Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5137
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva vil det si? Kan noen forklare meg hva som skjer når saken din blir en tilståelsessak. Jeg prøvde å søke det opp men ble ikke så mye klokere på akkurat hvordan det fungerer.
Anonym bruker
"Snill Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det betyr at den siktede har tilstått så det ikke er nødvendig for politiet å fortsette etterforskning fordi noen har tatt på seg skylda
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Okey, skjønner, men det er en god ting, sant? Helvete altså, holdet på å få panikkanfall, jeg er livredd. Jeg har nesten ventet et år for å høre noe som helst fra de.
Anonym bruker
"Snill Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Okey, skjønner, men det er en god ting, sant? Helvete altså, holdet på å få panikkanfall, jeg er livredd. Jeg har nesten ventet et år for å høre noe som helst fra de.
Vis hele sitatet...
Gjelder saken deg selv? Har du tilstått eller var det andre innblandede?

God ting vet ikke tilsto du? Isåfall god ting at det endelig skjer noe i saken. Mulig du får tilståelsesrabatt og kortere straff fordi du tilstod.

Men dom er aldri kult hvis du kunne sluppet unna med å nekte
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gjelder saken deg selv? Har du tilstått eller var det andre innblandede?

God ting vet ikke tilsto du? Isåfall god ting at det endelig skjer noe i saken. Mulig du får tilståelsesrabatt og kortere straff fordi du tilstod.

Men dom er aldri kult hvis du kunne sluppet unna med å nekte
Vis hele sitatet...
Gjelder meg selv, ja. Kun meg som ble tatt med buksene nede, ingen andre involvert. Det var umulig å nekte, det hadde bare gjort det verre.

Jeg har allerede innrømmet alt.
Anonym bruker
"Avhengig Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det å tilstå skal komme deg til gode. Tilsåelsessak er bra for deg.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det å tilstå skal komme deg til gode. Tilsåelsessak er bra for deg.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg mistenkte. Jeg var manisk og psykotisk da det skjedde.
Anonym bruker
"Avhengig Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var det jeg mistenkte. Jeg var manisk og psykotisk da det skjedde.
Vis hele sitatet...
Ok.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gjelder saken deg selv? Har du tilstått eller var det andre innblandede?

God ting vet ikke tilsto du? Isåfall god ting at det endelig skjer noe i saken. Mulig du får tilståelsesrabatt og kortere straff fordi du tilstod.

Men dom er aldri kult hvis du kunne sluppet unna med å nekte
Vis hele sitatet...
Men hvis det er den minste sjanse for å fiske opp et eller annet bevis forsvinnende liten
Sjansen er stor for at snuten legger ned mindre etterforskning i en tilståelse sak en hva dem ville i en vanlig sak. Selv om du godtar tilståelsessak kan du alltids trekke deg om du ikke er fornøyd med straffen, det vil ofte føre til mye ekstra arbeid og mer utsettelse Selv har jeg sluppet unna 30mnd ubetinget til sammen ved 3 tilståelsesaker og heller fått samfunnstraff og betinga da det var noen forhold politiet ikke hadde ettersøkt nok til fellende bevis uten min tilståelse. Så alltid gå for det om du blir tatt på fersken. TS: jeg håper du har advokat, alltid en god sjanse på det er forsøkt snarveier av aktor i slike saker. Lykketil
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Du tilstår i retten, og da mener jeg at det blir sent et skriv til dommer, også får du noen prosent strafferabat.

Men du må huske at du fortsatt må i retten med dommer for å tilstå, og der vil du bli utspurt ekstremt mange senesetive spørsmål fra dommer, som dem regner med at du svarer ærlig på, siden du tilstår. også regner de straffen din utifra det du har gjort + hvordan du oppfører deg og hva du sier i retten.

Jeg har hatt en tilståelsesdom før, og det ville jeg aldri gjort igjen. du tjener så og si ingen ting på det, men du er garantert til å få straff. Her er det nok nesten altid best og ikke tilstå, om det ikke er 9 eller 10 år i fengsel det står om da, for da kan det jo gjøre en forskjell. men på fyllekjøring, russaker og voldsaker der straffen ikke er 1 år i fengsel en gang, så ville jeg aldri gått for tilståelses dom

Jeg følte meg IKKE trygg i en tilståelse sak, med 1 dommer og 1 vitne som dommeren kjente fra før og ikke jeg. Fikk 2 eller 3 år betinga i den saken også så jeg føler egt ikke at tilståelsen ga meg noen fordeler
Sist endret av Absurd; 27. september 2021 kl. 21:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Stianiver Vis innlegg
Sjansen er stor for at snuten legger ned mindre etterforskning i en tilståelse sak en hva dem ville i en vanlig sak. Selv om du godtar tilståelsessak kan du alltids trekke deg om du ikke er fornøyd med straffen, det vil ofte føre til mye ekstra arbeid og mer utsettelse Selv har jeg sluppet unna 30mnd ubetinget til sammen ved 3 tilståelsesaker og heller fått samfunnstraff og betinga da det var noen forhold politiet ikke hadde ettersøkt nok til fellende bevis uten min tilståelse. Så alltid gå for det om du blir tatt på fersken. TS: jeg håper du har advokat, alltid en god sjanse på det er forsøkt snarveier av aktor i slike saker. Lykketil
Vis hele sitatet...
Takk for at du deler Jeg har en god advokat som har prøvd å fått dette til å gå så raskt som mulig sånn at jeg slipper å holdes på pinebenken.

Kjenner jeg begynner å få symptomer igjen. Tror jeg må gå til legevakta og be om å bli innlagt. Sykdommen gjør alt ti ganger verre, blodårene er så stramme at jeg har vondt og har spydd to ganger allerede. Tankene går i hundre og i alle retninger, jeg glemmer hva jeg tenkte for 5 sekunder siden. Armene mine kjenner ut som de sovner og jeg slet med å puste. Akkurat det ble bedre av å gå ut i frisk luft. heldigvis, Så sikkert ut som en psycho der ute.

Fuck this shit, snakkes kanskje.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det blir godt for deg å få saken avgjort og ut av tankene. Høres ikke ut som at du har det noe greit, ring legevaktas ambulante team hvis du tror du er på vei i psykose igjen eller ta evn noe beroligende om det "bare" er intenst tankekjør.
Va er du siktet for om jeg kan spørre? Anbefaler at du forsøker og tenke minst mulig på det, går
nok flere år før det kommer opp. Lite du kan gjøre med fortida, husk livstilsendring og generell god holdning kan redde deg for mye Ikke bruk krefter på ting du ikle får gjort noe med. Antar advokaten din tar det opp men: en personundersøkelse fra krimomsorgen kan være forskjell på 20mnd ubetinget og 400 timer samfunnstraff. Ikke ta sorgene på forskudd
Du kan nok heller bli dømt til tvungent ettervern.
Anbefaler deg å ringe mental helse eller legevakt om du ikke føler deg helt i form og har negative symptomer❤️
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ble dømt for fyllekjøring en gang med tilståelsesdom. Ville gjort det igjen, kjenner meg ikke igjen i at rettssaken var ubehagelig, tvert imot. Jeg oppga personalia, og fikk siden forklare hva jeg tilsto. Dette ble målt opp mot hva politiet hadde skrevet om jeg ikke husker veldig feil. Jeg måtte bekrefte at jeg godtok tilståelsesdom og fikk således strafferabatt. Politiet foreslo 25 dagers fengsel, i dommen står det at jeg normalt ville fått 26 dager men endte med 21 dager pga strafferabatt. Nå hadde jeg riktignok store alkoholproblemer på tidspunktet og fikk derfor ruspåvirket kjøring istedenfor soning, men det hadde jeg jo heller ikke fått uten tilståelse og innrømmelse av alkoholproblem.

Rettsmøtet er mye mindre formelt ved tilståelsesdom, det er bare du, en dommer og et rettsvitne, ingen politi som er der og forklarer om saken osv. Som regel er de heller ikke særlig interessante for media så du går lettere under radaren. Mitt rettsmøte var over på 45 minutter.

Så jo, det er litt å tjene på det, og er du tatt på fersken er det jo bare dumt å la være å tilstå etter mitt syn.

Hvis det har gått et helt år aner det meg at du er tatt for litt verre ting enn fyllekjøring så jeg vet ikke hvordan det er med deg, men lykke til uansett.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er jo nada å tjene 21 dager i forhold til 25, på det premisset at du ikke kan motstride seg saken. Synes du virkelig det er verdt å tilstå for å spare 4 dager du sikkert aldri hadde trengt å sone engang, mtp at du gir fra deg retten til å bri frikjent. Synes du virkelig at 4 dager er verdt så mye?
Tilståelsessak er da null stress. Det viser godvilje, så om du er ærlig (snakk generelt rundt det ulovlige du har gjort) og er tydelig på at du angrer og har tatt grep for å endre på kritikkverdig og straffbar oppførsel går det nok bra.

Straffeforslag er én ting, men det er opp til dommeren å gi deg den faktiske straffen. Den kan fint bli mildere enn straffeforslaget til politiet/aktor(?).

Nå vet jeg ikke nøyaktig hva du har gjort, så det er vanskelig å si hva du bør gjøre for å "imponere" dommer, men:
Ting du kan gjøre som viser at du ønsker å forandre deg er behandling, medisinering (du var manisk og psykotisk?), frivillige urinprøver for å vise til rusfrihet og andre ting som viser at du har tatt tak i problemet.

Jeg har vært i dine sko mer enn én gang og det ordner seg
Sist endret av krystallkongen; 28. september 2021 kl. 02:01.
Tilståelsessak er positivt for politiet men ikke alltid for deg selv. Men gjort er gjort og du sier du ble tatt med buksene nede og da er det like greit å tilstå!
Jeg har gått for tilståelsesdom 1 gang og grunnet en noe åndssvak dommer så slapp jeg unna en del straff. Når dommeren gikk ut for å stemple papirer og skrive under la han merke til at jeg fortsatt hadde prøvetid fra en besittelses dom. Så det er nok noen rutiner som enten går i glemmeboka eller at det går litt fort for noen. Så kan kanskje lønne seg noen ganger men blir jo en gamble uansett da. Nekter du og de finner ut at de har tid til å etterforske det skikkelig kan man også risikere å gå på en større smell
Vil en sak regnes som tilståelsessak dersom man innrømmer handlingen, men nekter for at man har gjort noe galt?

Feks om du har banket opp noen og innrømmer det. Men at du mener du mener handlingen ikke er straffbar, fordi det var selvforsvar.

Er nysgjerrig bare
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Vil en sak regnes som tilståelsessak dersom man innrømmer handlingen, men nekter for at man har gjort noe galt?

Feks om du har banket opp noen og innrømmer det. Men at du mener du mener handlingen ikke er straffbar, fordi det var selvforsvar.

Er nysgjerrig bare
Vis hele sitatet...
En tilsåelsesak er jo at du gir en uforbeholden tilståelse til det du er sikta for. Så om du tilstår å ha banket opp en kar, og du er sikta for det. så kan det vel bli tilståelsesak, men du kan jo ikke argumentere for retten at det var selvforsvar hvis du tilstår om du feks er sikta for kroppsskade.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Vil en sak regnes som tilståelsessak dersom man innrømmer handlingen, men nekter for at man har gjort noe galt?

Feks om du har banket opp noen og innrømmer det. Men at du mener du mener handlingen ikke er straffbar, fordi det var selvforsvar.

Er nysgjerrig bare
Vis hele sitatet...
Da vil det bli at man erkjenner forholdet (å ha slått) men ikke skyld og siktelsen. Det blir ikke det samme som tilståelsessak hvor du erkjenner siktelsen. Siktelsen er det de mener har skjedd og hvordan de definerer lovbruddet, ikke hva du mener har skjedd og hvordan du definerer lovbruddet (vold vs selvforsvar f eks)
Anonym bruker
"Avhengig Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av celtseus Vis innlegg
Da vil det bli at man erkjenner forholdet (å ha slått) men ikke skyld og siktelsen. Det blir ikke det samme som tilståelsessak hvor du erkjenner siktelsen. Siktelsen er det de mener har skjedd og hvordan de definerer lovbruddet, ikke hva du mener har skjedd og hvordan du definerer lovbruddet (vold vs selvforsvar f eks)
Vis hele sitatet...
Fikk lyst til å beskrive dette på en annen måte som kanskje er lettere for … «noobs» …. å forstå?

Erkjenne handlingen: Du erkjenner å ha slått. Du tilstår.

Nekte handlingen: Du erkjenner ikke å ha slått. Du tilstår ikke.

Erkjenne handlingen og straffskyld: Du erkjenner å ha slått, og er enig i at dette kan straffes.

Erkjenne handlingen, men nekte straffskyld: Du erkjenner å ha slått, men mener at dette ikke kan straffes, fordi dette for eksempel var i selvforsvar.
Jeg fikk min første og eneste dom i livet for en stund siden. Fikk 4 uker i varetekt for noe. Satt... 25 dager tror jeg, av en handling aktor ville ha 36 dager på og advokaten min 25 om jeg husker riktig. Tilståelsesdom "skjermet fornærmede fra å måtte møte opp i rettsal" eller noe. Så jeg slapp å gå tilbake å sone en ekstra uke fordi jeg tilsto.

Aldri vært innvolvert i noe særlig kriminelt før. Slik jeg forsto det, så kan man få opp til 10% strafferabatt fordi at det skjermer fornærmede. Fordi at det blir en "forenklet sak" slik at politi og rettsystem bruker mindre tid og ressurser på alt sammen. Sparer de for byråkrati og drit.

10% høres kanskje ikke mye ut. Men for lange dommer, sånn type om du må sitte et helt år eller lenger i fengsel, så kan det være en betydelig periode du slipper å sone. IMO ikke verdt pengene på advokat om det er snakk om smågreier. Men om du kan risikere en lang dom på noe, bør du absolutt rådføre med advokat om tilståelsesdom er verdt det i din sak.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Inntil 30% strafferabatt ved tilståelsesdom.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av svartemaja Vis innlegg
Inntil 30% strafferabatt ved tilståelsesdom.
Vis hele sitatet...
Kilde?
Anonym bruker
"Avhengig Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kilde?
Vis hele sitatet...
Hvis man googler «strafferabatt» så er det lettere å finne kilder.

http://bruland.no/?page_id=438

En kilde her
Betyr at du har allerede har lagt alle korta på bordet, og venter på domavsigelse