Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2053
Noen som vet hvordan eg kan flytte en virtuell maskin fra en harddisk til en annen? Bruker Vmware! Har min virtuelle Mac masking på min SSD, men må flytte den siden eg har veldig lite plass igjen og trenger de gigabytene til noen andre programmer... Har prøvd å flytte filene selv, men får error når eg skal prøve å starte "maskinen" igjen og vet ikke hvordan eg kan endre "location" inne i Vmware... Takker på forhånd
Høres rart ut. Det skal normalt bare være å flytte filen. Hva slags error er det du får egentlig?
Slett den virtuelle maskinen. Sett opp på nytt, men velg å bruke eksistrende harddiskimage..... Skjønner?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hva mener du med vmware?

Player? Workstation? Server?

Og som nicho sier, hva er den spesifikke feilmeldingen?
Trådstarter
57 6
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hva mener du med vmware?

Player? Workstation? Server?

Og som nicho sier, hva er den spesifikke feilmeldingen?
Vis hele sitatet...
Vmware Workstation. Men feilmeldingen er bare at den ikke finner filen. Vil helst ikke sitte opp en ny virtuell masking for har mye drit som eg trenger inne på den eg allerede har
Hvilken fil er det den ikke finner? Dersom du har flyttet alle filene tilhørende den virituelle maskinen så skal det bare være å åpne *.vmx filen fra hvor enn det er du har den nå. Trenger ikke lage noen ny maskin.

Kan hende jeg tar fryktelig feil nå, men virker som du har flyttet filene manuelt uten å endre noe i workstation. Mao:
gammel plassering: x:\virtual machines\machine 1\machine 1.vmx
ny plassering: y:\virtual machines\machine 1\machine 1.vmx

Har du ikke gjort noe i workstation mellom dette så vil jo workstation ennå tro at filene ligger på x:\, noe de selvfølgelig ikke gjør lengre.
Sist endret av norboost; 14. juli 2013 kl. 02:10.
edit preferences workspace
CUsers\SinHazzard\Documents\Virtual Machines

Denne du mener?
Sitat av Contr3l Vis innlegg
Vmware Workstation. Men feilmeldingen er bare at den ikke finner filen. Vil helst ikke sitte opp en ny virtuell masking for har mye drit som eg trenger inne på den eg allerede har
Vis hele sitatet...
Har ikke Workstation en Clone-funksjon som er anbefalt å bruke i slike tilfeller?
Jo den har det, right click WM og mange, clone.
Trådstarter
57 6
Sitat av norboost Vis innlegg
Hvilken fil er det den ikke finner? Dersom du har flyttet alle filene tilhørende den virituelle maskinen så skal det bare være å åpne *.vmx filen fra hvor enn det er du har den nå. Trenger ikke lage noen ny maskin.

Kan hende jeg tar fryktelig feil nå, men virker som du har flyttet filene manuelt uten å endre noe i workstation. Mao:
gammel plassering: xvirtual machines\machine 1\machine 1.vmx
ny plassering: yvirtual machines\machine 1\machine 1.vmx

Har du ikke gjort noe i workstation mellom dette så vil jo workstation ennå tro at filene ligger på x, noe de selvfølgelig ikke gjør lengre.
Vis hele sitatet...
Okei, føler meg utrolig dust nå... Var visst bare til å åpne .vmx filen og så kom den virtuelle maskinen inn i Workstation med en gang... Takk for at du/dere viste meg det som var veldig obvious
▼ ... over en uke senere ... ▼
Rimelig lett å flytte ett VM som brukes i VMware Workstation.

* Slå av VMen
* Slett oppføringen for det VMen fra listen i Workstation
* Flytt VMen
* Åpne .vmx på den nye lokasjonen med VMware workstation (evnetuelt player)
* Har du VM disk images som ligg andre plasser enn sammen med selve VMen(.vmx fila) som og har blitt flytta på må du redigere configen før du åpner vmx fila i vmware (eventuelt slette opprøfingen forde diskene i vm configen for den maskina i workstation og opprette de på ny (exsisting disk image).

<-- flytter VM'er hele dagen lang :-)

Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Har ikke Workstation en Clone-funksjon som er anbefalt å bruke i slike tilfeller?
Vis hele sitatet...
Clone-funksjon er i hovedsak ment for å duplisere ett vm som utganspunkt.
hvis du for eksempel skal teste noe eller har ett delivis satt opp system som mal som enn bruker ofte for å slippe full installasjon hver gang og ikke til å flytte ett os.
Den gir forsåvidt og clonen nye MAC addresser for nettverkskortene og en del andre komponenter(hvis jeg husker rett) så de ikke er like. (særlig viktig på nettverkskortene om begge vm skal kjøre på samme nettverket... :-) ).

Hmm... kvifor i all verda såg eg ikkje det siste svaret frå TS før eg skreiv alt dette?

*sjekker om ritalinen er placebo...*
Sist endret av johskar; 22. juli 2013 kl. 14:41.
Slik flytter du VM på VMware ESXi

Kode

1. Slå av VM du skal flytte
2. SSH inn på server med ROOT tilgang
3. Gå til ny plasering, kommando: cd  /vmfs/volumes/datastorenew/
4. Lag ny mappe for VM, kommando: mkdir /vmfs/volumes/datastorenew/ServerName
5. Flytt maskinen, kommando: mv /vmfs/volumes/datastoreold/servername /vmfs/volumes/datastorenew/ServerName
Edit: så ikke at dette gjaldt Workstation før jeg postet
Sist endret av knutazz; 22. juli 2013 kl. 14:52.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av knutazz Vis innlegg
Slik flytter du VM på VMware ESXi

Kode

1. Slå av VM du skal flytte
2. SSH inn på server med ROOT tilgang
3. Gå til ny plasering, kommando: cd  /vmfs/volumes/datastorenew/
4. Lag ny mappe for VM, kommando: mkdir /vmfs/volumes/datastorenew/ServerName
5. Flytt maskinen, kommando: mv /vmfs/volumes/datastoreold/servername /vmfs/volumes/datastorenew/ServerName
Edit: så ikke at dette gjaldt Workstation før jeg postet
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man bruke shellet for slikt ? Finnes en helt fin grafisk filebehandler i vclient, og hvis man skal flytte fra en node til en annen er det 98% sjanse for at de er med i samme cluster, storage vmotion.
Det er ikke noe grafisk for dette på gratis lisensen, til vanlige hjemme servere som jeg fant når jeg skulle utføre dette seinest på lørdag, da måtte jeg bruke shell, men veit at det er på de andre versjonene

jeg har kun vsphere client på min server atm.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av knutazz Vis innlegg
Det er ikke noe grafisk for dette på gratis lisensen, til vanlige hjemme servere som jeg fant når jeg skulle utføre dette seinest på lørdag, da måtte jeg bruke shell, men veit at det er på de andre versjonene

jeg har kun vsphere client på min server atm.
Vis hele sitatet...
Såklart har du grafisk filbehandler selv uten lisens.

Høyreklikk på storage og velg browse datastore.
jo men fikk ikk lov til og flytte mellom datastorene kun på det datastoret jeg valgte
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av knutazz Vis innlegg
jo men fikk ikk lov til og flytte mellom datastorene kun på det datastoret jeg valgte
Vis hele sitatet...
Jeg får ikke lov å downgrade til ESXi free ettersom jeg har 96GB RAM på hosten, men jeg betviler sterkt at du ikke skal kunne gjøre det, jeg finner heller ingenting i noen tråder som beskriver limitations av freelisensen.
Mistenker PEBKAC.
Godt mulig, jeg var veldig stresset med tidspress for å få dette i orden på backup da jeg byttet disker ram før jeg skulle få besøk og måtte rydde, men alt løste seg via shell.

Får se videre på dette ikveld da jeg skal flytte et par VMer fra backup-disken.
Sist endret av knutazz; 23. juli 2013 kl. 11:25.
Det fungerer finfint å flytte mellom datastores på gratis lisens og, må bare åpne ett vindu for hver datastore i vSphere Client og dra mellom de.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av johskar Vis innlegg
Det fungerer finfint å flytte mellom datastores på gratis lisens og, må bare åpne ett vindu for hver datastore i vSphere Client og dra mellom de.
Vis hele sitatet...
Det måtte ikke jeg, bare høyreklikke på mappe eller fil og copy , lukk datastore, åpne datastore 2 og velge paste.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det måtte ikke jeg, bare høyreklikke på mappe eller fil og copy , lukk datastore, åpne datastore 2 og velge paste.
Vis hele sitatet...
Ja, det går det og :-P
HAHA LOL-- Jeg fant ut dette i går jeg også.. hadde vert mye enklere hvis jeg hadde fått til dette på lørdag...

trur jeg ble litt lurt av og ikke flytte det direkte fra mappe til mappe...