Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5431
I fjor var det altså sånn att jeg tjente meg opp 18000+ i feriepenger. Det jeg lurer på er om jeg har rett på å få de med tanke på att jeg var og er en mottaker av dagpenger fra nav. Jeg lurer på om feriepengene blir redusert eller det blir kuttet helt ut? jeg husker ikke hvor lenge jeg mottok dagpenger i fjor, var ca 1 mnd, i år så har jeg mottatt dagpenger siden februar til nå.Jeg har lest en del artikkeler om att de som får dagpenger ikke har rett på feriepenger osv, men står ingenting om att de som har hatt en kombinasjon av dagpenger og lønnet arbeid att de ikke har rett på feriepenger?? Det er ganske frustrerende å sitte her å ikke vite om jeg får de attentusen kronene. Takker for svar på forhånd!
Sist endret av Griserunk123; 29. mai 2017 kl. 21:38.
Du har ikke rett på feriepenger av dagpengene. Du har naturligvis rett på feriepenger som er opptjent via vanlig arbeid.
Du har rett på de feriepengene du har opparbeidet deg. Men når du har ferie får du som hovedregel ikke dagpenger, for det er ett krav at du skal være reel arbeidssøker, noe du ikke er når du er på ferie.
Være seg at du faktisk skriver i melde kort at du har ferie.
Holder du deg i Norge kan du være reel arbeidssøker fra hvor som helst i landet.
Feriepenger er inntekt, se på det som det der er for det kommer en seg ikke unna. Inntekts endring skal en melde fra om, gjør en ikke det kan det få større konsekvenser enn en ønsker. Det en risikerer er å måtte betale beløpet tilbake pluss at en blir utestengt fra dagpenger en periode. Vet av ett par stykker som har fått seg en slik smell. Men har en råd og er villig, hvorfor ikke? NAV har blitt strengere på dette så det er ikke noe jeg vil anbefale å gjøre, i alle fall ikke på noe som er så enkelt å oppdage.

Nei, det er ikke slik at en får en bonus når en mottar dagpenger. En kan se på det som urettferdig hvis en vil, eller en kan være fornøyd mottaker av dagpenger..
Feriepenger du har opptjent i fjor er inntekt i fjor.
Du får pose og sekk altså.
Dagpenger som vanlig (sett at du leverer vanlig meldekort ikke ferie) og feriepengene.

Det du har lest om at folk på dagpenger ikke har rett til feriepenger handler om at for noen år siden ble det vedtatt at man ikke lenger opptjener feriepenger når man går på dagpenger.

Altså ikke får feriepenger av dagpengene.
Sist endret av Mrlarsen; 1. juni 2017 kl. 07:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.