Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1881
Hei.

Jeg planlegger for tiden å opprette min første "ordentlige" nettside.

I den anledning lider jeg av å ikke ane hva jeg burde velge.
Følgende vil være elementer av nettsiden:
1. Det skal være en blogg-del, hvor besøkende kan kommentere på artiklene.
2. Optimalt skal det være to blogger på nettsiden, eller eventuelt skal alt blogginholdet spres over to index-sider for å skape inntrykk av to separate blogger.
3. To-tre sider vil være adskilt fra bloggene. Hovedside, infoside, kontaktside.
4. Navigeringen på nettsiden vil være i form av knapper, hvor den aktive blir markert ved skifte av bakgrunnsfarge.
5. En søkefunksjon, sannsynligvis da ved bruk av google.
6. Tags for lettere å bevege seg blant de forskjellige blogginnleggene.
7. Diverse elementer som knapper, reklamebannere, etc.
8. Statistikkverktøy. Det vil da også være optimalt om hovedsiden kan gis et par forskjellige utforminger (hvor ett velges tilfeldig og vises per besøk), og kobles til statistikkverktøyene, slik at den mest populære kan bli satt som basis etter en prøveperiode.
Og sist, men ikke minst:
9. Et noe spesielt utseende på hele nettsiden.

Grunnet da jevnlige oppdateringer i de to bloggene burde jeg bruke et CMS/bloggsystem, korrekt? Og ikke en eller annen offline website builder.

Jeg har da søkt meg rundt og lest litt. Wordpress vil sannsynligvis enkelt kunne settes opp til å dekke samtlige funksjonalitetselementer, men det virker som det er vanskelig å gi wordpress et utseende du velger selv. (AKA wordpress utseender kommer fra themes, og å lage themes er visstnok vanskelig.)

Expressionengine skryter av å være lett å customisere, men hvor mye av det som er lett og hvor mye av det som er skryt er vanskelig å vite. Med såpass høye priser for bruk er expressionengine ganske utelukket for øyeblikket uansett.

http://www.thefreecountry.com/php/fr...-scripts.shtml lister både Serendipity of LifeType som lettcustomiserbare med WYSIWYG-editors, samt at begge har støtte for multiple blogger.

Jeg kan også nevne at jeg driver på med å lære meg html og css for tiden (hurra codecademy.com), og er åpen for å lære php eller andre ting óg, men gjerne vil ha nettstedet opp uten å bruke et par måneder på å sette meg inn i systemer og lære nye språk først.

Noen tanker?
Å lage et Wordpress-theme er ikke fryktelig vanskelig, når du får deg kunnskap om HTML og CSS (+ PHP som jeg vil anbefale hvis du velger Wordpress-veien) finnes det flere guider som loser deg gjennom.

For å få til to ulike sider med blogg er det enkleste å sette opp to forskjellig «feeder» som sorterer ut de innleggene du vil basert på tags eller kategorier, med Wordpress er dette relativt enkelt.

Ellers ville jeg vurdert om LightCMS kan være et alternativ, finnes en anmeldelse her. Så vidt jeg kan se oppfyller den kravene dine, bare litt usikker på nr. 8, men det gjelder for så vidt også for Wordpress.

Med lite forhåndskunnskap tror jeg LightCMS er enklere å komme i gang med, enn Wordpress.
A/B-testing (8) er mulig med plugins til WP