Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3649
Sitter å ser på et utkast til en webside, og forsøker å tenke ut hva som kan gjøres for å få sidene ennå bedre indeksert.

Tenkte at om en lager enten index eller en annen side feks "om oss" siden helt statisk bortsett fra menyen så kunne en kjørt på med fullstendig oversikt over interne linker fra den siden - feks i footer eller som en del av det redaksjonelle i "om oss".

ER så lenge siden jeg har sett på SEO at jeg er helt ute nå. Ikke peiling på hva som teller om dagen. Og har dårlig med tid på lese meg opp. Siden dette er noe jeg fikk kastet i fanget og ikke er noe jeg får betalt for så blir det ikke noen enorm innsats fra min side, men om jeg kunne kommet opp med noe så ville det jo vært bedre enn ingenting.

Sidene er jo dynamiske og hentes fra en database, men det er også en del java og noen sider kjører mengder med script. Alt helt greit i forhold til innholdet de skal formidle. Men et så enkelt triks som massive interne linker virker det fortsatt hos Google? Klart det forutsetter jo at en spider først er på sidene.

Hva vil være beste løsningen? En spesiell footer på indeks i ren html? Der jeg forsøker å linke alle sidene, en direkte linker til avsnitt, definisjoner etc.

Eller en massiv "om oss" side der alt av interne linker forsøkes å formidles som redaksjonelt stoff?


For noen år siden var det noen som hadde god erfaring med å lage en ren html side som lastes først med linker/meny, før CSS og skript henter det dynamiske innholdet. For de som besøkte sidene så en ikke noe til dette fordi alt skjedde samtidig - siden ble tegnet opp på skjermen så raskt at en ikke rakk å se html i bunn. Men alle robotene som crawlet sidene så dette og fikk med seg alt av linker. Er dette gangbart fortsatt eller blir det oversett?
Kanskje dårlig forklart av meg men nå er klokka 3 og jeg er drit trøtt.

Inspill?

Dette er det jeg har så langt:

Content is king - mer innhold og mer interne linker i dette.
Sitemap er det fortsatt bra?
Gode og beskrivende alt tags på alt av bilder, beskrivende filnavn, samt optimaliserte bilder for rask lasting
Page title og meta - dette tror jeg ikke er så aktuelt lengre, men det skader neppe.

Fra launch vil det være minst 2 high page rank sider som linker inn til denne siden. Forsøker å få til flere.

Hva ellers kan man gjøre uten å gå "overboard"? (fra premiering til straff)
Sist endret av Viva la Opium; 14. november 2014 kl. 11:32. Grunn: Etter forespørsel fra bruker.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Sitter å ser på et utkast til en webside, og forsøker å tenke ut hva som kan gjøres for å få sidene ennå bedre indeksert.

Tenkte at om en lager enten index eller en annen side feks "om oss" siden helt statisk bortsett fra menyen så kunne en kjørt på med fullstendig oversikt over interne linker fra den siden - feks i footer eller som en del av det redaksjonelle i "om oss".
Vis hele sitatet...
En index er generelt sett bra. Noen ting du må tenke på da:
- Du burde ikke ha mer enn 200-500 linker ut fra én side, så hvis du har større hierarki enn det, burde du bryte index-sidene ned på f.eks A-Å utlisting (sånn at du lister ut sider på A under "A", sider på B under "B", osv).
- Indexen burde være tilgjengelig nærmest mulig forsiden, pga. reglene for "PageRank Sculpting"; desto nærmere forsiden en side ligger, desto mer viktig vil Google oppfatte den. Målet er 1, høyst 2, klikk unna forsiden.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
ER så lenge siden jeg har sett på SEO at jeg er helt ute nå. Ikke peiling på hva som teller om dagen. Og har dårlig med tid på lese meg opp. Siden dette er noe jeg fikk kastet i fanget og ikke er noe jeg får betalt for så blir det ikke noen enorm innsats fra min side, men om jeg kunne kommet opp med noe så ville det jo vært bedre enn ingenting.

Sidene er jo dynamiske og hentes fra en database, men det er også en del java og noen sider kjører mengder med script. Alt helt greit i forhold til innholdet de skal formidle. Men et så enkelt triks som massive interne linker virker det fortsatt hos Google? Klart det forutsetter jo at en spider først er på sidene.
Vis hele sitatet...
"Massive interne linker" er ikke et triks, bare måten Google fungerer på. Du har lov til å lenke til deg selv fra dine egne sider; og du må det, for overhodet å rangere. Men: akkurat som energi ikke kan oppstå eller forsvinne av seg selv, så kan ikke PageRank oppstå eller forsvinne av seg selv. Det vil si at det ikke hjelper å linke masse til seg selv, dersom du ikke FØRST sender masse PageRank inn i systemet ditt. Sagt på en annen måte: Du kan ikke gi bort poeng du ikke har. Så hvis du vil sikre optimal indeksering, så hjelper det ikke bare å linke til deg selv fra dine egne sider - du må også bygge autoritet på forsiden din, sånn at du kan bygge intern autoritet via et logisk link hierarki.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hva vil være beste løsningen? En spesiell footer på indeks i ren html? Der jeg forsøker å linke alle sidene, en direkte linker til avsnitt, definisjoner etc.

Eller en massiv "om oss" side der alt av interne linker forsøkes å formidles som redaksjonelt stoff?
Vis hele sitatet...
Se på måten jeg f.eks. løste dette på Gulindex.no. Der har jeg laget flere A-Å utlistinger på forsiden av Gulindex.no, som har veldig høy autoritet. Dette "sculpter" PageRanken nedover i systemet mitt, sånn at jeg får et fint, pyramideformet linkhierarki. Samtidig er flest mulig av sidene tilgjengelig fra 1-2 klikk unna forsiden.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
For noen år siden var det noen som hadde god erfaring med å lage en ren html side som lastes først med linker/meny, før CSS og skript henter det dynamiske innholdet. For de som besøkte sidene så en ikke noe til dette fordi alt skjedde samtidig - siden ble tegnet opp på skjermen så raskt at en ikke rakk å se html i bunn. Men alle robotene som crawlet sidene så dette og fikk med seg alt av linker. Er dette gangbart fortsatt eller blir det oversett?
Vis hele sitatet...
Ikke gjør det så avansert, du trenger ikke det. Bare fokusér på et godt internt linkhierarki, bygge autoritet til forsiden og undersidene dine og gjør god teknisk SEO (titler, H1, etc.)

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Dette er det jeg har så langt:

Content is king - mer innhold og mer interne linker i dette.
Sitemap er det fortsatt bra?
Gode og beskrivende alt tags på alt av bilder, beskrivende filnavn, samt optimaliserte bilder for rask lasting
Page title og meta - dette tror jeg ikke er så aktuelt lengre, men det skader neppe.

Fra launch vil det være minst 2 high page rank sider som linker inn til denne siden. Forsøker å få til flere.

Hva ellers kan man gjøre uten å gå "overboard"? (fra premiering til straff)
Vis hele sitatet...
Content er bra. Sitemap burde du også ha, selv om min egen erfaring tilsier at det er marginal fortjeneste (om noen!), så lenge du har et godt logisk linkhierarki. ALT tags er bra, Page Title er EKSTREMT viktig, en meta tags kan du bare drite i.

2 high PageRank sider = veldig lite, ring meg når du har 100 ;-) Neida, men seriøst - du må skaffe flere linker inn, om du skal ha noe håp om å få indeksert undersidene dine. Google "gidder ikke" indeksere sider med lite PageRank - i hvert fall ikke hvis du har mange undersider.

Jeg satte f.eks. opp en side med 10 mill. undersider og hadde "bare" 30-40 domener som pekte inn. Da indekserte Google cirka 4-500.000 sider, før de sluttet helt. De gadd ikke indeksere mer, jeg var ikke viktig nok. Så bumpet jeg opp tallet innlinker til 100-120, og da indekserte Google cirka 2,5 mill. sider. Alt handler om autoritet
Uten Filter
Trådstarter
Tusen takk Stormen, flott å få innspill fra en med dokumentert lang og bred erfaring. En real SEO guru.
Da tenker jeg at fokuset blir på sitemap, pyramideformet linkhierarki, page rank sculpting også må vi bare få inn adskillig flere linker inn.

Er det fortsatt pagerank 7 og oppover som er target for inbound links? Tenker det ville vært enkelt og rimelig å få 20-30 inbound links fra lavere pagerank sider, 3-5 kanskje. Men om de ikke vektes nok så blir det jo feil fokus.

Hm. Reklame som redaksjonelt stoff det virker jo. Spørs bare hvor dype lommer gjengen har.

Tusen takk for kjempegode innspill Stormen og god helg. Nå har jeg litt å ta tak i her i løpet av helgen så slipper jeg å møte tomhendt opp på mandag
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tusen takk Stormen, flott å få innspill fra en med dokumentert lang og bred erfaring. En real SEO guru.
Da tenker jeg at fokuset blir på sitemap, pyramideformet linkhierarki, page rank sculpting også må vi bare få inn adskillig flere linker inn.

Er det fortsatt pagerank 7 og oppover som er target for inbound links? Tenker det ville vært enkelt og rimelig å få 20-30 inbound links fra lavere pagerank sider, 3-5 kanskje. Men om de ikke vektes nok så blir det jo feil fokus.

Hm. Reklame som redaksjonelt stoff det virker jo. Spørs bare hvor dype lommer gjengen har.

Tusen takk for kjempegode innspill Stormen og god helg. Nå har jeg litt å ta tak i her i løpet av helgen så slipper jeg å møte tomhendt opp på mandag
Vis hele sitatet...
Nei, drit i Pagerank 7 og oppover.. Forsøk heller å skaffe nisje-relevante lenker, fremfor å fokusere blindt på Pagerank.. Alle siter har (normalt sett) noe Pagerank, så bare gå for nisje-relevante linker; det gir mindre sjanse for Google-penalty og mer uttelling i form av SERPS... Så hvis du f.eks. bygger en bilsite, forsøk å få linker fra bilforumer, bilnettaviser, reviewsteder, verksteder, etc. En PR3 link fra en norsk bil-side vil sannsynligvis (garantert) telle mer enn en PR5 link fra en engelsk sportsside
Uten Filter
Trådstarter
Bra det med relevante linker inn, der kan man nok hente en god del linker fra bransje sider, etc. Skal jommen titte på det til helga. Da får det høyere pri enn å jakte på page rank.

For noen år tilbake var det vanlig å bruke en haug med <div> for så via css stokke om på layouten.
Slik at feks viktig info som sitemap <div footer> egentlig kom nærmest mulig </head> i koden eller i allefall tidlig i <body>. Tanken bak var at roboter leser top to bottom, alltid.

Er det noe som er verdt å gjøre idag? Det er skikkelig pain å få bra layout på den måten for det trengs ofte en mengde hacks for å vises korrekt i alle browsere. Men når det først er på plass så er det jo ingen som merker noe uten ctrl+u.

Bra det med relevante linker inn, der kan man nok hente en god del linker fra bransje sider, etc. Skal jommen titte på det til helga. Da får det høyere pri enn å jakte på page rank.

For noen år tilbake var det vanlig å bruke en haug med <div> for så via css stokke om på layouten.
Slik at feks viktig info som sitemap <div id = "footer"> egentlig kom nærmest mulig </head> i koden eller i allefall tidlig i <body>. Tanken bak var at roboter leser top to bottom, alltid.

Er det noe som er verdt å gjøre idag? Det er skikkelig pain å få bra layout på den måten for det trengs ofte en mengde hacks for å vises korrekt i alle browsere. Men når det først er på plass så er det jo ingen som merker noe uten ctrl+u.
Sist endret av frtoretang; 19. november 2014 kl. 22:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.