Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4486
Hei, Jeg har en webside som er responsiv både på høyden og bredden, men får de ikke proporsjonalt til hverandre. For eksempel så har jeg noen prikker som ligger oppe på et bilde (eller et kart for å være mer spesifikk) for å forklare de forskjellige steder i bildet. Men når jeg skalerer ned siden så legger disse prikkene sett rett i forhold til bredde, men hvis jeg ikke samtidig gjør siden mindre også på høyden, så havner disse prikkene på helt feil plasser. Hvordan får jeg dette til å henge sammen? Det gjør ikke noe om det blir et hvitt felt under bakgrunnsbildet, bare resten stemmer overens.
Ut fra forklaringen din tror jeg problemet ligger i at du ikke rekalkulerer prikkenes plassering.

Jeg er ingen ekspert på websider, og vet ikke hvordan kartet ditt er bygd opp, men som en generell illustrasjon kan vi tenke oss at kartet er et rutenett på 4x4 kvadratiske ruter. Når du endrer bredden på kartet gjør du hver enkelt rute større, og antall ruter blir færre. Si at du zoomer inn til 2x2. Da vil prikken i punkt 2/2 i det første rutenettet havne i rute 1/1. For å finne denne må både høyde- og breddekoordinaten rekalkuleres.
Nå er dette kartet bare et flatt bilde, og som sagt så legger jo prikkene seg riktig ift bredde. Alle elementer er bygd opp med prosent som samsvarer med en responsiv side, så skal vel da egentlig være unødvendig å måtte rekalkulere hele siden for alle leser-formater som er. Håper jo det finnes en enklere løsning enn som så?

Et annet spørsmål til den samme siden: I tillegg til disse forklaringsprikkene har jeg også noen "knappenåler" som når en fører musepekeren over så skal det komme opp et bilde av stedet som knappenålen har markert. Jeg får også disse knappenålene til å flytte seg riktig i bredden slik som prikkene når en skalerer siden, men de har samme problem på høydejusteringen som prikkene og i tillegg så nekter disse knappenålene og bildene som kommer opp når musepekeren føres over å endre sin egen str ved skalering. Hva kan dette komme av?
Sist endret av vanskeliggreier; 9. oktober 2014 kl. 11:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er så veldig mye enklere om du får lenket enten til siden, eller til et annet sted hvor du får lagt opp den aktuelle koden, slik at man kan feilsøke i koden, og ikke bare beskrivelsen av den.
Tror likevel du har behov for å rekalkulere også i høyden. Hvis koordinatene skal være de samme må en endring av bredden medføre at bildet mister proposjonene. Om en prikk ligger på 25%, 25% så må jo også stedet på kartet forbli på samme sted.

Meg bekjent vil oppbygning med prosent gjøre siden dynamisk og enklere å jobbe med, men i bakgrunnen operer den fortsatt på pixel-nivå. 25% av 100 pixler er noe annet enn 25% av 80 pixler.

Det vil også ha betydning hvorvidt prikkene er plassert i forhold til siden eller kartet.
Link til siden (designmessig ikke ferdig enda) finner dere her: http://newdesignmedia.no/interak_kar...y_940x524.html
Ser at både tekst og prikker er knyttet til siden, og ikke til kartet. Ser at hvis jeg ser på bildet i vindusmodus og strekker det enten i høyden eller i bredden flytter teksten og prikkene seg med vinduet, mens kartet bare tilpasser seg til det fyller vinduet i en retning.

Her tror jeg ikke det er mulig å rekalkulere plasseringen, du må endre oppbygningen av siden slik at elementene er knyttet til hverandre.
Hva med mitt andre spørsmål til samme side:
Sitat av vanskeliggreier Vis innlegg
I tillegg til disse forklaringsprikkene har jeg også noen "knappenåler" som når en fører musepekeren over så skal det komme opp et bilde av stedet som knappenålen har markert. Jeg får også disse knappenålene til å flytte seg riktig i bredden slik som prikkene når en skalerer siden, men de har samme problem på høydejusteringen som prikkene og i tillegg så nekter disse knappenålene og bildene som kommer opp når musepekeren føres over å endre sin egen str ved skalering. Hva kan dette komme av?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skalerer ikke knappenålene og de tilhørende bildene seg?
Sitat av doseren Vis innlegg
Ser at både tekst og prikker er knyttet til siden, og ikke til kartet. Ser at hvis jeg ser på bildet i vindusmodus og strekker det enten i høyden eller i bredden flytter teksten og prikkene seg med vinduet, mens kartet bare tilpasser seg til det fyller vinduet i en retning.

Her tror jeg ikke det er mulig å rekalkulere plasseringen, du må endre oppbygningen av siden slik at elementene er knyttet til hverandre.
Vis hele sitatet...
Hvordan får jeg til det på best måte da?
Forøvrig har jeg fått til å gjøre knappenålene med sine tilhørende bilder responsive også.