Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3756
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Jeg jobber for tiden i en bedrift hvor hovedaktiviteten i denne bedriften går ut på å behandle forespørsler. I den anledning har jeg på eget initiativ, både i og utenfor arbeidstid, tatt på meg et lite prosjekt med å automatisere en del av prosessen med å behandle disse forespørslene. Dette prosjektet er noe jeg startet med av ren nysgjerrighet for programmering, samt med mål om å kunne gjøre jobben min lettere og kjappere. Så langt har jeg ikke nevnt dette for noen av de jeg jobber med, og dette er ikke noe som er forventet eller inngår i mine arbeidsoppgaver/kontrakt.

Programmet/scriptet er i all hovedsak ferdig, og som følge av dette har jeg merket en betydelig fremgang i hvor fort jeg rekker å behandle en forespørsel. I markedet vi operer i er det mange om benet, og jo fortere vi kan nå ut til kundene, jo bedre. Nøyaktig hvor lang tid medarbeiderne mine bruker på denne delen av prosessen vet jeg ikke, men jeg tror de kan spare like mye tid per forespørsel som jeg gjør nå, om ikke mer. Dette vil da totalt sett påvirke bedriften positivt.

Hva vil være en god fremgangsmåte for å presentere dette for sjefen, med tanke på å få en belønning?

Hva bør i så fall en slik belønning være basert på? Estimere gjennomsnittstid spart per forespørsel multiplisert med X antall forespørsler for en periode, og dermed antall arbeidstimer spart? Det er mindre pågang nå om sommeren, antall forespørsler er mye høyere i andre perioder av året. Sånn sett ville det vært bedre å presentere dette på et senere tidspunkt, men jeg slutter å jobbe der snart. Jeg antar også at tid spart på denne delen av prosessen vil øke relativt kraftig jo flere medarbeidere som får tilgang til programmet/scriptet og dermed frigjøre tid til andre oppgaver.

Jeg har ikke vært en slik situasjon tidligere. Jeg håper så klart på en viss belønning, da jeg ikke har lyst til å gi fra meg dette gratis, men jeg vil heller ikke fremstå urimelig. Mitt inntrykk er at de jeg jobber med er fornøyd med jobben jeg gjør, og mitt forhold til sjefer og andre ansatte oppfatter jeg som bra. Da jeg snart slutter å jobbe der, vil jeg helst ta med meg en god attest etc. videre og vil derfor gjerne ha innspill på beste fremgangsmetode.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, det jeg vil anbefale deg, er å regne på hvor mange timer av din fritid du har brukt på dette. Det inkluderer da kun jobben i seg selv, og ikke eventuell opplæring du har måttet påta deg. Når du har regnet ut dette, kan du fremme dette for sjefene dine og si at "Hei, jeg programmerer litt på fritiden, og hadde som et morsomt prosjekt å prøve å automatisere jobben litt, for å spare tid per henvendelse, og tror dette kan være til stor nytte for firmaet, ikke bare på kort sikt, men også på lang sikt". Om arbeidsgiver er interresert, kan du si hvor mange timer du har brukt av dette på fritiden din, og kreve minimum din timelønn, betalt for antall timer du har jobbet med det på fritiden.
Men husk at du må fremføre det for sjefen din, og forklare hva det scriptet gjør/programmet for å forbedre tidsbruken.

Siden det er utenfor dine arbeidsoppgaver, så kan ikke arbeidsgiver heller kreve eierrettigheter på programmet. Om de er interresert i å kjøpe programmet, eller betale for dine arbeidstimer, er opp til dem. Så ikke bli for grådig Husk og å avklar om du kan selge
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
om du kan selge programmet videre, eller om de blir ene-eier.
Er scriptet lett å bruke og installere for andre enn deg ? Bør kanskje la noen av de du jobber med prøve det og se hva de synes også.
Hvis det finnes muligheter til å måle effekten av å behandle forespørsler med og uten scriptet hadde det vært bra. (Ikke basert på at man synes det går fortere, men f.eks fra logger eller database.)

Etter at du har sluttet, hvordan skal de vedlikeholde scriptet ? (Hvordan forespørsler behandles vil endre seg over tid.)
Om dette er et stort firma med flere kontorer og arbeidsplasser som kunne hatt nytte for dette programmet så ville jeg vurdert å sette opp en lisensløsning.

Typ. 100kr/mnd per PC eller noe i den duren? Du er sikret penger per måned, og det virker kanskje smart for sjefen også? Tenk hvor mange timer de kan spare hver måned per PC. 100kr burde jo virkelig ikke være et problem.
Nå vet jeg ikke helt hva den primære geskjeften til bedriften din er, men normalt sett vil dette scriptet tilfalle jobben din i en IT-bedrift. Du utvikler det (delvis) i arbeidstiden din, det er ment for arbeidet ditt, og tar i bruk hjelp/støtte eller kunnskap fra jobben du har i øyeblikket til utviklingen.

Se ÅVL § 39g

Opphavsrett til datamaskinprogram som er skapt av en arbeidstaker under utførelsen av oppgaver som omfattes av arbeidsforholdet eller etter arbeidsgivers anvisninger går, med den begrensning som følger av § 3, over til arbeidsgiveren, med mindre annet er avtalt.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dyret; 27. juli 2017 kl. 13:06.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Nå vet jeg ikke helt hva den primære geskjeften til bedriften din er, men normalt sett vil dette scriptet tilfalle jobben din i en IT-bedrift. Du utvikler det (delvis) i arbeidstiden din, det er ment for arbeidet ditt, og tar i bruk hjelp/støtte eller kunnskap fra jobben du har i øyeblikket til utviklingen.

Se ÅVL § 39g
Vis hele sitatet...
Den bestemmelsen du viser til synes å oppstille to alternative betingelser for at arbeidsgiver skal få opphavsrett til et program utarbeidet av en ansatt, jf "eller". Det første alternativet synes å være at programmet må være skapt under "utførelsen av oppgaver som omfattes av arbeidsforholdet". Slik jeg forstår trådstarter er de oppgaver som omfattes av arbeidsforholdet manuell dataprosessering som han/hun har (delvis?) automatisert, slik at dette alternativet synes å være lite anvendbart. Det virker som det i tillegg er utviklet på fritiden? Det andre alternativet er at programmet er skapt etter "arbeidsgivers anvisninger". I dette tilfellet synes det som om det er arbeidstagerens initiativ som er bakgrunnen, ikke bedriftens anbefalinger eller veiledning. Heller ikke dette alternativet synes anvendbart på forholdet.

Til trådstarter så bør du vurdere å ta kontakt med en advokat. De kan veilede deg mht det juridiske, samt anbefale hvordan du bør gå frem overfor arbeidsgiver hvis du ønsker å tjene penger på dette.