Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 995
Noen som har lagd "Hobo wine" før?
er 8-13%, jeg og en venn lagde det for noen uker siden, har faktisk 20liter klar nå tror jeg.
bare tenkte at jeg kunn skrive oppskriften her hvis noen har lyst å prøve.

5 liter vin

0.93 liter saft
0.62 liter sukker
0.008 liter/ 10gram gjær
resten vann

Vi kjøpte 5liters dunker med imsdal så brukte vi de til å brygge i.
Først så starta vi med 6dunker(30liter), da kjøpte vi 6 liter husholdnings saft, det må være sukker-saft, kan ikke være sukker fri!
Vi starta med varme opp litt vann til det nesten begynte å koke, så blanda vi sukkret med vannet og fikk en slags sirup(smaker ikke no godt! så fylte vi dunkene likt med sirup og blanda 0.93l saft i hver venta til det var kjølt ned, tok oppi gjæra å helte vann(37grader) til dunkene var full, så tok vi kondom til å lukke dem igjenn, viktig at du bruker kondom\ballong fordi de gjærer å da utvider lufta seg, men du kan ikke ha de åpen fori det kan komme ting opp osv.
vi måtte slippe ut litt luft neste hver dag pga. de gjærte så mye.
Dette skal da stå i vanlig rom temp. i 10-14dager, vi ødela de to første forsøkene, første gangen var det for varmt og andre gangen var det for kalt men fikk det til den tredje gangen!
når det var ferdig å gjære så filtrerte vi ut gjæra slik at vi ikke skulle få magetrøbbel dagen etterpå! hehe

dette lukter ikke noe godt, smaker bedre for å si det sånn! vi brukte husholdnings saft så det smakte nesten bare en sterk version av det, men det var alkohol i det (merka på noen av vennene) hehe

Detter er lovelig å brygge, men ikke å selge hvis jeg ikke tar mye feil

*Edit*
Dette er lovelig å brygge men ikke å selge hvis jeg ikke tar mye feil
Hvorfor ikke bruke en vanlig 30liter satsdunk? eller "gjæringskarr" som det heter av plast?
Er det ikke også en fordel at det ikke er konserveringsmidler osv i safta?
error's Avatar
Trådstarter
kan lage så mye dere vil er vel bare at do regner ut hvor mye du trenger
Fungerte helt fint uten :P kan godt være det er bedre med konserveringsmidler i safta.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av error
...men det var alkohol i det (merka på noen av vennene) hehe ...
Vis hele sitatet...
Har dere ikke målt alkoholprosent?
vinbrygging er helt lovlig, men salg er ei like lovlig. men man kan jo gi det til venner og bekjente hvis man vil. champagne-vin hihi må nesten prøves en dag

z0p: er det mulig å lage sånn alkoholprosent måle device selv?
error's Avatar
Trådstarter
Fant ikke den målern for å måle alkoholprosenten men den skal være 8-13% ifølge andre som har laget vi hadde bla. champagnesaft med i bryggeriet første gang vi prøvde, men det var for varmt så fikk aldri smakt pådet :P
de selger vinmåler (en liten traklignende ting som ser ut som den hører hjemme på kjemilaben og som man bruker til å få nøyaktige målinger av alkoholprosent) på alle butikker som fører hjemmebryggeutstyr og lignende. Jeg har selv en slik vinmåler liggende på rommet mitt, og har brukt den mange ganger til å måle prosenter...

p.s. Ja jeg vet den første setningen er lang og tungvint :P

p.p.s. Alkoholprosenten kommer an på sukker og gjærforholdene i blandingen bare så dere vet det...
De selger alko målere på europris butikker, der kan du også få kjøpt cider mix slik at du kan lage cider selv, med opptil 20% BLir ganske bra resultat også..