Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2376
Hei, jeg prøvde å sjekke om domenet "nettforumet.no" var ledig her om dagen. Men det var det ikke Så jeg klikket på "informasjon" linken og kontakten eieren om han ikke kunne selge den til meg billig() Jeg fikk svar at han skulle ha 3000,- for domenet:s

Er dette for dyrt for dette navnet?

Takker for svar!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er opp til deg. Er det verdt 3000,- for deg er det jo ok pris. Er det verdt 100k for deg er det grisebillig. Er det verdt en femtilapp er det dyrt. Domener er unike, og dei er vert nøyaktig det selger er villig til å selge dei for. Er andre ueinige i den vurderinga blir dei ikkje solgt.
Trådstarter
30 2
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er opp til deg. Er det verdt 3000,- for deg er det jo ok pris. Er det verdt 100k for deg er det grisebillig. Er det verdt en femtilapp er det dyrt. Domener er unike, og dei er vert nøyaktig det selger er villig til å selge dei for. Er andre ueinige i den vurderinga blir dei ikkje solgt.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen planer med å tjene penger på dette forumet da, så det blir isåfall bare minus i banken. Med tankegangen du presenterer så blir dette dyrt for meg, siden det finnes andre navn jeg kan bruke :P Jeg ville bare forhøre meg om dette var et unikt navn i forhold til at jeg skal lage et internettforum.

TJ
Sitat av tjmontana Vis innlegg
Jeg har ingen planer med å tjene penger på dette forumet da, så det blir isåfall bare minus i banken. Med tankegangen du presenterer så blir dette dyrt for meg, siden det finnes andre navn jeg kan bruke :P Jeg ville bare forhøre meg om dette var et unikt navn i forhold til at jeg skal lage et internettforum.

TJ
Vis hele sitatet...
Du kan jo alltids prøve å prute ned til 1500
For å si det slik, så er det ikke et dårlig domenenavn. Hvis du har store planer for forumet ditt, ville jeg i det minste vurdert det.
Sist endret av Spelly; 13. mars 2010 kl. 11:45.
Nå synes eg ikke at domenenavnet var spesielt bra. Eg vet ikke hva du skal bruke det til(forum, antar eg?), men domenenavnet var serdeles generelt og lite spesifikt. Men det er nå min mening
Trådstarter
30 2
Sitat av nomore Vis innlegg
Nå synes eg ikke at domenenavnet var spesielt bra. Eg vet ikke hva du skal bruke det til(forum, antar eg?), men domenenavnet var serdeles generelt og lite spesifikt. Men det er nå min mening
Vis hele sitatet...
Ja litt enig, det blir litt som domenet nettby.no eller bilforumet.no , men hvorfor er de så store?
Høres ikke så gærent ut.
Men apropos domenekjøp.
Er det permanent kjøp, eller betaler man bare for å overta årsavgiften og bruk av domenet?
Sitat av tjmontana Vis innlegg
Ja litt enig, det blir litt som domenet nettby.no eller bilforumet.no , men hvorfor er de så store?
Vis hele sitatet...
fordi de har mange medlemmer?
Jeg ser ingen likhet i navnet nettforumet.no og bilforumet.no eller nettby.no
Greit at nettby inneholder nett og bilforumet inneholder forum, men det gjør ikke ditt domene til noe bra.
Bilforumet heter bilforumet av den enkle grunn at det er et forum som omhandler biler.
Nettby heter nettby fordi det er som en by på internett der folk kan chatte, legge ut ting, ha sin egen profil og sånn.

Så med mindre du skal lage et forum som omhandler webutvikling så ville jeg valgt noe annet. Dessuten har vi nok forum for webutvikling.
Vi har nFF's underforum, norskwebforum, webforumet, diskusjon osv...
Trådstarter
30 2
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Jeg ser ingen likhet i navnet nettforumet.no og bilforumet.no eller nettby.no
Greit at nettby inneholder nett og bilforumet inneholder forum, men det gjør ikke ditt domene til noe bra.
Bilforumet heter bilforumet av den enkle grunn at det er et forum som omhandler biler.
Nettby heter nettby fordi det er som en by på internett der folk kan chatte, legge ut ting, ha sin egen profil og sånn.

Så med mindre du skal lage et forum som omhandler webutvikling så ville jeg valgt noe annet. Dessuten har vi nok forum for webutvikling.
Vi har nFF's underforum, norskwebforum, webforumet, diskusjon osv...
Vis hele sitatet...
hehe, så hvis du sier at bilforumet er et forum som omhandler biler.
Da kan ikke nettforumet være et forum som omhandler hele nettet da?

Sitat av NannirK Vis innlegg
Høres ikke så gærent ut.
Men apropos domenekjøp.
Er det permanent kjøp, eller betaler man bare for å overta årsavgiften og bruk av domenet?
Vis hele sitatet...
Det for å overta domenet ja. Men jeg skal prute litt som en nevnte å se om det hjelper. Har tenkt litt på å bruke vbadvanced på dette forumet.
Jo, det kan det, men det finnes som sagt mange slike forum fra før. Hva har du tenkt å ha på det domenet da?
Trådstarter
30 2
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Jo, det kan det, men det finnes som sagt mange slike forum fra før. Hva har du tenkt å ha på det domenet da?
Vis hele sitatet...
Det finnes endel ja. Men de fleste av dem er ganske like og enkle slik diskusjon.no og freak.no. Det er vel kanskje(?) derfor freak ser på å endre på ting (lest på freak).

Kjøper jeg domenet nettforumet.no så har jeg mange tanker om ting som kan gjøre stedet til en større platform enn å bare skrive tråder. Men jeg vil uansett ikke klare dette uten hjelp da jeg ikke kan webutvikling + design.
jeg ville nok heller satset på nettforum.no enn nettforumet.no. det er noe med alle t som gjør at det ikke passer sammen. det gjør hele adressen litt tung syns jeg personlig, der av ville jeg heller gått for nettforum.no
Teknisk sett så eier man ikke et .no-domene, man betaler for bruksretten.
Sitat av nomore Vis innlegg
Teknisk sett så eier man ikke et .no-domene, man betaler for bruksretten.
Vis hele sitatet...
Kan man teknisk sett eie et domene i det hele tatt, da?
Alle webhosts og domeneshops jeg har sett baserer seg på leie..
Nei, men mange tror at når man kjøper et domene så "eier" man domenenavnet. Det gjør man ikke. Man eier bare bruksretten.
Hvorfor er det verdt å i det hele tatt "kjøpe" et domene hos en som eier bruksretten, når man bare trenger å endre på noen bokstaver?
Eksempler på domener som det ikke er verdt å kjøpe hvis de finnes allerede (og hvis de tilsvarende (de som står på den samme linjen) ikke er i bruk):

nettby.no - nettbyen.no
nettforum.no - nettforumet.no
avis.no - avisa.no - avisen.no
lager.no - lageret.no
dvd.no - dvden.no
film.no - filmer.no
hvorfor? Fordi det er en stor sjanse for at folk vil gå inn på f.ex. film.no først, fordi de ikke husker filmER.no. Enkelt og greit. Hvis du bare skal bruke det til å slenge opp en spamside med reklame++, så funker din taktikk fint. Hvis du derimot faktisk har planer om å lage en side med bra innhold+++, så er den taktikken idioti, siden du vil gi fra deg mye av trafikken som egentlig var ment til deg til noen som sannsynligvis (ut fra navnet) kan være en konkurrent.
sex.com ble jo solgt for mange millioner.. så mye er den verd for han som kjøpte den.
Det er faktisk en helt generell regel at kortere=bedre, siden det er enklere å huske, og "navn" er bedre enn "navn24", "navn1", "navnET" osv, enten man snakker om navn til et firma, domener eller produkter.