Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 46182
Det har vært ganske stille på "Rusmidler" nå i det siste, så jeg får vel piffe det opp litt?:-)

Men til Tråden: Som tittelen sier, så skjønner vel flestparten hva jeg i grunnen skal fram til.
Og jeg lurer på om det er noen spesielle kjennetegn for der soppen bruker å vokse?
Står de samlet under et spesielt type tre, eller er de spredd rundt som Løvetanna er nå?
Jeg har altså forstått at soppen skal plukkes når det først har blitt frost ute, for da trives den visstnok?
Hvor finner jeg soppen? Ute i skogen? Eller ved kirkegårdene som ryktene sier?
I en myr kanskje?

Ikke vet jeg. Derfor spør jeg dere.
OG: Er det noen andre forhåndsregler en "plukker" bør ta for seg før man hiver seg i plukkinga?

På forhånd Takk.
Uhm.. At det har vært stilt angående akkurat dette er vel ok, men om emnet eksisterer før er det mest sannsynelig at denne tråden vil closed/slettet. Søk før du poster.
Viss det dermed ikke eksisterer kan jeg si at ryktene stemmer. det vokser på kirkegårder. Du bør også sjekke ut sauemarker og slikt.
En plukker bør på forhånd være sikker på hva sopp en plukker, så han ikke ender opp med feil sopp
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Kan finne fleinsopp på alle åpne marksletter, hager også. Soppen vokser som oftest ikke over hele sletten, men i klynger. Så hvis du finner 1, så er det som oftest flere sopp i nærheten.
HAr etpar spørsmål:

Når begynner den å spire og hvordan ser den ut da?


Går det ann å samle og lagre sporer, isåfall hvordan?
Dark: En biologi og engelsklærer jeg hadde på vidregående sa at denne boken var bra når det gjaldt soppdyrking http://www.erowid.org/plants/mushroo...oms_mmgg.shtml

nohope: Det med den første frostnatten er sånn halveis bullshit. Vanligvis er halvparten av sesongens sopper døde når den første frostnatten intreffer.

Soppene vokser ikke i sur jord, dvs. der hvor det er mose og bartrær. De liker seg på jorder og plener, spessielt der hvor det er små gresstuer. Beitemark er ideelt.
Næmmen den var kjekk felix_poker!
Sauejorder er et bra sted å begynne, spesielt avsidesliggende sauejorder som ikke er raida allerede. Mange vet f.eks. om sauejordene i Maridalen, det er fint med flein der, men folk har sannsynligvis allerede plukket der, pluss folka som bor rundt der vet hva det betyr når to-tre frikere begynner å loke rundt på det lokale jordet tilsynelatende på måfå.. Det erfarte jeg og et par venner for noen år siden. Plutselig stoppet vi opp og så rundt oss, og alle de 5-7 menneskene som var innen synsfeltet hadde stoppet alt de gjorde og bare sto og stirret på oss.. hehe
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
SØK god damn it!