Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 8426
Hæhæ! Ser på rødspritflaska at det kun inneholder "denatureringsmiddel" og o' hellige etanol... Hvordan fjerner man dette(denatureringsmiddel)? Hvorfor er spriten rød?
Sil det gjennom en loff, det fyllikene gjør.
Men, de beste måtene er:
A) Brenn spriten på nytt så du får ut urenhetene
B) Gi faen i å drikke rødsprit
Jeg anbefaler punkt B
Den er rød fordi den er tilsatt fargestoff. Det er ikke bare ett stoff du skal passe deg for i rødsprit og det gamle trikset med loff funker ikke lengre. Har du et veldig godt kullfilter så er du på god vei.
Jeg vil påstå at man trygt kan si at du ikke får noe drikkende ut av rødsprit. Du kan dog (på egen risiko) bruke 50/50 kautisksoda. Dette skal visst nok holde nede masse av de farlige stoffene. Men pass på slik at du ikke får det i halsen. Du kan fort trenge en ekspressbilett til akutten hvis du skulle være uheldig.

Uansett, hvor kult er det å dukke opp med en flaske kautisksoda og en flaske rødsprit på en fest? Jeg tipper veldig lite kult. Ta heller ikke det jeg sier som fakta.
orgazmus: er du sikker på at du får ut urenhetene i rødspriten av å brenne omigjen? vil det funke med plastbrenner også?
Jeg mener å huske at de har tilsatt stoffer med samme kokepunkt som sprit. Slik at du aldri vil få det helt reint.
Helsike folk, rødsprit er ikke til for å drikkes!!

Dessuten er det billigere å lage en sats når du tenker på mengde.
Jeg vet riktignok ikke hvor mye prosenter det er i rødsprit, men brenning av sats gir nok ganske garantert en bedre fyll.
Sitat av cas
Helsike folk, rødsprit er ikke til for å drikkes!!

Dessuten er det billigere å lage en sats når du tenker på mengde.
Jeg vet riktignok ikke hvor mye prosenter det er i rødsprit, men brenning av sats gir nok ganske garantert en bedre fyll.
Vis hele sitatet...
Er 96% i det
Okay... Er etanol i spylevæske og. Kan man rense den? Faren til en i klassen min har gjort det...

ps.Leste litt om det og denat.-stoffene er ganske nasty! Ikke kødd med det
Sist endret av adrian nor; 7. juli 2005 kl. 14:19.
Finnes en type rødsprit som skal det skal være mindre farlige stoffer i, som skal brukes til primuser og sånne kogeaparater. Den heter Finfyr, duene som drev å hang utefor her døde ikke av den, og de drakk en god slurk men vet ikke om jeg ville ha drukket det.
Det er en grunn til at de har i brekkmidler og annet dritt i rødsprit og spylervæske. Spriten de bruker skal ikke drikkes, siden den ikke blir kontrollert på samme måte som f.eks Absolut Vodka.
Har du virkelig ikke råd til skikkelig sprit, så hold deg heller edru. Rødsprit tjener du ikke noe på å drikke.
Sitat av adrian nor
Okay... Er etanol i spylevæske og. Kan man rense den? Faren til en i klassen min har gjort det...

ps.Leste litt om det og denat.-stoffene er ganske nasty! Ikke kødd med det
Vis hele sitatet...
Hva faen Desperat? Kan du ikke bare kjøpe sprit på polet? Ikke drikk ting som er ment for å brukes til annet. Rødsprit og spyleveske er ikke for å drikkes. Tenk litt
Fra produktdatabladet (HMS-håndbok) om rødsprit:

Andre toksikologiske data:

Laveste observerte dødelige dose ca. 100 g (voksen). Alkoholer forsterker (synergieffekt) den helseeffekten en får av mange andre løsemidler, særlig de klorerte.
Vis hele sitatet...
For de uinnvidde tilsvarer 100g rødsprit CIRKA en stakkar desiliter.
Du har ikke akuratt en minimum-damage approach på rusmidler adrian^^
Rødsprit er vel ikke direkte farlig, det er bare lagd udrikkelig, pga. brekningsmiddel og liknende. Drevne alkoholikere klarer å bli vant til disse stoffene, så de ka drikke det nogelunde uten store bivirkninger.

Med andre ord, det er bare å legge seg i trening.
Sitat av okaminaru
Du har ikke akuratt en minimum-damage approach på rusmidler adrian^^
Vis hele sitatet...
Ehm... tja... Veit ikke hva jeg skal si... I forhold til hva?

PS: Er for ung for både pol og øl...

Gikk no niseks på rundgang i klassen... Laget av spylevæske av faren til en i paralellklassen på jobben hans.
Å prøve seg på sånt er (mildt sagt) hjernedød idioti, ihvertfall om man ikke har skikkelig peiling på hva man driver med. Rødsprit og spylevæske er ikke drikke. Alkoholen er ikke brygget for å være drikkelig, den er brygget for å i ett tilfelle brenne, i ett tilfelle virke som løsemiddel. Dermed er den ikke kvalitetskontrollert, så det kan lett være at den inneholder en viss prosentandel metanol, ikke bare etanol. I tillegg til andre uggenheter med spriten. Dårlig sprit = dårlig fyll, og enda verre dagen derpå. Og om det er metanol i blir du i beste fall forgiftet, og kanskje blind, i verste fall dør du.

Og uansett er ikke disse tingene laget for å drikkes. Rødsprit er ikke bare tilsatt stoffer for å gjøre det farlig, det er farlig. Det er tilsatt brekkmiddel o.l. for at folk som er teite nok til å drikke det ikke skal dø. Spylevæske inneholder også en god del andre løsemidler, det skal jo tross alt løse opp dritten på bilvinduer (og mye av den er IKKE lett å få vekk), så det er vel nesten enda dummere.

Skal du ha noe å drikke, så få noen som er gammel nok til å kjøpe sprit på polet, eller skaff deg øl. Øl er billig, godt, og har et helt greit alkoholinnhold, som lett får deg full.


Men jeg syns det er fint at du melder deg som mulig kandidat til å vinne dette årets Darwin Award. Det virker som du fortjener det.

Og det okaminaru mener med "ikke akkuart en minimum-damage approach" er at du, når du ikke er gammel nok til å få tak i noe lovlig av drikkelig alkohol, like godt hopper rett til noe av det jævligste og farligste man kan skaffe av alkohol, fordi du kan kjøpe det selv.
Du er virkelig tragisk mann. Virkelig. Jeg syns synd på deg. Men jeg vil ikke syns synd på deg om du er dum nok til å drikke deg ihjel på rødsprit eller spylevæske
Crazytomato: Nei, det kan ikke hende at den inneholder metanol, for det fremstilles på en annen måte. Om du siler den og drikker den får du ikke bort alt, blandt annet lukten. Yey, lukte rødsprit, woohoo

Dårlig sprit? Etanol er etanol, det har med hvor mye ekstra dritt du har med.

Du blir skikkelig dårlig bare, også smaker det vondt, og med skikkelig dårlig mener jeg skikkelig. De som prøver det, skal ikke ha lyst til å prøve det igjen (de værste uteligger-alkisene gir faen i alt så de telles ikke) Men det er da slettes ikke meningen at deværstingalkisene som drikker det skal dø av en desiliter som fuzzy76 sier, det du har lest må vel være bare tilsetningsstoffet alene.

Crazytomato: etanol ER løsemiddel. Vanlig sprit som bøndene i Trønderlag lager er konge vaskemiddel Og det er jo ikke rare pengene for det heller da i det minste? For du har jo ingen andre ulemper med hjemmebrent enn rødsprit.
Sist endret av BakkiZ; 8. juli 2005 kl. 11:47.
Sitat av BakkiZ
Crazytomato: Nei, det kan ikke hende at den inneholder metanol, for det fremstilles på en annen måte. Om du siler den og drikker den får du ikke bort alt, blandt annet lukten. Yey, lukte rødsprit, woohoo

Dårlig sprit? Etanol er etanol, det har med hvor mye ekstra dritt du har med.

Du blir skikkelig dårlig bare, også smaker det vondt, og med skikkelig dårlig mener jeg skikkelig. De som prøver det, skal ikke ha lyst til å prøve det igjen (de værste uteligger-alkisene gir faen i alt så de telles ikke) Men det er da slettes ikke meningen at deværstingalkisene som drikker det skal dø av en desiliter som fuzzy76 sier, det du har lest må vel være bare tilsetningsstoffet alene.

Crazytomato: etanol ER løsemiddel. Vanlig sprit som bøndene i Trønderlag lager er konge vaskemiddel Og det er jo ikke rare pengene for det heller da i det minste? For du har jo ingen andre ulemper med hjemmebrent enn rødsprit.
Vis hele sitatet...

Rødsprit blir ofte laget av politiets lagre av konfiskert sprit, som de denaturerer. Husker du metanol saken? Skulle ikke forundre meg om litt av det havnet oppi spriten.

Og Adrian: Ikke drikk rødsprit. Få noen over 18 til å kjøpe øl til deg, eller en over 21 til å kjøpe sprit. Hjemmebrent er vel også mulig å skaffe?
Sitat av pinnsvinet
Og Adrian: Ikke drikk rødsprit. Få noen over 18 til å kjøpe øl til deg, eller en over 21 til å kjøpe sprit. Hjemmebrent er vel også mulig å skaffe?
Vis hele sitatet...

Æsj Hjemmebrent smaker drit:P men smaker vell bedre enn rødsprit=)

Adrian: Har ikke bror eller søster som kan kjøpe?
Sitat av BakkiZ
Crazytomato: Nei, det kan ikke hende at den inneholder metanol, for det fremstilles på en annen måte.

...

Crazytomato: etanol ER løsemiddel.
Vis hele sitatet...
1: Under slaskete og uovervåkede gjæringsprosesser er det alltid en viss mulighet for at det dannes metanol. Dette er ikke alltid merkbart, men når spriten så brennes, konsentreres jo ikke bare etanolen, men også metanolen, og dermed blir det farlig. Det er tross alt en grunn til at vodka, whisky og slikt kontrolleres MEGET nøye.

2: merk: jeg sa andre løsemidler. Altså FLERE, i tillegg til etanolen. Les skikkelig før du svarer, mann.
Det er safe å brygge/brenne! Har selv laget vin... Det smaker høgg om man ikke lager det riktig... Farlig, nei...
jeg prøvde vinlagings metoden din adrian(flere ganger og). men det smakte grusomt så jeg fikk ikke ned noe som helst nesten. det smakte nesten bare sats med et lite hint av frukt. mulig jeg gjorde noe feil, men uansett...
Sitat av Crazytomato
1: Under slaskete og uovervåkede gjæringsprosesser er det alltid en viss mulighet for at det dannes metanol. Dette er ikke alltid merkbart, men når spriten så brennes, konsentreres jo ikke bare etanolen, men også metanolen, og dermed blir det farlig. Det er tross alt en grunn til at vodka, whisky og slikt kontrolleres MEGET nøye.

2: merk: jeg sa andre løsemidler. Altså FLERE, i tillegg til etanolen. Les skikkelig før du svarer, mann.
Vis hele sitatet...
Offtopic:
Om du brenner hjemme, uansett hvor slaskete og uovervåket det er kan det ikke bli metanol.
Metanol(tresprit, metylalkohol, CH3OH) blir som oftest laget av metangass. Før i tiden ble det laget ved tørrdestilasjon av trevirke(derfor tresprit)... Du skal være heftig god til å brenne for å produsere metanol med hjemmebrentapparat.

Ontopic:
Har hørt en del om rødsprit, både at det går greit å drikke, og det motsatte. Har selv prøvd meg på en munnfull, smakte dritt, men ble ikke på noen måte syk eller beruset.
Men om man først skal drikke, drikker man øl eller sprit. Eventuelt hjemmebrent om man er helt sikker på hvor det kommer fra.
Prøv å få kjøpt hjemmebrent med noen som du vet/får vite produserer spriten selv.. Smaker kanskje verre enn smuglersprit, men det er ivhertfall ikke metanol. Siden plastbrenneren kom for et par år siden som det er så enkelt å lage er det mange flere nå enn før som lager egen sprit.

http://www.amazingstill.com/no

Den koster ca 500kr, er enkelt å bygge, enkelt å skaffe deler. Og vist du bor hjemme så er det enkelt å gjemme denne i et klesskap, på et garasjeloft eller i et ubebodd rom.. Blir aldri varmere enn 50 grader, så brannfaren er liten. Dessuten er den eksplosjons- og vakumfri
Heller spiralen... 128kr. mer enn plastbrenneren og ir 90%+ og har litt høyere temp. bare...
Noe som destilerer 90% alkohol til 128 kr? Varme elementet koster jo mer enn 128 kr vist du skal ha 90%+ da.

Men allikavel, utdyp litt da. Eventuelt link

Edit: Var kanskje litt kjapp, kan se ut som du mener at den koster 628 kr? Men vil fremdeles ha mer info, skjønner ikke helt hva du mener med spiralen
Sist endret av sputch; 9. juli 2005 kl. 20:03.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av larsole
Prøv å få kjøpt hjemmebrent med noen som du vet/får vite produserer spriten selv.. Smaker kanskje verre enn smuglersprit, men det er ivhertfall ikke metanol. Siden plastbrenneren kom for et par år siden som det er så enkelt å lage er det mange flere nå enn før som lager egen sprit.

http://www.amazingstill.com/no

Den koster ca 500kr, er enkelt å bygge, enkelt å skaffe deler. Og vist du bor hjemme så er det enkelt å gjemme denne i et klesskap, på et garasjeloft eller i et ubebodd rom.. Blir aldri varmere enn 50 grader, så brannfaren er liten. Dessuten er den eksplosjons- og vakumfri
Vis hele sitatet...
Går det an å dobbeltbrenne med apparatet her? Skal jeg først brenne selv så gidder jeg ikke 40-50% ass
Sitat av afen
Går det an å dobbeltbrenne med apparatet her? Skal jeg først brenne selv så gidder jeg ikke 40-50% ass
Vis hele sitatet...
Det blir beskrevet en metode for å dobbeltbrenne i den e-booken, men du får ikke mer enn 40-50% uansett. Det er bare for å få en mer effektiv sprit produksjon..