Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 872
Tenkte at jeg skulle la folk justere tekststørrelsen på rightbrainboy.no selv, og satte størelsene i "em", men så oppdager jeg at når størrelsen ser helt fin ut i en browser, så er den totalt fucked (enten knøttliten eller diger) i en annen, er det noen som vet om en fin løsning på dette?

(ja jeg har googla litt, men fant ikke noe nyttig, ihvertfall ikke foreløpig)
Sist endret av atomet; 22. juni 2006 kl. 15:58.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Du kan sjekke ut denne artikkelen, forhåpentligvis vil den være av hjelp:

http://labs.silverorange.com/archive...ber/csszooming
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
hm, tja, vil helst unngå javascript så langt som mulig... lurer på om jeg ender opp med å gi beng i hele valgfrigreia, ihvertfall inntil jeg finner en bra løsning, for sånn som det er nå er det helt håpløst.
Blir det så store forskjeller fra nettleser til nettleser når du bare justerer på em verdiene? Hvis skriften i utgangspunktet vises som like store bør vel en lik økning i em gi en lik økning i størrelse uansett hvilken nettleser du bruker? Eller missforstår jeg deg totalt (noe jeg regner med)?
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Nei, du gjør faktisk ikke det (tror jeg), det er det som er så rart. Riktignok blir det litt forskjell i tekststørrelse fra browser til browser når man setter størrelser i pixler også, men når jeg satte det i em, så ble det helt ville forskjeller. Prøvde så godt som mulig å justere alle til et "midt på treet"-nivå, som jo er veldig enkelt i IE og FF, og sånn nogenlunde greit i safari. Derimot skjønte jeg ingenting av hvor (om?) man kan gjøre det i det hele tatt i Opera? I alle fall: samme teksten som var på ønsket størrelse i safari og opera, ble uleselig liten i IE og FF. Riktignok måtte jeg jo kjøre IE i virtual pc, men det burde da ikke ha så mye å si.

Jaja, jeg kjører hårdt med pixler inntil videre, så får IE-brukere bare finne seg i at de ikke kan justere størrelsene da. Statsa mine tilsier i alle fall at jeg har en klar overvekt av brukere som har vært glupe nok til å ditche IE...
Merkelige greier, testet ut hvordan fontstørrelsene ble når de ble satt med em, her på min pc. Her er det ikke de helt store forskjellene på rundt 1em, men de små som finnes vil selvfølgelig forverres om man øker verdien på em. Har du større forskjell mellom nettleserene enn det jeg har?

Rekkefølgen på bildet er (fra topp til bunn):
Firefox
IE
Opera
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Vel, jeg ville ha mindre enn det der, så jeg brukte 0.5em, kan legge det inn igjen og vise.