeg mye før uten å ha noen planer om å plukke den. Slapp av.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vedkommende fremsto ikke som mottakelig for å si det sånn.

Så jævlig kjipt når sånne ting trigger angst jeg ikke klarer å riste av meg. Nå var jeg tydeligvis ikke den første som har blitt ferska i å plukke der, så det kan jo være jeg forsvinner litt i mengden. Jeg har lagt merke til at det er flere og flere som plukker sopp i området, og jeg vil tro politiet heller vil ta noen på fersken og få en sak de lett kan oppklare, enn å stresse med å spore opp folk i ettertid. Dette er et område hvor det ikke er lokalt politikontor lenger og man bare har en politikontakt eller hva det heter, så det er litt rart om de skal bruke ressurser på det.
Vis hele sitatet...
Fleinplukking på høsten er jo rene "folkesporten", så hvis politiet
faktisk hadde intensjoner om å aktivt straffeforfølge denne aktiviteten, så
hadde vi nok sett langt mer om det i pressen.

Jeg tror ikke du trenger å være redd for oppmerksomhet fra politiet
i forbindelse med denne saken. Bare hold deg borte fra det området.

Jeg skjønner godt at det er kjedelig å bli tilsnakket og bortvist, men
som aluminiumfluorid påpeker ovenfor, går du på innmarksbeite har
bonden all rett til å bortvise folk.

Mitt råd er at du finner utmarksområder uten innsyn fra bebyggelse
eller trafikkerte ferdselsårer. Vi har flust av dette i ødelandet Norge.
Og siden du har bil, har du alle muligheter for å oppsøke slike steder.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
🐀🐷redd🐰
2 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var ute og plukka på et sted som har så mye sopp at jeg har tenkt at jeg er den eneste som går der. Plutselig kommer en meget hissig bonde og ber meg komme meg vekk fordi dyra er farlige og at de har jaget vekk mange andre som har plukket fleinsopp der, at fleinsoppen ikke er til å spøke med og at politiet vet om hva som foregår. Jeg beklager og går, og etterpå blir jeg fulgt av en bil, sikkert samme bonden. Så nå har jeg naturlig nok litt noia for å få onkel politi på døra. Hvor stor er sjansen for det?
Vis hele sitatet...

Hei, hei!
Hvis det er i Oslo eller omegn ?- gi meg posisjon så skal jeg sjekke ut hva om skjer
Må nesten ta el-sykkel da, for han var ikke lett å riste av seg Eller enda bedre vi møtes i utkanten av gården hans - en holder vakt og en plukker!!! Det skal vøre bra på Ekebergsletta, Skedsmo også
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hm-kanske bonden ville ha fleinsoppen for seg selv?
Jeg har blitt tatt for plukking 2 ganger, det endte med forelegg på 5 lapper begge gangene.
Men jeg ble tatt på fersken da.
Ble også ved en anledning tatt med 50g tørket, det endte med 10 lapper, å heldigvis ikke for salg siden jeg klarte snakke meg til at det var til eget bruk.
Sykt at man har straff for dette i Norge!
Du skulle sagt at du var sendt ut fra forebyggende gruppa
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vedkommende fremsto ikke som mottakelig for å si det sånn.

Så jævlig kjipt når sånne ting trigger angst jeg ikke klarer å riste av meg. Nå var jeg tydeligvis ikke den første som har blitt ferska i å plukke der, så det kan jo være jeg forsvinner litt i mengden. Jeg har lagt merke til at det er flere og flere som plukker sopp i området, og jeg vil tro politiet heller vil ta noen på fersken og få en sak de lett kan oppklare, enn å stresse med å spore opp folk i ettertid. Dette er et område hvor det ikke er lokalt politikontor lenger og man bare har en politikontakt eller hva det heter, så det er litt rart om de skal bruke ressurser på det.
Vis hele sitatet...
Hvis du får angst av dette bør du vel tenke deg om for du trenger deg inn på annen manns eiendom for å plukke ulovlig giftig sopp?
Sitat av BlaBlaHJHD Vis innlegg
Hvis du får angst av dette bør du vel tenke deg om for du trenger deg inn på annen manns eiendom for å plukke ulovlig giftig sopp?
Vis hele sitatet...
Latterlig poeng. Ulovlig giftig sopp. Ban nature!
Sitat av Jerna Vis innlegg


Latterlig poeng. Ulovlig giftig sopp. Ban nature!
Vis hele sitatet...
Ok, beklager, er du en rusmisbruker oppfatter du det kanskje sånn, må vel være bedre å søke proffesjonal hjelp enn å spise giftig sopp?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Man kan jo argumentere for at hvis man er villig til å begå kriminalitet (hehe), så har man et problem.

Eksemplet man kan bruke for å belyse situasjonen er at fleinplukkere sikkert ikke hadde digget at andre tok deres flein, på deres eiendom.

Man kan jo selv tenke seg hvor gøy det er å se en skrekkfilm, skru av lyset i gårdsboligen, og så oppleve at barna er redde fordi voksne menn i hettegensere og alienware-luer krafser rundt på plenen eller henger rundt husdyr på din eiendom.

Det skal ingenting - iiiinngeeenting --- av hjernekraft for å helt uten å ta stilling til narkotikapolitikk, gjøre et etisk argument for hvorfor det er feil å gå på andres eiendom og ta deres eiendom, her flein. Selv forstyrrelsen i seg selv - oppholdet - kan enkelt vises å være uetisk.

Argumenterer man med at det er en liten krenkelse, så har man virkelig et problem med å oppfatte regler og grenser riktig.
Det er ikke greit med et lite overgrep eller en liten krenkelse, den er bare mindre. Man har krysset en grense, påført et tap etc.

1. Galt å loke på andres eiendom
2. Galt å ta andres planter/ting
3. Kanskje ikke galt å plukke flein i seg selv (omdiskutert)
4. Ikke nødvendigvis narkis å ville plukke flein
5. Kanskje mer narkis å være villig til å støte/plage/forstyrre andre for å plukke flein
6. Man burde spurt først
7. Aksepterer det som en mann om man er oppdaget (si unnskyld, beklage seg)
8. Har ikke noe å si om folk ikke vil ha sin egen flein, de vil ikke ha ubudne gjester på sin mark iallefall

Get ready... Fight!
Sist endret av meaculpaUIO; 9. oktober 2022 kl. 23:49.