Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2920
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Må nesten skrive anonymt.
Har vært ansatt i 5 år, ble kjøpt opp og var ansatt i det firma i 6 år, så det er vel da 11 år som er annsenitet?

Kort om situasjonen, har en sjef som er totalt udugelig og han er konfliktksy og har ikke ryggrad, vi har holdt på med noe og når det nå er tid for at det må en del investeringer til/fornyelse for at det kan fortsette så har vi som er på avdelingen sett på forskjellige løsninger, bla har vi hatt møter selv med folk som kanskje ville kunne ta over med en form for kickback. Sjefen er som sagt totalt fraværende. Nå har da denne sjefen plutselig bak ryggen på alle sammen funnet ut at han kan selge/sette ut dette. Ingen har vist noen ting. Fikk så sent fredag kveld denne:

"Ditt arbeidsforhold - innkalling til drøftelsesmøte

xxxxxxxxxx har besluttet å selge ut/overføre alle xxxxxxxxxx osv. til en ekstern partner.
Vi er i forhandlinger om dette, og håper å få til en avtale snart.

En slik endring vil medføre at din stilling hos oss bortfaller. Jeg innkaller derfor til et drøftelsesmøte (arb.miljøloven § 15-1)
for å gjennomgå/begrunne situasjonen og å se på hvilke muligheter som foreligger. "

For det første så er ikke min stillingsbeskrivelse bare innenfor det som det her er snakk om, men innenfor en del annet som bedriften driver med, men jeg har jo i alle år holdt på mest med den delen som nå skal bort. Det er ikke slik at den delen er ett tapsprosjekt, men det trengs en investering for å fortsette. Da det kun er jeg som er drivkraften/kunnskapen bak dette som skal bort så er det kun jeg som har fått dette brevet, selv om vi er flere som holder på med det, men de andre driver da en del mer med andre ting også. Det er også slik at denne sjefen har gitt villedende opplysninger til de som evt skal kjøpe det opp.

Hvem bør jeg ta kontakt med? Alderen tilsier nok også at det er ikke kjempelett å kunne få seg en ny jobb, ett alternativ er jo selvfølgelig å starte for seg selv igjen. Denne sjefen, eller hele ledelsen (en familie selvfølgelig) er ikke likt av noen i firma og de har sparket folk uten grunn før, de har til og med overvåket folk (GPS) uten at det har fått konsekvenser fordi ingen orker å dra dem for retten. Eneste gode grunnen til at man har holdt ut er lojaliteten ovenfor kundene som man har pleiet i mange mange år.

Vet at det er rotetet skrevet, men er sann passe sint akkurat nå og må bare få det ned før jeg gjør noe dumt. Hvis jeg gjør noe dumt så stopper hele bedriften opp og de vil også få søskmål fra en god del kunder som ikke for gjort sinde daglige ting og det er ingen som vil klare å få det opp igjen innen rimelig tid heller.
Hva er det du snakker om? Det er en jobb, hvorfor har du en jobb? For å tjene penger.
Det du skal tenke på, er ikke om noen kunder blir butthurt på grunn av dette... men heller hvordan DU kan tjene på dette. Tror du ledelsen bryr seg om du ikke liker de?
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg bekymrer meg ikke om ledelsen ikke liker meg, det spiller ingen rolle. De liker ikke noen av de ansatte og ansatte er kun en utgiftspost og ikke en verdi. Ingen i ledelsen har gått noe som helst skole og er født og gift inn i dette. De har rævkjørt mange ansatte og hvis noen f.eks selger mye så de får en bra bonus så endrer de bare reglene for bonus så de slipper å betale ut så mye. De kan la folk gå som tjener inn millioner til firma bare fordi de ønsker litt mer. Når de står i plenum og forteller om hvorfor de sparker noen og at de har overvåket h*n så er det til å bli matt. Har holdt ut der fordi jeg ikke har en dritt med dem å gjøre og holder på med mitt, men man bygger jo ett godt forhold til sine medarbeidere over tiden man jobber og det er jo synd at de nå plutselig skal lide hvis jeg stikker/må gå. Det er jo også litt slik at jeg ikke pleier å skryte av ting/løsninger, men det er jo noen id**ter som gjør det og de blir jo sett på som kjempeflinke, men vi andre vet jo at det bare er tull. Dette kan jo være det sparket man trenger for å finne noe annet og bedre, klart at bedre blir det for værre er nok ikke mulig, men man blir jo litt skeptisk pga alderen og det er jo sikkert 25 år siden man sist søkte på en jobb.

Men litt konkrete spørsmål.

1. Man kan vel uansett ikke si opp noen selv om en avdeling selges?

2. Annsenitet er regnet ut fra tiden man begynte i firma som ble kjøpt opp? Det har med oppsigelsestiden å gjøre.

3. En stillingsbeskrivelse i en annsettelsesavtale er den gyldige beskrivelsen og ikke noe man finner på ut fra hva man har gjort den siste tiden, da burde man hatt en ny avtale?

4. Man tenker jo det værste med en gang, har prøvd å finne noe info på nav om det er mulig å ha en elektronisk kommunikasjon med dem om hva man kan gjøre og bør gjøre før man mister jobben, men finner kun ting om etterpå. Skal ringe dem på mandag men liker å ha ting skriftelig Noen tips?
drøftelsesmøter er bare proforma. avgjørelsen ang oppsigelse er jo tatt.
det å legge ned avdelinger er en fin fin måte for arbeidsgiver å "kvitte" seg med daukjøtt på. lugubert, men innafor loven

står det ikke i din arbeidskontrakt at du er pliktig til å utføre det arbeidet arbeidsgiver setter deg til? eller har du en såppas rigid kontrakt at du kun utfører en spesifikk oppgave?

mener ikke å være vanskelig, men har selv vært igjennom noe av det samme for noen år tilbake
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kan man slutte på dagen eller må man forholde seg til oppsigelsestid etter ett drøftelsesmøte? Skal sies at det ikke ble noen protokoll eller noen oppsigelse eller noe etter dette møte, men nå har jeg fått en stor mulighet hvor de muligens vil ha meg så fort som mulig. Kan jeg på noen måte benytte meg av innkallingen til drøftelsesmøte og bare si goodbye, see you later, not ? Vil det kunne holde i en rettsak at han innkalte til drøftelsesmøte så jeg ikke blir lidende hvis jeg stikker nesten på dagen? Eller er det forbeholdt arbeidsgiver å være drittsekk? For man er vel drittsekk når man kaller inn til drøftelsesmøte etter at dagen er over en fredag uten at man har fått noen som helst indikasjon på at noe skulle skje på forhånd? Må jo veie litt at man ødelegger helgen til folk med slikt?
"Slutte på dagen" er noe som du avtaler med nåværende arbeidsgiver.
Du KAN omgå noe ved å ta ut ferie, men det er jo begrenset hvor mye det kan bli. Forrskudd på ferie godkjennes av noen arbeidsgivere. Oppspart fleksitid kan brukes.
Dette til sammen kan utgjøre nok til att arbeidsgiver godtar "Slutte på dagen", spesielt hvis de ikke har økonomisk tap ved dette.
Hvis du derimot tar "Goodbye, see you later" metoden så KAN du risikere å måtte betale arbeidsgiverens kostnader med å leie in erstatter for deg i oppsigelsestiden, pluss eventuelle andre direkte tap han måtte ha.
Selv om du missliker din nåværende arbeidsgiver så vil en kommende arbeidsgiver også verdsette att du avslutter ditt arbeidsforhold på en ryddig måte.
Også viktig for sluttatesten du har krav på