Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5021
Jeg har blitt snytt for godt over 100 000kr av tidligere arbeidsgiver.
Jeg førte selv time bok, og regnet meg selv frem til lønn ut ifra timer jeg hadde ført i boken, på interne skjemaer vi brukte.
Jeg brøytet også i 2,5 år utenfor ordinær arbeids tid på lærlingslønnen, uten noe form for natt/helg tillegg, jeg jobbet på helligdager uten overtid/tillegg eller hva en annet jeg skulle ha fått. Jeg fikk beskjed nesten vær helg i vintertider at jeg kom mest sannsynlig til å måtte ut å brøyte/strø, så jeg måtte være forberedt uten å få betalt for det.
Jeg var på reisejobber uten kost/reise tillegg
Jeg var med å utføre svarte jobber uten å selv være klar over det før i etterkant.
Jeg brukte egen privat bil i et godt år, uten å få kjøregodtgjørelse.
Jeg slet i et godt år med depresjoner pga utbrent het som følger av press og lite kontakt med venner som følge av jobben, dette endte med sykemelding i 1 uke.
Jeg følte meg utrolig lite verdsatt i firmaet og ble kraftig utnyttet.
Alt dette førte til elendig motivasjon og selvbilde.
Jeg fikk første halvåret en muntlig advarsel pga jeg kom for sent, 2 halvår kom jeg igjen 2 timer for sent og fikk som følger av det en skriftlig advarsel, sammen med truslene om at "hvis det gjentar seg så kan jeg få sparken på dagen", med dette hengende over meg så turte jeg ikke ta drastiske tak mot arbeidsgiver, og var relativt uvitende om hjelp igjennom arbeidstilsynet og andre mulige hjelpemidler.
Jeg fikk til slutt i 2013 tatt fagbrevet og sa opp jobben pga militærtjeneste, og har siden det ikke jobbet som murer.

Jeg kan ikke bevise noe av dette, fordi jeg har aldri fått en eneste lønnsslipp (jeg var ikke klar over at jeg skulle få det) og jeg tviler sterkt på at han har arkivert dem etter hvordan han har holdt på, og jeg har ikke hatt en kontrakt med arbeidsgiver, kun igjennom lærlingkontoret.

Jeg har ikke noe motivasjon om å opprette en sak mot tidligere arbeidsgiver, eller på noen måte å få kompensasjon eller etterbetaling for utnyttelsen, men jeg har i senere tid utført diverse arbeid for familie og venner, og har innsett at jeg faktisk trives utrolig godt med faget. Jeg ønsker derfor veldig sterkt å jobbe som murer igjen i et profesjonelt firma, og er redd min tidligere arbeidsgiver vil være et stort hinder i cv'en min.

Setter pris på deres input og råd.
-Takk for at du tok deg tid til å lese igjennom dette
Om du er organisert, ta kontakt med din fagforening. Om du ikke er organisert, organiser deg. De kan hjelpe deg mye mer enn noen her på bruket kan.
Fagforening er alfa omega, du må for all del betale de få kronene for å bli organisert. Kart dette er ikke noe pågående greier, men en fagforening er gull verdt.
Siden du sa opp selv og ikke ble sparket er det vel ikke noe problem å ha den jobben på CV'en. Skriv 'referanse oppgis ved forespørsel' i CV'en og forklar evt saken før du oppgir navnet hans, hvis noen skulle være interessert.

Fagforening kan være gull verdt, som noen nevner. Du burde også ha nevnt dette for lærlingkontoret slik at de var obs hvis de plasserte flere lærlinger hos ham. Det er ikke flaut å si ifra om dette i etterkant, det er jo ikke din feil at han var dust.
Jeg fikk streng beskjed om at hvis jeg organiserte meg, så fikk jeg sparken på dagen.
Jeg kan jo ikke bevise noe av dette, men skal ta kontakt med lærlingkontoret og arbeidstilsynet snart, selv om min sak ikke kan løses, så tørr jeg nesten garantere at han driver på samme måte med sine andre ansatte
Sitat av huffhuff Vis innlegg
Jeg fikk streng beskjed om at hvis jeg organiserte meg, så fikk jeg sparken på dagen.
Vis hele sitatet...
Din arbeidsgiver har vel ingenting med om du er organisert eller ikke? Er man pliktig til å melde ifra til arbeidsgiver om dette?
jeg vet ikke hva argumentene han hadde var for å "nekte" meg i å organisere meg
Sitat av huffhuff Vis innlegg
jeg vet ikke hva argumentene han hadde var for å "nekte" meg i å organisere meg
Vis hele sitatet...
Det har han ikke lov til, det er organisasjonsfrihet i Norge.
Høres helt horribelt ut. Snakk med andre som jobber eller er/har vært lærling der. Om du ikke har beviser så hjelper det sikkert at det er flere med samme historie. Om du ikke får rettet opp i din sak så bør han i alle fall stoppes.
Sitat av huffhuff Vis innlegg
Jeg fikk streng beskjed om at hvis jeg organiserte meg, så fikk jeg sparken på dagen.
Jeg kan jo ikke bevise noe av dette, men skal ta kontakt med lærlingkontoret og arbeidstilsynet snart, selv om min sak ikke kan løses, så tørr jeg nesten garantere at han driver på samme måte med sine andre ansatte
Vis hele sitatet...
Da lærer du hvertfall det til neste gang, organiser deg og hold kjeft til arbeidsgiver ! Får du allikevel trøbbel, er fagforeninger dessverre flinke til å håndtere fagforeningsfiendtlige arbeidsgivere- så da er det bare å ringe de :-)

Sånn ellers føler jeg kanskje det du ønsker er å ta en telefon til Arbeidstilsynet . De noterer seg bedriften og problemstillingene, og besøker bedriften om det er for grovt og/eller de har tidligere lignende saker registrert på bedriften. Man kan også tipse Arbeidstilsynet på nettsiden deres.

Så syns jeg du skal søke deg jobb som murer, om det er det du trives med :-) du har jo fagbrev, burde ikke være stort problem da! :-) lykke til :-)
Det vil uansett ikke hjelpe deg i denne saken å organisere deg nå. Fagforeninger tar i utgangspunktet ikke saker som har skjedd før den "skadelidende" ble medlem av helt åpenbare grunner. Unntakene er som regel kun saker som skaper presedens. Men du bør jo uansett selvsagt organisere deg for det som kan skje i fremtiden, i tillegg til at alle bør være med å bidra til dem som faktisk har gitt oss alt av rettigheter i arbeidslivet - i tillegg til et utall goder ellers i samfunnet. Uorganiserte mennesker er og blir samfunnssnyltere. Om du behøver hjelp til å organisere deg kan du ta kontakt med meg på PM.

Mvh. en som jobber fulltid i en fagforening.
Sitat av Coleslaw Vis innlegg
Det vil uansett ikke hjelpe deg i denne saken å organisere deg nå. Fagforeninger tar i utgangspunktet ikke saker som har skjedd før den "skadelidende" ble medlem av helt åpenbare grunner.
Vis hele sitatet...
Hvis han fortsatt driver på sånn, og grunnen til at ingen er organisert der er at de blir truet fra det, så kan det jo hende de vil se på virksomheten. Hjelper nok ikke ts sin spesifikke sak, men kanskje for å få slutt på forholdene.