Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2708
Hei! Jeg har akkurat begynt å lære meg php og har fulgt guiden på denne siden:

http://www.w3schools.com

Men jeg har problemer med en ting. I guiden om php på den siden står det at jeg må laste ned apache og mySQL og PHP. Men uansett hva jeg gjøt, så virker ikke PHP-kodene som jeg skriver inn i html-filen min. Må jeg innstallere mySQL, apache og php før jeg kan begynne?
Takk for all hjelp.
Hvilken ending har html-filen din? Php filer må ha endingen .php ... ikke glem <?php og ?> heller. Og ja du må ha en webserver installert for at det skal fungere. Php er serverside så da fungerer det ikke uten at en server kjører det.
Trådstarter
56 0
Ok, så... Hva skal jeg gjøre da? Hva slags server? og... Filen min har bare endingen .html.
Det enklest for deg er nok å bare kjøpe deg en serverplass, eller finne noen som tilbyr det gratis. Det finnes det mange av rundt om på internett.

Når det gjelder filendingene så la meg sitere w3schools:
PHP files have a file extension of ".php", ".php3", or ".phtml"
Vis hele sitatet...
Last ned phpdev, installer, kjør. Så legger du php filene dine inn i www katalogen der. Og åpne browseren din på siden "localhost" (uten gåseøyne), og beundr siden din. Da kan du kjøre php ihvertfall. Men vet ikke om mySQL funker med det (har ikke hatt behov for å teste det enda).
Trådstarter
56 0
Hva er den offisielle nettsiden for phpdev da???...???
Trådstarter
56 0
Takk, jeg lastet det ned, men nå er det så mange filer å velge mellom... Hvilken fil må jeg åpne?

skjøngte det... og nå... Skal jeg bare lagre det jeg lagrer i www mappen? I vanlig html format?
Dang.
PHP files have a file extension of ".php", ".php3", or ".phtml"

Lagre som php... (i www mappen)

Husk at det ikke bare er å klikke på filene. Du må gå inn på http://localhost eller noe lignende.
Trådstarter
56 0
ok, men linken din virket ikke... Mener du localhost.com?
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Nei, han mener http://localhost
Trådstarter
56 0
Men da står det bare siden kan ikke vises... Hva gjør jeg galt?
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Da fungerer ikke serveren du har oppretta.

1. Har du instalert programmet?
2. Har du restartet maskinen etter du instalerete?
3. Kjører serveren ?
Trådstarter
56 0
Om serveren kjører? Hvilken server da? Ut i fra det jeg forsto behøvde jeg ingen server, men bare å gå inn på localhost. Men i alle fall... Hvilken server mener du?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ærleg tala vil eg sei at dei som ikkje er i stand til 1: lese såpass at dei forstår at php treng ein php-tolkar, 2: ikkje greier å finne fram til ein slik via google, 3: ikkje greier å installere den når dei får link, ikkje har så veldig lysande framtid innan programmering. Iallefall ikkje endå. Ein bør ha relativt god forsåelse av datamaskiner før ein går laus på slikt. Og ein MÅ kunne bruke google.
Trådstarter
56 0
Men når jeg går inn på localhost så står det jo "Siden kan ikke vises"!!!
Det er fordi serveren ikke kjører.
Har du RTFM-et? (Lest manualen altså)
Trådstarter
56 0
Sorry dere... Nå hoppet jeg av... Hvilken server er det som må kjøre? Hvilken manual?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av klogh
Om serveren kjører? Hvilken server da? Ut i fra det jeg forsto behøvde jeg ingen server, men bare å gå inn på localhost. Men i alle fall... Hvilken server mener du?
Vis hele sitatet...
*sukk* Installer programmet du fekk linka til. Det er ein webserver, som trengst for å få noko vetigt utav php. PHP er et server-side språk, og du må ha en webserver som kan tolke og gi resultata til deg.
Regner med at det var en installfil du lasta ned? Etter å ha installert den, gå inn i startmenyen->programmer->phpdev->phpdev_2k_xp_nt. Da skal den automatisk starte opp en servertjeneste for deg, for så å åpne browservinduet ditt til http://localhost . Det neste du da gjør, er å gå inn i mappa programmet ligger i, åpne mappen .\www\ og slette (evt. backe up) alt som er der. Lag så en ny fil (index.php), skriv noe html i den (og gjerne noe php kode også), og klikk på refresh i browseren din.
Trådstarter
56 0
Manualen hjalp ikke stort. Den sa jeg skulle klikke på en spesiell fil og da jeg gjorde det åpnet nettleseren min seg og åpnet localhost. apache serveren startet. Men... Det står likevel "Siden kan ikke vises" hver gang jeg prøver å åpne localhost. Det skjønner jeg bare ikke...

edit: Oi! Var visst litt for sein. Empty other, det du sa er det jeg har skrevet over her, men det står uansett siden kan ikke vises. Vet ikke hva jeg skal gjøre

jeg får opp meldingen: "ServerRoot must be a valid directory"
Sist endret av klogh; 23. juni 2006 kl. 16:46.
Sitat av klogh
jeg får opp meldingen: "ServerRoot must be a valid directory"
Vis hele sitatet...
Du må endre config filen(e), noe som ganske garantert står i manualen.
Trådstarter
56 0
Jeg leste i manualen, men skjønte ikke så mye av det der... Kan noen være så snille å forklare det til meg?
Sist endret av klogh; 23. juni 2006 kl. 17:50.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Med fare for å virke slem: Som tidligere presisert, har du ikke nok av kunnskap til å installere litt software og konfigurere det, tviler jeg på at php er noe du bør starte med akkurat nå.

http://www.php.net/manual/en/tutorial.php her har du enda en tutorial, som omfatter alt ved php, installering, oppsett og hvordan å komme i gang.
LES DEN FORDØMTE BRUKERVEILEDNINGA DA FOR POKKER!?!?! Hvis du ikke klarer det, så drit i hele prosjektet inntil du skjønner hva som står der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av klogh
Jeg leste i manualen, men skjønte ikke så mye av det der... Kan noen være så snille å forklare det til meg?
Vis hele sitatet...
Som andre har vore inne på: LES DEN. Inntil du greier å forstå den, kan du gløyme å få programmert noko utover Hello, World. Du må kjenne systemet ditt litt, og du må vere istand til å lese såpass at du forstår korleis ein funksjon virker. Det er tydlegvis ikkje du. Tutorialen til php.net er veldig innholdsrik sammenligna med funksjonslista som du må bruke når du skal utover tutorialen, så med mindre du forstår tutorialen, kan du gi fan i å lære deg php.
Trådstarter
56 0
Yes, sir! Jeg holder på. Men jeg skjønner likevel ikke hvorfor det står at siden ikke kan vises... Vel, vel... Jeg fortsetter å lese...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av klogh
Yes, sir! Jeg holder på. Men jeg skjønner likevel ikke hvorfor det står at siden ikke kan vises... Vel, vel... Jeg fortsetter å lese...
Vis hele sitatet...
*SUKK* Fordi du ikkje har gjort alt etter manualen. Eg har installert php etter php.net sine tutorials, og etter andre manualer, og aldri hatt problem med det. ALDRI.
Trådstarter
56 0
Jeg byttet til wamp i stedet, men det var ikke mye enklere. Litt var det jo, men ikke alt for mye enklere. Noen som vet hva jeg gjør i wamp?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av klogh
Jeg byttet til wamp i stedet, men det var ikke mye enklere. Litt var det jo, men ikke alt for mye enklere. Noen som vet hva jeg gjør i wamp?
Vis hele sitatet...
Rett ut sagt: Det er ikkje enklare fordi det ikkje kan gjerast enklare. IDIOT. Du har fått 10 poster om å lese den jævla manualen, og ikkje spør meir før du har fått det til. Får du ikkje til det der, så kan du jamt over drite langt i å lære deg programmering. Programmering er ikkje å anbefale viss du ikkje
1: kan følge ein skriftleg instruksjon
2: er i stand til å finne dokumentasjon sjølv
3: greier å lese nemnd dokumentasjon.
Så prøv deg fram ved hjelp av manualen, og kom jublande tilbake.
Trådstarter
56 0
Rett ut til slashdot:

Hold kjeft! Jeg har lest manualen og gjort det som står der, men det virker likevel ikke! Bare drit i å snakke så er alt bra!!!
Alt jeg ber om er litt hjelp, siden det ikke funker! Hvis ikke du er villig til å hjelpe kan det godt hende at noen andre er det!
Sist endret av klogh; 24. juni 2006 kl. 11:35.
DU får jo hjelp. Hjelpen sier at du ikke har gjort alt riktig. Hvis du hadde lest manualen og gjort det som sto der riktig, så hadde det jo fungert. Det gjør det ikke, altså har du gjort noe galt. Manualen kan hjelpe deg med å fikse det. Det er helt umulig for oss å vite hva du har gjort galt. Du har manualen foran deg, og den er det beste verktøyet ditt her. Ikke vi.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av klogh
Rett ut til slashdot:

Hold kjeft! Jeg har lest manualen og gjort det som står der, men det virker likevel ikke! Bare drit i å snakke så er alt bra!!!
Alt jeg ber om er litt hjelp, siden det ikke funker! Hvis ikke du er villig til å hjelpe kan det godt hende at noen andre er det!
Vis hele sitatet...
Føler for å svare på kritikken:
  • Einaste feilmeldinga du har komt med er ei fra Internet Explorer. Den er verdilaus.
  • Det verkar ikkje som du har prøvd så veldig hardt når du ikkje får det til. Eg har gjort det utallige gongar sjølv, etter instruksjonar, og fått det til
  • Poenget mitt var faktisk at om du ikkje får til å installere en web-server, kan du eigentleg gi opp å lære deg php -- rett og slett fordi du ikkje er flink nok til å lese.
Eg rår deg til å lese Eric S. Raymond sin tekst "Smart questions" som du finn via google. Så stiller du spørsmål i henhold til denne!
Trådstarter
56 0
Takk, spug. Jeg synes det er fint at du sier ifra på en mindre stygg måte. Det er bra. Nå prøver jeg å reinstalle den for andre gang.
Dette er ikke norsk sølvfatforum.