Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 720
Og kan noen forklare hva det betyr at jeg er tiltalt med egne ord?

Hva er forskjellen tiltalt og siktet?

Hvis man er tiltalt er de klare for rettsak da?
Korrekt. Ferdig etterforsket sak som de mener holder for å få deg dømt og du blir tiltalt av påtalemyndighet.

1. Mistenkt
2. Siktet.
3. Tiltalt.

Tiltalt eller siktet
Trådstarter
7 0
Har noen opplevd at de henlegger en sak der man er tiltalt? Jeg har ikke hørt noe om noe rettsak
Er ikke så ofte det henlegges når de har tatt ut tiltale. Da er de rimelig sikre på at de kan dømme deg, henleggelser skjer som regel før man blir tiltalt. Men man jo bli frikjent, for å holde håpet ditt oppe.
Er masse forhold som kan påvirke det du spør om, men du sier ikke så mye om så mye.
Men, jeg kan si at jeg for min del stod tiltalt og jeg tror dato for rettssak også var satt. Men, aktor nektet politiet å ta ut tiltale når det omsider forelå en rettspsykiatrisk vurdering.
Normalt sett så har de gjerne en rekke bevis osv når du er tiltalt. Og i de fleste tilfeller så er det bevis du sannsynligvis er klar over selv. Så du burde vite sånn ish hvordan det ligger an selv.
Også er det opp til en advokat å argumentere for formildende omstendigheter og alt slikt på dine vegne som kan påvirke i retning av alt fra sterkt redusert straff til frikjennelse....alt ettersom hvordan saken og din situasjon er.
Mistenkt er mistenkt, siktet er det samme som mistenkt bare at status som siktet gir politiet flere rettigheter i forhold til etterforskningsskritt. Påtalemyndigheten tar ut tiltale i de sakene de mener at etterforskningen har ført til at det er nok bevis for å prøve saken for domfellelse i retten.