Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3080
Fikk i dag en inkassoregning på en regning jeg sikkert har glemt på 99kr, som da ble nesten 500kr...
Det jeg lurer på, siden jeg ikke har greie på slikt er:
Er de ikke pålagt å sende purring på den opprinnelige regningen før de sender til inkasso?

Jeg har ikke motatt en eneste purring.

og isåfall, hva gjør jeg for å kunne bare betale det opprinnelige beløpet?
ikke at det er så mye penger det dreier seg om, men det kom på et ganske dårlig tidspunkt nå når jeg har ganske dårlig økonomi fra før.

Takker for svar
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Den enkleste måten i alle slike saker er å ta vennlig kontakt med kreditor. Ofte kan man komme frem til en løsning som fungerer fint for begge.
Jo, dem må sende purring først.. Men det funker ikke som det gjorde før.. Før kunne man få tre purringer før det gikk til inkasso, men nå der første purring både en purring og ett inkassovarsel.. Kjipt når man ikke følger med posten så nøye.
Normalt sett så snakker vi hvertfall to-fire purringer, før inkassovarselet kommer. På inkassovarselet står det at dersom du ikke betaler, vil saken bli sendt til inkasso. Først etter at inkassovarselet ikke har blitt betalt kommer inkassokravet.

Når inkassokravet først har kommet tror jeg det er svært lite du får gjort for å komme ned til det opprinnelige beløpet.
Dersom man kunne fått beløpet tilbake til det opprinnelige, ville jo ikke inkassoselskapene tjent noe penger?

Jeg vil anbefale deg og kontakte firmaet du skylder penger, og spørre hvorfor du ikke har fått noen informasjon via purringer og varsel om at beløpet du skylder ikke var betalt. Er du heldig klarer du å prate til deg at de kontakter inkassobyrået og trekker inkassosaken mot at du ikke har motatt disse purringene. Lykke til
Sitat av bakkus Vis innlegg
Den enkleste måten i alle slike saker er å ta vennlig kontakt med kreditor. Ofte kan man komme frem til en løsning som fungerer fint for begge.
Vis hele sitatet...
Yup.

Ta kontakt med dine kreditorer så tidlig som mulig
Ta kontakt med dem du skylder penger så snart du vet at du har problemer med å betale dine forpliktelser. På denne måten viser du kreditorene at du er opptatt av å ta hånd om og løse din situasjon. Finansieringsselskaper og banker kan ofte hjelpe deg ved å gi deg eksempelvis avdragsfrihet på lånet eller forlenge lånets løpetid. Også andre leverandører kan ofte gi deg betalingsutsettelse og en nedbetalingsplan om du er tidlig ute.
Vis hele sitatet...
Kilde: finansportalen.no

Kreditorene har nok av folk som ikke betaler selv etter flere inkassokrav.
Jeg hadde tatt kontakt med én gang og forklart at jeg ikke hadde fått noen purringer og hadde helt glemt saken, og at jeg kunne ha betalt regningen på 99,- men ikke kan betale 500,- på grunn av dårlig økonomi.

Løsningen kan da bli nedbetaling over lengre tid eller at kreditor lar deg betale 99,- i dag grunnet feil med posten eller manglende purring...

Skader ikke å prøve.
Trådstarter
Takker for svar. Prøver å ta kontakt nå, men får ikke noe svar foreløbig.
Jeg anser det som overveiende usannsynlig at du ikke har mottatt noen purringer/varsler om inkasso tidligere.
Har faktisk to venner som holder på sånn her. Alltid er det "telefonselskapet" eller lignende sin skyld at de får inkassoer. De har jo tross alt ikke mottatt hverken originalfaktura, purring, inkassovarsel eller noe som kan ligne på et krav tidligere. Fellesnevneren for disse personene er: dårlig økonomi, bor enten hjemme eller leilighet underlagt NAV, har aldri penger - helt mongolide, alt i samfunnet er imot de.

Så har vi meg da. Aldri mottatt en eneste inkasso i hele mitt liv. Selvfølgelig fått purringer, men det er jo rart, for det er jo ingen andre som mottar de. Forskjellen på meg og disse er at jeg faktisk eier et hus, bil, har god orden på økonomien min og frihet i hverdagen til å gjøre som jeg vil.

Betal den forpulte inkassoen, ta det som er lærdom. Bytter du adresse ofte? - Sørg for faen for adresseendring. Det er DITT ansvar. Det er DITT liv, og vil du rote bort livet ditt, kjør på og fortsett som du gjør. Du får ingen medlidenhet. Inkassosaker er svært sjeldent ufortjent.
Sist endret av Life Goes On; 18. juni 2014 kl. 17:07.
kjedelig streiting
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Jeg anser det som overveiende usannsynlig at du ikke har mottatt noen purringer/varsler om inkasso tidligere.
Har faktisk to venner som holder på sånn her. Alltid er det "telefonselskapet" eller lignende sin skyld at de får inkassoer. De har jo tross alt ikke mottatt hverken originalfaktura, purring, inkassovarsel eller noe som kan ligne på et krav tidligere. Fellesnevneren for disse personene er: dårlig økonomi, bor enten hjemme eller leilighet underlagt NAV, har aldri penger - helt mongolide, alt i samfunnet er imot de.

Så har vi meg da. Aldri mottatt en eneste inkasso i hele mitt liv. Selvfølgelig fått purringer, men det er jo rart, for det er jo ingen andre som mottar de. Forskjellen på meg og disse er at jeg faktisk eier et hus, bil, har god orden på økonomien min og frihet i hverdagen til å gjøre som jeg vil.

Betal den forpulte inkassoen, ta det som er lærdom. Bytter du adresse ofte? - Sørg for faen for adresseendring. Det er DITT ansvar. Det er DITT liv, og vil du rote bort livet ditt, kjør på og fortsett som du gjør. Du får ingen medlidenhet. Inkassosaker er svært sjeldent ufortjent.
Vis hele sitatet...
Nå skal du ikke skjære alle over en kam heller da. Brev kan bli borte i posten, firmaer kan sende de til svært gamle adresser osv osv.

Skjedde meg forleden at jeg fikk siste varsel før forliksrådet på et krav fra en butikk jeg aldri har handlet fra. Denne fakturaen ble visstnok sendt ut for 2 år siden. Spurte inkassobyrået om de kunne opplyse meg litt mer om hva kravet gjaldt, de tok videre tak med kreditor som ikke hadde den blankeste anelse de heller. Kravet ble selvsagt slettet.

Ellers er det ikke få eksempler på etterlatte som i årevis etter en persons død får fakturaer, både fra offentlige og private instanser i postkassen i avdødes navn. Så at alle firmaer er ikke alltid så flinke på å holde seg oppdatert på div registre de heller.
Forstår godt at i enkelte, sjeldne situasjoner, kan det være uflaks eller feil inni bildet, men dette tror jeg er uhyre sjeldent.
Det er fortsatt ditt ansvar å sørge for omadressering, og at bedrifter du er kunde hos faktisk har din korrekte adresse. Ingen andre enn deg selv kan lastes for at du ikke gidder ta deg bryet med å omadressere post, eller sende adresseendring til firmaer du handler hos.

Anser det som overveiende sannsynlig at i de aller fleste tilfeller er at latskap og/eller at personen skyr regninger, glemmer og gjemmer de. Kanskje ikke åpner i det hele tatt.

Hva er egentlig sannsynligheter for at opptil flere personer stadig vekk opplever at de "ikke har mottatt" x antall purringer, varsler om inkasso og lignende. Blir faen meg for dumt for meg. Lurer på hvorfor jeg aldri har opplevd dette? Har bodd flere steder de siste 5 åra. Faktisk har jeg bodd 8 steder på 5 år, og dette har ALDRI skjedd meg. Det er fordi jeg betaler mer enn gjerne posten et par hundrelapper for å få post ettersendt i et helt år. Da slipper jeg kleine situasjoner som koster totalt sett mye mer enn en omadressering.
Trådstarters sak er nok etter all fornuft å drømme; rein bullshit.
Sist endret av Life Goes On; 18. juni 2014 kl. 17:27.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Forstår godt at i enkelte, sjeldne situasjoner, kan det være uflaks eller feil inni bildet, men dette tror jeg er uhyre sjeldent.
Det er fortsatt ditt ansvar å sørge for omadressering, og at bedrifter du er kunde hos faktisk har din korrekte adresse. Ingen andre enn deg selv kan lastes for at du ikke gidder ta deg bryet med å omadressere post, eller sende adresseendring til firmaer du handler hos.

Anser det som overveiende sannsynlig at i de aller fleste tilfeller er at latskap og/eller at personen skyr regninger, glemmer og gjemmer de. Kanskje ikke åpner i det hele tatt.

Hva er egentlig sannsynligheter for at opptil flere personer stadig vekk opplever at de "ikke har mottatt" x antall purringer, varsler om inkasso og lignende. Blir faen meg for dumt for meg. Lurer på hvorfor jeg aldri har opplevd dette? Har bodd flere steder de siste 5 åra. Faktisk har jeg bodd 8 steder på 5 år, og dette har ALDRI skjedd meg. Det er fordi jeg betaler mer enn gjerne posten et par hundrelapper for å få post ettersendt i et helt år. Da slipper jeg kleine situasjoner som koster totalt sett mye mer enn en omadressering.
Trådstarters sak er nok etter all fornuft å drømme; rein bullshit.
Vis hele sitatet...
Jeg har fått inkassokrav mot meg to ganger, begge gangene var det helt uten grunn. Den ene gangen var det angående en telefonregning jeg aldri fikk, og jeg fikk verken purringer som verken brev eller SMS (som jeg da hadde fått noen ganger før og dermed betalt med en gang), og alt var tydeligvis sendt til en gammel adresse, til tross for at jeg hadde mottatt regninger på min nåværende adresse flere ganger både før og etter denne.

Den andre gangen, var det for en gitar jeg hadde bestilt for en kompis. Jeg skrev først at jeg skulle hente den i butikk, og fikk da regning over mail. Senere ringte jeg og spurte om jeg kunne få den levert i stedet, og da jeg fikk den, var det med en ny regning, som var inkludert transport. Jeg betalte selvsagt den siste, men jeg fikk jo da inkassokrav på den første.

Det ordna seg i begge tilfellene, ved at jeg tok kontakt med både kreditor og de som har utstedt kravet, og jeg fikk det da redusert til opprinnelig beløp eller slettet.

TLDR: Har skjedd med meg og, det skjer iblant. Ta kontakt med folka som har kommet med kravet, så ordner det seg. Hvis de har gjort feil, ordner de opp for seg, hvis du har gjort feil, godta det, og be om avbetaling eller lignende, inkasso-selskaper er ofte greie sånn sett.
Trådstarter
Kan oppdatere med at de har innrømt feilen sin, og trekt hele kravet som resultat
takk for svar forøvrig.

Jeg har alltid hørt at inkasso selskap er noen drittsekker, men de har faktisk vært svært hyggelige
Sist endret av kariii; 23. juni 2014 kl. 11:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gode nyheter, kariii! De som eier inkasso-selskapene er som regel møkkafolk, men de som jobber der er akkurat som deg og meg
På en annen side, er det drittsekker i alle yrker, hehe.

Ser helst at Life Goes On kommer med en uforbeholden unnskyldning på bakkenivå etter innlegget skrevet fra sin høye hest.