Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2116
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei freaks!

Noen av dere betviler sikkert mine moraler som spør om dette. Men vi har alle våre grunner. Namsayin?

Jeg er i fast jobb. Etter å ha jobbet her de siste 3 årene ønsker jeg meg vekk. Har behovet for å ta et kurs + lese et par bøker for å sette i gang med et prosjekt jeg har hatt liggende.

Jeg kan ikke ta ulønnet perm, for mye utgifter, barn osvosv.
Rett og slett, trenger jeg å være hjemme. Lese det jeg må og helst under full betaling, slik at hverdagen består selv om jeg velger å videreutvikle meg for alles beste.

Spørsmål er, hvordan kommer jeg best ut av det?

Bør jeg få sparken, og klare meg med dagpenger?
Bør jeg langtidssykemelde meg?
Andre forslag?

Alle råd mottas med takk
Få sparken kan jo få konsekvenser i fremtiden da du enten får et "hull" eller en potensiell dårlig referanse.

Men har du klokketro på at du nå skaper din egen fremtid som er "sikker" så har du jo ingen bruk for det.

Sykemelding er jo ikke noe som skal være tema hos en potensiell arbeidsgiver med mindre det er noe spesiellt som akkurat den stillingen krever å vite.
Men er jo desverre alt for ofte at intervjuere ikke bryr seg nevneverdig om de forskjellige reglene rundt sånnt.

Ikke så mye råd akkurat, bare et par "pros and cons" jeg tenkte på i farten.
Tøft gjort av deg å i det heletatt vurdere dette ikke mange som tørr følge en drøm, spesiellt ikke etablerte voksne

Er forresten en mulighet om blir arbeidsledig og kan søke om stønad hos nav for å starte eget. Noe je har hørt de er ganske behjeøpelige med
Sist endret av Mrlarsen; 10. september 2017 kl. 13:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vet ikke om jeg tolker innlegget ditt helt riktig men...

Det virker som du er ute etter en enkel løsning, noe jeg tviler på du kommer til å finne. Men jeg kan forstå deg godt, for jeg har vært i (nesten) samme situasjon. Om du er den dreamchaseren som jeg håper at du er, så er rådet å kjøre på uansett hvordan situasjonen blir i heimen.

Er dagpenger virkelig en så stor hindring da? Som de aller fleste i lignende situasjoner vil du nok slite hardt med penga mens du følger dette prosjektet ditt, men burde ikke det heller motivere deg til å fortsette? Luksus burde ikke vinne over lidenskap, så prøv å kutt ned på utgiftene i stedet. For du kommer nok ikke til å få leve det livet du lever nå mens du sitter i sofaen og leser.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Milumental,- Vis innlegg
Vet ikke om jeg tolker innlegget ditt helt riktig men...

Det virker som du er ute etter en enkel løsning, noe jeg tviler på du kommer til å finne. Men jeg kan forstå deg godt, for jeg har vært i (nesten) samme situasjon. Om du er den dreamchaseren som jeg håper at du er, så er rådet å kjøre på uansett hvordan situasjonen blir i heimen.

Er dagpenger virkelig en så stor hindring da? Som de aller fleste i lignende situasjoner vil du nok slite hardt med penga mens du følger dette prosjektet ditt, men burde ikke det heller motivere deg til å fortsette? Luksus burde ikke vinne over lidenskap, så prøv å kutt ned på utgiftene i stedet. For du kommer nok ikke til å få leve det livet du lever nå mens du sitter i sofaen og leser.
Vis hele sitatet...

Missforstå meg rett, jeg er ikke ute etter en "enkel" løsning. Men den beste for alle parter. Jeg vil jo helst ikke snyte min arbeidsgiver/NAV for penger ved å "fake" en sykemelding som jeg teknisk sett bruker på studier. Skal oppnå en sertifisering iløpet av perioden. Dette kan vell NAV få snusen i. Dette er vist ikke så populært.

Men samtidig, er jeg for økonomisk bundet til jobben min til og i det hele tatt vurdere noen form for studie. Du som sier du forstår. Man kan bli en smule besatt å vurderer å gå over grenser man ellers ikke ville for å realisere drømmene sine. Jeg kunne selvsagt løst dette med lån og mer gjeld. Men alle skjønner vell at det ikke løser noen problem i bunn og grunn. Skulle planen min feile har jeg rotet til mer enn jeg klarer å rydde opp i. Har aldri benyttet meg noe særlig av sykemeldinger eller NAV eller noen som helst form for stønad egentlig. Så erfaringer rundt dette og eventuelle hull som kan benyttes er ukjente for meg.
Du får ta opp lån som andre mennesker, eller utsette inntil du har spart opp nok penger.

Utrolig irriterende med folk som faker sykemeldig. Er du klar hvor stigmatisert mennesker som faktisk er sykemeldte og uføre er? Det blir ikke akkurat bedre hvis friske mennesker utnytter systemet.

Det finnes ingen lett løsning på din problemstilling dessverre. Hva om du jobber deltid og studerer ved siden av? Kanskje du kan få studielån eller stipend til det studie du planlegger å ta?
Sist endret av downlow; 10. september 2017 kl. 16:47.
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Tøft gjort av deg å i det heletatt vurdere dette ikke mange som tørr følge en drøm, spesiellt ikke etablerte voksne
Vis hele sitatet...
Vel, det er tøft gjort om man faktisk risikerer noe. Det å finne en måte å snylte til seg penger for å slippe risikoen, står det ikke så mye respekt av.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skulle planen min feile har jeg rotet til mer enn jeg klarer å rydde opp i.
Vis hele sitatet...
Jo mer du har å tape, jo mindre sjanse er det for å feile, risiko er det beste insentivet for å jobbe hardt. Om du finner en måte å kunne gjøre dette på risikofritt, så har du ingenting å tape på å bare la det bli et friår.

For all del, jeg forstår at du helst vil unngå det, og om du først skal gjøre det så tror jeg den beste løsningen da vil være å bli oppsagt. Dersom du sykemelder deg, så vil NAV i hele perioden kunne avsløre deg, i tillegg så er det ganske kjipt ovenfor arbeidsgiver.
Sist endret av stepry; 10. september 2017 kl. 18:09.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da jeg for noen år siden selv var student, jobbet jeg på dagen og leste etter jobb. Det funker det og ser du.
Her er du jo nødt til å velge vekk noe: arbeid - ideen din - fritid. Hvis du virkelig har tro på prosjektet ditt er det jo kanskje lurt å bruke mest mulig av døgnet til å jobbe med begge deler og gi avkall på noe fritid (siden du faktisk er økonomisk avhengig av jobben din).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva med delvis permisjon? Gå ned til 80% stilling? Då har du inntekt, men har frigjort tid til studier.

Elles slår det meg at sjukemelding er særs dårlig løysing. Å få ei tredagers sjukemelding er trivielt. Å få tre måneder er ikkje trivielt - for då må legen faktisk vere rimeleg sikker på at du ikkje har arbeidsevne...

Elles har du jo alternativa lån og spare opp penger. Du kan redusere forbruket ganske kraftig om du går inn for det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei freaks!

Noen av dere betviler sikkert mine moraler som spør om dette. Men vi har alle våre grunner. Namsayin?

Jeg er i fast jobb. Etter å ha jobbet her de siste 3 årene ønsker jeg meg vekk. Har behovet for å ta et kurs + lese et par bøker for å sette i gang med et prosjekt jeg har hatt liggende.

Jeg kan ikke ta ulønnet perm, for mye utgifter, barn osvosv.
Rett og slett, trenger jeg å være hjemme. Lese det jeg må og helst under full betaling, slik at hverdagen består selv om jeg velger å videreutvikle meg for alles beste.

Spørsmål er, hvordan kommer jeg best ut av det?

Bør jeg få sparken, og klare meg med dagpenger?
Bør jeg langtidssykemelde meg?
Andre forslag?

Alle råd mottas med takk
Vis hele sitatet...
Jeg tolker hele greia dit hen at du skal igang med noe som er så viktig at det høres ut som om det er guds gave til menneskeheten, FORDI til slutt så vil vi alle takke deg.
Du sier at du faktisk må lese ett par bøker og ta ett kurs, og til slutt ta en sertifisering.

Dette høres ut som hverdagen til alle som jobber med IT (- det å redde verden greia), bare at du vil sitte hjemme og lese mens jeg betaler for deg.
Hvorfor er din sertifisering så viktig at du synes det er greit å snylte?

Ett annet aspekt er jo, hvor lang tid skal alt dette ta? Skal du Sitte med en cert i ITIL foundation (satt på spissen) eller skal du starte som gründer og derfor må vite mye og ha bra papirer før du starter på selve prosjektet.

Hva med å lese om kvelden? Eller å avtale med kona at du sitter på kontoret 2 dager i uken og leser frem til du har tatt sertifiseringen?
Anonym bruker
"Farlig Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Problemet er vel at alle alternativene du skisserer faktisk er ulovlige. Godt mulig du klarer å komme unna med det, men både det å motta sykepenger uten at man faktisk er syk eller å motta arbeidsledighetstrygd om man faktisk studerer er ting som kan få deg dømt for trygdesvindel.