Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bør Norge åpne for et tredje kjønn?
Ja 63 15,14%
Nei 256 61,54%
Bryr meg ikke 97 23,32%
Stemmegivere: 416. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  86 21083
Arex_x, Koldun og vindaloo: Dere har en skinnuenighet på gang.
Hvis du spør en biolog om hva en hermafroditt er, så får du til svar at det er en skapning som kan fertilisere seg selv. Den må altså produsere både mannlige og kvinnelige kjønnsceller. Det er det mange enklere organismer som kan, og det er visstnok en hypotetisk mulighet for å få det til å funke hos pattedyr, men det er helt riktig å si at det ikke forekommer i naturen. Hvis du derimot spør en lege, så vil denne henvise til misdannelsen der både mannlige og kvinnelige kjønnskarakteristikker foreligger. Individer med denne sykdommen er stort sett sterile, og er de fruktbare, så er de likevel ikke i stand til å fungere som både menn og kvinner, bare én av de.
Dette er et soleklart eksempel på hvordan ord kan ha litt ulik betydning i ulike sammenhenger. En kokk tar ikke feil når han omtaler en tomat som en grønnsak, selv om botanikeren foretrekker å betrakte den som et bær. Kontekst!
Sist endret av Myoxocephalus; 17. mars 2021 kl. 14:57.
Kjenner jeg ikke har noe i mot å kalle folk "hen" om de ønsker dette. Kan i grunn kalle folk det de ønsker. Men er usikker på hvor smart det er å "skape" ett tredje kjønn. Åpnes det for ett tredje kjønn ser jeg ingen grunn til at ikke "gud å en hver" spiller diskriminerings-kortet og også vil ha "sitt" pronomen på dassdøra eller i passet. Når folk springer rundt I skauen utkledd som rådyr fordi de identifiserer seg slik, ser jeg ingen grunn til at hverken de eller "otherkin" (ikke helt mennsklige vesener) også ønsker alt hen har fått. Så da står vi der da. For vi kan jo ikke bedrive kjønnsdiskriminering i vellferdslandet Norge? Så kan man jo tenke seg da, hvor det hele ender. Noen kommer jo garantert til å "finne opp" sine egene helt sinnsyke pronomen for å skille seg ut i mengden. Når jeg var ung kjøpte man seg en meter jord i Skottland for å skille seg ut. Men Lord er kanskje ikke spesielt eller nyskapende nok i dagens samfunn? For å summe opp tror jeg det kan gå negativt utover de som faktisk føler seg fanget i feil kropp. Om det ender sånn som jeg frykter, ett Norge "hvor alle skal få" eget pronomen.
"Måtte lære meg å være menneske"
"Jeg har vært en katt hele livet"

https://www.youtube.com/watch?v=-aFKk0mUYjA
Folk kan godt identifisere seg selv som hva som helst for min del. Men det finnes kun 2 biologiske kjønn.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis du spør en biolog om hva en hermafroditt er, så får du til svar at det er en skapning som kan fertilisere seg selv.
Vis hele sitatet...
Som jeg nevnte: I biologisk forstand innebærer ekte hermafrodittisme at vev fra både eggstokker og testikler er tilstede (eller tilsvarende hos andre organismer). En hermafroditt behøver ikke være funksjonelt selvfertiliserende eller fruktbar for å være en hermafroditt. (Ekte hermafrodittisme utgjør bare rundt 5% av tilfellene av usikker kjønnsutvikling hos mennesker).

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
[...] og det er visstnok en hypotetisk mulighet for å få det til å funke hos pattedyr [...]
Vis hele sitatet...
Ikke bare hypotetisk! Her er det dokumentert en hermafrodittisk tamkanin som fikk et ungekull med seg selv: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2382355/

Og i artikkelen jeg lenket på forrige side, så nevnes det at det er oppdaget noen få tilfeller hvor menneskelige hermafroditter har påvist både eggløsning og produksjon av sædceller, noe som gjør funksjonell selvfertilisering til en potensiell mulighet.
Sitat av Singhell Vis innlegg
Kjenner jeg ikke har noe i mot å kalle folk "hen" om de ønsker dette. Kan i grunn kalle folk det de ønsker. Men er usikker på hvor smart det er å "skape" ett tredje kjønn. Åpnes det for ett tredje kjønn ser jeg ingen grunn til at ikke "gud å en hver" spiller diskriminerings-kortet og også vil ha "sitt" pronomen på dassdøra eller i passet. Når folk springer rundt I skauen utkledd som rådyr fordi de identifiserer seg slik, ser jeg ingen grunn til at hverken de eller "otherkin" (ikke helt mennsklige vesener) også ønsker alt hen har fått. Så da står vi der da. For vi kan jo ikke bedrive kjønnsdiskriminering i vellferdslandet Norge? Så kan man jo tenke seg da, hvor det hele ender. Noen kommer jo garantert til å "finne opp" sine egene helt sinnsyke pronomen for å skille seg ut i mengden. Når jeg var ung kjøpte man seg en meter jord i Skottland for å skille seg ut. Men Lord er kanskje ikke spesielt eller nyskapende nok i dagens samfunn? For å summe opp tror jeg det kan gå negativt utover de som faktisk føler seg fanget i feil kropp. Om det ender sånn som jeg frykter, ett Norge "hvor alle skal få" eget pronomen.
Vis hele sitatet...
Jeg sliter litt med å ta inn over med de slippery slope - scenariene. Det er ikke sånn at vi nå hopper til og lager ny dodør til den første som ytrer ønske om det. Det er ganske mange mennesker på tvers av land og kontinenter det gjelder, det er et kjent fenomen selv om det ikke er fullt ut forstått. Det er ikke sånn at vi dermed har lagt lista der at vi imøtekommer allverdens særheter som folk dikter på seg for å være spesielle.

Forøvrig: Hvis et stort antall mennesker ønsker å leve mer som rådyr, så tenker jeg at det er utelukkende positivt.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg sliter litt med å ta inn over med de slippery slope - scenariene. Det er ikke sånn at vi nå hopper til og lager ny dodør til den første som ytrer ønske om det. Det er ganske mange mennesker på tvers av land og kontinenter det gjelder, det er et kjent fenomen selv om det ikke er fullt ut forstått. Det er ikke sånn at vi dermed har lagt lista der at vi imøtekommer allverdens særheter som folk dikter på seg for å være spesielle.
Vis hele sitatet...
Otherkin er faktisk en greie [1, 2, 3]. Det er enda merkeligere enn det høres ut. Og det er fint at du er pragmatisk, men det er ikke gitt at de som identifiserer seg som engler og aliens er det. Tvert i mot, gitt dette nokså aparte utgangspunktet, så er det rimelig å anta at de faktisk er alt annet enn pragmatiske.

Hvem er du til å avskrive deres høyst reelle oppfatninger som "særheter de dikter på seg"? Hvis det er greit i dette tilfellet, hvorfor er det ikke greit å behandle oppfatningene til transpersoner på tilsvarende vis? Er det en prinsippiell grunn til at vi skal ta transpersoner seriøst og otherkin useriøst? Og hva med alt i mellom av sære oppfatninger? Hvite mennesker som mener de er svarte, for eksempel. Også en greie! [4]

Du ser slippery-slopes, men uansett hvor sært konseptet er så finnes det. Noen tar det dødelig alvorlig. Jeg klarer ikke å se noen overbevisende grunn til at vi bør trekke en grense her, men ikke der. Og spesielt ikke hvorfor det er urimelig å forvente at grenser som har blitt flyttet flere ganger på kort tid ikke skal bli flytta igjen.

For mitt vedkommende fremstår skillet mellom behandlingen av otherkin og transpersoner nokså vilkårlig, og helt ærlig så jeg er inklinert til å tenke på alt sammen som særheter folk dikter på seg. Det betyr ikke at følelsene deres ikke er autentiske, eller at deres problemer ikke er reelle. Det er de uten tvil. Men det legger så klart visse føringer på hva jeg mener er en saklig respons fra samfunnet, og det legger også føringer på hva de kan forvente og kreve av meg. Respekt og verdighet kan alle kreve og forvente, om de så tror de er Gud eller en vaskemaskin. Det betyr imidlertid ikke at andre kan forvente en enighet eller velsignelse fra meg. Det er det ingen som trenger, fortjener, eller har særskilt krav på å få i noe tilfelle.

[1] https://nonbinary.wiki/wiki/Otherkin
[2] https://lgbta.wikia.org/wiki/Otherkin
[3] https://en.wikipedia.org/wiki/Otherkin
[4] https://en.wikipedia.org/wiki/Transracial_(identity))

Sitat av *pi Vis innlegg
Forøvrig: Hvis et stort antall mennesker ønsker å leve mer som rådyr, så tenker jeg at det er utelukkende positivt.
Vis hele sitatet...
Æh. Jeg har allerede opplevd én gang at en naken mann lå i buskene mine og åt villbringebær tidlig på morgenen. Jeg har aldri tenkt at han egentlig forsøkte å imitere et rådyr, men hvis det var hans intensjon, så kan jeg knapt forestille meg en mer rådyraktig ting å gjøre. Jeg foretrekker imidlertid besøk av de ekte rådyrene, jeg må innrømme det.
Sist endret av Myoxocephalus; 19. mars 2021 kl. 23:24.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Æh. Jeg har allerede opplevd én gang at en naken mann lå i buskene mine og åt villbringebær tidlig på morgenen. Jeg har aldri tenkt at han egentlig forsøkte å imitere et rådyr, men hvis det var hans intensjon, så kan jeg knapt forestille meg en mer rådyraktig ting å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det hender folk er helt ute av kontroll også og ikke selv vet hva de foretar seg.
Helt uten tanke på hva man identifiserer seg som og i hvert fall ikke i håp om å
være så spesiell å merkelig at likes a hagler inn.

De har rett å slett bare rømt fra ett sted, eller kanskje burde vært der.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du ser slippery-slopes, men uansett hvor sært konseptet er så finnes det.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over at alt det der finnes, og jeg er også klar over at det satt en fyr på Gaustad eller noe og trodde han var en appelsin, i konstant frykt for å bli skrellet.

Jeg synes det er mer troverdig at det er noe ekte, biologisk som gjør at mennesker opplever kjønnsdysfori, enn at de egentlig, på ekte, bikker litt mer mot å være rådyr inni seg. Jeg tror forsåvidt også det er mer troverdige psykologiske mekanismer som kan gjøre folk tilbøyelige til å oppleve å passe bedre i en annen kjønnskategori, enn som gjør det naturlig å føle at man er en vaskemaskin, med mindre vi snakker om psykoser, og det gjør vi ikke. Jeg er enig med deg i at man skal respektere andres opplevelser, også når de er i psykose. For all del. Jeg tror likevel jeg ville opplevd det litt latterliggjørende, hvis jeg var trans, å bli sammenlignet med folk som tror de er rådyr og vaskemaskiner. Og nei, jeg ser virkelig ikke for meg at vi tar noen risiko for at ting sklir ut i det absurde ved å tilpasse pass, garderober og pronomen. Det har ikke skjedd på andre områder. Man har behandlet transpersoner på rikshospitalet en god stund, så vidt jeg har fått med meg så får du ikke operert på deg gevir eller sentrifuge der. Det blir litt tullete.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg synes det er mer troverdig at det er noe ekte, biologisk som gjør at mennesker opplever kjønnsdysfori, enn at de egentlig, på ekte, bikker litt mer mot å være rådyr inni seg.
Vis hele sitatet...
There's the rub. Folk opplever kjønnsdysfori "egentlig og på ekte", men disse andre greiene er ikke det fordi... Hvorfor? Hvordan? Hva er mekanismen her, og hvordan kan vi klart skille det som gir opphav til transpersoner fra mekanismen som får hvite folk til å tro de er sorte? Det er ikke opplagt for meg at det ene tilfellet hvor noen har en oppfatning av å være noe annet enn de egentlig er, så er det "ekte og biologisk", og i det andre så er det bare vas og tankespinn. Det er helt riktig at rikshospitalet ikke setter gevir på folk, men hvorfor ikke? De endret da ikke på kjønnsorganene til før inntil ganske nylig heller. Dersom det blir mer mainstream å være et rådyr, flere rådyrbukker kommer ut av skapet, og flere artikler om tilstanden publiseres - hvorfor skal ikke dette aksepteres på samme vis? Fordi det er mindre vanlig og mer drastisk?

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor akkurat kjønn skal stå i en særstilling, og at det er mer naturlig å oppfatte seg som et annet kjønn enn en annen hudfarge. Begge deler er beviselig feil rent fysisk, begge deler er uangripelig rent mentalt, begge deler kan til en viss grad korrigeres med kirurgi.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. mai 2021 kl. 23:07.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
There's the rub. Folk opplever kjønnsdysfori "egentlig og på ekte", men disse andre greiene er ikke det fordi... Hvorfor? Hvordan? Hva er mekanismen her, og hvordan kan vi klart skille det som gir opphav til transpersoner fra mekanismen som får hvite folk til å tro de er sorte? Det er ikke opplagt for meg at det ene tilfellet hvor noen har en oppfatning av å være noe annet enn de egentlig er, så er det "ekte og biologisk", og i det andre så er det bare vas og tankespinn. Det er helt riktig at rikshospitalet ikke setter gevir på folk, men hvorfor ikke? De endret da ikke på kjønnsorganene til før inntil ganske nylig heller. Dersom det blir mer mainstream å være et rådyr, flere rådyrbukker kommer ut av skapet, og flere artikler om tilstanden åubliseres - hvorfor skal ikke dette aksepteres på samme vis? Fordi det er mindre vanlig og mer drastisk?


Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor akkurat kjønn skal stå i en særstilling, og at det er mer naturlig å oppfatte seg som et annet kjønn enn en annen hudfarge. Begge deler er beviselig feil rent fysisk, begge deler er uangripelig rent mentalt, begge deler kan til en viss grad korrigeres med kirurgi.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tror det som psykologisk sett utgjør typisk mannlige og kvinnelige egenskaper eksisterer på et kontinuerlig spektrum, mens jeg ikke tror overgangen mellom menneske og rådyr eller vaskemaskin er like sømløs. Jeg finner det dermed mye mer naturlig at noen ikke vil føle seg hjemme i biologisk rett kjønnskategori, uten at det trenger å handle om vrangforestillinger, psykoser eller bare behov for å være annerledes. Så kan man godt innvende at vi ikke burde operere med sosialt kjønn i det hele tatt, det burde ikke være noen grense mellom hva som er mannlig og kvinnelig. Det hadde løst problemet. Fint det. Men der er vi ikke. Problemet eksisterer.

Å føle seg som en annen hudfarge forstår jeg ikke helt hva skulle innebære. Har folk med mørk hudfarge en annen psykologi enn folk med lys hudfarge? Jeg forstår ikke helt at du kan synes det er sammenlignbart med sosiale kjønnskategorier.
Sist endret av *pi; 18. mars 2021 kl. 02:56.
Jeg stemmer ja til at de skal få lov til det, men går ikke i fakkeltog for det. ¯\_(ツ)_/¯
Blir for dum debatt. At folk velger å leve som heterofil, homofil, lesbisk, panfil bla bla er helt konge. Med med mine du har jentetiss og guttetiss samtidig ser jeg ingen grunn til et tredje kjønn, bare PR-kåte usikre mennesker som kjemper den kampen, gi dem
3 timer hos psykolog for kompleksene sine.
Om vi åpner for muligheten av et tredje kjønn så er det ingenting som tilsier at det kommer til å stoppe der.

Selv om vi er tilbøyelige psykologisk til å føle oss som noe eller annet, så kan ikke dette være gjeldende.

Gjentar det jeg skrev tidligere; generaliseringene som gjør at mennesker ikke assosierer med eget kjønn er grunnen til at de vil avvike fra det.

Dette gjelder også hvordan mennesker ser på seg selv som noe annet enn menneske, eksempel nedenfor:

Så en video her på Snapchat om ei jente i 20 årene som levde som hund. Hun hadde gjort dette siden oppveksten, og det å være hund var tryggere for henne siden det ga henne en annen tilværelse som ikke er knyttet menneskelige problemer, slik som valg og ansvar.

Om vi åpner denne døren er det ingen grenser, og derfor kan den ikke åpnes. Bare tenk på alle de mentale faktorene til 7 milliarder mennesker om dette skulle være en realitet.

Jeg mener folk kan være som dem vil, til den grad det ikke går utover friheten til andre borgere, men dette betyr ikke at vi må legge det inn som juridisk lov.
Sist endret av Etos; 18. mars 2021 kl. 08:12.
Samme hva transeidentifiserte mennesker skulle si eller mene. Kvinnfolk jeg har snakket med som har sittet inne eller har hatt bruk for tjenestene hos krisesenteret, sier at de ville blitt redd hvist det hadde kommet en mann inn. Selv om denne mannen hadde brukt lebestift og skjørt eller en kjole.
Og i Canada og de statene i USA der folk kan selvidentifisere gender ser vi at krisesenter har problem med menn som forlanger plass blandt kvinnene og plager de.
Menn i sport, som er mindre enn middelmådige blandt mennene men som knuser all konkuranse når de plutselig sier de er kvinner og blir gitt plass på blandt kvinnene.
Dette har Biden nå åpnet for på føderalt nivå i USA. Hvilken betydning vil "Mann" og "kvinne" ha når hvem som helst kan kalle seg hva som helst?
Et par ganger har jeg blitt angrepet av kvinner. Fullt raseri. Hun ene fordi jeg solgte telefonen hennes. Det var sikkert 20 år siden. Hun hadde en av de flaggskip Nokia telefonene med qerty tastatur som man åpner. Som en mini laptop.
Jeg er sikker på hun ville drepe meg. Ei dame som andre damer var redd for. Jeg har aldri trent, eller løftet vekter. Men jeg fikk likevel raskt tak i håndleddene hennes og det var null problem å holde henne der til hun roet seg.
Mange kvinner sier at i USA, Canada og i UK har kvinners rettigheter ikke vært mer i fare på ganske mange tiår. Fordi vi i vår hast i å tilrettelegge for transeidentifiserte og/eller autogynofile ikke helt ser konsekvensene av det vi gjør.
Jeg vet ikke hvordan det er å være ikke-binær. Altså, jeg klarer ikke få tak i noe håndfast bevis på at det er legit. Så, javisst, er det et tilsynelatende svevende og ubegripelig tema. Ingen liker å ta noe man ikke forstår for god fisk. Men hvis en person kommer til meg og sier at de er så drittlei av kjønnsnormer og kjønnsidealer og ønsker å ta avstand fra hele sirkuset, eller at de ikke klarer å finne en komfortabel måte å etterleve disse normene og idealene på, så ville jeg ikke nølt med å skåle for det.

Et samfunn som har for høye (eller for snevre) forventninger og krav, eller som på andre måter oppleves som fiendtlig, vil sette i gang motreaksjoner. Noen eksempler kjenner vi godt til, andre ikke.
De som av ulike grunner blir hindret i å tjene nok penger til livets opphold, og som møter motstand fra samfunnet, tyr ofte til profittabel kriminalitet. Forståelig.
Noen studenter som tror at fremtiden er fortapt uten de toppkarakterene som de ikke klarer å oppnå, hopper fra høye bygninger. Trist, men forståelig.
Personer som opplever sosiale vanskeligheter som følge av at de ikke klarer å leve opp til kjønnsnormer eller -idealer, ber om retten til et tredje kjønn. En tall order, men likevel, forståelig.
Tilrettelegging er vanskelig, men i teorien kunne det vært forebyggende.

Og ærlig talt, og her må jeg faktisk le, for å sammenlikne transpersoner med folk som enten har fått seg selv til å tro, eller virkelig ønsker, at de er en bever, en kaffetrakter eller en asiater, er debattering på fjortisnivå. Sorry as. Jeg kan se hvorfor dere kommer inn på tanken, men man burde vite bedre enn å stagnere der. Dette fenomenet er vel strengt tatt noe de det måtte gjelde har fått for seg senere i livet, for å cope med et eller annet. At de ønsker å oppleve den samme bekymringsløsheten som en hund, eller den samme kulturtilhørigheten som en med en annen nasjonalitet. Jeg tror ikke en fire år gammel transperson en dag begynner å kjenne på et "savn" som varer livet ut, etter å være et annet kjønn fordi de syns det suger å være det ene, og tror det hadde vært så jævlig mye chillere å være det andre. For transpersoner tror jeg ikke det er et spørsmål om hvilken side som har det grønneste gresset. Den som lever som ei bikkje har utviklet en fantasi hvor de sikkert opplever en lettelse fra et slags ubehag. Ikke vet jeg. Transpersoner på sin side er vel direkte født inn i et ubehag. En sammenlikning av disse to er det dårlig hold i, slik jeg ser det.
Rekk opp hånda alle som har møtt denne problemstillingen i virkeligheten, altså utenfor internett? Et kjapt sosialt- og samfunnsmessig kost/nytte-overslag pluss kompetansen fra offentlig norsk helsevesen gir meg troen på at dette er et lite eller midlertidig strukturelt fremfor individuelt problem. Som er oppblåst, maks tabloid, spekulativt og importert.

Synes også at det er vanskelig med tanken om å bli pålagt pronomen av Twitter som motsier det vi lærte i biologien. Men jeg bruker ikke Twitter, og det burde de færreste. Heldigvis enda en dystopi som kan unngås ved å lese for mye piss på internett.
Men hva koster det egentlig? Hvor mye koster det deg å prøve å være litt smidig? Og hvor ofte spiller egentlig kjønnet til en annen person noen vesentlig rolle?

Det du lærte i 6.klasse biologi var ekstremt forenklet, realiteten er at vi kommer i en bimodal fordeling med ganske store variasjoner. Kan vi ikke prøve å gi folk plass til å være seg selv på sine egne betingelser? Hva koster det egentlig å være litt grei med andre bare fordi en kan?
Enig - det koster ikke meg en dritt, men sannsynligvis individene det gjelder masse. Liker å tro at folk er så romslige seg mellom at det blir som andre attributter etter hvert, altså sekundært ift. helhetsinntrykk. At pendelen svinget litt langt i perioder er nødvendig for normalisering. Finnes masse andre ting som er viktigere enn å være mot eller for KJØNN.
Sist endret av funksjon; 20. mars 2021 kl. 02:45. Grunn: bokstaver
BRAND ∞ STRONG
Folk må gjøre det folk vil.
Vi kan ikke definere kjønn.

Lover som strengt sier noe om hvem og hva hva vi er
er utdatert.
@funksjon: Bingo. Det er flaut å se folk trekke på skuldrene over århundre med overgrep for så å frike ut over den minste urett i andre retning. Jeg synes vel egentlig at man har gjort LGBTIDGAF-regla alt for komplisert, men jeg godtar det fordi de har vel opparbeidet seg litt fleksibilitet fra vår side.

Ærlig talt, dette er da for faen FreakForum. Om ikke transer og andre "unntak" er freaks er det ingen som er det.
Min datter på 12 og nesten alle jentene i klassen er lesbiske og panfile uansett... Så hvorfor ikke? Men en kan ikke komme å si at mye av dette skapes av en «trend». Når en da forsøker å vise litt interesse, samt forsøke å forklare på en veldig forsiktig og forståelsesfull måte at det er mest sannsynlig ikke er slik selv om en fint liker og setter pris på alle mennesker, så er det totalt mørkt. Da har en liksom noe imot personene.

Samtidig ser jeg det opprettes tråder om hvorfor nordmenn får færre barn enn tidligere.

Jeg er ikke imot at det åpnes for ett tredje kjønn.

Men så sier jeg også at guttungen må ha med seg en kontrakt også når/hvis han skal finne på å kysse ei jente. Ingen kyssing før underskriften er på plass.

Skal si verden endrer seg
BRAND ∞ STRONG

Sitat av FranZe Vis innlegg
Min datter på 12 og nesten alle jentene i klassen er lesbiske og panfile uansett...
Vis hele sitatet...
hæ...?

Det er greit at nye tider fordrer nye regler...
"Den som ikke har gjemt seg nå skal nå face fuckes"
men
er alle jentene i klassen lesbiske?
og er de sikre på det i alder 12?
Sitat av vindaloo Vis innlegg


hæ...?

Det er greit at nye tider fordrer nye regler...
"Den som ikke har gjemt seg nå skal nå face fuckes"
men
er alle jentene i klassen lesbiske?
og er de sikre på det i alder 12?
Vis hele sitatet...
Ja. Det er vel ca halvt om halvt pan/lesbisk. Men det er greit det så lenge de føler det slik
I USA var det nylig en lege som skjærte brystene av ei 13 år gammel jente. Fordi hun er "født i en feil kropp". Men velsignelse fra helsevesenet. Med velsignelse fra ... i alle fall en av foreldrene. Hun har "hjernen til en gutt og kroppen til ei jente".
FranZe. Siden du har barn rundt denne alderen, hva synes du? Denne jenta er 100% med på avgjørelsen. Tror du ei jente på denne alderen skjønner mye av tenking fram i tid, og konsekvenser osv?
Andre også kom med innspill, please.

I Canada var det nylig en mann som ble fengslet fordi han omtalte dattera si som "hun".
Du snakket om fleksibilitet Fulmen?
Sist endret av Arex_x; 20. mars 2021 kl. 05:00.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
I USA var det nylig en lege som skjærte brystene av ei 13 år gammel jente. Fordi hun er "født i en feil kropp". Men velsignelse fra helsevesenet. Med velsignelse fra ... i alle fall en av foreldrene. Hun har "hjernen til en gutt og kroppen til ei jente".
FranZe. Siden du har barn rundt denne alderen, hva synes du? Denne jenta er 100% med på avgjørelsen. Tror du ei jente på denne alderen skjønner mye av tenking fram i tid, og konsekvenser osv?
Andre også kom med innspill, please.
Vis hele sitatet...
Ser ikke at det kan være ett enkelt svar på det her. En blir nødt til å se det litt an. Jeg tviler på at den avgjørelsen er tatt på 5 minutter for å si det slik.

Men jeg vil tro de fleste hadde forsøkt å unngått det. Så får en spørre seg selv hvis ungen forsøker f.eks å ta selvmord pga situasjonen. Skal en unngå det for enhver pris? Eller er det bedre at ungen er i live og klarer å leve med seg selv?

13 år er veldig ungt og jeg ville som hovedregel vært imot det, men ikke for enhver pris. Jeg tror kanskje det kan være enkelt å si at en er imot, før en står der i situasjonen?

Du stiller spørsmål om ungen forstår tenking og konsekvenser frem i tid osv. Det blir jeg da på en måte nødt til å legge tilside og heller stille de samme spørsmålene til meg selv (ang barnet), om nåtid og fortid.
BRAND ∞ STRONG
Når man er 13 så er kroppen "nesten" ferdig, men det gjenstår litt.
Hodet derimot tar litt lengre tid.
Når du er 16, kanskje..
18, muligens.
For noen, aldri.
o shit waddup
Hadde vært fett å sett noen kilder på de sakene nevnt over.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Når man er 13 så er kroppen "nesten" ferdig, men det gjenstår litt.
Hodet derimot tar litt lengre tid.
Når du er 16, kanskje..
18, muligens.
For noen, aldri.
Vis hele sitatet...
For noen, aldri. He he : ) Ja.Det er jo sant.
Altså. Grunnen til at man i transekulturen vil begynne så tidlig som mulig med operasjoner og hormonblokkere er at de føler at de har større sjanse for å se ut som det gender/kjønn de ønsker.
Hormonblokkere blir gitt til barn, fra alder på 8 år. Medisiner som er påvist forstyrrer ben-mineralisering, og noen andre potensielt farlige bivirkninger.
I november i fjor saksøkte 23 år gamle Kira Bell taverstovk klinikken i England. En klinikk som spesialiserer seg på unge transepersoner. Kira Bell er en av en bølge unge voksne som nå angrer på ting de gjorde som forvirrede tenåringer. Hun er nå vansiret for livet. Brystene hun hadde er borte. Og hun vil for resten av livet ha en stemme som en mann. Og heldig vis vant hun i retten, og man kan i dag ikke gi testosteron eller hormonblokkere til barn i UK.

Kira Bell taler på en pressekonferanse etter hun vant i retten:
https://www.youtube.com/watch?v=V8P8RJwVrZQ

Sitat av ulldott Vis innlegg
Hadde vært fett å sett noen kilder på de sakene nevnt over.
Vis hele sitatet...
https://www.bioedge.org/bioethics/13...a-clinic/12816

https://thefederalist.com/2018/09/12...ear-old-girls/

https://disrn.com/news/canadian-fath...ghter-as-a-boy
Når jeg ser mennesker som mener at folk endrer kjønn for å få "oppmerksomhet" og for at det er det som er "in" så tenker jeg at de er noen arrogante barn i voksne kropper som sier det.

Samtidig mener jeg ikke at man skal introdusere et nytt kjønn når det biologisk sett kun finnes to kjønn. Om mennesker derimot vil bli omtalt med pronomen som hen istedenfor han/hun så mener jeg folk bør respektere det, uten at det bør være straffbart om folk ikke vil ta hensyn til det.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Når man er 13 så er kroppen "nesten" ferdig, men det gjenstår litt.
Hodet derimot tar litt lengre tid.
Når du er 16, kanskje..
18, muligens.
For noen, aldri.
Vis hele sitatet...
Dette er grovt utdaterte tall, fra den gangen konfirmasjonen var et reelt overgangsrituale. Jeg lærte 25 som omtrentlig tidspunkt for fiks ferdig frontallapp, men den nyeste oppdateringen jeg har hørt nå er 35.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av *pi Vis innlegg
Dette er grovt utdaterte tall, fra den gangen konfirmasjonen var et reelt overgangsrituale. Jeg lærte 25 som omtrentlig tidspunkt for fiks ferdig frontallapp, men den nyeste oppdateringen jeg har hørt nå er 35.
Vis hele sitatet...
Hvilket av de, 13,16,18 eller aldri?
Og med tank på kropp eller hodet.

At man er nær ved å være kroppslig ferdig i 13-14 år alderen er vel ikke helt feil.
Og med hodet, så mente jeg ikke bare at hjernen var ferdig utviklet, men at man
hadde gjort seg erfaringer om seg selv å andre.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvilket av de, 13,16,18 eller aldri?
Og med tank på kropp eller hodet.

At man er nær ved å være kroppslig ferdig i 13-14 år alderen er vel ikke helt feil.
Og med hodet, så mente jeg ikke bare at hjernen var ferdig utviklet, men at man
hadde gjort seg erfaringer om seg selv å andre.
Vis hele sitatet...
Hodet, så klart, jeg skrev jo frontallappen. Og du skrev "ferdig".

Det var bare ment som en fun fact egentlig. Men det er noe å tenke over når man diskuterer hvor lite man skal stole på ungdommers dømmekraft, at den delen av hjernen som sysler med vurderinger, konsekvenser og beslutningstagen ikke er fullt på plass før etter at de fleste av oss har tatt så og si alle de største livsvalgene.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Eg trur det at spørsmålet om eit tredje kjønn er del av ei større utvikling i samfunnet der vi lev meir i skyene enn på den faste jord. Vi menneske er dyr, og vi er dyr som ikkje er laga for å leve i det moderne samfunn. For meg, så verkar det som om at svært få innser dette, og konsekvensen av dette er at folk finner seg alternative teoriar til kvifor ting er som dei er og dei finn seg forskjellige måtar å leve med realiteten dei har enda opp med. Identitetspolitikken og relativismen som den stammar frå er ein konsekvens av den liberale kapitalismen sin framvekst i den vestlege verda, og med mindre vi startar ein revolusjon, så er det lite vi kan gjere for å stoppe denne utviklinga.
New generation
colakork's Avatar
La h*n gjøre som h*n vil.

Hvorfor ha et problem med det?
Hvordan kan det være et problem tenker jeg.

Jaaa vi elsker elsker elsker
Sitat av Stormen Vis innlegg
Når jeg er i tvil om et etisk spørsmål, så har jeg et veldig enkelt kontrollspørsmål:

Hva betyr det for meg?

Hvis svaret er "ingenting" eller "lite", så pleier det å være en god indikator på å la folk gjøre som de vil.

Hvis du er motstander av at folk skal krysse "X" eller "Trans" eller "Hen" i et sånt skjema, spør deg selv: Hva betyr det for deg og din levestandard? Svaret er svært lite.

Jeg kunne kanskje ha argumentert for at det vil koste en del i rent datatekniske implementasjoner og vil medføre litt ekstra byråkrati. Det syntes jeg man skal hensynta og utrede på en skikkelig måte. Dersom man finner at kostnaden er 3 milliarder skattekroner, så kan man kanskje videreføre dagens ordning - men ellers? Da syntes jeg godt man kan vurdere å la folk identifisere med hva de vil, og tilrettelegge systemene for det. I det store bildet er ikke kjønn så fryktelig viktig.
Vis hele sitatet...
Syntes nesten det er rart at denne ikke la diskusjonen død. Vi er så opptatt av å mene, samme faen om det bygger på rein egoisme som, det blir jo rart å venne seg til å si "hen". Ja det gjør det for meg og, men skal jeg være så fastgrodd at DET skal trumfe alt? Når en han kan bli en hu og omvendt, hvorfor ikke hen sier jeg bare
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hver gang jeg har fylt ut skjema på engelsk hvor det står "sex: " pleier jeg lage min egen firkant og skrive "yes please"
Synes egentlig vi har for mange regler og lover og normer.. så lenge man ikke skader andre så bør man faen få lov å gjøre som en vil og kalle seg selv hva en vil.