Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2510
Har fått diagnosen bipolar type 2, lider av depresjon som igjen har ført til sosial fobi.

Kan det på noen måte sammenlignes med amfetamin? De få gangene i året jeg tar det blir jeg glad, optimistisk, superfokusert og får gjort ting jeg normalt sett ikke ville orket. Problemet er bare at i dagene, ofte ukene etterpå, er jeg så lat at jeg såvidt kommer meg opp av sengen.

Rører sjeldent andre rusmidler.

Takk!
Sist endret av SexyHuldra99; 4. januar 2019 kl. 10:04.
Det er ikke utenkelig at de trigger en hypomanisk fase og at det du føler etterpå er nedturen. Det er ikke en uvanlig reaksjon på SSRI når man er bipolar.

Jeg syntes det er litt rart at du ikke har prøvd andre medikamenter hvis du føler det sånn hver gang du tar det. Det er også en ganske stor opp- og nedtrappingsprosess på Wellbutrin, så jeg ville kanskje tenkt meg om to ganger før jeg slutter med det. Spesielt i opptrappingen opplever man mange bivirkninger.

Det høres ut som at medisinen ikke fungerer som den skal, men det er noe legen din vet bedre. Lamictal og Lithium er ofte brukt for behandling av Bipolar-lidelse, og uten at jeg har hele bakgrunnshistorien så virker det litt rart at legen ikke har prøvd noen av disse. De fremstår som nærmest frie for bivirkninger i forhold til alternativene.
Wellbutrin er ikke en medisin som skal tas «ved behov» men brukes i langvarig behandling. Tviler derfor på at du får noe som helst effekt av en pille her og der. Brukte selv Wellbutrin i ca 1 år - fast. Jeg ble dårlig av den medisinen , i form av tyngre depresjon og selvmordstanker. Den ble derfor seponert. Jeg har bipolar 2.
Bruker derimot lamictal og lithium fast på 6 året. Anbefaler deg å gå til psykolog / spesialist og få lagt opp en behandlingsplan som også omhandler medisiner. Bipolar er en kronisk og livslang sykdom. Ta derfor ansvar der du kan, slik at livet blir lettere for deg.

Ps: Lithium har mange bivirkninger og du blir fulgt opp jevnlig (annen hver uke) i begynnelsen med blodprøver. Jeg selv fikk hypotyreose og må ha medisin for dette i tillegg. Diskuter med din behandler. Lamictal er derimot nesten fri for bivirkninger. Jeg har svært god effekt av dem begge - til info.
Sist endret av PinkiePie93; 4. januar 2019 kl. 10:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for svar!

Bare for å klarere, jeg går til behandling men vi har enda ikke bestemt oss for medikament. Hørt mye bra om Wellbutrin. Hørt man mister håret av Lithium, mens Lithium orotate skal være veldig bra. Skal lese meg opp på Lamictal.

Har sosial fobi (svette og panikkangst f.eks. i klasse/presentasjons-situasjoner) mest sannsynlig pga. måten folk reagerer på meg når jeg er deppet. Mitt stygge tonefall, pinlige stillhet/idiotiske ting jeg sier, falske smil, lave tanker om meg selv og min fremtid. Lav libido. Dette gjør meg nervøs og jeg hater å se at det smitter over på andre.
Dette står i sterk kontrast til når jeg er "slått på" (f.eks. ved små doser amfetamin eller i enkelte tilfeller hard trening), hvor jeg oser av glede, enthusiasme, sjarm, kule ting å si. Høy libido. Jeg kan se at folk genuine digger den jeg er og liker å være rundt meg. Noen som kjenner seg igjen i dette? Vil riktig medisin/medisinkombo gjøre meg mer som sistnevnte?
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er ikke utenkelig at de trigger en hypomanisk fase og at det du føler etterpå er nedturen. Det er ikke en uvanlig reaksjon på SSRI når man er bipolar.
Vis hele sitatet...
Felleskatalogen bekrefter dette.

Forøvrig er ikke Wellbutrin SSRI men NDRI som gjør det tilsvarende bare med noradrenalin og dopamin.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
> Forøvrig er ikke Wellbutrin SSRI men NDRI som gjør det tilsvarende bare med noradrenalin og dopamin.

Høres jo bra ut for trådstarter. Er det ikke mest sannsynlig dopaminen hun ser ut til å trenge siden hun nevner amfetamin?
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøvde det en gang og det minnet veldig mye om ritalin. Ble sykt gira og veldig effektiv og glad.

Dette var av en pille på en dag. Ble så deppa og engstelig på kvelden at jeg ikke turte å fortsette.

Noen mener du må gå på de i 3 uker for å få den effekten du skal ha, men det turte ikke jeg.

Fikk de for ADHD.