Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2180
Hei,jeg har en el-sykkel som jeg ønsker å bruke lipo batterier fra hobbyking på. Men er litt usikker på hvordan regne ut c-rate som kreves av batteriene jeg skal bruke.

tenkte å seriekoble enten 11,1v batterier eller 14,4. Jeg tenkte å ende på rundt 80-100v et sted

Motoren jeg skal ha den på er i utgangspunktet en 48v 1000w. men regner med at det er controlleren som avgjør hva jeg trenger dette er controlleren det er snakk om http://endless-sphere.com/forums/vie...p?f=31&t=18214
First things first, få se motoren din. Du skriver at den er 48v, men det høres ikke riktig ut for meg at en børsteløs (kontrolleren er for børsteløse motorer) motor er "låst" til 48v.

I tillegg, hvis du skal drive en motor med høyere spenning enn det den er designet for så må du bruke en current chopper motorkontroller som begrenser strømmen til under motorens max-verdi. Dette er veldig vanlig på step-motorer, men jeg ser ikke noe slik styring på denne kontrolleren.

Det finnes også RC-batterier på 42v (12s) så slipper du å serie- og parallellkoble i hytt og gevær.
Neida mener på ingen måte at den er låst, den tar vel imot det du gir den . (helt til amp) setter fyr på ledningene. jeg spurte han som lager de controllerne jeg linket til (de er ikke i komersiel produkjson) om denne motoren (bilde https://imma.gr/55064 ) ville tåle en haug med mer volt, han svarte da at man kunne pøse inn så mye volt man bare ville så lenge ikke amp ble for høy

(controlleren jeg linker til gir 40amp tror jeg) den orginale ( bilde https://imma.gr/55065 ) som leveres med motoren gir 30amp. er klar over at man får rc batt i alle volt str. Grunnen til at jeg ønsker prøve dette er muligheten for å kunne fylle ramma med batterier får å få den til å se mer orginal ut samt pris vs lifepo4 og den betydelig lavere vekten.

tror jeg lander på å kjøre 6x14,8v 5 ah lipo (88,8v) lurer da på hvilken c rate jeg må ha på pakkene for at de skal ha et behagelig "liv" med den motoren og controlleren. han skulle programere den til .. Sitat : The Golden motor can only be destroyed with excessive current (amperage), not voltage. So you should be fine. I will configure the controller for your voltage range from 48-90V

Kan du "formelen" for hvordan man regner ut hva som trengs av c-rate når man vet volt og amp (watt?) regner med at det er en enkel måte å regne ut dette på

og en annen ting som jeg ikke vet om jeg har fått med meg riktig. er det slik at det er amp som står for momentet, mens volt bestemmer hvor fort det er mulig å få dette hjulet til å snurre rundt ?
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Neida mener på ingen måte at den er låst, den tar vel imot det du gir den . (helt til amp) setter fyr på ledningene. jeg spurte han som lager de controllerne jeg linket til (de er ikke i komersiel produkjson) om denne motoren (bilde https://imma.gr/55064 ) ville tåle en haug med mer volt, han svarte da at man kunne pøse inn så mye volt man bare ville så lenge ikke amp ble for høy

(controlleren jeg linker til gir 40amp tror jeg) den orginale ( bilde https://imma.gr/55065 ) som leveres med motoren gir 30amp. er klar over at man får rc batt i alle volt str. Grunnen til at jeg ønsker prøve dette er muligheten for å kunne fylle ramma med batterier får å få den til å se mer orginal ut samt pris vs lifepo4 og den betydelig lavere vekten.

tror jeg lander på å kjøre 6x14,8v 5 ah lipo (88,8v) lurer da på hvilken c rate jeg må ha på pakkene for at de skal ha et behagelig "liv" med den motoren og controlleren. han skulle programere den til .. Sitat : The Golden motor can only be destroyed with excessive current (amperage), not voltage. So you should be fine. I will configure the controller for your voltage range from 48-90V

Kan du "formelen" for hvordan man regner ut hva som trengs av c-rate når man vet volt og amp (watt?) regner med at det er en enkel måte å regne ut dette på

og en annen ting som jeg ikke vet om jeg har fått med meg riktig. er det slik at det er amp som står for momentet, mens volt bestemmer hvor fort det er mulig å få dette hjulet til å snurre rundt ?
Vis hele sitatet...


Det er motoren som avgjør hva slags spenning du skal ha på batteriet. Er det 48V så må batteriet være det også.

Hvis motoren din er på 1000W 48V, da drar den 20A(1000/48).

Du burde ha et batteri på ca 500Wh til en 1000W motor. 250Wh for 500W motor).

Så da har du altså 10Ah 48V batteri. Som du vil belaste med 2C. Siden du drar 20A. Du finner RC batterier ned til 15C og det holder masse. Du burde ikke ha minst 2X c i forhold til hva du skal trekke av batteriet. Så i dette tilfellet 2C*2 så minst 4C på 500Wh batteri pakke.
Ok, jeg hadde ikke fått med meg at controlleren hadde noen form for strømbegrensning, da vil jo det gå fint.

Du har enda ikke vist oss motoren din, bare et dårlig bilde? Uansett, en 1000w motor vil på 48v trekke 20A, så controlleren du hadde var godt innafor. Skjønner ikke at du gidder styret med å slenge ut tusenlapper på controller og batterier fordi du vil kunne bestille dem fra et bestemt sted...?

På 88,8v vil du begrense motoren til 12A (1000W/88,8v= ca 12A).
Du skal lage deg et batteri på 88,8v 5Ah, hadde du hatt en C-rating på dette batteriet på 3C kunne du safe brukt det på opptil 15A (5Ah*3C).

Siden du skal seriekoble dem vet jeg ikke hvordan dette stiller seg. Regner med at alle batteriene må ha en C rate på 3 eller over siden den totale strømmen skal passere alle batteriene. Men dette er sjeldent noe problem å finne.

edit:
Sitat av Markula Vis innlegg
Det er motoren som avgjør hva slags spenning du skal ha på batteriet. Er det 48V så må batteriet være det også.
Vis hele sitatet...
Det finnes flere måter å kontrollere en motor på, bl.a. den vi har diskutert over her. Som du leser av svaret til utvikleren over spiller det liten rolle om du ramper opp spenningen en hel del så lenge du bregrenser motoren til å være innenfor 1000w ved å begrense strømmen.
Sist endret av wanna-b; 13. august 2013 kl. 14:32.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Ok, jeg hadde ikke fått med meg at controlleren hadde noen form for strømbegrensning, da vil jo det gå fint.

Du har enda ikke vist oss motoren din, bare et dårlig bilde? Uansett, en 1000w motor vil på 48v trekke 20A, så controlleren du hadde var godt innafor. Skjønner ikke at du gidder styret med å slenge ut tusenlapper på controller og batterier fordi du vil kunne bestille dem fra et bestemt sted...?

På 88,8v vil du begrense motoren til 12A (1000W/88,8v= ca 12A).
Du skal lage deg et batteri på 88,8v 5Ah, hadde du hatt en C-rating på dette batteriet på 3C kunne du safe brukt det på opptil 15A (5Ah*3C).

Siden du skal seriekoble dem vet jeg ikke hvordan dette stiller seg. Regner med at alle batteriene må ha en C rate på 3 eller over siden den totale strømmen skal passere alle batteriene. Men dette er sjeldent noe problem å finne.

edit:


Det finnes flere måter å kontrollere en motor på, bl.a. den vi har diskutert over her. Som du leser av svaret til utvikleren over spiller det liten rolle om du ramper opp spenningen en hel del så lenge du bregrenser motoren til å være innenfor 1000w ved å begrense strømmen.
Vis hele sitatet...
nå kan du ikke klage på bildene av motoren ihvertfall https://imma.gr/55074 https://imma.gr/55075 https://imma.gr/55076 skjønner ikke helt hva du mener med hvorfor jeg gidder bytte disse tingene det er jo volt og controlleren som styrer hele effekten som motoren yter. den motoren jeg har kan det med nok volt og riktig controller taes ut (over korte perioder) 10 kw (13 hk) . har prøvd selv på den samme motoren med 2 forskjellige controller men med samme volt med stor forskjell i effekt, har også prøvd å høyne volten på den sorte orginal controlleren fra 48v til 72 v å det ble 10 km forskjell i toppfart samt bedre aks også (ps det skal være hall sensorer på motoren på bildet men har tatt de av)
Sist endret av skukketrure; 13. august 2013 kl. 17:03.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Passer batteriene til rørdimensjonene på sykkelen? Mye pes ved å skjære opp sykkelramma for så å sveise den sammen.