Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4485
jeg synes det er veldig rart at Narkotika fortsatt er ulovlig med tanke på hvordan de ble ulovlig, som for eksempel opium og Cannabis og egentlig alle typer ting som er stemplet som dårlige rusmidler ble ulovlig på grunn av rasisme og frykt for andre kulturer og for og få flere til og bli med i kriger som Vietnam krigen
hvorfor er det ikke flere som prater om dette i den offentlige debatten?
Nå kjenner ikke jeg så godt til historien til narkotikalovgivningen, men uavhengig av hva som startet den så er det jo ikke derfor vi har de lovene i dag.

I dag er det ulovlig fordi flertallet mener skatepotensialet er høyere hvis man hadde legalisert det.

Unge Venstre snakker litt om legalisering, men siden de er de eneste så blir det lite debatter ut av sånt
MDG har vel også et ønske om legalisering eller avkriminalisering, men det var lite snakk om det i år.
Sist endret av Alec; 8. oktober 2021 kl. 09:27.
Om narkotika ikke hadde vært ulovlig hadde endel politifolk blitt arbeidsløse.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Alec Vis innlegg
Nå kjenner ikke jeg så godt til historien til narkotikalovgivningen, men uavhengig av hva som startet den så er det jo ikke derfor vi har de lovene i dag.

I dag er det ulovlig fordi flertallet mener skatepotensialet er høyere hvis man hadde legalisert det.

Unge Venstre snakker litt om legalisering, men siden de er de eneste så blir det lite debatter ut av sånt
MDG har vel også et ønske om legalisering eller avkriminalisering, men det var lite snakk om det i år.
Vis hele sitatet...
Unge Venstre er ikke de eneste. MdG er for legalisering av cannabis spesifikt, og en rekke partier (R, SV, MdG, V, H) er for dekriminalisering.
Sitat av Alec Vis innlegg
Nå kjenner ikke jeg så godt til historien til narkotikalovgivningen, men uavhengig av hva som startet den så er det jo ikke derfor vi har de lovene i dag.

I dag er det ulovlig fordi flertallet mener skatepotensialet er høyere hvis man hadde legalisert det.

Unge Venstre snakker litt om legalisering, men siden de er de eneste så blir det lite debatter ut av sånt
MDG har vel også et ønske om legalisering eller avkriminalisering, men det var lite snakk om det i år.
Vis hele sitatet...
Det forandrer ikke så mye da, det er gjort ulovlig på falske premisser og det holdes ulovlig på generelt falske premisser.

Det har et høyt skadepotensiale fordi nå er det skitne bakmenn som tynner ut for eks heroin så mye at det er mer rottegift enn heroin. Rottegift med LITT heroin

Og når det faktisk er billigere å bruke eksempelvis hasj enn øl så beviser det også hvorfor loven vi har i dag ikke fungerer etter sin egen hensikt

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Om narkotika ikke hadde vært ulovlig hadde endel politifolk blitt arbeidsløse.
Vis hele sitatet...
Vel, de hadde hatt mye mer tid til alle sakene de henlegger da. De blir ikke arbeidsløse men de kan ikke «jukse» seg på vei til toppen

Aner ikke hvordan de interne rutiner for hvordan man blir for eks operasjonsleder osv. men har en sterk mistanke at hvis de ikke hadde fått tatt alle brukere som lar seg brette rundt lillefingeren måtte de faktisk jobbe litt, tror helt ærlig det skremmer de fleste politifolk mer enn at rusmidler hadde blitt helt lovlig
Sitat av 420master Vis innlegg
Det forandrer ikke så mye da, det er gjort ulovlig på falske premisser og det holdes ulovlig på generelt falske premisser.

Det har et høyt skadepotensiale fordi nå er det skitne bakmenn som tynner ut for eks heroin så mye at det er mer rottegift enn heroin. Rottegift med LITT heroin

Og når det faktisk er billigere å bruke eksempelvis hasj enn øl så beviser det også hvorfor loven vi har i dag ikke fungerer etter sin egen hensikt



Vel, de hadde hatt mye mer tid til alle sakene de henlegger da. De blir ikke arbeidsløse men de kan ikke «jukse» seg på vei til toppen

Aner ikke hvordan de interne rutiner for hvordan man blir for eks operasjonsleder osv. men har en sterk mistanke at hvis de ikke hadde fått tatt alle brukere som lar seg brette rundt lillefingeren måtte de faktisk jobbe litt, tror helt ærlig det skremmer de fleste politifolk mer enn at rusmidler hadde blitt helt lovlig
Vis hele sitatet...
Ja i utgangspunktet kunne de blitt brukt på andre ting, men etter å ha jaga narkiser er det kanskje ikke kompetent til det lengre?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ja i utgangspunktet kunne de blitt brukt på andre ting, men etter å ha jaga narkiser er det kanskje ikke kompetent til det lengre?
Vis hele sitatet...
Politiet trenger nok bare litt rehabilitering etter narkomanomanien sin, så blir det sikkert samfunnsnyttige folk ut av dem, også.
Sist endret av robhol; 8. oktober 2021 kl. 15:28.
Liberalistene vil legalisere. Men folk stemmee på feil partier
Folk flest har ikke satt seg ordentlig inn i politikken og ringvirkningene, men folk flest kjenner noen som har ødelagt livet sitt og familien sin totalt fordi de fikk hendene sine på narkotika, og da vil jeg tro at det er vanskelig å føre en demokratisk politikk hvor dette glatt og enkelt blir lovlig.

Med dette sagt, så har jeg hatt to hendelser med politiet det siste halvåret hvor jeg har vært åpen om rusmidler og jeg har ikke fått noen straff for besittelse eller bruk. Her bør kanskje politiet få litt ros? Det er jo noe som faktisk fungerer litt i praksis nå.
Sist endret av Relevant; 8. oktober 2021 kl. 16:56.
Relevant: positivt å høre om dine positive opplevelser med politiet.

Jeg antar du er i en av Norges 3 største byer.

Litt annen praksis der enn ellers i landet slik jeg forstår det
Sitat av Jerna Vis innlegg
Relevant: positivt å høre om dine positive opplevelser med politiet.

Jeg antar du er i en av Norges 3 største byer.

Litt annen praksis der enn ellers i landet slik jeg forstår det
Vis hele sitatet...
Jeg ble i forbindelse med kjøring på landet tatt spyttprøve av hvor de så bruk av illegale rusmidler. Fikk straff for rus-kjøring og mistet lappen men ingen straff for bruk av ilegale rusmidler, selv om jeg under avhør forklarte i detalj ganske spenstig benyttelse.

Under et annet tilfelle ble en bekjent av meg svært psykotisk og forsøkte å drepe meg med kniv. Dette var i Oslo, og jeg ringte og mens jeg holdt han fast med alt jeg hadde så kom de inn med maskingevær og skjold og de tok seg av han veldig raskt og effektivt. Jeg forklarte at vi hadde begge tatt amfetamin denne kvelden, ble forsikret om at det driter de i, ingen ransakelser, ingen bøter nada. Han ble frakta vekk og behandla på en human måte.

Jeg bodde for tiden i leiligheta til et av de høyest rangsjerte politioverbetjentene i landet, og han var like chill og jeg leia videre uten videre problemer etter å ha pratet ærlig med han et par dager senere. Dette er dog mine erfaringer!
Sist endret av Relevant; 8. oktober 2021 kl. 18:13.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det siste som skjer er at loven forandres, da er kampen vunnet.
Før det går den frem og tilbake - både faktisk og psykisk for de som følger den
Sitat av Relevant Vis innlegg
Folk flest har ikke satt seg ordentlig inn i politikken og ringvirkningene, men folk flest kjenner noen som har ødelagt livet sitt og familien sin totalt fordi de fikk hendene sine på narkotika, og da vil jeg tro at det er vanskelig å føre en demokratisk politikk hvor dette glatt og enkelt blir lovlig.

Med dette sagt, så har jeg hatt to hendelser med politiet det siste halvåret hvor jeg har vært åpen om rusmidler og jeg har ikke fått noen straff for besittelse eller bruk. Her bør kanskje politiet få litt ros? Det er jo noe som faktisk fungerer litt i praksis nå.
Vis hele sitatet...
Tror nok det for det meste skyldes at du traff på greie betjenter og kanskje ga dem et godt inntrykk av din person enn generell holdningsendring i etaten. Samtidig ser vi klart forandringer i hvordan domstolene har begynt å behandle brukersaker det siste året.

Jeg har kun vært borti politiet (på bygda) i forbindelse med narkotika 1 gang for flere år siden, og jeg fikk absolutt ingen straff, kun en forebyggende samtale. Noe jeg er evig takknemlig for! De kunne enkelt ha gitt meg straff og rulleblad, men de lot være, muligens fordi jeg var ung og virket åpen og oppegående. Den samtalen har ikke akkurat forebygget min eksperimentering med rusmidler, men fordi jeg ikke fikk rulleblad da, så lever jeg et forholdsvis lovlydig og rolig liv (med unntak av narkotika) og jobber med å bli et nyttig medlem av samfunnet. Hvem vet hvordan livet hadde utartet seg om jeg mistet utdanningsmuligheter og fikk kriminell-stemplet? Da hadde det nok blitt både dealing og mye mer ustabilitet i livet.
Hyggelig å lese at dere har hatt gode erfaringer i deres situasjoner. Jeg har ikke vært like heldig. Oppholdt meg i feil miljø som ungdom, kom i politiets søkelys. Ble tatt for å røyke hasj. Fikk 4 år utsettelse på førerkort ++++

Dette var en tung start på tida som voksen. Får håpe dette ikke skjer like ofte som før.

Var ikke noe trafikkrelatert med det heller. Bare den gode gamle edruelighetsparagrafen

Hyggelig å lese at dere har hatt gode erfaringer i deres situasjoner. Jeg har ikke vært like heldig. Oppholdt meg i feil miljø som ungdom, kom i politiets søkelys. Ble tatt for å røyke hasj. Fikk 4 år utsettelse på førerkort ++++

Dette var en tung start på tida som voksen. Får håpe dette ikke skjer like ofte som før.

Var ikke noe trafikkrelatert med det heller. Bare den gode gamle edruelighetsparagrafen
Sist endret av Jerna; 8. oktober 2021 kl. 18:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg ble i forbindelse med kjøring på landet tatt spyttprøve av hvor de så bruk av illegale rusmidler. Fikk straff for rus-kjøring og mistet lappen men ingen straff for bruk av ilegale rusmidler, selv om jeg under avhør forklarte i detalj ganske spenstig benyttelse.

Under et annet tilfelle ble en bekjent av meg svært psykotisk og forsøkte å drepe meg med kniv. Dette var i Oslo, og jeg ringte og mens jeg holdt han fast med alt jeg hadde så kom de inn med maskingevær og skjold og de tok seg av han veldig raskt og effektivt. Jeg forklarte at vi hadde begge tatt amfetamin denne kvelden, ble forsikret om at det driter de i, ingen ransakelser, ingen bøter nada. Han ble frakta vekk og behandla på en human måte.

Jeg bodde for tiden i leiligheta til et av de høyest rangsjerte politioverbetjentene i landet, og han var like chill og jeg leia videre uten videre problemer etter å ha pratet ærlig med han et par dager senere. Dette er dog mine erfaringer!
Vis hele sitatet...
Jeg også ble tatt for ruskjøring for 5 år siden, men fikk ingenting for bruk av rus selv om jeg sa det var hyppig brukt og heller ikke noe for steroidene de fant i bilen. Av en eller annen grunn var DET det eneste jeg nekta på..
Høres da ut som at systemet fungerer utmerket.
Den nogenlunde oppegående ungdommen som havner i litt klammeri får seg en klaps og god dag, mens pøbel som "oppholder seg i feil miljø" blir tatt litt hardere.
Folk som bryter loven med vilje og overlegg fortjener det de får.
Rekkefølgen bør være 1) endre lovverk 2) bruke narkotika, ikke omvendt.
Da setter man seg selv over og foran lov, rett og det øvrige samfunn- og kan godt ta konsekvensene for det når de kommer.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Hyggelig å lese at dere har hatt gode erfaringer i deres situasjoner. Jeg har ikke vært like heldig. Oppholdt meg i feil miljø som ungdom, kom i politiets søkelys. Ble tatt for å røyke hasj. Fikk 4 år utsettelse på førerkort ++++

Dette var en tung start på tida som voksen. Får håpe dette ikke skjer like ofte som før.

Var ikke noe trafikkrelatert med det heller. Bare den gode gamle edruelighetsparagrafen

Hyggelig å lese at dere har hatt gode erfaringer i deres situasjoner. Jeg har ikke vært like heldig. Oppholdt meg i feil miljø som ungdom, kom i politiets søkelys. Ble tatt for å røyke hasj. Fikk 4 år utsettelse på førerkort ++++

Dette var en tung start på tida som voksen. Får håpe dette ikke skjer like ofte som før.

Var ikke noe trafikkrelatert med det heller. Bare den gode gamle edruelighetsparagrafen
Vis hele sitatet...
Det med feil miljø - et godt tips jeg fikk fra den samtalen med politi var å holde meg unna rusmiljøer. Det er alfa-omega. Hvis man ikke dealer og lar være å henge med kjenninger av politiet, så skal det godt gjøres å bli tatt.

Rusbruksmønsteret påvirkes jo også av hvem man henger med. I rusmiljøer som består av tjuvradder som driver med innbrudd, biltyveri, tiltrekker seg mye oppmerksomhet og er hjerneskadet av en ufattelig uansvarlig misbruk, så vil man etterhvert bli likedan. Da eskalerer rusbruket og annet antisosial atferd som tiltrekker politiet som behandler deg deretter, og skadene fra selve rusen er adskillig større enn om man drev i eget tempo.

La oss ta amfetamin som et eksempel, det er det "tunge" stoffet som jeg har mest erfaring med og som jeg tidvis har hektet meg på. Doser jeg bruker alene kan falle under "terapeutiske". Men da jeg en sjelden gang pleide å ta meg en rask handletur til en av de lokale narkoreirene.... Så feite lisser som ble brukt der har ikke jeg plass i nesen til. Å røyke flere gram per dag er normen, disse menneskene hadde ingen venner, bare ruskompiser som alltid kom etter dosen på prioriteringslisten. Triste skjebner.

Så, for å oppsummere et irriterende langt innlegg - rusmiljøer forverrer rusmisbruk, øker sjansen for å bli tatt ten-fold og har som regel dårlig kvalitet på både dop og personligheter.
Sist endret av Stray Wanderer; 8. oktober 2021 kl. 19:27.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Høres da ut som at systemet fungerer utmerket.
Den nogenlunde oppegående ungdommen som havner i litt klammeri får seg en klaps og god dag, mens pøbel som "oppholder seg i feil miljø" blir tatt litt hardere.
Vis hele sitatet...
Systemet gjør det politikerne har bestemt at systemet skal gjøre, og oppnår dette til en eller annen grad. Det er ikke det samme som å fungere i forstanden at det oppnår riktig mål. Mesteparten av et århundre med erfaring tilsier at forbudspolitikk ganske enkelt ikke fungerer særlig bra, enten man snakker om "klaps" eller "litt hardere" reaksjoner. Det er derfor dekriminalisering og legalisering begynner å få ganske tungtveiende støtte, avhengig av stoff.

Sitat av Neptunia Vis innlegg
Folk som bryter loven med vilje og overlegg fortjener det de får.
Rekkefølgen bør være 1) endre lovverk 2) bruke narkotika, ikke omvendt.
Da setter man seg selv over og foran lov, rett og det øvrige samfunn- og kan godt ta konsekvensene for det når de kommer.
Vis hele sitatet...
Dette gir kanskje mening hvis man kan anta at den aktuelle loven er fornuftig. Denne loven er ikke fornuftig.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Folk som bryter loven med vilje og overlegg fortjener det de får.
Vis hele sitatet...
Ville du ha sagt det samme til et homofilt par for 50 år siden?

Sitat av Neptunia Vis innlegg
Rekkefølgen bør være 1) endre lovverk 2) bruke narkotika, ikke omvendt.
Da setter man seg selv over og foran lov, rett og det øvrige samfunn- og kan godt ta konsekvensene for det når de kommer.
Vis hele sitatet...
Hvis ingen brukte ulovlige rusmidler ville det ikke vært noen grunn for å endre loven. Forbud fungerer ikke, det fører med seg enorme kostnader for både individ og samfunn.

Det siste høres ut som noe NNPF kunne ha sagt.
Sitat av 420master Vis innlegg
Det har et høyt skadepotensiale fordi nå er det skitne bakmenn som tynner ut for eks heroin så mye at det er mer rottegift enn heroin. Rottegift med LITT heroin
Vis hele sitatet...
Jeg forsvarer ikke uttynning av slike stoffer. Men dette er kanskje heller du ikke bør frykte mest! Iallfall ikke helt ren rottegift, som er warfarin.
Begge stoffene er testet ut på forskjellige dyr, men begge er blitt testet på mus, og med samme eksponeringsmetode. Da blir LD50 dataene slik:
Heroin: – 262 mg/kg kroppsvekt injisert under huden – 21,798 mg/kg kroppsvekt injisert i vena
Warfarin: – 800 mg/kg kroppsvekt injisert under huden – 165 mg/kg kroppsvekt injisert i vena

Hva betyr dette?
–Jo når injisert under huden, så er heroin 800/262=3,0534351145038167939 ganger giftigere enn warfarin.
– Når injisert i vena, så er heroin 165/21,798=7,5695017891549683457 ganger giftigere enn warfarin.

Altså heroin er flere ganger giftigere enn rottegift. Men det som virkelig er et problem, er renhetsgraden, og hva annet du finner i heroinen. Iallfall jeg har hørt rykter om morsmelkserstatning og mye, mye, mye annet. Det bør du være ekstremt skeptisk til å injisere i vena. En annen ting er at idoten som har rørt dette i sammen, kanskje ikke en gang gadd å vaske seg på fingrene etter han var på dass og la en kabel. Slikt som dette er livsfarlig, om det kommer i blodbanen. I.o.m. rottegift er blodfortynnende, så kanskje det til og med har vært med å redde mang en heroinist fra slag og hjerteinfarkt og mye annet. Altså warfarin i ren form, behøver ikke å være negativt.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Høres da ut som at systemet fungerer utmerket.
Den nogenlunde oppegående ungdommen som havner i litt klammeri får seg en klaps og god dag, mens pøbel som "oppholder seg i feil miljø" blir tatt litt hardere.
Folk som bryter loven med vilje og overlegg fortjener det de får.
Rekkefølgen bør være 1) endre lovverk 2) bruke narkotika, ikke omvendt.
Da setter man seg selv over og foran lov, rett og det øvrige samfunn- og kan godt ta konsekvensene for det når de kommer.
Vis hele sitatet...

Tanken bak rettssystemet i Norge er rehabilitering og tilbakeføring til samfunnet, ikke fremmedgjøring, avkutta fra rettigheter og muligheter til å bidra og være med.

Det er mange årsaker til at folk havner i feil miljø på ett eller annet tidspunkt.
Både skateboard og homofili har vært ulovlig her. Blasfemi og. (Life of Brian ref)

Syns du samfunnet skulle gått hardt ut mot disse gruppene idag om loven var uendret?