Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6637
Er det normalt og innenfor norsk lov at en norsk arbeidsgiver kan be en norsk fast ansatt om kopi av pass/førerkort?

Vedkommende har vært fast ansatt i bedriften i over 2 år.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjem heilt an på kva arbeidsoppgaver du har. Om arbeidsgiver har sakleg grunn for det kan dei be om det ja. Om du sit i kassa på rema har dei ikkje sakleg grunn. Om jobben din er servicepersonell så har dei sakleg grunn til det.
Vedkommende gjør samme jobb som han har gjort de siste 2 årene. Han er en helt ordinær it konsulent i en større bedrift. Ikke i forsvaret eller i annen instans som f.eks kan kreve vandelsattest.

Dear Associate,

Recently an HR data audit took place which flagged the need to hold and store various documents within associates’ personal electronic files in order to ensure audit compliancy. Following this exercise, we noticed that your personal file does not contain the following document(s):

 Passport/Driving license Copy (For Norwegians)
 Copy of Resident/Work permit (For Non - Norwegians)

Please could we ask you to kindly forward a scanned copy of the above missing document (s) as soon as possible so as to ensure compliancy with audit requirements.
Hvis han er fast ansatt i Norge så virker denne mailen litt fishy

men han jobber med it og det kan hende at han har tilgang til noen sensitive personvern opplysninger og da er det vanlig med id og vandelsattest under ansettelsesprosedyren

Jobber han i utlandet for en utenlands bedrift så skal de følge reglene for det landet han oppholder seg i
Sitat av knutazz Vis innlegg
og vandelsattest under ansettelsesprosedyren
Vis hele sitatet...
Noen som vet mere om dette?
Jobben min har nettopp bedt om uttømmende vandelsattest fra alle ansatte uavhengig av stilling, enten de jobber på support desk, infrastruktur og nettverk eller konfigurerer switcher...

Selv ifra ansatte som har vært der i mange år uten dette.
Sist endret av Alec; 7. oktober 2015 kl. 14:01.
Vedkommende er fast ansatt i Norge i den norske delen av et stort amerikansk firma. Han har de samme arbeidsoppgavene han har hatt de siste 2 årene.

Dette har nok ingenting med vandelsattest å gjøre, da hadde arbeidsgiver opplyst om at de ønsket å foreta en slik sjekk.

"Recently an HR data audit took place which flagged the need to hold and store various documents within associates’ personal electronic files in order to ensure audit compliancy"

"Audit compliancy" altså for å overholde regler ved revisjon.

Jeg kjenner ikke til at det er påkrevd i norske bedrifter å lagre kopi av pass/førerkort pga revisjon....
Kan dette være starten på en scam? Ville dobbeltsjekket dette med en leder før jeg hadde sendt fra meg kopi av id..
An unusual girl
Mahlahala's Avatar
20 1
Kan ikke helt se hvorfor de skal ha rett til å kunne kreve dette fra den ansatte etter 2 år med mindre de endrer på regler/ arbeidskontrakt.
Er vedkommende organisert? I så fall kan vedkommende spørre forbundet...

Høres rart ut... Kjenner han til om andre ansatte som også har fått spørsmål om dette?
Forespørselen er legitim i den forstand at den faktisk stammer fra arbeidsgiver og er mao ikke noe forsøk på scam. Flere har mottatt samme epost.

Jeg anbefaler ham bare å ignorere mail'en. De har etter min mening ingen rett til å kreve dette av arbeidstaker. Han kan selvfølgelig høre med fagforeningen men det får være opp til ham.

Takk
Hva sier eventuell arbeidskontrakt? Nå synser jeg, men jeg antar at dette ikke er uvanlig i større bedrifter: Det kan være at arbeidstager, ved å skrive under på arbeidskontrakten, har forpliktet seg til å overholde bedriftens interne regelverk/retningslinjser som gir arbeidsgiver adgang til å oppbevare kopi av identitetspapirer? Kanksje det står i en stillingsinstruks? Krever jobben hyppig reising internasjonalt til land som krever visum?

Ettersom dette virker som et internasjonalt foretak, kan slike føringer i arbeidsgivers retningslinjer eksistere for at HR-seksjonen lettest mulig skal kunne igangsette arbeid med visum o.l. til land som krever det hvis bedriften skulle få en kontrakt der.
Siden dette ikke er et norsk selskap, så er nok dette ennå flere regler fra vårt kjære USA.
Dette er nok for å kvalitetssikre at de ikke bruker ulovlige innvandrere som arbeidskraft. Og da blir det gjeldende for alle ledd i firmaet, selv det norske.

Generelt er jo dette en ikke-sak. Hva har det å si om han sender en kopi av førerkortet? Ingen betydning fra eller til det.
Jeg ville ha sjekket pr telefon eller face-to-face med arbeidsgiveren om dette virkelig stammer fra han. Dette kan være et målrettet data-angrep mot bedriften din. At epost-avsenderen på mailen er arbeidsgiveren gir ingen trygghet, det skal ikkje så veldig mye til for å endre denne til hva som helst.

Ved målrette angrep så er det ganske vanlig å samle inn så mye data som overhodet mulig. For så å bruke denne dataen senere for å oppnå troverdighet hos de ansatte. Og i siste leddet bruke den oppnådde troverdigheten til å få tilgang til bedriftens datasystemer.
Det er helt normalt av amerikanske selskap å beholde kopi av ansattes legitimasjon. I dette tilfelle pass eller førerkort. Ingenting skummelt ved det. Å anbefale å ignorere en slik forespørsel, gjør nok ikke underverker for arbeidsforholdet.
Arbeidsgiver ber om kopi av legitimasjon og det er det. Hva er problemet? Skulle de tatt en vandelsattest så hadde de sagt det.

Jeg jobbet for et amerikansk selskap for noen år siden. Etter 6 mnd så bestemte de seg for å ta bakgrunnsjekk på hele teamet, inkludert intervjue 3 venner. Det er drøyt, ikke at man ber om kopi av førerkort.
Det er likevel greit å forsikre seg om hvem det er som har sent mailen før du sender avgårde sensitive opplysninger.