Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  387 150935
Freak er i høyeste grad et mainstream forum, den er bankers. Om Hagen investerer senere etter kona forsvant så anser jeg dette som en ren strategi. Både gevinst og betaling for de som angivelig stod bak bortføring. Jeg anser som Hagen intelligent godt over snittet. En person av hans karakter har nok en også Sun Tzu i bokhyllen sin. Når det kommer til Kryptomannen antyder jeg at han fremdeles henger her! Og les igjennom hele artikkelen før du svarer ;-)
Sitat av aoakn Vis innlegg
Freak er i høyeste grad et mainstream forum, den er bankers. Om Hagen investerer senere etter kona forsvant så anser jeg dette som en ren strategi. Både gevinst og betaling for de som angivelig stod bak bortføring. Jeg anser som Hagen intelligent godt over snittet. En person av hans karakter har nok en også Sun Tzu i bokhyllen sin. Når det kommer til Kryptomannen antyder jeg at han fremdeles henger her! Og les igjennom hele artikkelen før du svarer ;-)
Vis hele sitatet...

Følger du Flashback er det åpenbart flere som styrer påvirkningen i ymse retninger. Det er et for meg nytt begrep der, "trådsannhet".

https://www.flashback.org/t3009055p5909

Apropo treg etterforskning som ikke fører noe sted. I siste Krimpodden med intervju av TH's forsvarer Svein Holden så er han veldig posistiv til etterforskningen å mener det er gjort mye bra politietterforskning. Det han er mer kritisk til er vurderingene som er gjort.
Sist endret av Dough; 24. juni 2021 kl. 14:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Etterhvert som eldre saker sees på med friske øyne i nyere tid via ny etterforskning, dokumentarer etc. Så fremstår det Norske politiet og rettssystemet som relativt ubrukelige. De kjører på for prestisje, men ytterst få av de større sakene har vært korrekt gjennomført etter min mening. Eller er jeg helt på jordet?

Håper vi med tiden får vite sannheten bak Hagen saken.
Sist endret av BeardedFreak; 24. juni 2021 kl. 18:05.
Ja vi får håpe for familien at saken blir løst og at de skyldige får sin straff slik at familien kan få fred.

Det er vanskelig om ikke umulig for oss vanlige folk å vurdere kvaliteten på arbeidet til politiet i denne saken. Både fordi politiet sikkert er temmelig selektive med hvilken informasjon de går ut offentlig med og fordi det man kan se fra utsiden objektivt sett kanskje ikke styrker troen på Hr Hagen er involvert. Eller det er nå slik jeg tolker det jeg har lest. Føler det politiet har sluppet har vært info som kun gir grobunn for mer spekulasjoner og da de arresterte Hagen tok det ikke veldig lang tid før de måtte slippe mannen.

Er det noen åsted som har hatt samme trøkken med etterforskere som i denne saken? De har gått gjennom bolig, bil, hytter og alt gjentatte ganger. Og måtte ikke gamlingen flytte ut en periode fordi de skulle bruke ennå mer tid på å undersøke boligen? Det kan vel ikke være noen funn av betydning, for da ville vel gamlingen blitt satt i varetekt i en så alvorlig sak?

Veldig rart at den høye summen på 10 mill ikke har fått noen til snakke? Om noen vet noe, har hørt rykter eller har mistanker så ville kanskje selv de mest lojale slenge inn et tips, for om tipset fører frem så er de jo plutselig veldig rike og kan leve ubekymret resten av livet.

Jaja nei en får virkelig håpe saken blir løst. Det må være veldig vondt for familien dette her. Og det kan jo fort bli både mistenksomhet og vondt blod i mellom de som er igjen når denne saken drar ut i tid.

@aoakn javel men er det av noen som helst betydning om han kryptomannen henger her eller ei? Tenker du han står bak? Som hevn for at Hagen ikke ville leke med ham? En bortføring ville gi ham masse kryptopenger som han kunne spekulert med? Jeg skjønner ikke hvorfor du drar inn dette forumet? Selv sa du jo at freak er mainstream. Ja kanskje er han her, eller var her. Men hva har det med Hagen forsvinningen å gjøre?
Sist endret av _abc_; 24. juni 2021 kl. 21:17.
Har politi virkelig orket å sjekke alle tvilsomme innreisende/utreisende personer i tiden før og etter forsvinningen?Bil med offer kan ha blitt kjørt inn i trailer som så frakter den ut av landet osv. Vet vi i det hele tatt hvorvidt likhund har markert i bolig?
_abc_ Dette blir bare spekulasjon som er tatt opp her inne før, men politiets etterforskning av "Kryptomannen" viste at han hadde skrevet om krypto og kidnapping på nettet. Det var en bruker her inne som skrev en kommentar om nettopp hvordan krypto kunne brukes til kidnapping, men jeg husker ikke om det var før kidnappingen av AEH eller om det var fra før det ble offentlig kjent at det var et trusselbrev om løsepenger i krypto. Det var hvertfall før noe ble kjent mener jeg.
Vet ikke om det var en tilfeldighet eller om det er snakk om samme person bak kommentaren som var her, men det kunne vært interessant på generell basis å vite om crew her inne hadde blitt kontaktet av politiet for å utlevere IP opplysninger om brukeren som skrev den kommentaren hvis det hadde vært tilfelle at den var under etterforskning, eller om politiet kunne sporet dette i all hemmelighet? Siden etterforskningen fortsatt pågår regner jeg ikke med at crew kan svare om den spesifikke saken men jeg har lurt på det sånn generelt?

Siktelsen mot "Kryptomannen" står enda som "Medvirkning til grov frihetsberøvelse" , endret fra "Drap eller medvirkning til drap". Det er fremdeles en gravalvorlig siktelse og at de ti mill i monero ble sendt til han ser jeg ikke på som helt usannsynlig. Politiet må ha mer konkret på han enn en forumpost og noen samtaler med TH for å opprettholde en så alvorlig siktelse vel? Det er pussig at han i første avhør bablet i vei om krypto og kidnapping da også, uten at kidnappingsteorien eller kryptobrevet var offentlig kjent og uten at politiet tok det opp med han.. Men det kan man i bestefall klare å ro bort som enkelttilfeller, men at de pågrep og siktet han lenge etter første avhør indikerer at de har mer som knytter han til saken.

Jeg tviler på at vi får svar fra Selveste her inne, så vi får fortsette spekuleringen og håpe at alle medvirkende har glemt å skjule spor et eller annet sted. Sånn saken har vært lenge syns jeg det virker som et ganske historisk tilfelle av sporløst forsvinning og drap! Kanskje politiet "vet" og at det er derfor siktelsene består, men uten det fellende beviset er det ikke nok for retten.
Ja nei jeg aner virkelig ikke. Men sånn generelt så har vel kryptomannen kanskje tenkt at gamle mr hagen er selve gullkalven, eller at hagen er den eneste muligheten hans til å realisere noe med krypto?

Om noen har masse dybdekunnskap om krypto, aktivt følger all utvikling og verdiøkning kanskje fra dag til dag eller time til time så kan det vel kanskje bli bittert å bli avvist da? For i lange perioder så sted jo mange krypto valuta bare opp opp opp. Kanskje følte han at hagen stod i veien for at han selv skulle bli rik? Ja altså det er jo ikke veldig rasjonelt å tenke slike tanker, men i kampens hete, etter at fyren forsøkte pitche ulike kryptocoins greier til hagen uten å bli tatt på alvor så kanskje?

Men da er det vel kryptomannen som granskes skikkelig? Har politiet vært i hans bolig og bil med hunder og kamera? Er hans pc utstyr gjennomgått? Kidnapping er vel strengt tatt noe vi ellers bare ser på filmer eller leser på vår del av kloden, det hører liksom til de fattige land der det er enorm avstand mellom de som har og de som ingenting har?

Politiet holder sikkert et viss oppsyn med nettsteder som freak. Om det ble skrevet noe som var relevant i forhold til hagensaken så ville de sikkert vært på ballen. Tror at freak har blitt nødt til å dele brukerdata tidligere så politiet har nok rutiner på slikt.
Sist endret av _abc_; 25. juni 2021 kl. 02:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når noen blir arrestert for drap eller medvirkning til drap kan du være sikker på at pc, telefon og alt relevant ble beslaglagt og gjennomgått. Hvis jeg husker riktig ble mannen fra Romeriket arrestert på en adresse i Oslo samme dag TH slapp ut av varetekt, så her var de raske for å hindre kommunikasjon og eventuelle beskjeder mellom dem. Jeg tror det var sånn at han ble arrestert på en besøksadresse og ikke engang hjemme fordi det hastet sånn men jeg kan ta feil..

Begge løy om antall møter i avhørene sine og begge endret historien om kontakten sin etterhvert. TH nektet for å huske hva kryptomannen het de første gangene det var snakk om han i avhør mens kryptomannen nektet for å ha snakket med TH om Monero men det var løgn.
Det er mye som skurrer og hvem som klekka idéen først av høna eller egget er ikke lett å vite.. TH har uttalt at han allerede tidlig i kontakten ikke syns det var aktuelt for han å investere i miningfabrikk og Monero men hva var poenget med å møte kryptomannen så mange ganger til da isåfall.....
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja vi får håpe for familien at saken blir løst og at de skyldige får sin straff slik at familien kan få fred.

Det er vanskelig om ikke umulig for oss vanlige folk å vurdere kvaliteten på arbeidet til politiet i denne saken.
Vis hele sitatet...
De som er uskyldige ja, nå er det av min oppfatning at flere i familien inkludert minst et av barna må vite noe om dette.

Når ikke engang S Holden's vurdering av politiarbeidet blir anerkjent blir det vanskelig å diskutere nøkternt.




Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Vet vi i det hele tatt hvorvidt likhund har markert i bolig?
Vis hele sitatet...
Det skal ikke være gjort markeringer. TH's bil som ble solgt er også hentet inn igjen og undersøkt.

Villedningen har utsatt mye av den etterforskningen som kunne vært gjort umiddelbart.
Hunder er flinke men ikke på ubegrenset tid i etterkant.
Sist endret av Dough; 25. juni 2021 kl. 08:05.
▼ ... noen uker senere ... ▼
T.H var med i en sak; https://www.nrk.no/norge/vg_-tom-hag...005-1.14377550

Som gjaldt et kidnappings offer gikk inn i huset dems i 2005.
I følge Agatha Christie så er han skyldig. Jeg dømmer ingen.
Sist endret av brudge; 11. juli 2021 kl. 04:39.
Sitat av brudge Vis innlegg
I følge Agatha Christie så er han skyldig. Jeg dømmer ingen.
Vis hele sitatet...
I følge kroppsspråket så er han skyldig i mine øyne
https://www.nrk.no/video/se-hele-int...9-b56948fa9d4d dette intervjuet er jo helt sykt å se på hans fokus på seg selv er jo en alarm? Men jeg ser tristhet også tror jeg ved 5:00 ��
Sist endret av 2pacolypse; 11. juli 2021 kl. 05:10.
Sitat av 2pacolypse Vis innlegg
T.H var med i en sak; https://www.nrk.no/norge/vg_-tom-hag...005-1.14377550

Som gjaldt et kidnappings offer gikk inn i huset dems i 2005.
Vis hele sitatet...

Å ja da så, vel da kan de jo bare pågripe og låse ham inn? For det var det du mente at da må han være skyldig? Du postet ikke den fordi det var en random ting som skjedde Hagen helt tilfeldig og helt utenfor hans kontroll.
Sitat av 2pacolypse Vis innlegg
https://www.nrk.no/video/se-hele-int...9-b56948fa9d4d dette intervjuet er jo helt sykt å se på hans fokus på seg selv er jo en alarm? Men jeg ser tristhet også tror jeg ved 5:00 ��
Vis hele sitatet...
Krokodilletårer. Jeg ser en som prøver men får det ikke helt til.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av 2pacolypse Vis innlegg
Men jeg ser tristhet også tror jeg ved 5:00 ��
Vis hele sitatet...
Det ene trenger jo ikke å utelukke det andre.
Han kan f.eks. være trist over å være i politiets søkelys i stedet for å sitte i Riga sammen med en 20 åring.
Jeg synes mange har forstemmende lav terskel for å dømme folk, og det har vært en nedadgående trend siden tråden starta. Det er selvsagt fristende å anta at rikmannen med den litt underlige oppførselen er skyldig - det er liksom en perfekt krysning mellom det kjente og det ukjente: På den ene siden har vi den forslitte familiesoga om mannen som går lei og dreper kona, på den andre har vi full Agatha Christie med rike mennesker, udugelige etterforskere og forvirrende spor.
Men alt dette betyr ikke at mannen er skyldig!

Jeg synes det er særlig urovekkende hvor mye hobbypsykologi som kastes ut over en lav sko! Faen veit dere om hva som er krokodilletårer eller ikke? Er det noen av dere som har vært i en tilnærmelsesvis tilsvarende situasjon? Dersom en eller annen psykologjævel hadde fotfulgt meg ei ukes tid og tatt notater, så er jeg helt sikker på at de hadde funnet nok til å tildele meg et lass med alvorlige sinnslidelser hvis de absolutt ville. Og hvis jeg i tillegg hadde vært utsatt for det emosjonelle maratonkjøret Hagen fortsatt gjennomgår og den behandlinga og forhåndsdømminga han har fått fra politiet? Herregud, jeg hadde tilta fullstendig for et år siden og krevd besøksforbud fra den gule ballen som følger etter meg oppe på himmelen.

Det er mange ganger lett å tenke at skyldspørsmålet er åpenbart, og ofte stemmer det. Men så har man de som er åpenbart skyldige som ikke var så skyldige likevel. Fellesnevneren for justismord er gjerne at den mistenkte fremstår rar og utrivelig. Og det kan godt hende Hagen er og var en merkelig skrue, men det betyr faktisk ikke at han har kverka kona si. Ha også i mente at han tilhører en demografi som nødvendigvis må være skrudd sammen litt annerledes enn folk flest; det er ikke bare-bare å tjene seg opp en milliardformue. Det er ikke veldig utenkelig at han er langt over gjennomsnittlig intelligent, og intelligente folk blir ofte oppfatta ganske negativt. Det tror jeg enhver lærer som har hatt befatning med begavede elever kan bekrefte.

For all del, kanskje er han skyldig som faen. Men hvis dere skal spekulere, så prøv å holde det saklig! Kvasipsykologisk piss om ansiktsuttrykk og kroppsspråk er hverken konstruktivt eller relevant.
Sist endret av Myoxocephalus; 14. juli 2021 kl. 16:57.
Det er noen ting jeg stusser over. Trusselbrevet var på flere sider, men politiet fant bare fingeravtrykkene hans på en av sidene. Det at han nekter å avgi noe videre forklaring til politiet. Det er også mye annet rart han har sagt som ikke helt virker troverdig. Han var så redd at han sov med et ladd våpen, men han var ute på natten og gikk tur og møtte på noen ungdommer som hadde funnet et våpen på isen.. Jeg bare syns det klinger dårlig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fler som så premieren på TV2 sin dokumentarserie i kveld? Tanker?
Forventet ikke noe nytt, det er jo ikke lenge siden TV2-journalistene ga ut boka Lørenskog-mysteriet hvor porgramlederen er den ene av to forfattere. Forøvrig en veldig bra og interessant lesing som oppsummerer mye detaljer som kan være vanskelig å holde styr på.
Madrass-mannen/mennene var forssåvidt nytt ellers lite nytt.
Ser det bare er 2 epsisoder og neste er "2. Fasaden slår sprekker".
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hva tenker detektivene her om denne Netflix produksjonen? Kommer i 2022.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva tenker detektivene her om denne Netflix produksjonen? Kommer i 2022.
Vis hele sitatet...
Må innrømme at jeg synes det er et spekulativt prosjekt så lenge
saken står som den gjør. Jeg vet ikke om jeg tror helt på det skisserte motivet til Frobenius.
Å gjøre denne tragedien til underholdning før saken er løst, er ikke spesielt gjennomtenkt.
Det er altfor mange som er berørt av dette.
Sist endret av PVestlandia; 19. oktober 2021 kl. 17:12.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Må innrømme at jeg synes det er et spekulativt prosjekt så lenge
saken står som den gjør. Jeg vet ikke om jeg tror helt på det skisserte motivet til Frobenius.
Å gjøre denne tragedien til underholdning før saken er løst, er ikke spesielt gjennomtenkt.
Det er altfor mange som er berørt av dette.
Vis hele sitatet...
Enig.
Syns også det virker litt risky. Politiet har jo sagt at de håper og tror på en løsning i løpet av året.
Blir litt rart å legge masse kr i å produsere dette hvis saken plutselig er løst. Hadde vært smartere sånn
jeg ser det (og mer taktfullt) å vente på en avklaring. Er jo nok elementer å ta av i saken som kan funke som drama.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Enig.
Syns også det virker litt risky. Politiet har jo sagt at de håper og tror på en løsning i løpet av året.
Blir litt rart å legge masse kr i å produsere dette hvis saken plutselig er løst. Hadde vært smartere sånn
jeg ser det (og mer taktfullt) å vente på en avklaring. Er jo nok elementer å ta av i saken som kan funke som drama.
Vis hele sitatet...
Ja, en ting er at det er under fortsatt etterforskning.
Men jeg tenker mest på familien, på barn og barnebarn.
Situasjonen er kjip nok for dem allerede. Frobenius sier
det er "viktig og riktig" å lage dette nå, fordi det liksom skal
skildre "påvirkningen saken har på samfunnet" eller noe i den
duren. Da tar han ikke særlig hensyn til hvordan det er å være
pårørende, og det synes jeg er ganske ille.
Upassende å lage den så kort tid etter når saken er uløst. Om tyve år kanskje det hadde vært innafor men vi har fortsatt ikke noe film om Orderud drapene sikkert av hensyn til pårørende.
Så hva skiller denne saken fra om det skulle vært en film med spekulasjonsscenario om Baneheia eller Orderud?
Ja befolkningen fikk leke detektiv i noen måneder men befolkningen er hvertfall smartere enn denne filmprodusenten og respekterer tragedien og lar politiet ta seg av det. Her er det en filmskaper som kun tenker penger og klikk..
Sitat av Harek Vis innlegg
Så hva skiller denne saken fra om det skulle vært en film med spekulasjonsscenario om Baneheia eller Orderud?
Vis hele sitatet...
En relevant sammenligning er vel kanskje også NOKAS-filmen, siden
den ble regissert av den ene av dem som nå skal lage denne serien.
Der ble det jo stilt etiske spørsmål rundt hvordan man skulle
forholde seg til drapet i filmen, sett i forhold til de etterlatte.
Men da var gjerningsmennene pågrepet og dømt, og han
som avfyrte de dødelige skuddene hadde tilstått.

I denne saken er det jo fremdeles ikke helt klart hva som
har skjedd, og motivet bak ugjerningen er ikke 100% definert.
I tillegg bærer de pårørende en dobbel byrde, siden både
offeret og den (av politiet) antatte gjerningsmannen er
deres egen nærmeste familie.

Pressen har jo sin "vær varsom-plakat". Det skulle vært
interessant å høre hva pressefolk mener om denne tv-serien.
Sist endret av PVestlandia; 19. oktober 2021 kl. 19:01.
Hva med 22 July? Også en Netflix produksjon. Regi Paul Greengrass.
Møtte massiv kritikk da den ble spilt inn. Senere har NRK laget en tv serie som fikk bedre mottagelse.
I dette tilfelle virket det som noe av kritikken kom fordi det var utenlandske aktører som stod bak. Lettere å svelge NRK.

Ble rabalder også da Hollywood (Jonas Åkerlund) lagde Lords of Chaos om miljøet rundt
Mayhem, Øystein Aarseth og Varg Vikernes. Riktig nok mest fra Mayhem
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Paul Greengrass har laget mest action-thrillere og Jason Bourne-filmer, kanskje det er derfor det ble sett på som et litt spesielt valg. Kombinasjonen Utøya og actionfilm av Bourne-typen skurrer jo litt.

Ikke at det må bli sånn bare fordi regissøren har laget Bourne-filmer, men jeg skjønner jo at det hever øyebryn her og der. Så jeg tror ikke bare det er skepsis til utenlandske regissører som spiller inn.
Sist endret av robhol; 20. oktober 2021 kl. 01:36.
Den åpenbare forskjellen mellom Nokas, Utøya og Lørenskogsaken er at de andre hadde kjente gjerningsmenn, kjent hendelsesforløp, masse vitner og bevis. En spillefilm om Lørenskogsaken burde like gjerne hett Påskekrimmen på Hafjell og ikke være basert på en reell gjerning vi fremdeles ikke vet noen ting konkret om.
Sist endret av Harek; 20. oktober 2021 kl. 02:13.
Sitat av robhol Vis innlegg
Paul Greengrass har laget mest action-thrillere og Jason Bourne-filmer, kanskje det er derfor det ble sett på som et litt spesielt valg. Kombinasjonen Utøya og actionfilm av Bourne-typen skurrer jo litt.

Ikke at det må bli sånn bare fordi regissøren har laget Bourne-filmer, men jeg skjønner jo at det hever øyebryn her og der. Så jeg tror ikke bare det er skepsis til utenlandske regissører som spiller inn.
Vis hele sitatet...
Ja, det har du rett i. Mange faktorer som spilte inn der.

Sitat av Harek Vis innlegg
Den åpenbare forskjellen mellom Nokas, Utøya og Lørenskogsaken er at de andre hadde kjente gjerningsmenn, kjent hendelsesforløp, masse vitner og bevis. En spillefilm om Lørenskogsaken burde like gjerne hett Påskekrimmen på Hafjell og ikke være basert på en reell gjerning vi fremdeles ikke vet noen ting konkret om.
Vis hele sitatet...
Ja det blir problematisk, enig det.
Men det er en del andre ting som gjør Utøya unik i denne sammenhengen da. N og L er henholdsvis ran med drap og L er muligens ett drap.
Utøya var en terroraksjon som var stor også i internasjonal sammenheng og med mange veldig unge ofre.
Att folk tilstede kom fra alle regioner i Norge gjorde også at ekstremt mange ble berørt.
Enten at man kjente noen eller at noen i nærmiljøet var involvert.
Sist endret av vindaloo; 20. oktober 2021 kl. 04:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
datadyrkegeeknarkis
84 6
Sitat av cesece Vis innlegg
Dette er 100% hvorfor de gjorde det. Avhør er en vitenskap og en skulle tro kripos har noen eksperter som har iscenesatt dette.
Vis hele sitatet...
En annen grunn til at de tok han på gata var at sjansen for bevis forspillelse var mye mindre. De sa dem hvertfall i det tv programmet som gikk på tv
Sitat av Harek Vis innlegg
Den åpenbare forskjellen mellom Nokas, Utøya og Lørenskogsaken er at de andre hadde kjente gjerningsmenn, kjent hendelsesforløp, masse vitner og bevis. En spillefilm om Lørenskogsaken burde like gjerne hett Påskekrimmen på Hafjell og ikke være basert på en reell gjerning vi fremdeles ikke vet noen ting konkret om.
Vis hele sitatet...
I Nokas- og Utøya-sakene er dessuten motivet for ugjerningene kjent.

I denne saken er motivet uoppklart, og den blir således et vedvarende traume for siktedes/offerets nærmeste familie.
Hvor ille må det ikke være når mor/bestemor er forsvunnet så å si i løse luften, mens nær
sagt "hele landet" tror det var far/bestefar som har tatt henne av dage?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Leser at politiet har funnet ut hvilken printermodell det velkjente brevet er skrevet ut fra. Det er ikke for meg overraskende, men hvordan klarer de å komme frem til skjermkortmodell?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ende-et-signal
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Har problemer med å se at de skal ha funnet skjermkortmodell ved hjelp av MIC dots på printerdokumentet. De har nevnt at WordPad har blitt brukt til å skrive noen dokumenter, og dette kan etterlevne noe metadata - men som heller ikke inkluderer skjermkortmodell.

En metode for å hente ut informasjon kan være å lure noen til å gå inn på en nettside, men det vil i så fall være dårlig opsec å gå på noe slikt. Usikker på hva som har blitt gjort i dette tilfellet. Hvis javascript er aktivert i nettleseren kan en opprette en webgl context fra et canvas-element og bruke WEBGL_debug_renderer_info extension og hente ut verdien fra disse parametrene:

UNMASKED_VENDOR_WEBGL Return the VENDOR string of the underlying graphics driver.
UNMASKED_RENDERER_WEBGL Return the RENDERER string of the underlying graphics driver.

Kanskje et beslag av (og med følgelig tilgang og kontroll på) et marked eller forum på darknet har gitt de mulighet til å snappe opp denne informasjonen, uten at jeg helt skal gjette på hvordan de skulle ha identifisert brukeren som også tilfeldigvis må ha hengt på plassene.
Sist endret av m0b; 14. mai 2022 kl. 07:47.
Trådstarter
Men de sier jo at denne infoen er fra trusselbrevet. Hvorfor går de ut med det, er det et hint om at de vet mer?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Skjedd noe mer i det siste @Dough? Har ikke sett så mye i nyhetene i hvert fall.

Har dere sett serien som kom for litt siden?
Synes serien ikke var noe særlig, hadde jeg ikke fulgt med på saken så tror jeg ikke jeg hadde sett den ferdig. Ble heller ikke klokere på saken, eneste nye jeg fikk med meg var at Hagen tydeligvis var en seigemann. Dårlig gjort ovenfor pårørende å lage serie om saken når det egentlig bare bunner ut i masse spekulasjoner.
Sitat av AlBundy Vis innlegg
Synes serien ikke var noe særlig, hadde jeg ikke fulgt med på saken så tror jeg ikke jeg hadde sett den ferdig. Ble heller ikke klokere på saken, eneste nye jeg fikk med meg var at Hagen tydeligvis var en seigemann. Dårlig gjort ovenfor pårørende å lage serie om saken når det egentlig bare bunner ut i masse spekulasjoner.
Vis hele sitatet...
Seigemann?
Serien var helt grei, var egentlig bare om det jeg har lest i media. Slutten var veldig rar synes jeg.
Ja, hva skjer med siste episode av serien med de svenske gangsterne, er det noe hold i det? For de fire episodene før, var jo relativt tro til virkeligheten.
Sitat av Dough Vis innlegg
Seigemann?
Vis hele sitatet...
Kallenavnet de bruker i serien når de forteller om kundene på ett bordell i Oslo. Var rart å se Onklp som seriøs skuespiller, klarte ikke helt å ta det alvorlig.
Sitat av AlBundy Vis innlegg
Var rart å se Onklp som seriøs skuespiller, klarte ikke helt å ta det alvorlig.
Vis hele sitatet...
Syns han passet den rollen og gjorde det jævlig bra. Ga litt etterlengtet humor til serien også. Synd han ikke dukka opp før siste episode. Han har gjort mindre roller før også, blant annet i Kielergata på tv2, forøvrig en kurant serie.
Så han var en kjent horekunde? Ikke noe som overrasker der i den høyst dysfunksjonelle familien.
Passer godt med min alternative hypotese at hun fikk ultimatumet og selv har tatt pengene for å komme bort fra galskapen.
Sitat av Dough Vis innlegg
Så han var en kjent horekunde?
Vis hele sitatet...
Nei, det er det bare Netflix serien som er kilde til. Og siste episoden av den virker som fri fantasi.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Nei, det er det bare Netflix serien som er kilde til. Og siste episoden av den virker som fri fantasi.
Vis hele sitatet...
Skjønner.

Det har vært utvikling.

Ny mann siktet.
Hva heter denne serien? Noen plass man kan laste ned?
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Hva heter denne serien? Noen plass man kan laste ned?
Vis hele sitatet...
Lørenskogforsvinningen/The Lørenskog Disappearance. Vet ikke om den er på internasjonal Netflix, men regner med det, og alt der blir rippet til torrent så du får søke litt rundt. Det er altså en dramaserie baser på hendelsene, ikke en dokumentar.


Jeg lurer på, angående den siste episoden og Hagen som horekunde, og svenske gangstere som kom til Norge og visstnok utførte forsvinningen. Det må jo nesten være basert på noe? Kan de portrettere Hagen, en ekte og levende, "uskyldig" (til det motsatte er bevist) mann på denne måten, uten frykt for søksmål?
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jeg lurer på, angående den siste episoden og Hagen som horekunde, og svenske gangstere som kom til Norge og visstnok utførte forsvinningen. Det må jo nesten være basert på noe? Kan de portrettere Hagen, en ekte og levende, "uskyldig" (til det motsatte er bevist) mann på denne måten, uten frykt for søksmål?
Vis hele sitatet...
Med de midlene Hagen sitter på burde jo det være null problem å gå til sak for ærekrenkelser slik som de avsluttet serien. Ganske grove påstander om de bare fant det opp for å lage en form for avslutning.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Politiet bekrefter den siste siktelsen. Er nok bare et spørsmål om tid før dette rakner for de involverte.

Lørenskogsaken: Bekrefter ny siktelse
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det så lett å kjøpe/selge/overføre krypto/monero at et kopiert pass på nett funker? Tenker på dette sporet med Golfs pass i denne saken.