Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 661
Jeg lurer på noen ting angående opplæring i bedrift etter fylte 30 år. En god venn av meg driver en bedrift og har selv fagbrev i media og design faget. Han er villig til å bli lærebedrift og hjelpe meg å få fagbrev. Jeg lurer da på følgende: Er det noen som vet om bedriften kan få støtte til å lønne meg etter endt læretid? Bedriften er ikke stor (derav tjener kanskje ikke nok), men gjør spennende ting. Jeg er bare usikker på om de har råd å beholde meg etter endt læretid. De jobber med kunder så alt av inntekt avhenger av hvor mange prosjekt de har. Kan en lærebedrift evt betale lønn utifra inntjening uten at det er krav at man har en fast lønn?

Jeg har selv VGS innenfor media faget pluss ganske mye erfaring, så fylkeskommunen mente jeg hadde store muligheter til å gå mye kortere opplæring enn f.eks en 19 åring, så i teorien kan jeg ha fagbrev allerede innen 6 mnd.
Er du under noe tiltak fra nav allerede? Aap?
NAV kan gi lønnstilskudd som et tiltak når du skal ut i arbeid og i så lang tid de vurderer er fornuftig. Jeg har fått det i mange år når jeg har prøvd å være i arbeid.

Husker ikke hva det heter, men det kan være fornuftig å ta med deg kompisen din (sjefen) og dra en tur til NAV å ta et møte og ta det opp der.
Sitat av mifficuz Vis innlegg
Er det noen som vet om bedriften kan få støtte til å lønne meg etter endt læretid?

Kan en lærebedrift evt betale lønn utifra inntjening uten at det er krav at man har en fast lønn?
Vis hele sitatet...
Det første, som nevnt lønnstilskudd.
Det andre, ja. F.eks provisjonsbasert lønn noe jeg selv har. Lønn etter det jeg selv generer.



Sitat av Vasken Vis innlegg
NAV kan gi lønnstilskudd som et tiltak når du skal ut i arbeid og i så lang tid de vurderer er fornuftig. Jeg har fått det i mange år når jeg har prøvd å være i arbeid.

Husker ikke hva det heter, men det kan være fornuftig å ta med deg kompisen din (sjefen) og dra en tur til NAV å ta et møte og ta det opp der.
Vis hele sitatet...
Lønnstilskudd er blitt mye strengere var mitt inntrykk sist jeg hørte, da var jeg i en bedrift med mulighet for ansettelse og fikk egentlig bare svar at det kun var til en periode hvor man er ny i bedriften til opplæring. Det utgikk rett og slett fordi jeg allerede var i et engasjement.

https://www.nav.no/midlertidig-lonnstilskudd
Var med å bygge på en oppstarts bedrift, selv med ganske snålig regnskap, fikk vi gjennomført lønnstilskudd fra NAV. Dem dekket en god prosent av lønnen til de første ansatter. Når bedriften gikk bedre, ble det stopp på lønnstilskudd. Kravet var vell at selskapet var AS og at det var 100 prosent fast jobb med kontrakt.

Viktig å huske at nav ikke dekker 100 prosent, og at det er et midlertidig løsning hvorav målet er at bedriften skal til slutt dekke 100% prosent selv etterpå!
Sist endret av justastonedhuman; 3. januar 2024 kl. 09:20.