Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2883
Jeg har laget en nettside BBT. Så jeg bare lurer om noen har noen ideer om ting jeg kan adde på designet, scriptingen eller sjenerelt. Å vist du har noen linker til å vise hva du mener er det også flott flott

Takk på forhånd

MVH Mats
Glem splash-screenen, er ikke alle (iallefall ikke i målgruppen jeg tror siden er ment for) som skjønner at de skal trykke for å komme videre.

Banneren på hovedsiden burde også appelere mer til målgruppen. Ellers enkelt og greit oppsett som funker bra til sitt formål
Elliott's Avatar
Trådstarter
det med splash-screenen er teatret sitt ønske faktisk, jeg er enig i det med logoen, jeg satt faktisk å tenkte på det i går om jeg ikke skulle forandre den:P
Om de absolutt vil ha splash-screenen der så kan du i det minste gjøre slik at den forsvinner etter noen sekunder, slik at de _mindre_ datakyndige også kommer seg videre... Er enig i at banneren burde endres =)

Jeg synes også at selve innholdet under hver kategori får for liten plass, at banneren og menyen til venstre tar all plassen om du sjønner. Det kan vell kansje bli et problem ved lavere oppløsninger...
Elliott's Avatar
Trådstarter
ja, skal prøve å gjøre banneren mere barnevenlig aka barslig, tror ikke helt jeg husker scripten som gjør slik at du kommer vidre automatisk etter 5 sekunder, husker du? Skal se om jeg får gjort bedre plass til innholdet
Å herregud.

1: Dropp den headeren fort som fy, og bytt font til noe HELT annet i en evt ny header. Det der ser ut som noe fra en dårlig sci-fi-film. Har du overveid noe så radikalt som å bruke *trommevirvel* samme fonten som i logoen?*trompetfanfare*.

2: Forklar teateret hvorfor de bør droppe splashsida, for det bør de. Hadde de hatt peil på webdesign, så hadde de ikke sagt at de ville ha det, og de hadde gjort jobben selv. Det er derfor du har fått jobben, fordi du har ("sagt at du har" og "vært litt stor i kjeften" kan jeg nesten få inntrykk av?) peil på dette, og derfor er det din jobb å forklare dem at noe de ber om ikke er lurt/bra.

3: Ville også ha bytta font i hele sida, hva er det der, courier?

Etter å ha snust bittelitt rundt har jeg et lite spørsmål, litt off topic... Har du hatt noe (mye) å gjøre med å lage radiofuzz-sida også?
Sist endret av atomet; 8. juni 2006 kl. 15:45.
Elliott's Avatar
Trådstarter
1. Logoen er under produsksjon, noen ideer?

2. Jeg har forklart det en gang til dem, men skal gjøre det på nytt. Grunnen til at jeg fikk jobben var fordi at jeg har gjort masse annet for teatret (graffiti, foto oppdrag etc) å de viste at jeg hadde litt peiling på webdesign.

3. Riktig skriften er Courier, noen forslag til annen skrift da?
Bytt font, for all del. Verdana (eller hva-no-fan-det-heter) er et godt valg.
Elliott's Avatar
Trådstarter
okey skal prøve det da
Er en del du har å gjøre om på. Splash screen som alle andre sier.

http://www.home.no/bodobarneteater/logo.jpg er en helbom. Minner mest om en dårlig forumsignatur for csgamere. Tenk mer på font. Dropp grafikken i bakgrunn, og hvertfall scanline. Prøv og gjør den helt på nytt, og tenk mer barnslig.

Bruk mye mer farger enn nå, og annen font i mengdetekst. Prøv heller verdana, mye bedre.. Slik det er nå minner det om en eller annen kjip prosjektside for et nerdeprogram.

Boksene på menyen er ganske irriterende, teksten i seg selv er ganske selvforklarende


Design by Mats Nystad

Copyright © Bodø barneteater, All Rights Reserved.

Når siden er norsk var vel det der ganske unødvendig. Er vel ikke Bodø barneteater som eier siden? Det er du.
Elliott's Avatar
Trådstarter
Skjønner hva du mener, skal endre logoen, må bare få noen ideer. Driver på å endre skriften akkurat nå. Det med boksene i menyen var bare en test som jeg ikke har tatt bort enda:P
Så nederst mener du jeg skal skrive?

har skiftet font, tatt bort førstesiden skiftet logo og fjærnet overlib i menyen. Skal lage bedre logo ettervært når jeg får en god ide. Ellers noe?
For å klarne opp i ting:
Logo - antar at det er den du har på splashsida, det er ihvertfall denne jeg refererer til: http://www.home.no/bodobarneteater/ologo.jpg (helt grei)
Header (også referert til av endel her som "banner") - denne: http://www.home.no/bodobarneteater/logo.jpg (helt jævelig)

Er det ingen som vet hvilken font som er brukt i http://www.home.no/bodobarneteater/ologo.jpg , så foreslår jeg at du bare klipper ut elementene som er der, og limer dem sammen i photoshop, så kan du bruke det som utgangspunkt for en ny header.

Generelt vil jeg foreslå litt mer farger, gjerne noen kraftige sådane, husk at det er til unger.

Alternativer til fontvalg i brødtekst & meny:
Nesten hva som helst... ok, dropp times new roman og comic sans ms, bruk en grotesk/sans-serif, f.ex. verdana, tahoma, arial, eller helvetica. De der er safe og helt greie alle sammen.

Bare la copyrightnotisen stå der du, er så mange som ikke kjenner til lover og regler at det ikke gjør noe å ha den der. Forøvrig stemmer det nok at det er BBT som eier sida, du lager den jo på oppdrag for dem.
Damdidei.. her var det litt av hvert :P

Du trenger ikke skrive BodoBarneteater i title. Ø gjør seg fint

Og så et par ting som du neppe gidder å fikse, og som jeg har enerett på å si siden jeg har så sinnsyke skills i dette her... :P (ja jeg kødda)

*Bruk XHTML
*Skriv koden for hånd
*Bruk eksterne CSS sheets
*Dropp frames
Elliott's Avatar
Trådstarter
atomet: Alt det du klager skal være endret på når du skrev det dær. Fint at du kritiserer, setter pris på det, men kom med eksempler, sånn nettsider som viser andre farger som du syntes jeg burde lage noe lignende

Torstein: Jeg syntes det er mere lettvindt å bruke frames, hadde vært litt fint om du forklarte punktene helt sist litt bedre, er ikke så veldig inne på det.
Jeg ville ha krympa/kuttet av den logoen øverst. Jeg liker å se så mye av den andre teksten som mulig.
Som sagt over, du kan skrive Bodøbarneteater i title på sida.
Kanskje gjøre "Bodø Barneteater" mer tydelig på logoen, kanskje større skrift eller gjøre den feit.
Elliott's Avatar
Trådstarter
ja du er inne på noe dær, logoen er ikke helt komplett da
Ah, litt forvirrende her nå siden jeg egentlig heter Torstein...

Mye bedre, nå må du bare få ordna den headeren. Antar som sagt at det er logoen deres som ble brukt på spashsida, vil fremdeles foreslå at du plukker ut de bitene du trenger der, og bruker det som
basis for en bedre header, for den du lagde nå ble bare litt kjedelig

Frames er generelt en bra ting å holde seg langt langt unna, men jeg gidder ikke å henge meg opp i kode og sånt her nå, det er det flere andre som er flinkere enn meg til.

Veldig kjapt forslag til headeren:
Elliott's Avatar
Trådstarter
NICE logo Torstein, men syntes blåfargen var litt for sterk, det er det eneste. Liker å bruke frames på sider med mye info osv, det er så mye mere lettvindt. Men kan du si meg, hvorfor skal jeg holde meg unna frames? Jeg har bare hørt det men skjønner ikke helt hvorfor
Argh, slutt å blande sammen logo og header da... Det jeg har laget der er en HEADER, ikke en logo. En logo er ofte/vanligvis en DEL av en header, men en header er IKKE en logo.

Skal ta kvelden nå, orker ikke å forklare hva som er så bad med frames. Det er endel, men det er en annen historie, og jeg gidder ikke å begynne på det nå, da må vi nesten ta hele regla om css og html osvosv, og det står det milevis om her på forumet fra før. Forøvrig kan jeg love deg at du aldri kommer til å angre på det dersom du gidder å lære deg skikkelig css-basert layout, så slipper du det kaoset med frameset osv.

Det er en grunn til at jeg har brukt så skarpe farger (er helt enig i at de er skarpere enn jeg for det meste ville ha brukt til en mer "voksen" side), nemlig at unger gjerne liker kraftige farger (ofte voksne også hvis det er noe som skal ha litt "moro" utseende)

Gjør litt research, og ta en tur i en lekebutikk, så ser du hva jeg mener. Massevis av klare, skarpe farger.

Men, for å gjøre det enkelt, her er en zip med det jeg smørte sammen, så kan du jo bare leke deg litt med det, fritt fram å bruke det. Som du ser, så er det flere forskjellige blåfarger der, du kan jo kanskje prøve å bruke den øverste over hele, den er fremdeles ganske klar, men ikke fullt så mettet som den under.

www.rightbrainboy.no/bbt.zip
Sist endret av atomet; 9. juni 2006 kl. 00:50.
Elliott's Avatar
Trådstarter
Mekket en gange fin logo allerede som du kan kikke på i morgen kanskje. Hvor annbefaler du meg å lære CSS fra da? Takk for all kritik btw
du kan lære CSS på
www.htmldog.com
eller
www.w3schools.com

Du orker ikke å skaffe ivei noe antialiasing på dn teksten i banneren? Frktelig grynete nå.
Elliott: Hvis det er jeg som skal lage siden, så skal jeg få skvisa det inn i programmet, men såvidt jeg har skjønt er det du som skal lage den?

Men for all del, er de villige til å punge ut litt, så kan jeg godt lage den jeg.

(btw - mads b: ja, at ting er litt hakkete er ikke så rart når jeg har røska ut elementene fra headeren han hadde laget med magic wand for å vise hva jeg mente...)
Elliott's Avatar
Trådstarter
atomet: Hva snakker du om egentlig? Ingen har bedd deg om å lage siden?
http://www.w3schools.com/css/css_intro.asp <-- lær css

Og så har vi jo http://www.csszengarden.com/, som viser mulighetene til css. (Det er den samme HTML fila på alle designene)
Elliott's Avatar
Trådstarter
allright tusen takk
Sitat av Elliott
atomet: Hva snakker du om egentlig? Ingen har bedd deg om å lage siden?
Vis hele sitatet...
Nei, men pga den forrige posten din

Sitat av Elliott
Mekket en gange fin logo allerede som du kan kikke på i morgen kanskje. Hvor annbefaler du meg å lære CSS fra da? Takk for all kritik btw
Vis hele sitatet...
så fikk ihvertfall jeg inntrykk av at det er enda mer du vil at jeg skal titte på? Er rett og slett grenser for hvor mye jeg gjør gratis, derfor poengterte jeg det litt i den forrige posten
Elliott's Avatar
Trådstarter
okey nå skjønner jeg, var bare at du skulle se den nye headeren og kanskje komentere den Ellers stor takk