Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3798
Har planer om å bestille vape fra usa som koster ca 79 dollar. Noen som vet om man må betale toll da? Det følger ikke med nikotin da det er en dry herb vaporizer
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må i utgangspunktet betale toll på alt du importerer til Norge.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du må i utgangspunktet betale toll på alt du importerer til Norge.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så mye en må betale toll på. Men du må betale moms på nesten alt.
Hvis en vape går som elektronikk så sier tolletatens import kalkulator:
Pris = 670,00
Toll = 0,00
Moms (25 %) = 167,50
Sum = 837,50
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvis en vape går som elektronikk så sier tolletatens import kalkulator:
Pris = 670,00
Toll = 0,00
Moms (25 %) = 167,50
Sum = 837,50
Vis hele sitatet...
Så må du plusse på ca 200-400 kroner i utleggsgebyr med Posten/UPS/DHL for fortolling
Sitat av FreeMax Vis innlegg
Så må du plusse på ca 200-400 kroner i utleggsgebyr med Posten/UPS/DHL for fortolling
Vis hele sitatet...
Hva betyr egentlig det?
At selv om det ikke er tollbelagt så tar frakt selskapet et ekstragebyr på 200-400kr for å kjøre det innom tollen?
For det fremgår ikke av import kalkulatoren, og på alle bestillinger jeg har gjort de siste årene så har ikke frakt
kostet noe mer en avtalt (ingen ekstra gebyrer).
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva betyr egentlig det?
At selv om det ikke er tollbelagt så tar frakt selskapet et ekstragebyr på 200-400kr for å kjøre det innom tollen?
For det fremgår ikke av import kalkulatoren, og på alle bestillinger jeg har gjort de siste årene så har ikke frakt
kostet noe mer en avtalt (ingen ekstra gebyrer).
Vis hele sitatet...
Som regel når eg har bestilt varer på nett ifra utlandet som eg må betale moms og ikkje toll på så har alltid posten, usps og dhl tatt en gebyr (utleggsgebyr) for å kjøre denne gjennom tollprossesen.

Står ikkje noe om dette i import kalkulatoren men graver du litt på sidene til tolletaten så finner du denne

https://www.toll.no/no/netthandel/fortollingsgebyr/

Skal være helt ærlig så vet eg ikkje hvordan denne prosessen fungerer siden eg har både mottatt pakker med og uten denne gebyren.

Men ut ifra den siste pakken eg mottok for noen uker siden med vape juice så regner eg med at trådstarter må betale denne utleggsgebyren når han henter denne hos posten.
Sist endret av FreeMax; 12. oktober 2021 kl. 17:09.
Sitat av FreeMax Vis innlegg
Men ut ifra den siste pakken eg mottok for noen uker siden med vape juice så regner eg med at trådstarter må betale denne utleggsgebyren når han henter denne hos posten.
Vis hele sitatet...
Takk for info.
Jeg bestiller ikke tobakksvarer, men hvis vape juicen din var av typen med nikotin så er vel det tollbelagt uansett. Eller?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Takk for info.
Jeg bestiller ikke tobakksvarer, men hvis vape juicen din var av typen med nikotin så er vel det tollbelagt uansett. Eller?
Vis hele sitatet...
Denne juicen var uten nikotin, men pga reglene i usa så må all juice merkes som tobakksvarer selv om det ikkje er nikotin i juicen.

Så om juicen har nikotin i den eller ikkje så teller den nok som tobakksvarer hos tollen uansett
Fortollingsgebyr er vel på alle varer fra utlandet hvor butikken man handler fra ikke har VOEC. Såvidt jeg har forstått så er det altså sånn at VOEC delen legger på momsen når du handler i nettbutikken og dermed må ikke posten gjøre den jobben og dermed slipper man fortollingsgebyr.

Det spiller ingen rolle hvilke varer man egentlig handler, men selvfølgelig har Norge gjort det sånn at varer med nikotin ikke får lov å selges med VOEC så de varene har alltid fortollingsgebyr og når jeg bestiller 100ml med 100mg nikotin fra Sverige så tar posten 299,- for å fortolle den, skal bli fantastisk når man får nikotin over disk i Norge..
Sist endret av Kloakk; 12. oktober 2021 kl. 17:43.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Fortollingsgebyr er vel på alle varer fra utlandet hvor butikken man handler fra ikke har VOEC. Såvidt jeg har forstått så er det altså sånn at VOEC delen legger på momsen når du handler i nettbutikken og dermed må ikke posten gjøre den jobben og dermed slipper man fortollingsgebyr.

Det spiller ingen rolle hvilke varer man egentlig handler, men selvfølgelig har Norge gjort det sånn at varer med nikotin ikke får lov å selges med VOEC så de varene har alltid fortollingsgebyr og når jeg bestiller 100ml med 100mg nikotin fra Sverige så tar posten 299,- for å fortolle den, skal bli fantastisk når man får nikotin over disk i Norge..
Vis hele sitatet...
Her du nok helt rett ja, gleder meg til at det blir lovlig å kjøpe sånt i Norge en vakker dag

Får da bare håpe at dem skroter forslaget om forbud med smakstilsetninger i juicen
Sitat av FreeMax Vis innlegg
Her du nok helt rett ja, gleder meg til at det blir lovlig å kjøpe sånt i Norge en vakker dag

Får da bare håpe at dem skroter forslaget om forbud med smakstilsetninger i juicen
Vis hele sitatet...
Ja det hadde blitt veldig tragisk og satser på som du sier at det forslaget blir kastet i nærmeste søppeldunk. Såvidt jeg har fått med meg så blir nikotin til vape å komme før sommeren 2022
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Fortollingsgebyr er vel på alle varer fra utlandet hvor butikken man handler fra ikke har VOEC. Såvidt jeg har forstått så er det altså sånn at VOEC delen legger på momsen når du handler i nettbutikken og dermed må ikke posten gjøre den jobben og dermed slipper man fortollingsgebyr.

Det spiller ingen rolle hvilke varer man egentlig handler, men selvfølgelig har Norge gjort det sånn at varer med nikotin ikke får lov å selges med VOEC så de varene har alltid fortollingsgebyr og når jeg bestiller 100ml med 100mg nikotin fra Sverige så tar posten 299,- for å fortolle den, skal bli fantastisk når man får nikotin over disk i Norge..
Vis hele sitatet...
Også? Det er ikke sikkert set blir så mye billigere for det, norske firmaer som bestiller må fortsatt fortolle varene
Ikke? Firmaer får billigere frakt da de bestiller varer i mye større mengder. Tenk en full kontainer. Også betaler de kun en fortollingsavgift på hele lasten. At prisene i Norge er så høye, er fordi norske firmaer er så grassat griske.
Sitat av 420master Vis innlegg
Også? Det er ikke sikkert set blir så mye billigere for det, norske firmaer som bestiller må fortsatt fortolle varene
Vis hele sitatet...
Som Ivar sier så vil nok mengden ha veldig mye å si, nå betaler jeg nesten 600, - for 100ml PG med 100mg nikotin, hadde jeg kunne bestilt 200ml ville prisen blitt tilnærmet halvert, så jeg tror absolutt det blir billigere når det er snakk om flere titals liter
Sist endret av Kloakk; 13. oktober 2021 kl. 20:26.