Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  133 5883
Søndag kveld krasjet en 19 år gammel motorsyklist etter å ha blitt jaget flere mil av politiet. Han pådro seg kritiske skader (han brakk nakken på 3 steder og har nå 90% sjanse for å bli lam). Mer om det som skjedde kan leses her

Spørsmålet er her om politiet har oppført seg riktig. Jeg mener å huske at jeg har lest et sted at politiet skal avbryte biljakter når det er en fare for de involvert eller personer rundt. I dette tilfeller ble det kjørt i høye hastigheter gjennom tettbygde strøk, med flere politibiler, samt helikopter. Det at personen de jaktet på satt på en MC gjør det enda verre, da disse er ekstra disponert for ulykker, og konsekvensene og blir langt større ved en ulykke på MC.

Her mener jeg at politiet nærmest drev gutten i døden, og samtidig gjorde veiene utrygge for alle andre som ferdes der. Det virker på meg som politiet har luft mellom øra, det er så tankeløst å følge etter en mc i store hastigheter over store lengder. Det kan jo for faen bare ende med en ting, når man har flyktet fra politiet flere mil så vil jo ikke bare stoppe på neste bussholdeplass.

Kjenner at jeg begynner å miste respekten for politiet...
Vel er man smart nok ti å flykte fra politiet på den måten ber man vel på en måte om å kræsje?

Det er ingen vits å prøve å flykte fra politi hvis man har helikopter og alt på rompa. What goes around commes around muligens? Jeg syntes såklart synd på fyren men jeg er ikke poenget med å skylde på autoriteter altid, noen ganger er den den sivile borgeren som gjør feil.
Trådstarter
Poenget mitt er ikke om han fortjente det eller ikke, er helt enig at når man stjeler en sykkel så fortjener man en straff. Men er virkelig det at han får sin straff viktigere enn hans liv, og den tilfeldige trafikants liv i tillegg? Jeg bor like ved der det skjedde (var ikke hjemme da det skjedde), og på den strekninga er det bl.a. et fotgjengerfelt. Hva om jeg hadde vært hjemme og bestemt meg for å ta turen ned på mcdonald's (andre siden av fotgjengerfeltet) omtrent da dette skjedde? Da ville jeg også vært i livsfare på grunn av at politiet på liv og død (bokstavelig talt!) skulle hatt tak i en som kjørte forbi en kontroll.
Sitat av Tobb
Poenget mitt er ikke om han fortjente det eller ikke, er helt enig at når man stjeler en sykkel så fortjener man en straff. Men er virkelig det at han får sin straff viktigere enn hans liv, og den tilfeldige trafikants liv i tillegg? Jeg bor like ved der det skjedde (var ikke hjemme da det skjedde), og på den strekninga er det bl.a. et fotgjengerfelt. Hva om jeg hadde vært hjemme og bestemt meg for å ta turen ned på mcdonald's (andre siden av fotgjengerfeltet) omtrent da dette skjedde? Da ville jeg også vært i livsfare på grunn av at politiet på liv og død (bokstavelig talt!) skulle hatt tak i en som kjørte forbi en kontroll.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at det ikke er vits å gi autoritetene skylden altid. Selvsagt er det trist at denne personen mest sansynlig blir lam og selvsagt fortjener han ikke det.

Men politiet kan vel ikke bare la folk stikke av heller. Mennesker vil altid leite etter noen å skylde på og man vil aldri skylde på offeret altså skylder man på noe annet (som oftest autoriteter).
Trådstarter
Leser du i det hele tatt hva jeg skriver? Ved å forfølge folk i høye hastighter, gjennom tettbygde strøk, og tillegg over lange strekninger er farlig for alle som ferdes på veiene hvor det skjer. Hvis de hadde avbrytt forfølgelsen da de skjønte at han ikke kom til å stoppe, ville det ikke blitt til noen fare for noen. Sette ut en etterlysning av sykkelen, og han ville sannsynligvis blitt tatt uansett. Om han ikke ville det hadde det vel ikke vært noe stort tap for samfunnet heller, hadde det?
Selvfølgelig er det ikke politiets feil. Gutten sine handlinger kan han stå for 100% selv. Det er han som har stjålet sykkel, det er han som ikke overholder fartsgrensen, og det er han som smadrer inni en bil bakfra mens den bremser ned for å svinge av. Alvorlighetsgraden av konsekvenskene ved kollisjon i høy fart er alle sammen klar over, lærdommen er selvfølgelig hard for de som tror annerledes.

Politiets oppgaver med å bekjempe kriminalitet kan ikke nedprioriteres fordi en tulling holder høy fart. Det er jo klart at politiet bidrar med å øke en eventuell faresituasjon, men hadde man bare skulle gitt slipp på fartsfantomer som dette, ville alle tatt det som en selvfølge at man kunne slippe unna fengselsstaff bare ved å kjøre 120km/t i 60-sonen. Da hadde dødstallene i trafikken femdoblet seg. Men ved å holde en så stram linje som de gjør får også folk til å åpne øyne og ta lærdom av andres feil, selv om det desverre er på bekostningen til helsa til de som står frem som et godt eksempel på rabiater i trafikken.
Trådstarter
Så det du sier at politiet skal gjøre alt for å få tak lovbrytere, selv om det setter uskylidige folks liv i fare? I bilen han krasjet i satt det 4 barn. Hva om han hadde truffet litt senere og truffet siden av bilen, og et av disse barna hadde blitt drept? Hadde det da vært verdt det fra politiets side å forfølge det lovbruddet han hadde gjort? Vet om front til front kolisjon mellom bil og mc der mcen nærmest har kuttet bilen i to. Hva om dette hadde skjedd og uskyldige hadde blitt skadet?

Du kan si at det ville være mc-førerens feil, og i bunn og grunn ville det være det, men er det ikke nærliggende å tro at han ville kjørt både roligere og med større kontroll om han ikke hadde hatt x antall politibiler etter seg samt helikopter?
Flere folk kommer til å kjøre roligere når de leser om konsekvenskene i avisa dagen etter, enn om de hadde lest hvor lett det var å slippe unna med hastighetsovertredelse bare man kjører fort nok.
Men hva tror du hadde skjedd vist politiet ikke hadde tatt opp jakten på MC-føreren her, og han hadde sluppet unna. Jo, da hadde det plutselig vært 10 nye MC-førere som hadde fått den oppfatningen at det bare er å kjøre fra politiet, fordi politiet gir opp uansett. MC-førere som kjører i stor fart har stor risiko for å kræsje, uansett om politiet ligger i helene på dem eller ikke. Det er bedre at en og annen blir skadet i en politijakt, en at den generelle oppfatningen er at det er bare å gi gass så slipper du unna. Fordi da hadde det vært veldig mange flere ulykker, politi innvolvert eller ikke.

Dessuten har politiet retningslinjer for når de skal avslutte biljakter som de må følge, alle biljakter hvor noen har blitt skadet blir rutinemessig etterforsket av SEFO uansett.

Og skal jeg være litt stygg så sier jeg at naturlig utvalg fungerer, og han 19-åringen beviste det veldig fint.
Sitat av Tobb
Poenget mitt er ikke om han fortjente det eller ikke, er helt enig at når man stjeler en sykkel så fortjener man en straff. Men er virkelig det at han får sin straff viktigere enn hans liv, og den tilfeldige trafikants liv i tillegg? Jeg bor like ved der det skjedde (var ikke hjemme da det skjedde), og på den strekninga er det bl.a. et fotgjengerfelt. Hva om jeg hadde vært hjemme og bestemt meg for å ta turen ned på mcdonald's (andre siden av fotgjengerfeltet) omtrent da dette skjedde? Da ville jeg også vært i livsfare på grunn av at politiet på liv og død (bokstavelig talt!) skulle hatt tak i en som kjørte forbi en kontroll.
Vis hele sitatet...

De fleste er smarte nok til IKKE å gå over gata når de hører politisirener!

Og det fappaggagga sa.
Trådstarter
Der sier du det nettopp selv: I disse retningslinjene står at en politijakt skal avsluttes når det er til fare for omgivelsene. Jeg vil tørre påstå at en politijakt gjennom flere boligfelt, og med en hastighet på opptil 120 km/timen er til fare for omgivelsene. Bare det at han krasjet i en bil med 5 helt uskyldige mennesker, 4 av dem barn sier meg at denne jakten var en fare for omgivelsene. Om politiet bestemmer seg for å avbryte en jakt på en mc så blir i det smurt opp i landets aviser, så en slik effekt vil ikke skje. Det er selvfølgelig ikke meningen at politijakter skal avsluttes bare man kjører så og så fort, men når det foregår gjennom tett trafikerte veier, og veier ved boligfelt med mye aktivitet fra fotgjengere, så skal den etter min mening avsluttes, av hensyn til nettopp disse. Det er alt jeg prøver å si. Om mc-føreren fortjente det som skjedde er fullstendig irrelevant og en helt annen sak, det det er snakk om her er om den bilen som ble involvert fortjente det som skjedde, og der er svaret klart nei.

Edit: Ok, fotgjengerfelt var kanskje ikke en god situasjon, men hva med gangveien? En motorsykkel i stor nok fart kan lett ta livet av noen som går på gangveien 10 meter fra veien...
Sist endret av Tobb; 8. mai 2006 kl. 20:10.
Sitat av cokeloop
og det er han som smadrer inni en bil bakfra mens den bremser ned for å svinge av. A.
Vis hele sitatet...

Tror du han gjorde det med vilje? NEI! Han ble så hardt presset av politiet, at han ikke hadde noen kontroll. Ok, jeg vet at han har stjelt sykkelen og alt det der, men herreguuud..
Sitat av Brope
Tror du han gjorde det med vilje? NEI! Han ble så hardt presset av politiet, at han ikke hadde noen kontroll. Ok, jeg vet at han har stjelt sykkelen og alt det der, men herreguuud..
Vis hele sitatet...
Ingen hindrer han i å stoppe? Han kan selv for at han mister kontrollen, det er ikke som om politiet tvinger han til å holde 120 km/t. Hadde han holdt 80km/t gjennom det trafikkerte området for å få bedre kontroll på sykkelen, hadde nok politiet, overaskende for deg eller ikke, også holdt 80km/t.
Trådstarter
Det er jo veldig lett å si, når man er på flukt fra politiet vil man jo holde så høy hastighet som man klarer. Før eller senere vil denne hastigheten bli for høy, og dette vet politiet (det burde de hvertfall, ellers bør de legge om litt på utdanningen sin)
Trådstarter
Men jeg tror ikke du helt skjønner poenget mitt her.

Det er ikke som denne tråden fort har utviklet seg til, en diskusjon om mc-føreren fortjente det eller ikke, det er om politiets oppførsel i denne saken, og om det kunne vært unngått hvis politiet hadde oppført seg annerledes.
Vel, de kan ikke akkurat slippe fastsyndere fri bare de holder høy nok fart, det som har vært som en rød tråd gjennom alle postene her, er at konsekvensken vil bli at flere tror det er så enkelt å slippe unna.
Trådstarter
Nå begynner jeg å bli grundig lei av å si det samme om igjen, men jeg tar en gang til, og bare en gang.

Jeg kan til og med bryte det ned litt:

1. MC-føreren brøt loven ved å stjele en MC og kjøre forbi en politikontroll.
2. Politiet skal fange lovbrytere.
3. Ved å forfølge og stresse denne MC-føreren økte faren for en ulykke, og det ble en større risiko både for MC-fører og øvrige trafikanter og andre i området.

Derfor spør jeg: Var det riktig av politiet å forfølge han? Var det å ta han for å kjøre forbi en kontroll viktigere enn sikkerheten til de som bodde og kjørte i området jakten pågikk?

Hvis du kan svare ja på siste spørsmålet kan vi like gjerne ansette Arnold som overkonstabel, utstyre han med gatling gun og håndgranater og sende ham ut som lovens lange arm...
drQ
Egendefinert
Sitat av Tobb
Leser du i det hele tatt hva jeg skriver? Ved å forfølge folk i høye hastighter, gjennom tettbygde strøk, og tillegg over lange strekninger er farlig for alle som ferdes på veiene hvor det skjer. Hvis de hadde avbrytt forfølgelsen da de skjønte at han ikke kom til å stoppe, ville det ikke blitt til noen fare for noen. Sette ut en etterlysning av sykkelen, og han ville sannsynligvis blitt tatt uansett. Om han ikke ville det hadde det vel ikke vært noe stort tap for samfunnet heller, hadde det?
Vis hele sitatet...
Politiet hadde vel fått kritikk om de ikke stoppet et stjålet kjøretøy, så jeg synes ikke alltid man skal være så j*vlig skarp i kritikken. Selv synes jeg det er altfor mange motorsyklister som ikke blir "jaktet på til de stopper", men det er en vurdering politiet tar, en liten fartsovertredelse rettferdiggjør ikke noen storjakt.

Folk som stikker av slik bærer etter min mening 100% av ansvaret for enhver skade de/det de setter i gang påfører seg selv og andre. Jeg håper derfor blant annet at føreren her må erstatte skadene på bilen som ble ødelagt.

That said; politiet på østlandet har fått penger i store hauger til å ha helikoptere. Da bør de for F bruke det. Det er vel minimalt med tunneller i dette området og forholdsvis flat topografi. Hvorfor kan man ikke da få helikopteret til å følge etter (gjerne vanskelig å se), så kan bilene holde seg ute av syne. Hvis fyren løper kan helikopteret se ham og andre biler være like i nærheten... For alt jeg vet var det faktisk slik det foregikk, hva folk/vitner sier er ikke alltid noe jeg stoler på. Hvis ikke virker det som om ingen virkelig klarte å ta ledelsen.

For øvrig er det som sagt vanskelig å si om politiet gjorde noe galt da vi ikke har peiling på deres vurderinger og situasjonen. At folk sier det gikk fort er liksom ikke helt nok for meg.
Kameraten min kjenner denne personen, han hadde en tung dag på skolen.
Jeg så det som skjedde og det så rett å slett ikke bra ut, bor like ved Lier-Toppen.
Sitat av Tobb
1. MC-føreren brøt loven ved å stjele en MC og kjøre forbi en politikontroll.
2. Politiet skal fange lovbrytere.
3. Ved å forfølge og stresse denne MC-føreren økte faren for en ulykke, og det ble en større risiko både for MC-fører og øvrige trafikanter og andre i området.
Vis hele sitatet...
1. Ja han gjorde dette. Det sier seg selv at var dumt gjort av MC-føreren.
2. Selvfølgelig skal de fange lovbryteren men på en forsvarlig måte, men hvor går grensen på uforsvarlig?
3. Det er jo like mye MC føreren sin feil at han blir stresset når han kunne ha stoppet med en gang og ikke bli jaktet på.

4. Det området han kjørte i er ikke så utrolig tettbebygd som avisene skal ha det til. Masse kriminalitet når det gjelder bil og MC stjeling i området. Og politiet setter hardt ned på det i området.
Trådstarter
Vet også hvem dette er, har venner som kjenner han bedre...

(min mor bor i Vestre Kjennerveg forresten )

drQ: Det du sier her er at politiet bare skal overlate alt ansvar for folks sikkerhet til en person som er så uansvarlig at han stjeler en MC og stikker av fra politiet?

Edit:

Nei, det er ikke så tettbygd, det er 60 sone, men det er mange hus langs veien, og vanligvis stor trafikk fra fotgjengere. Han kjørte vistnok gjennom Asker sentrum også, leste at jakten foregikk gjennom FLERE boligområder...
Sist endret av Tobb; 8. mai 2006 kl. 20:46.
Sitat av Tobb
Nå begynner jeg å bli grundig lei av å si det samme om igjen, men jeg tar en gang til, og bare en gang.

Jeg kan til og med bryte det ned litt:

1. MC-føreren brøt loven ved å stjele en MC og kjøre forbi en politikontroll.
2. Politiet skal fange lovbrytere.
3. Ved å forfølge og stresse denne MC-føreren økte faren for en ulykke, og det ble en større risiko både for MC-fører og øvrige trafikanter og andre i området.

Derfor spør jeg: Var det riktig av politiet å forfølge han? Var det å ta han for å kjøre forbi en kontroll viktigere enn sikkerheten til de som bodde og kjørte i området jakten pågikk?

Hvis du kan svare ja på siste spørsmålet kan vi like gjerne ansette Arnold som overkonstabel, utstyre han med gatling gun og håndgranater og sende ham ut som lovens lange arm...
Vis hele sitatet...
Så har jo du for så vidt bestemt deg for hva du skal tro. Så ingenting som blir sagt påvirker din mening. Tilsynelatende.

Uansett hva snuten hadde gjort, hadde de fått pes for det.
Trådstarter
Hvordan kan du si det? Hvis de hadde oppgitt det som grunn at de ikke så det forsvarlig for allmenheten å fortsette jakten, hvem ville lagd noe stor diskusjon ut av det?

Ja, jeg har gjort meg opp en mening at det var feil av politiet å ikke avbryte jakten, så selvfølgelig forandrer ikke mening når noen sier "Det var hans egen skyld"
Sist endret av Tobb; 8. mai 2006 kl. 20:49.
Sitat av Tobb
Hvordan kan du si det? Hvis de hadde oppgitt det som grunn at de ikke så det forsvarlig for allmenheten å fortsette jakten, hvem ville lagd noe stor diskusjon ut av det?
Vis hele sitatet...
Om ikke du mener det, er det alltid kverulerende folk som vil ha den motsatte meningen som deg, der ute.
Sitat av Tobb
Nå begynner jeg å bli grundig lei av å si det samme om igjen, men jeg tar en gang til, og bare en gang.

Jeg kan til og med bryte det ned litt:

1. MC-føreren brøt loven ved å stjele en MC og kjøre forbi en politikontroll.
2. Politiet skal fange lovbrytere.
3. Ved å forfølge og stresse denne MC-føreren økte faren for en ulykke, og det ble en større risiko både for MC-fører og øvrige trafikanter og andre i området.

Derfor spør jeg: Var det riktig av politiet å forfølge han? Var det å ta han for å kjøre forbi en kontroll viktigere enn sikkerheten til de som bodde og kjørte i området jakten pågikk?
Vis hele sitatet...
Din syllogisme her holder ikke helt mål. Det du prøver på er å utrede konklusjonen(3) av premissene(1 og 2).
Hvordan kan du trekke konklusjonen "større risiko for MC-fører" når det sier seg selv at risikoen for at noe skjer med han vil automatisk være tilstede når han VELGER å bryte loven, og VET at politiet i så fall har all rett til å forfølge han og i siste instans faktisk presse han ut av veien. Det har kommet fram i tråden her at i området hvor ulykken skjedde var fartsgrensen 60 km/t. Dette er IKKE et tettbebygd strøk.Farten er såpass høy fordi det ikke er vanlig at det går mennesker i veien der. Derfor kan politiet lett tørre å forfølge MC-føreren litt.
Poenget med å forfølge noen er selvfølgelig å stresse dem å få dem til å gi opp. MC-føreren KUNNE ha handlet annerledes og stoppet opp når han skjønte han ble forfulgt. Han hadde faktisk fri vilje, noe han viste godt når han valgte å IKKE ta hensyn til lovverket som er til for å beskytte han, ikke skade han.

Sikkerheten til de som bor i nærheten vil i det lengre løp bli verre hvis ikke politiet viser at de faktisk ønsker å slå ned på både fartsyndere og biltyver. Hvis de forskjellige kriminelle tror at det er fritt fram å stjele motorkjøretøy og råkjøre vil det oppstå en lovløshet som innbyggerne i det gitte område IKKE har godt av. Sjansen vil være mye større hvis noe slikt skjer at innbyggerne vil ta skade av det.

Derfor handlet politiet rett.
Trådstarter
http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?A...427/1007/NYHET

Bare flaks at ingen uskyldige ble skadet spør du meg...
Tobb: Jepp, og det hele kunne vært unngått hadde MC-føreren vist større respekt for lovverket.
Trådstarter
Ja, jeg er helt enig. Men det dessverre ikke dette diskusjonen går ut på. Det er ingen som er uenig i at det er galt å bryte loven. Det problemet her er, er at politiet ved sine handlinger forverrer saken.

Edit: satt og leste kommentarer på dt.no, og kom over en som fanger essensen i det jeg prøver å si:

Hva er best
Skrevet av: Tore Johannesen, 08-05-2006 09:17:41
Hva er best?;
1. Drepe uskyldige som går, sykler eller leker langs veien,
eller
2. La en tyv slippe unna ?

Hvor høy pris skal man betale? Og i tilfellet det her er snakk om hadde politiet i tillegg helikopter og full kontroll på motorsyklisten.

Jeg var selv bare en hårsbredd fra å front-kollidere med en desperado på flukt med politiet i hælene på Jar for noen år siden. En stor BMW kom i 150 km rundt en sving midt i veien og knuste sidespeilet på min lille Fiat Ritmo der jeg satt med barna på 6 og 4 år. Hadde marginene vært litt annerledes hadde vi nok ikke levd i dag.

Synest politiet opptrer tankeløst, ansvarsløst og amatørmessig. Virker som machomentaliteten og adrenalinet tar overhånd og blokkerer vurderingsevnen.
Vis hele sitatet...
Edit 2: Denne var heller ikke dum

På tide med skjerpings nå
Skrevet av: Stian, 08-05-2006 11:12:07
Dette er langt ifra første gang man hører om tjenestemenn fra dette distriktet som er altfor, altfor tøffe i trynet. Si hva dere vil om han på sykkelen, politiets ansvar for publikums sikkerhet overskygger ansvaret om å huke inn en fartssynder på to hjul. Hvis utfallet hadde vært at en sivil person måtte bøte med livet pga UP's uaktsomhet, hadde nok pipa hatt en annen låt.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Tobb; 8. mai 2006 kl. 22:08.
For det første blir jeg provosert over at avisene i saker som dette bruker all deres energi på å sverte politiet. De benytter seg ukritisk av øyenvitner, som er mennesker totalt uten peiling på hvordan politiets rutiner fungerer i saker somd dette. Videre blir jeg uhorvelig provosert når øyenvitnene også anslår hastigeter oppimot 150 km/t. Vi vet ALLE, også folk som ikke har utdanning innen utryknignskjøring, at hastighetsantagelser er særdeles vanskelig - spesielt på høye hastigheter. For sivile vitner med vanlige liv vil alltid en politijakt fortone seg som overdramatisk, det blir helt galt når disse skal uttale seg om ting som de overhodet ikke kan noe om.

Avisene og media skal alltid forhåndstømme i størst mulig grad. Slik jeg ser saken, har politiet handlet riktig. En kan ikke som politimakt ha en rutine som sier at forfølgelser skal avbrytes ved visse hastigheter og forhold UANSETT. I så fall vil livet som f.eks. en MC-tyv fortone seg som særdeles beleilig, og dette kan igjen medføre flere farlige situasjoner.

En kan videre spørre seg om politiet i storbyer (f.eks. Oslo) BESTANDIG skal avbryte politijakter fordi jakten før eller sidene vil inntre i tettbebygde strøk.

Når det gjelder politihelikopterets rolle, vet vi at politihelikopterer situert på Gardermoen har begrenset med kapasitet hva tid i luftrommet angår. Det ville derfor blitt et spørsmål om tid før helikopteret måtte avbryte forfølgelsen, sannsynligvis pga. drivstoffmangel, og MC-føreren ville vært fri.
Trådstarter
Etter det jeg leser tillater ikke politimester i oslo jakt på MC. skal sjekke det opp videre.

Når det gjelder hastighet så ble det rapportert over politiradio om en hastighet på 114 km/h ved ulykkesstedet, vitner hevder enda høyere hastigheter på Slemmestadveien tidligere.
Vil bare si at dette IKKE er purkens skyld. Han kunne kjørt i 30 til han gikk tom for bensin hvis han ville, og purken hadde ikke presset han. Når han er dum nok til å stjele en MC og kjøre som en idiot, kan han værsågod ta konsekvensene! Hvis han stjal en sykkel kan det godt være han ville ut og kjøre fort uanz, og det samme kunne ha skjedd. Han kan trøste seg med at han trolig fikk et MYE større adrenalin-kick med snuten i hælene!
Ellers helt enig med hva juristen sier.

EDIT: Har hørt at purken må avbryte MC/Moped jakt hvis fører/passasjer tar av seg hjelmen. Dette er da pga risiko. Er det sant?
Sist endret av hedningen; 8. mai 2006 kl. 22:20.
Trådstarter
Problemet med reglene i slike tilfeller er at de ikke er klare. Reglene sier noe sånt som at jakten skal avbrytes hvis den er til fare for omgivelsene.

Og det er der kjernen i diskusjonen ligger. Om du mener at politiet gjorde ditt eller datt, riktig eller galt, så er det ut ifra lovverket du må se det. Så spørsmålet du må stille deg er dette:

Var politiets jakt på MC-føreren en fare for omgivelsene?

På dette spørsmålet mener jeg klart ja, det stresset ham, fikk ham til å kjøre fortere, og dermed er det helt klart en større fare for omgivelsene.
Sitat av Tobb
Var politiets jakt på MC-føreren en fare for omgivelsene?

På dette spørsmålet mener jeg klart ja, det stresset ham, fikk ham til å kjøre fortere, og dermed er det helt klart en større fare for omgivelsene.
Vis hele sitatet...
Hva skal man ellers forvente av ham? At han kjører kaldt som en dø fisk, med full kontroll? Det var HANS skyld, og IKKE politiets, at denne jakten startet i det hele tatt. Så dermed er det HANS skyld at HAN ikke stopper når politiet gjør jobben sin!
Trådstarter
Men økte farene ved at han hadde politiet i hælene? Hadde han kjørt like for hvis politiet ikke var der?

Dessuten, det virker som et av hovedargumentene for å fortsette jakten er at han gjorde noe kriminelt og at han bør bli straffet. Dette er jo helt riktig, men det finnes jo andre måter å straffe han på! Hvis man setter ut en etterlysning på sykkelen, så vil den dukke opp, og da kan man i ro og mak etterforske saken, og dermed finne personen.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Denne kritikken mot politiet synes jeg SÆRDELES lite om. Hver eneste gang det skjer en ulykke som følge av en politi-jakt får politiet all peppern, mens den "stakkars" fitta som stakk fra politiet bare ble redd og "preset" opp i høye hastigheter. Vær en mann og stopp og ta konsekvensene av dine egne handlinger.

Det skulle aboslutt ikke forundre meg om denne dusten hadde kjørt 120kmt uansett om han hadde politiet i helene eller ei (noe jeg tror er høyst sannsynlig siden han allerede kjørte hensynsløst FØR politiet lå etter ham). Og når en er oppe i disse hastighetene hører en faktisk ikke politisirene uansett om han hadde hatt en høyfrekevent motorlyd rundt seg eller ei. Det at han valgte å gjøre dette tyder også på at han er en thrill-seeker og dette er hans vanlige kjøremønster og da ville det bare være et spørsmål om tid før noe gikk skikkelig galt. Hadde de gitt opp jakten ville dette også gitt en særdeles uheldig signaleffekt.
Trådstarter
Det kritikken på politiet primært går ut på er at de ved å holde i gang jakten ikke bare risikerer livet til føreren, men også til alle rundt. Jeg ville ikke likt om politiet risikerte mitt liv for å få tak i en lovbryter!

Og du sier det selv: Hver gang det skjer en ulykke som følge av en politijakt. Dette indikerer at det skjer ganske ofte, og det sier meg også at politiet ikke lærer.
Sist endret av Tobb; 8. mai 2006 kl. 22:35.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Sitat av Tobb
Det kritikken på politiet primært går ut på er at de ved å holde i gang jakten ikke bare risikerer livet til føreren, men også til alle rundt. Jeg ville ikke likt om politiet risikerte mitt liv for å få tak i en lovbryter!

Og du sier det selv: Hver gang det skjer en ulykke som følge av en politijakt. Dette indikerer at det skjer ganske ofte, og det sier meg også at politiet ikke lærer.
Vis hele sitatet...
Så du mener at det blir mindre risk hvis en bil kjører i 120kmt i 60-sona med politi i hælene som kan bruke lys og sirener til å få folk til å bli OBS på at noe kommer. Enn at en bil kommer som lyn fra klar himmel i samme hastighet uten at man hører noe som indikerer at en burde få ræva si ut av veien?? Forklar!

Og disse ulykkene skjer KUN fordi personen valgte å IKKE stoppe. Perosnen VET hva som venter og politiet har jo en plikt til å beskytte samfunnet mot sånne individer. Jeg gjentar at disse individene som ikke velger av stoppe gjør det av en grunn og er sannsyligvis ikke de du finner i høyre felt og har for vane å kjøre ofte LANGT over lovlig tillatte hastigheter.
Sitat av Tobb
Det kritikken på politiet primært går ut på er at de ved å holde i gang jakten ikke bare risikerer livet til føreren, men også til alle rundt. Jeg ville ikke likt om politiet risikerte mitt liv for å få tak i en lovbryter!

Og du sier det selv: Hver gang det skjer en ulykke som følge av en politijakt. Dette indikerer at det skjer ganske ofte, og det sier meg også at politiet ikke lærer.
Vis hele sitatet...
Vil ikke føre dette til en krangel, men kan ikke si at jeg ser NOE av logikken din i dine to siste poster.
Tenk deg selv som kriminell og i denne kriminelles person. Du kjører som en galning og purken velger å slutte jakta. Du er enten LIVREDD for å gå ut de neste ukene(etter du dumpet og brant MCen) eller du skryter som F til dine kriminelle venner. Denne episoden kommer ut i nyheter o.l. og dine venner skryter videre til sine venner. (Du ser vel sirkelen) Så tenker folk: "Hvis han klarer det, går det jo faen meg for meg også!" Du ender opp med 16 dødsulykker, som seff innebar uskyldige mennesker, på en uke.
Hvorfor? Fordi politiet ikke viste makt, og gjorde det klart HVEM som bestemmer.
Personlig synes jeg denne logikken er mye bedre, og den konkluderer i at purken gjorde AKKURAT som de skulle!
Med tanke på mentaliteten til ungen så synes jeg politiet gjorde samfunnet en stor tjeneste i denne episoden. Han har forhåpentligvis lært en lekse og holder seg på matta neste gang. Politiet vurderte nok situasjonen best selv og sørget for at det var trygt for sine egne og sivile. Hva den kriminelle velger å gjøre har politiet ekstremt liten kontroll over og kan på ingen måte klandres for det.

Så lenge selve politibilene holdt god avstand til den forfulgte og overlot jobben til helikopteret så er det den kriminelle som ene og alene må ta skylda. Alt han trengte å gjøre var å stoppe.
Sitat av TipeX
Han har forhåpentligvis lært en lekse og holder seg på matta neste gang.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du trenger å være redd for at han stjeler enda en MC og driter seg ut i og med at han har 90% sjanse for å bli lam
Kanskje han trimmer rullestolen?
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Sitat av Tobb
Hvis man setter ut en etterlysning på sykkelen, så vil den dukke opp, og da kan man i ro og mak etterforske saken, og dermed finne personen.
Vis hele sitatet...

Nuvel!
Det skulle vel aldri ha vært du som stjal denne sykkelen som vi tilfeldigvis fant ute i ødemarken og kjørte som en gris fra poltiet vel? Du mann i skinnklær og med sort hjelm 160-210cm høy 60-160kg tung og av norsk/utenlandsk opprinnelse...

Har du levd litt vet du at blir en bil/sykkel stjålet så er den sannsynligvis i albania eller delt opp i en million deler før du har fått trykket 112. Av de bilene som blir stjålet er det vel bare en liten prosent? som kommer tilbake.

Sitat av hedning*
Tror ikke du trenger å være redd for at han stjeler enda en MC og driter seg ut i og med at han har 90% sjanse for å bli lam
Kanskje han trimmer rullestolen?
Vis hele sitatet...
En vet jo aldri med disse "handicappede" en blodtrimma handicap bil kan jo sikkert flytte på seg den. Og en bil i 160kmt som blir styrt ned nesa er jeg litt engstelig for egentlig. Og om ikke lenge kommer det vel MC for folk som er lamme fra nakken og ned :/
Sist endret av Bill_Gates; 8. mai 2006 kl. 22:58.
Kanskje han tror alle politistyrker har unlimited resources akkurat som på CSI?

EDIT:
Sitat av Bill_Gates
En vet jo aldri med disse "handicappede" en blodtrimma handicap bil kan jo sikkert flytte på seg den. Og om ikke lenge kommer det vel MC for folk som er lamme fra nakken og ned :/
Vis hele sitatet...
Man vet aldri :P

Men backtotopic.. Tobb: Du bør bare innse at du har blitt eid. Og sånn er det. Det er media som skrur om folks syn på alle mulige ting, og bare fordi non vitner sier at han gjorde sånn og sånn og purken forverra det, så har de hele skylda. WAKE UP!
Sist endret av hedningen; 8. mai 2006 kl. 22:59.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Har de ikke det da?
Hvis jeg melder at noen stjal lommeboka mi på en fest etterellerannet sted mellom oslo og Narvik regner jeg med at politiet bruker ressurerser på å finne ut mine bevgelser den dagen for å spore den opp ved hjelp av timeslange avhør og fingerprint-powder...

Back-to-topic

Godt å se at det er mange her inne som IKKE stoler blindt på media. Passerer jeg en gjeng pensjonister i 80 i 3. gir står det vel i avisen at en villbass i en stasjonvogn raste forbi en gjeng uskyldige pensjonister i en hastighet av over 200kmt og raserte fiolbuketten til Magda.

Det er nok heller ett fåtall som kan anslå ca riktig hastighet på en objekt i bevgelse (i dette tilfelle motorkjøretøy) bare på øyemål og her er det nesten utelukkende snakk om erfaring og teoretiske kunnskaper om fart.
Sist endret av Bill_Gates; 8. mai 2006 kl. 23:02.
Når man velger å kjøre fortere, må man forvente økende risiko for døden. Uansett hvor flink man er til å kjøre...

Politiet kunne ikke gjøre noe annet enn å følge fyren til han stopper. Før eller senere må han gå tomt for bensin. Det er bare amerikanske politiet som kolliderer for å stoppe - og da er det større sjanse at råkjøreren dør...
Trådstarter
Nå har jeg ny informasjon som forhåpentligvis får noen av dere til å revidere deres mening. Jeg har akkurat snakket med en venn av meg, som kan bekrefte noe jeg leste fra en kommentar på dt.no, at sykkelen IKKE var stjålet, at denne personen faktisk hadde en GSX 750, som er sykkelen oppgitt diverse steder. Hvis dette viser seg å stemme, så gjør det saken bare enda grovere, ved at hans eneste kriminelle handling var å kjøre for fort, og ikke stoppe ved politiets tegn. Er dette virkelig grunn nok til å nærmest drive han i døden og samtidig utsette medtrafikanter for en større risiko?

Og hvis sykkelen ikke er stjålet, så er det jo ingen grunn til å følge etter han, i løpet av den første kilometeren ville de ha lest skiltet hans, og dermed kunnet ta dette ved en senere anledning.
Sist endret av Tobb; 8. mai 2006 kl. 23:03.
Hmm.
Vet ikke annet enn det som står i avisene men her er da mitt syn.

1. MC-føreren har selv skyld i sine skader. Det har politiet INGENTING med.
2. Men allikevel så synes jeg politiet skulle trukket tilbake alle biler og holdt seg til helikopteret da det ikke har problemer med å følge fyren. Dette da pga sikkerheten til uskyldige personer som Tobb sier.. Selv om MC-føreren selv er skyld i at han kræsjet så var det som Tobb sier risiko for uskyldige personers liv og politiet hadde hatt fin oversikt med helikopter, noe han kanskje ikke hadde merket at var der engang.. En motorsykkel i over 100 som treffer en fotgjenger vil fort forårsake døden.. Greit nok at de skal ta lovbryterne. Men å kjøre såpass gjennom tettbebygde strøk og boligfelt når du har et helikopter som ikke mister fyren av syne uansett synes jeg er uansvarlig.. Og selv om politiet er trent i utrykningskjøring kan det fort skje at det plutselig kommer noen eller noe i veien for dem og..

Posten over er med forbehold om at politiet faktisk fulgte etter i biler.. Hvis de holdt seg ute av syne for MC-føreren har de gjort en god jobb og ikke vært uansvarlige..
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Sitat av Tobb
Nå har jeg ny informasjon som forhåpentligvis får noen av dere til å revidere deres mening. Jeg har akkurat snakket med en venn av meg, som kan bekrefte noe jeg leste fra en kommentar på dt.no, at sykkelen IKKE var stjålet, at denne personen faktisk hadde en GSX 750, som er sykkelen oppgitt diverse steder. Hvis dette viser seg å stemme, så gjør det saken bare enda grovere, ved at hans eneste kriminelle handling var å kjøre for fort, og ikke stoppe ved politiets tegn. Er dette virkelig grunn nok til å nærmest drive han i døden og samtidig utsette medtrafikanter for en større risiko?

Og hvis sykkelen ikke er stjålet, så er det jo ingen grunn til å følge etter han, i løpet av den første kilometeren ville de ha lest skiltet hans, og dermed kunnet ta dette ved en senere anledning.
Vis hele sitatet...

Hvordan kunne politiet vite at sykkelen IKKE var stjålet. Folk som stikker av har vel aldri rent mel i posen og det var vel ganske naturlig å anta at personen stakk av fordi det IKKE var hans sykkel. Så du mener at de burde først stressa no jævelig med å få tak i eier for å få vite mer om dette for SÅ å eventuellt sette igang en jakt. Hurra!!
Så neste gang noen holder en pistol mod hodet ditt bruker du en time på å finne ut utgangshastigheten kulen har fra denne pistolen og skaden den vil gjøre på deg FØR du evt. velger å gi vedkommende med pistolen det han vil ha?
Trådstarter
Sorry as, men man kan ikke dømme folk på antagelser. Det der blir bare for dumt.

Og den pistolsammenligningen din: Det å forfølge motorsyklisten på den måten som de gjorde vil tilsvare å 'poke' pistoldesperadoen med en pinne mens du sier "Skyt da, kom igjen, skyt da"
Sist endret av Tobb; 8. mai 2006 kl. 23:08.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Sitat av Tobb
Sorry as, men man kan ikke dømme folk på antagelser. Det der blir bare for dumt.
Vis hele sitatet...
OK!
Så hvis noen dreper moren din og politiet får øye på en som ser JÆVELIG mistenkelig ut og har blod på skjorta. Får de heller først finne ut om bakgrunnen hans. Kanskje han er slakter eller nettop har laget en KJEMPEENORM blodpudding? Det blir for dumt!!
Jeg velger å ta det som MEGET sannsylig at denne personen ville kjørt som en tulling uansett om politiet hadde vært i hælene på han eller ikke. Han ble jo forsøkt stoppet nettop fordi han kjørte hensynsløst FØR politet kom inn i bildet. Og det ville bare vært et spørsmål om tid før noe hadde skjedd. Og hadde politet avbrutt jakten og noe hadde skjedd senere ville politiet mått masse pes fordi de avbrøt jakten.


Selvfølgelig skal man ikke dømme folk bare på antagelser, men her var det STERKE indisier som pekte mot at vedkommende ikke hadde rent mel i posen. Og hvis politiet skal sjekke alt mulig FØR de evt. handler kommer vi aldri til å se en politimann utenfor kontoret igjen.

Pistolsaken er irrelevant og var ment som ett eksempel. Jeg ville aldri poka en som holdt en pistol mot hodet mitt med en pinne og bedt ham om å vise hvor modig han var. Jeg ville gitt han det han ville ha for dernest å ha ringt ja nettop Politiet. Som ikke kom fordi de måtte finne ut om jeg visste HVA en pistol var og om jeg kanskje ikke hadde rent mel i posen og løy om hendelsen. Fordi jeg engang løy da jeg var liten.
Sist endret av Bill_Gates; 8. mai 2006 kl. 23:15.
Trådstarter
De sammenligningene dine holder ikke mål. Hvis noen blir sett i blodige klær etter et drap, så er det noe helt annet!

Med den logikken du har så kunne jo han ha blitt mistenkt for nokas-ranet fordi han kjørte forbi den kontrollen. Men han kunne også ha kjørt noen km/h for fort. Da kan man jo fort gå rundt å arrestere folk kun på trynefaktor! "Han der ser litt skummel ut, han skjuler sikkert noe, vi tar'n!"

Og når man da i tillegg setter uskyldiges liv i fare ved en politijakt i høy hastighet, så holder ikke den grunnen!